Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Language and linguistics today: Discourse studies

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2510-f1ENG2S-LLT-DS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Language and linguistics today: Discourse studies
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) 1. The graduate has advanced knowledge about methods of (critical) discourse analysis and linguistic strategies used to analyze texts. K_

W03; K_W01

2. The graduate knows in detail theoretical and methodological assumptions of various approaches in discourse analysis. K_W03

Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) U1: The graduate is able to read and comprehend advanced linguistic texts in the field of (critical) discourse analysis (K_U02).

U2: The graduate is able to critically analyse and interpret various texts applying linguistic strategies, use specialist terminology and justify

the selected methodology in the field of discourse analysis (K_U10).

U3: The graduate displays advanced argumentation skills, is able to draw conclusions and prepare synthetic summaries based on the

scholars' opinions and the analysis of texts (K_U13).

U5: The graduate is able to recognise and analyse critically various genres of texts, such as television programmes or newspaper articles

(K_U20).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) K1: The graduate is able to work and assume various roles in a team during discussions and presentations. (K_K02).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- projektu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course is to introduce students to selected approaches in discourse studies and to equip them with appropriate methodological tools for the analysis of various texts.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Introduction(learning outcomes, course contents, methods and evaluation criteria, code of conduct) (2h)

Key terminology and concepts in (critical) discourse analysis (4h)

Main approaches to the analysis of discourse in critical discourse studies (6h)

How to prepare a project? How to prepare a presentation? How to deliver a paper? (2h)

Students’ presentations: case studies + follow-up discussion (12h)

Individual feedback (4h)

Literatura: (tylko po angielsku)

References:

Duszak, Anna and Norman Fairclough (eds.) 2008. Krytyczna analiza dyskursu: Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej.

Kraków: Universitas.

Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. London: Longman.

Fowler, Roger. 1991. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London and New York: Routledge.

Hodge, Robert and Gunther Kress. [1979] 1993. Language as Ideology. Second Edition. London: Routledge and Kegan Paul.

Renkema, Jan. 2004. Introduction to Discourse Studies. Amsterdam: John Benjamins.

Van Dijk, Teun A. 2008. Discourse and Power. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Wodak, Ruth and Michael Meyer (eds.) 2009. Methods of Critical Discourse Analysis. Second edition. London: Sage Publications.

Internet sources:

Discourse in Society - Website of Teun A. van Dijk. www.discourses.org

Journals: Discourse Studies, Discourse & Communication, and Discourse & Society

Journal of Critical Discourse Studies: https://www.tandfonline.com/toc/rcds20/current

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Assessment of classroom of Moodle assignments and classroom activity.

Assessment methods:

Presentation - W1, U-6, K1

Active participation in discussions - W1, U1, U2, U3, U5, K1

Assessment criteria:

The final mark consists of the assessment of:

the presentation (60% of the final grade)

participation in discussion and classroom activities (40% of the final grade)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sowińska
Prowadzący grup: Agnieszka Sowińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The aim of the course is to introduce students to selected approaches in discourse studies and to equip them with appropriate methodological tools for the analysis of various texts.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Introduction(learning outcomes, course contents, methods and evaluation criteria, code of conduct) (2h)

Key terminology and concepts in (critical) discourse analysis (4h)

Main approaches to the analysis of discourse in critical discourse studies (6h)

How to prepare a project? How to prepare a presentation? How to deliver a paper? (2h)

Students’ presentations: case studies + follow-up discussion (12h)

Individual feedback (4h)

Literatura: (tylko po angielsku)

References:

Duszak, Anna and Norman Fairclough (eds.) 2008. Krytyczna analiza dyskursu: Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej.

Kraków: Universitas.

Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. London: Longman.

Fowler, Roger. 1991. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London and New York: Routledge.

Hodge, Robert and Gunther Kress. [1979] 1993. Language as Ideology. Second Edition. London: Routledge and Kegan Paul.

Renkema, Jan. 2004. Introduction to Discourse Studies. Amsterdam: John Benjamins.

Van Dijk, Teun A. 2008. Discourse and Power. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Wodak, Ruth and Michael Meyer (eds.) 2009. Methods of Critical Discourse Analysis. Second edition. London: Sage Publications.

Internet sources:

Discourse in Society - Website of Teun A. van Dijk. www.discourses.org

Journals: Discourse Studies, Discourse & Communication, and Discourse & Society

Journal of Critical Discourse Studies: https://www.tandfonline.com/toc/rcds20/current

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)