Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ekonomia i przedsiębiorczość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2510-p1ENG3S-EIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ekonomia i przedsiębiorczość
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1970
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość narzędzi kształcenia zdalnego, szczególnie platformy MOODLE

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot pomocniczy

Całkowity nakład pracy studenta:

Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 1 punkt ECTS w następującym układzie:


1) uczestnictwo w wykładzie powiązane z zaliczeniem testów cząstkowych - 15 godzin (0,7 ECTS);

2) przygotowanie się zaliczenia końcowego i zaliczenie testu - 10 godzin (0,3 ECTS).

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończeniu zajęć student:

(1) rozumie podstawowe pojęcia ekonomii i przedsiębiorczości,

(2) charakteryzuje zależności pomiędzy podstawowymi pojęciami ekonomicznymi,

(3) wskazuje na zasadnicze etapy tworzenia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu zajęć student:

(1) umie podjąć czynności związane z utworzeniem firmy,

(2) potrafi rozwiązywać proste problemy ekonomiczne

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu zajęć student:

(1) samodzielnie rozwiązuje proste problemy związane z prowadzoną działalnością,

(2) działa w sposób przedsiębiorczy i innowacyjny.

Metody dydaktyczne:

Z uwagi na odbiorcę zajęć są one realizowane w formie kursu online. Wykorzystuje się tym samym metody wspomagające ten typ kształcenia.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem prowadzonego wykładu jest zapoznanie studentów z mechanizmami wpływającymi na funkcjonowanie polskiej gospodarki. W sposób szczególny uwaga zostanie skoncentrowana na zjawiskach decydujących o zależnościach w obrębie gospodarki oraz czynnikach i warunkach tworzenia i rozwijania przedsiębiorczości. Przy tej okazji zwraca się uwagę na elementy konieczne do założenia własnej działalności oraz podstawowe zasady prowadzenia działań marketingowych.

Pełny opis:

W ramach proponowanego wykładu wyróżnia się dwa bloki problemowe. Przede wszystkim przedmiotem zainteresowania będą szeroko pojęte mechanizmy ekonomiczne – odnoszone wprost do rzeczywistości polskiej. W tym zakresie zwraca się uwagę na rozumienie samego pojęcia czy problemu systemu gospodarczego. Dodatkowo podejmuje się zarówno kwestie związane z perspektywą mikroekonomiczną – w tym omawia się pojęcie rynku, przedsiębiorstwa, mechanizmów popytu i podaży czy wyboru grupy docelowej – jak i (w mniejszym zakresie) z perspektywą makroekonomiczną, gdzie wskazuje się na rozumienie problemu wzrostu gospodarczego czy wymiany handlowej. Drugi blok zagadnień wiąże się bezpośrednio z zagadnieniami przedsiębiorczości. W tym zakresie zwraca się uwagę na podstawowe wyznaczniki prowadzenia działalności gospodarczej, w tym problem organizacji i zasobów przedsiębiorstwa. Wskazuje się na warunku kierowania własną firmą oraz dobre praktyki wykorzystywane w realizowaniu pomysłów na taką działalność. Omawia się przy tym zasadnicze kwestie związane z analizą rynku, konstrukcją biznesplanu czy realizacją kampanii reklamowej. Uzupełnieniem ostatniego zagadnienia będzie kwestia prowadzenia promocji za pomocą nowoczesnych technologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 2, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 4, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 4, Warszawa 1999.

Nasiłowski M., Podstawy przedsiębiorczości, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2014 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Stawarz B., Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Literatura uzupełniająca:

Beksiak J., Ekonomia. Kurs podstawowy, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.

Czubała A., Podstawy marketingu, PWE, Warszawa 2013.

Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa 2010.

Kujszczyk B., Pierwsze kroki w biznesie. Przewodnik początkującego przedsiębiorcy. Wojewódzki Urząd Pracy (https://mikroporady.pl/files/Poradniki/pierwsze_kroki_w_biznesie/Pierwsze_kroki_w_biznesie._Przewodnik_pocztkujcego_przedsibiorcy.pdf), Warszawa, 2015.

Lisowska R., Ropęga J., Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

McStay A., Reklama cyfrowa. Podręcznik. Analiza działań reklamowych największych światowych firm medialnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

Nasiłowski M, System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, wyd. 7 uzup. M. Garbicz, Warszawa 2016.

Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa 2010.

Więcek-Janka A., Badania marketingowe. Pojęcia, metody, narzędzia, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2020.

Zastempowski M., Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2017.

Metody i kryteria oceniania:

Metody weryfikowania osiągnięcia efektów:

1. Przejście do analizy kolejnego tematu warunkowane zaliczeniem testu na platformie MOODLE

2. Kontrola końcowa w postaci testu na platformie MOODLE.

Kryteria oceniania

Kontrola końcowa w postaci testu, ocenianego zgodnie z poniższymi kryteriami:

– niedostateczny: mniej niż 60%;

– dostateczny: 60-69%;

– dostateczny plus: 70-74%;

– dobry: 75-84%;

– dobry plus: 85-90%;

– bardzo dobry: 91-100%.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Moroz
Prowadzący grup: Andrzej Moroz
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1970
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem prowadzonego wykładu jest zapoznanie studentów z mechanizmami wpływającymi na funkcjonowanie polskiej gospodarki. W sposób szczególny uwaga zostanie skoncentrowana na zjawiskach decydujących o zależnościach w obrębie gospodarki oraz czynnikach i warunkach tworzenia i rozwijania przedsiębiorczości. Przy tej okazji zwraca się uwagę na elementy konieczne do założenia własnej działalności oraz podstawowe zasady prowadzenia działań marketingowych.

Pełny opis:

W ramach proponowanego wykładu wyróżnia się dwa bloki problemowe. Przede wszystkim przedmiotem zainteresowania będą szeroko pojęte mechanizmy ekonomiczne – odnoszone wprost do rzeczywistości polskiej. W tym zakresie zwraca się uwagę na rozumienie samego pojęcia czy problemu systemu gospodarczego. Dodatkowo podejmuje się zarówno kwestie związane z perspektywą mikroekonomiczną – w tym omawia się pojęcie rynku, przedsiębiorstwa, mechanizmów popytu i podaży czy wyboru grupy docelowej – jak i (w mniejszym zakresie) z perspektywą makroekonomiczną, gdzie wskazuje się na rozumienie problemu wzrostu gospodarczego czy wymiany handlowej. Drugi blok zagadnień wiąże się bezpośrednio z zagadnieniami przedsiębiorczości. W tym zakresie zwraca się uwagę na podstawowe wyznaczniki prowadzenia działalności gospodarczej, w tym problem organizacji i zasobów przedsiębiorstwa. Wskazuje się na warunku kierowania własną firmą oraz dobre praktyki wykorzystywane w realizowaniu pomysłów na taką działalność. Omawia się przy tym zasadnicze kwestie związane z analizą rynku, konstrukcją biznesplanu czy realizacją kampanii reklamowej. Uzupełnieniem ostatniego zagadnienia będzie kwestia prowadzenia promocji za pomocą nowoczesnych technologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Michalski E., Marketing. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 2, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 4, Warszawa 2018 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, wyd. 4, Warszawa 1999.

Nasiłowski M., Podstawy przedsiębiorczości, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2014 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Stawarz B., Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, książka dostępna w wersji elektronicznej).

Literatura uzupełniająca:

Beksiak J., Ekonomia. Kurs podstawowy, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014.

Czubała A., Podstawy marketingu, PWE, Warszawa 2013.

Duraj J., Papiernik-Wojdera M., Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa 2010.

Kujszczyk B., Pierwsze kroki w biznesie. Przewodnik początkującego przedsiębiorcy. Wojewódzki Urząd Pracy (https://mikroporady.pl/files/Poradniki/pierwsze_kroki_w_biznesie/Pierwsze_kroki_w_biznesie._Przewodnik_pocztkujcego_przedsibiorcy.pdf), Warszawa, 2015.

Lisowska R., Ropęga J., Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

McStay A., Reklama cyfrowa. Podręcznik. Analiza działań reklamowych największych światowych firm medialnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.

Nasiłowski M, System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo Key Text, wyd. 7 uzup. M. Garbicz, Warszawa 2016.

Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Biznesplan w praktyce, CeDeWu, Warszawa 2010.

Więcek-Janka A., Badania marketingowe. Pojęcia, metody, narzędzia, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2020.

Zastempowski M., Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach kryzysu gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2017.

Uwagi:

Zajęcia realizowane w formie kursu online (kurs zdalny asynchroniczny).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)