Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

English linguistics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2510-f2ENG1S-EL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: English linguistics
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Całkowity nakład pracy studenta:

Contact hours with teacher:

- participation in tutorials - 15 hrs.


Self-study hours (35 hrs.):

-preparation of projects/presentations - 25 hrs.

- preparation for classes - 10 hrs.


Altogether: 50 hrs. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - The student has in-depth knowledge of empirical research in atypical interaction and its selected aspects (K_W03, K_W08)




Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - The student is able to search for, analyze, evaluate, select, and apply information using various sources and to formulate critical opinions based on special aspects of linguistic analysis and creative skills in English. (K_U01)

U2 - The student is able to gain and deepen their knowledge and develop their research and analytical skills on their own. (K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - The student is able to evaluate their knowledge and skills critically and understands the need for constant learning. (K_K01)

Metody dydaktyczne:

- brainstorming

- classic problem-solving

- practical analytical

- project work

- seminar

Mini lectures, discussions, analytical tasks, peer-teaching and team-work, brainstorming sessions


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie

Skrócony opis:

The aim of the course (A)typical Interaction is to provide an overview of empirical research that uses conversation analysis (CA) to explore how communicative impairments impact on naturally-occurring conversation and other forms of social interaction. The focus will be on communication challenges faced by atypical communicators (i.e. individuals with conditions, such as autism spectrum disorder or aphasia) and their interlocutors in everyday life, but also on the novel forms of communication.

Pełny opis:

Language is quintessentially social and is shaped by and for social interaction. Talking is central to many areas of daily living. In interaction between typical speakers, there is an assumption that actions produced by a participant are “the product of procedures or methods which are socially shared and used” and that will inform the design, production, and interpretation of action (Heritage, 1987, 266). However, this assumption is challenged in interactions involving atypical populations, for example, people with various communicative impairments as the impairment may impact in consequential ways the shape of interaction (Wilkinson, 2019). These impairments are linked to specific conditions or disabilities, such as autism spectrum disorder, schizophrenia, dementia, aphasia, or hearing impairment.

The aim of the course (A)typical Interaction is to provide an overview of empirical research that uses conversation analysis (CA) to explore how communicative impairments impact on naturally-occurring conversation and other forms of social interaction. The focus will be on communication challenges faced by atypical communicators (i.e. individuals with conditions, such as autism spectrum disorder or aphasia) and their interlocutors in everyday life, but also on the novel forms of communication.

Content distribution:

- Introduction: course aims and content, learning outcomes, assessment criteria, code of conduct;

- Defining and describing “typical” social interaction. Fundamental features of the use of language interaction. The method of Conversation Analysis.

-Atypical language, speech or hearing. Examples of atypical speech and interaction based on selected empirical studies, demonstrating, for example, augmentative alternative communication (AAC), telegraphic speech, haptic communication, echolalia, or signing.

- Presentation of student projects

Literatura:

Antaki, C., and Wilkinson, R. 2012. “Conversation analysis and the study of atypical populations.” In J. Sidnell and T. Stivers (Eds.).

Canagarajah, S. 2022. “A decolonial crip linguistics.” Applied Linguistics XX/XX, 1–22.

Heritage, J. 1987. “Ethnomethodology.” In A. Giddens and J. Turner (Eds.), Social theory today (pp.224–272). Stanford: Stanford University Press.

Jefferson, G. 2004. “Glossary of Transcript Symbols with an Introduction.” In G.H. Lerner (Ed.), Conversation Analysis: Studies from the First Generation (pp.13–31). Philadelphia: John Benjamins.

Levinson, S.C. 2006. “On the human ‘interaction engine.’” In N. J. Enfield and S.C. Levinson (Eds.), Roots of human sociality: culture, cognition and interaction (pp. 39–69). Oxford, UK: Berg.

Local, J., and Wootton, T. 1995. “Interactional and phonetic aspects of immediate echolalia in autism: A case study.” Clinical Linguistics & Phonetics 9(2), 155–184.

Sidnell, J., and Stivers, T. 2012. The Handbook of Conversation Analysis. Malden: Wiley-Blackwell.

Wilkinson, R. 2013. “Conversation analysis and communication disorders.” In C.A. Chapelle, (Ed.), The Encyclopedia of Applied Linguistics (pp. 962–967). Malden: Wiley-Blackwell.

Wilkinson, R. 2019. “Atypical Interaction: Conversation Analysis and Communicative Impairments.” Research on Language and Social Interaction, 52(3), 281–299

Wilkinson, R., Rae, J. and G. Rassmusen (eds.).2020. Atypical interaction. The Impact of Communicative Impairments within Everyday Talk. London: Palgrave.

Metody i kryteria oceniania:

Graded credit based on:

End-of-semester project (W1, U1, U2, K1): 80%

Final quiz (W1): 20% of the final grade

Class participation and preparation are mandatory. The final grade will be reduced by 10% for every unexcused absence.

Very good – 91-100% (5.0)

Good plus – 86-90% (4+)

Good – 76-85% (4.0)

Satisfactory plus – 70-75% (3+)

Satisfactory – 60-69% (3.0)

Fail – 0-59% (2)

Praktyki zawodowe:

N/A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Skrzypczak
Prowadzący grup: Waldemar Skrzypczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

As in A

On-line teaching sessions will be carried out with the support of the following distance learning tools: MICROSOFT TEAMS (is the basic tool for interactive sessions), USOS will provide the students with extra instructions, mini-lectures, comments and feedback, by means of e-mails and attachments sent to particular groups.

Pełny opis:

As in A

Literatura:

As in A

Uwagi:

As in A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Waldemar Skrzypczak
Prowadzący grup: Waldemar Skrzypczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

As in A

On-line teaching sessions will be carried out with the support of the following distance learning tools: MICROSOFT TEAMS (is the basic tool for interactive sessions), USOS will provide the students with extra instructions, mini-lectures, comments and feedback, by means of e-mails and attachments sent to particular groups.

Pełny opis:

As in A

Literatura:

As in A

Uwagi:

As in A

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Sowińska
Prowadzący grup: Agnieszka Sowińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

As in A

Pełny opis:

As in A

Literatura:

As in A

Uwagi:

As in A

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)