Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Theory of communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2510-f2ENG1W-TOC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Theory of communication
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) none

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

(tylko po angielsku) Contact hours: 15 hours (onsite meetings).


Reading materials are accessible through the Moodle platform and writing responses to them (3 texts specified in the section Reading).


One exam: 0,5 hour


Check the syllabus level for more information.

Efekty uczenia się - wiedza:

(tylko po angielsku) Od roku akademickiego 2019/2020 obowiązują następujące efekty uczenia się:

W1: The graduate has in-depth and organized knowledge of English language and its development with respect to other languages (K_W01)

W2: The graduate has in-depth knowledge of linguistics (K_W03)

W3: The graduate has in-depth and organized knowledge of terminologies and methodologies (of linguistics and literary studies) of research in English philology (K_W07)

Efekty uczenia się - umiejętności:

(tylko po angielsku) Student

U1: is able to define and categorise manifestations of various communicative processes (K_U09)

U2: is able to assess communicative processes, both linguistic and non-linguistic, using the methodologies of language and communication sciences as well methodologies of other relevant disciplines (K_U10)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(tylko po angielsku) Student

K1: appreciates the tradition and cultural heritage of the English and Polish speaking communities (K_K10)

Metody dydaktyczne:

(tylko po angielsku) Expository teaching methods:

- informative lecture

- participatory lecture

- discussion


Exploratory teaching methods:

- practical


The Moodle platform will be used to facilitate contact between the instructor and students.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course covers a broad spectrum of topics in communication theory, evolution, gesture studies, or cognitive sciences.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The Moodle platform of the course: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5578

In case of lock-down, the following Microsoft Teams channel will be used: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aFezjOUCyS-zL6ipZXSW33dfEW_ICAn2Huaviq_RcTbc1%40thread.tacv2/General?groupId=fce01b21-709a-4203-a025-3efa3808b9aa&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

The course is conducted in the form of a conversational lecture. Its main goal is to familiarize students with the core topics in communication theory. This will be done in the explanatory context of the biological bases of human communicative behaviours. The course will be by appended by the discussion of such topics as language acquisition, bilingualism, sign languages, speech impediments, multimodality of communication, and language evolution.

Content distribution:

- Introduction to communication theory

- Human and animal communication

- Gesture and non-verbal communication

- Sign languages

- Conversational structure

- Discourse and narrativity

- Neural basis of language

- Language acquisition and biligualism

- Evolution of language

Literatura: (tylko po angielsku)

Obligatory reading:

Krebs, J. R., & Dawkins, R. (1984). Animal signals: Mindreading and manipulation. Behavioural ecology: An evolutionary approach, 380-402.

Kirby, S. (2017). Culture and biology in the origins of linguistic structure. Psychonomic bulletin & review, 24(1), 118-137.

Labov, W. (1999). The transformation of experience in narrative. The discourse reader, 2, 214-226.

Suggested reading:

Ahlsen, Elisabeth. 2006. Introduction to Neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamins.

Aitchison, Jean. 1998. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. London: Routledge.

Gleason, Jean B. and Nan B. Ratner. 1993. Psycholinguistics. Fort Worth: Harcourt, Brace.

Hoff, Erica and Marylin Schatz. 2008. Blackwell Handbook of Language Development. London: Blackwell.

Scovel, Thomas. 1998. Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.

Optional reading and sources:

Moro, Andrea. 2008. The Boundaries of Babel. The Brain and the Enigma of Impossible Languages. Cambridge, Mass.: MIT Press.

"The Brain Story", a film series

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Active participation in class (graded): 50% of the final grade

(W1, W2, W3)

Final test: 50% of the final grade

(W1, W2, W3)

60%-71% = 3.

72%-76% = 3+

77%-84% = 4.

85%-90% = 4+

91%-100% = 5

Reading materials are accessible through the Moodle platform

Praktyki zawodowe: (tylko po angielsku)

N/A

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Żywiczyński
Prowadzący grup: Przemysław Żywiczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course covers a broad spectrum of topics in communication theory, gesture studies, and cognitive sciences.

In 2021/2022, the class is conducted onsite.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The main goal of the course is to familiarize students with the core topics in communication theory. This will be done in the explanatory context of the biological bases of human communicative behaviours. The course will be by appended by the discussion of such topics as bilingualism, sign languages, speech impediments and multimodality of communication.

Content distribution:

- Introduction to communication theory

- Human and animal communication

- Gesture and non-verbal communication

- Sign languages

- Conversational structure

- Discourse and narrativity

- Neural basis of language

- Language acquisition and biligualism

- Evolution of language

Literatura: (tylko po angielsku)

Suggested reading:

Ahlsen, Elisabeth. 2006. Introduction to Neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamins.

Aitchison, Jean. 1998. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. London: Routledge.

Gleason, Jean B. and Nan B. Ratner. 1993. Psycholinguistics. Fort Worth: Harcourt, Brace.

Hoff, Erica and Marylin Schatz. 2008. Blackwell Handbook of Language Development. London: Blackwell.

Scovel, Thomas. 1998. Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.

Optional reading and sources:

Moro, Andrea. 2008. The Boundaries of Babel. The Brain and the Enigma of Impossible Languages. Cambridge, Mass.: MIT Press.

"The Brain Story", a film series

Uwagi: (tylko po angielsku)

Contact hours: onsite meetings.

Reading materials are accessible through the Moodle platform

Check the syllabus level for more information.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Żywiczyński
Prowadzący grup: Przemysław Żywiczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course covers a broad spectrum of topics in communication theory, gesture studies, and cognitive sciences.

In 2021/2022, the class is conducted onsite.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The main goal of the course is to familiarize students with the core topics in communication theory. This will be done in the explanatory context of the biological bases of human communicative behaviours. The course will be by appended by the discussion of such topics as bilingualism, sign languages, speech impediments and multimodality of communication.

Content distribution:

- Introduction to communication theory

- Human and animal communication

- Gesture and non-verbal communication

- Sign languages

- Conversational structure

- Discourse and narrativity

- Neural basis of language

- Language acquisition and biligualism

- Evolution of language

Literatura: (tylko po angielsku)

Suggested reading:

Ahlsen, Elisabeth. 2006. Introduction to Neurolinguistics. Amsterdam: John Benjamins.

Aitchison, Jean. 1998. The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. London: Routledge.

Gleason, Jean B. and Nan B. Ratner. 1993. Psycholinguistics. Fort Worth: Harcourt, Brace.

Hoff, Erica and Marylin Schatz. 2008. Blackwell Handbook of Language Development. London: Blackwell.

Scovel, Thomas. 1998. Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press.

Optional reading and sources:

Moro, Andrea. 2008. The Boundaries of Babel. The Brain and the Enigma of Impossible Languages. Cambridge, Mass.: MIT Press.

"The Brain Story", a film series

Uwagi: (tylko po angielsku)

Contact hours: onsite meetings.

Reading materials are accessible through the Moodle platform

Check the syllabus level for more information.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Żywiczyński
Prowadzący grup: Przemysław Żywiczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

The course covers a broad spectrum of topics related to communication, with a focus on evolutionary process in cultural transmission.

In 2023/2024, the class is conducted onsite.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

The main goal of the course is to familiarise students with the core topics in cultural evolution of communication:

- introduction to evolutionary theory,

- culture and communication as cultural aspects of communication,

- mechanisms of cultural transmission,

- cooperation and communication,

- cooperation and fairness.

Literatura: (tylko po angielsku)

Reading:

Mesoudi, A. 2015. Cultural Evolution: A Review of Theory, Findings

and Controversies. Evol Biol 43:481–497. DOI 10.1007/s11692-015-9320-0

Richerson et al. 2016. Cultural group selection plays an essential role in explaining human cooperation: A sketch of the evidence. Behavioral and Brain Sciences 39: 1-26. DOI 10.1017/S0140525X1400106X, e30

Kirby, S. 2017. Culture and Biology in the Origins of Linguistic Structure. Psychonomic Bulletin & Review, 24, 118-137. DOI 10.3758/s13423-016-1166-7

Supplementary reading (for those interested in select problems covered during the course):

Boyd, R., Richerson, P. 1985. Culture and the Evolutionary Process. Chicago: The University of Chicago Press.

Buss, D. 2008. Evolutionary psychology. Boston, MA: Omegatype Typography, Inc.

Cartwright, J. 2000. Evolution and Human Behavior. Cambridge, MA: MIT Press.

Dawkins, R. 1976. The Selfish Gene. New York: Oxford University Press.

Dunbar, R., Barrett, L., Lycett, J. 2005. Evolutionary Psychology: A Beginner's Guide. Oxford: One World Books.

Fitch, T. 2010. The Evolution of Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Maynard Smith, J., Harper, D. 2003. Animal Signals. Oxford: Oxford University

Press.

Pinker, S. 1997. How the mind works. New York: Norton.

Tomasello, M. 2008. Origins of Human Communication. Cambridge, MA: MIT Press.

Tomasello, M. 2009. Why We Cooperate. Cambridge, MA: MIT Press.

Workman, L., Reader, W. 2004. Evolutionary psychology. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Żywiczyński, P. Wacewicz, S. 2015. Ewolucja języka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Uwagi: (tylko po angielsku)

Contact hours: 15 hours (onsite meetings).

Reading materials are accessible through the Moodle platform and writing responses to them (3 texts specified in the section Reading).

One exam: 0,5 hour

Check the syllabus level for more information.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)