Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2508-s1LOG2L-PS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Psycholingwistyka |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1420 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela i konsultacje indywidualne: 0,75 ECTS (15 godz.+5 godz.) 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta oraz przygotowanie się do zaliczenia: 1.25 ECTS (30 godz.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: wie, czym się zajmuje psycholingwistyka; W2: rozpoznaje miejsce psycholingwistyki w obrębie badań psychologicznych i lingwistycznych – K_W01; W3: rozumie, jaki jest wpływ kultury i psychiki na język naturalny; W4: zna podstawowe czynniki psychiczne/kulturowe wpływające na przyswajanie i rozwój kompetencji mownych – K_W03; W5: wie, jakie są biologiczne podstawy zachowań komunikacyjnych człowieka. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: umie analizować wypowiedzi pod kątem modeli psycholingwistycznych – K_U04; U2: nabywa umiejętności w zakresie odczytywania analiz psychologicznych przeprowadzanych na użytek terapii logopedycznej – K_U06. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: ma świadomość prowadzenia zindywidualizowanych działań diagnostycznych i terapeutycznych – K_K02; K2: ma świadomość, że sprawność komunikacyjna człowieka jest uwarunkowana wieloma czynnikami i czasem obniżony stopień tej sprawności nie jest zależny od osoby, której dotyczy. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Psycholingwistyka jest dziedziną nauki z pogranicza psychologii i lingwistyki, zajmująca się psychologicznymi podstawami funkcjonowania języka, tzn. tym, jak język jest przyswajany, przetwarzany oraz wykorzystywany przez ludzki umysł. Wśród głównych pytań psycholingwistyki znajdują się: 1. W jaki sposób i jak bardzo złożony jest system językowy? 2. Czy jakiś element języka jest wrodzony? 3. Czy system językowy może wykorzystywać jakieś reguły? 4. Co badania na temat uszkodzeń mózgu mówią nam o języku? |
Pełny opis: |
1. Zakres badań psycholingwistycznych i ich zastosowania: czym jest psycholingwistyka, ewolucja badań psycholingwistycznych, przyswajanie języka. 2. Biologiczne podstawy zachowań komunikacyjnych człowieka: język a mózg, mowa a mózg, funkcjonalna neuroanatomia i neuropatologia, podsystemy mózgu istotne dla języka (okolice Wernickego i Broki), lateralizacja, wewnątrzpółkulowa lokalizacja funkcji, sposoby ujmowania relacji między mózgiem a językiem. 3. Percepcja i wytwarzanie mowy: sygnał mowy. Percepcja segmentów fonetycznych. Percepcja więcej niż jednego segmentu. Modele percepcji mowy. Co w wytwarzaniu mowy mówi nam analiza błędów popełnianych w toku tego procesu? Modele wytwarzania mowy. 4. Procesy przetwarzania zdań. Znaczenie – cel przetwarzania zdań. Rola prozodii w przetwarzaniu zdań. Gdzie działa kontekst? Modele rozumienia zdań. Typy tekstu. 5. Przyswajanie języka: rozwój percepcji mowy. Słownik dziecka. Uczenie się tworzenia i rozumienia zdań. Uczenie się komunikowania – wczesne społeczne zastosowanie języka. Teorie przyswajania języka przez dzieci. 6. Psycholingwistyczna analiza czynności czytania: rozwój czytania. Modele biegłego czytania. 7. Dwujęzyczność i przyswajanie drugiego języka: dorastanie w środowisku dwujęzycznym. Teorie na temat przyswajania języka drugiego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ida Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, wydanie 2. nowe, , Warszawa 2005, Wydawnictwo Naukowe Scholar [dostęp z sieci UMK: http://libra.ibuk.pl/book/725]. Psycholingwistyka, red. Jean Berko Gleason i Nan Bernstein Ratner; tłum. Jerzy Bobryk [et al.], Gdańsk 2005, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Literatura uzupełniająca: Altmann, G. T. M.: Psycholinguistics. Critical Concepts in Psychology. London: Routledge. Garman M., Introduction to Psycholinguistics. Cambridge: CUP. Morton Gernsbacher A. (red.), A Handbook of Psycholinguistics. Puppel St., A concise guide to psycholinguistics, Poznań: Bene Nati. Robin Dunbar, Pchły, plotki a ewolucja języka: dlaczego człowiek zaczął mówić?, tłum. Tomasz Pańkowski, Kraków 2017, wyd. 2., Copernicus Center Press. Steven Pinker, The Language Instinct: How the Mind Creates Language, 2015, Penguin. The World Atlas of Language Structures (WALS) [online: https://wals.info/] |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy zaliczenia: - Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalna nieobecność na 2 godzinach zajęć); - Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu oraz wykonywanie ćwiczeń na zajęciach (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K1); -Zaliczenie końcowego sprawdzianu pisemnego (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2), ocenianego zgodnie z poniższymi kryteriami: – niedostateczny: mniej niż 60%; – dostateczny: 60-69%; – dostateczny plus: 70-74%; – dobry: 75-84%; – dobry plus: 85-90%; – bardzo dobry: 91-100%. UWAGA! W roku akademickim 2019/2020 kryteria oceniania zostały dostosowane do zdalnej formy prowadzenia zajęć. Stosowne informacje znajdują się w części dotyczącej cyklu 2019/20L. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.