Historia Bałkanów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s1BAL1Z-HB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Bałkanów |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Od studenta wymagana jest znajomość historii na poziomie szkoły średniej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Wykład - łącznie 6 punktów ECTS = ok. 150 godz. ( I sem. 3 pkt. ECTS, II sem. 3 pkt. ECTS). Godziny kontaktowe: 60 godz. + konsultacje: 10 godz. = ok. 70 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć (przygotowanie do wykładu, czytanie zadanej literatury 20 godz., przygotowanie prac, projektów, referatów – 10 godz.) = ok. 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia częściowych kolokwiów z przedmiotu: ok. 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia po I semestrze - ok. 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia egzaminu po II semestrze: ok. 25 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student w I semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty: W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06), W09 - ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze bałkańskiego obszaru językowego (np. media, teatr, film) (K_W09). Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa wiedzę w zakresie: W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06) W07 - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07) W08 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych, warunkujących rozwój bałkańskiego obszaru kulturowego (K_W08) W09 - ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze bałkańskiego obszaru językowego (np. media, teatr, film) (K_W09) W10 - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student w I semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty: U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01), U03 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U03) U07 - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07), Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa umiejętności w zakresie: U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) U03 - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U03) U05 - potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i obcym (K_U05) U07 - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) U10 - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student w I semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty: K_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K03 - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa kompetencje w zakresie: K_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K03 - docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie |
Metody dydaktyczne: | Zajęcia mają charakter wykładu informacyjnego, tj. konwencjonalnego, wykładu problemowego lub konwersatoryjnego. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami historycznymi na obszarze Bałkanów. Punktem wyjścia są historiografie narodowe, więc w centrum uwagi znajdą się przede wszystkim procesy historyczne, które doprowadziły do powstania współczesnych państw bałkańskich. |
Pełny opis: |
Wykład ma przede wszystkim na celu omówienie procesów, które wpłynęły na obecny kształt państw Półwyspu Bałkańskiego, z uwzględnieniem ich specyfiki na tle innych geograficznie obszernych i historycznie wyodrębnionych regionów Europy i Azji. Materiał omawiany podczas wykładów będzie obejmował następującą tematykę: - Starożytność: Grecy i „barbarzyńcy”, Macedończycy i epoka hellenistyczna, Rzym, oraz ich dziedzictwo. - Biznacjum, wędrówki ludów i przybycie Słowian na Bałkany, wpływ krucjat, Schizma z 1054 roku. - Wzloty i upadki średniowiecznych państw bałkańskich: Bułgaria, Serbia, Bośnia oraz innych pomniejszych państw. - Przybycie Osmanów i ukształtowanie nowego porządku politycznego na Bałkanach. - Bałkany w Imperium Osmańskim do wojen austriacko-osmańskich na przełomie XVII i XVIII w. - Powiew zmian – Bałkany w XVIII w., osłabienie Imperium Osmańskiego i pojawienie się nowych globalnych graczy: Monarchii Habsburgów i Carskiej Rosji. - Serbskie i greckie powstania, reformy Tanzymatu w Imperium Osmańskim, pierwsze programy narodowe na Bałkanach. - Idee i projekty federalistyczne, Ilirizm, Jugoslawizm. - Księstwo Serbii i Królestwo Grecji – trudne początki. - Rumunia i Bułgaria – droga do autonomii. - Wojna rosyjsko-osmańska, Traktat z San Stefano, Kongres Berliński i nastanie nowej rzeczywistości na Bałkanach. - Albański ruch narody. - Wielkie Mocarstwa Europejskie – ich polityka na Bałkanach i zachowanie status quo. - Turecki nacjonalizm – próba uratowania Imperium Osmańskiego. - Kwestia macedońska. - 1908 – przełom w Imperium Osmańskim i koniec złudzeń o zachowaniu status quo. - Wojny bałkańskie i ich konsekwencje. - Pierwsza wojna światowa na Bałkanach. - Konferencja Pokojowa w Paryżu: nowy porządek polityczny na półwyspie. - Pierwsza dekada dwudziestolecia międzywojennego – wojna grecko-turecka, kruchość demokratycznych rządów, słaba gospodarka i próby współpracy regionalnej. - Druga dekada dwudziestolecia międzywojennego – kemalizm i dyktatury królów. - Druga wojna światowa na Bałkanach. - Powstanie demokracji ludowych i wojna domowa w Grecji - Osobne drogi rządów komunistycznych na Bałkanach – Albania, Bułgaria, Jugosławia i Rumunia. - Grecja – przezwyciężanie dziedzictwa wojny domowej w drodze do EWG/UE. - Kryzys lat 80. i upadek reżimów komunistycznych – wspólne cechy i specyfika każdego kraju; polityczne, społeczne i gospodarcze konsekwencje w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. - Upadek Jugosławii – przyczyny, przebieg i konsekwencje. - Meandry postkomunistycznej transformacji ustrojowej. - Integracja europejska. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. B. Jelavich, Historia Bałkanów, Vol I i II, Kraków 2005. 2. M. Tanty, Bałkany w XX wieku. Dzieje polityczne, Warszawa 2003. Literatura uzupełniająca: 1. W. Balcerak, Powstanie państw narodowych w Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa 1974. 2. H. Batowski, Państwa bałkańskie 1800-1923, Kraków 1938. 3. H. Batowski, Rozpad Austro-Węgier 1914-1918, Wrocław 1965. 4. M. Bobrownicka, Narkotyk mitu. Szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995. 5. R. Clogg, Historia Grecji nowożytnej, Warszawa 2006. 6. A. Cetnarowicz, Odrodzenie narodowe w Dalmacji…, Kraków 2001. 7. J. Demel, Historia Rumunii, Wrocław 1986. 8. W. Felczak, T. Wasilewski, Historia Jugosławii, Wrocław 1986. 9.. J. Leśny, J. Hauziński, T. Czekalski, Historia Albanii, Wrocław 2009. 10. J. Rapacka, Godzina Herdera. O Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Warszawa 1995. 11. K. Simiczejew, Pieśń hajducka Słowian Południowych, Wrocław 1985. 12. J. Skowronek, M. Tanty, T. Wasilewski T., Historia Słowian południowych i zachodnich, Warszawa 1977. 13. I. Stawowy-Kawka, Historia Macedonii, Wrocław 2000. 14. M. Tanty, Konflikty bałkańskie w latach 1878–1918, Warszawa 1968. 16. T. Wasilewski, Historia Bułgarii, Warszawa 1970. 17. M. J. Zacharias, Komunizm, federacja, nacjonalizmy: system władzy w Jugosławii 1943-1991: powstanie, przekształcenia, rozkład, Warszawa 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Pozytywną ocenę na zaliczeniu (forma ustna) i egzaminie (forma ustna) studentowi zapewni wykazanie się wiedzą teoretyczną z zakresu realizowanych zagadnień. Zarówno podczas zaliczenia, jak i egzaminu weryfikowane i oceniane będą efekty uczenia się, które student mógł osiągnąć dzięki uczestniczeniu w zajęciach: K_W06, K_W07, K_W08, K_W09, K_W10; K_U01, K_U03, K_U05, K_U07 K_U10; K_K01, K_K03. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska, Artur Karasiński | |
Prowadzący grup: | Artur Karasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zgodnie z informacjami ogólnymi sylabusa przedmiotu. |
|
Pełny opis: |
Zgodnie z informacjami ogólnymi sylabusa przedmiotu. |
|
Literatura: |
Zgodnie z informacjami ogólnymi sylabusa przedmiotu. |
|
Uwagi: |
Zajęcia zdalne z wykorzystaniem technik komunikacji mobilnej (Microsoft Teams, platforma Moodle) oraz poczty internetowej UMK. W semestrze zimowym 2021/2022 wykład będzie odbywał się w formie zdalnej - przy wykorzystaniu MS Teams. Wykłady będą przeprowadzone w czasie rzeczywistym. Metody oceniania: - egzamin pisemny w formie testu - obecność na wykładzie, Kryteria oceniania: 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności na wykładzie i egzaminu dostępnego na moodle.umk.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.