Praktyczna nauka języka albańskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s1BAL1Z-PNJA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka albańskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - I rok 1 semestr - filologia bałkańska s1 |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | albański |
Wymagania wstępne: | I rok nauki: Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (od poziomu 0 do poziomu B2 – w zależności od stopnia zaawansowania w nauce języka – 0-A2 – I rok studiów, B1 – II rok studiów, B2 – III rok studiów. Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie dla poszczególnych etapów nauki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie w semestrze zimowym 8 punktów ECTS = ok. 200 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach 120 godz. + konsultacje: 20 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do zajęć, przygotowanie zadań domowych, zdobywanie informacji we własnym zakresie m.in. w zasobach internetowych i bibliotece: 40 godz. Przygotowanie do zaliczenia semestralnego: 20 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student w I semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty: W01: zdobywa zaawansowaną wiedzę o języku albańskim (K_W01), W02: poznaje gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka albańskiego i jego obszaru kulturowego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02). Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa wiedzę w zakresie: W01: ma zaawansowaną wiedzę o języku albańskim (K_W01). W02: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka albańskiego i jego obszaru kulturowego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02) W03: ma zawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i bałkanologii (K_W03) W04: ma zawansowaną wiedzę o literaturze albańskiej obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04) W08: ma zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój albańskiego obszaru kulturowego (K_W08) W09: ma zawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze albańskiego obszaru językowego (np., media, teatr, film) (K_W09) W10: ma zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (K_W10) W11: ma zawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11) W12: ma zawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych (K_W12) W13: zna zasady przekładoznawstwa w stopniu zawansowanym (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student w I semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty: U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01), U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego (K_U04), U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa umiejętności w zakresie: U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi / technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z albańskiego obszaru kulturowego (K_U02) U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U03) U04: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języków bałkańskiego obszaru kulturowego (K_U04) U05: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i albańskim (K_U05) U07: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) U08: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_U08) U10: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10) U15: posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku albańskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U15) U16: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku albańskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16) U18: potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18) U19: a umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 lub wyższym w objętych programem nauczania językach bałkańskich (K_U19) U20: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się językiem albańskim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) (K_U20) U21: potrafi tłumaczyć z języka albańskiego na język polski (K_U21) U22: potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język albański (K_U22). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student w I semestrze nauki przedmiotu realizuje efekty: K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01). Student po ukończeniu całego przedmiotu zdobywa kompetencje w zakresie: K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) K03: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe bałkańskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K03) K04: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego bałkańskiego obszaru językowego (K_K04) K06: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w bałkańskim obszarze kulturowym (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Wśród metod dydaktycznych, dostosowanych pod względem trudności do poziomu językowego (od 0 do A1) znajdują się: - ćwiczenia rozwijające rozumienie ze słuchu (odsłuchiwanie wybranych nagrań: fragmentów emisji radiowych, telewizyjnych, internetowych czy filmowych; odsłuchiwanie piosenek albańskich): słuchanie ekstensywne, słuchanie intensywne, słuchanie selektywne na podstawie tekstów/nagrań i sytuacji komunikacyjnych, - ćwiczenia rozwijające rozumienie tekstu pisanego (czytanie i interpretacja zróżnicowanych tekstów pisanych o różnym stopniu skomplikowania - od pojedynczych napisów do całych tekstów, oraz rozumienie i formułowanie wypowiedzi odpowiednich do różnych sytuacji komunikacyjnych), - ćwiczenia rozwijające poprawność gramatyczną (umiejętność rozpoznawania i stosowania poprawnych form językowych): ćwiczenia gramatyczne, odpowiednie dla poszczególnych zagadnień gramatycznych, np. transformacje tekstów, wstawianie poprawnych form, - ćwiczenia w pisaniu (komponowanie dialogów, krótszych i dłuższych wypracowań): pisanie kontrolowane (ćwiczenia uzupełniające, np. odtwarzanie przez studenta tekstu z wcześniejszych notatek, przekształcanie tekstów z naciskiem na gramatykę), pisanie sterowane (pisanie na temat sugerowany przez nauczyciela, który pomaga zaplanować pisanie i udziela wskazówek w czasie pisania), pisanie wolne (pisanie na podany temat z samodzielnym wyborem formy i rozwiązywaniem trudności gramatyczno-leksykalnych bez pomocy nauczyciela), - ćwiczenia rozwijające komunikację (ćwiczenia w mówieniu, rozszerzanie słownictwa): komunikacja werbalna i niewerbalna, - ćwiczenia rozwijające podstawowe kompetencje w tłumaczeniu tekstów z języka albańskiego na język polski i odwrotnie. Stosowane metody dydaktyczne podające to przede wszystkim pogadanka i opowiadanie, natomiast główne metody poszukujące to metoda ćwiczeniowa, giełda pomysłów i obserwacji. Dodatkowo stosuje się stymulowanie wypowiedzi poprzez bodźce obrazkowe, słowne, dźwiękowe. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (poziom od 0 do A1). Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie do wskazanego poziomu i treści programowych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie podstawowego słownictwa (np.: rodzina, zawody, mieszkanie, adres, studia, spędzanie czasu wolnego, narodowość) 2. Wprowadzenie podstawowych kategorii gramatycznych (informacje na temat ortografii, wymowy, akcentu, rodzajnik postpozytywny, fleksja rzeczownika nieokreślona i określona, rodzaj i liczba, fleksja rodzajnika, fleksja „małego” rodzajnika, liczebniki, fleksja czasownika, czas teraźniejszy): 1. Alfabeti i shqipes. Zanoret a, o, i, u. Gjinia mashkullore dhe femerore e disa emrave 2. Peremrat deftore,numri njejes,mashkullore dhe femerore.Trajta e pashquar dhe e shquar, numri njejes,mashkullore dhe femerore. 3. Trajta e pashquar dhe e shquar,numri shumes. Peremrat vetore. Folja „jam“ ne kohen e tashme,deftore. Numrat. Peremrat deftore, shumes. 4. Trajta e pashquar dhe e shquar e emrave ne shumes. Dhoma. 5. Zgjedhimi I i foljeve, koha tashme. Shtetet. Kombesite. 6. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, njejes,mashkullore dhe femerore. Peremrat pyetes emerore, kallezore. Zgjedhimi II i foljeve. Klasa. 7. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, numri shumes. Folja „kam“ dhe „eci“ ne te tashmen. Disa parafjale te kallezores. Mengjesi. 8. Rasa gjinore, njejes. Trajta e shquar.Peremri pytes i gjinores.Disa folje te parregullta. Numeroret themelore. Fotografia. 9. Rasa gjinore, shumes. Trajta e shquar. Zgjedhimi i disa foljeve. Numeroret themelore. Shkolla. 10. Mbiemrat e nyjshem dhe te panyjshem, njejes, rasa emerore. Parafjalet e emerores. Folja “fle”. Kalendari dhe ngjyrat. 11. Peremrat deftore, rasa emerore dhe kallezore. Numeroret rreshtore. Disa folje ne te tashmen. Emri i shquar ne rasen kallezore njejes me mbiemer te nyjshem. 12. Shumesi i mbiemrave. Emri shquar me mbiemer te nyjshem dhe te panyjshem. Stinet e vitit. 13. Koha e ardhshme e deftores, zgjedhimi i pare dhe i dyte. Emri i pashquar me mbiemer te nyjshem ne emerore dhe kallezore. 14. Peremrat pronore, veta I, II dhe III njejes, gjinia mashkullore dhe femerore. Menyra urdherore. 15. Rasa kallezore e peremrit pronor, veta I, II dhe III, gjinia mashkullore dhe femerore. Disa folje ne kohen e ardhshme. 16. Rasa rrjedhore, trajta e shquar. Peremra pyetes. Premri pronor, veta I, shumes. |
Literatura: |
I. Radovicka, Z. Karapici, A. Toma "Gjuha shqipe 1"; B. Beci, L. Bubani, Z. Gurabardhi "Gjuha shqipe 5- 8"; B. Beci "Gramatika e gjuhes shqipe per te gjithe"; M. Celiku, M. Karapinjalli, R. Stringa "Gramatika praktike e gjuhes shqipe"; Gj. Shkurtaj, E. Hysa, "Gjuha shqipe per te huajt"; I. Sawicka, J. Mindak "Zarys gramatyki języka albańskiego" |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna). W trakcie semestru oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i poza zajęciami (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych). W przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęcia w Microsoft Teams. Sposoby weryfikacji umiejętności uczenia się studentów: - egzamin (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W08, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13, K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U07, K_U10, K_U15, K_U16, K_U18, K_U20, K_U21, K_U22, K_K01) - test zaliczeniowy (np. uzupełnianie form, poprawa błędnych wypowiedzi, transformacje tekstów, układanie dialogów sytuacyjnych itp.) (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12, K_W13; K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01) - cząstkowe testy, sprawdziany i dyktanda (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W11, K_W12, K_W13; K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01) - ocena zadań pozalekcyjnych (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych) (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U15, K_U16, K_U19, K_U20, K_U21, K_U22, K_K01, K_K03, K_K04, K_K06) - ocena aktywność studenta na zajęciach (K_K01, K_K03, K_K04, K_K06). Dla kolokwiów cząstkowych i testów stosuje się następującą skalę ocen: 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Orges Bekteshi, Anna Cychnerska | |
Prowadzący grup: | Orges Bekteshi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (poziom od 0 do A1). Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie do wskazanego poziomu i treści programowych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie podstawowego słownictwa (np.: rodzina, zawody, mieszkanie, adres, studia, spędzanie czasu wolnego, narodowość) 2. Wprowadzenie podstawowych kategorii gramatycznych (informacje na temat ortografii, wymowy, akcentu, rodzajnik postpozytywny, fleksja rzeczownika nieokreślona i określona, rodzaj i liczba, fleksja rodzajnika, fleksja „małego” rodzajnika, liczebniki, fleksja czasownika, czas teraźniejszy): 1. Alfabeti i shqipes. Zanoret a, o, i, u. Gjinia mashkullore dhe femerore e disa emrave 2. Peremrat deftore,numri njejes,mashkullore dhe femerore.Trajta e pashquar dhe e shquar, numri njejes,mashkullore dhe femerore. 3. Trajta e pashquar dhe e shquar,numri shumes. Peremrat vetore. Folja „jam“ ne kohen e tashme,deftore. Numrat. Peremrat deftore, shumes. 4. Trajta e pashquar dhe e shquar e emrave ne shumes. Dhoma. 5. Zgjedhimi I i foljeve, koha tashme. Shtetet. Kombesite. 6. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, njejes,mashkullore dhe femerore. Peremrat pyetes emerore, kallezore. Zgjedhimi II i foljeve. Klasa. 7. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, numri shumes. Folja „kam“ dhe „eci“ ne te tashmen. Disa parafjale te kallezores. Mengjesi. 8. Rasa gjinore, njejes. Trajta e shquar.Peremri pytes i gjinores.Disa folje te parregullta. Numeroret themelore. Fotografia. 9. Rasa gjinore, shumes. Trajta e shquar. Zgjedhimi i disa foljeve. Numeroret themelore. Shkolla. 10. Mbiemrat e nyjshem dhe te panyjshem, njejes, rasa emerore. Parafjalet e emerores. Folja “fle”. Kalendari dhe ngjyrat. 11. Peremrat deftore, rasa emerore dhe kallezore. Numeroret rreshtore. Disa folje ne te tashmen. Emri i shquar ne rasen kallezore njejes me mbiemer te nyjshem. 12. Shumesi i mbiemrave. Emri shquar me mbiemer te nyjshem dhe te panyjshem. Stinet e vitit. 13. Koha e ardhshme e deftores, zgjedhimi i pare dhe i dyte. Emri i pashquar me mbiemer te nyjshem ne emerore dhe kallezore. 14. Peremrat pronore, veta I, II dhe III njejes, gjinia mashkullore dhe femerore. Menyra urdherore. 15. Rasa kallezore e peremrit pronor, veta I, II dhe III, gjinia mashkullore dhe femerore. Disa folje ne kohen e ardhshme. 16. Rasa rrjedhore, trajta e shquar. Peremra pyetes. Premri pronor, veta I, shumes. |
|
Literatura: |
I. Radovicka, Z. Karapici, A. Toma "Gjuha shqipe 1"; B. Beci, L. Bubani, Z. Gurabardhi "Gjuha shqipe 5- 8"; B. Beci "Gramatika e gjuhes shqipe per te gjithe"; M. Celiku, M. Karapinjalli, R. Stringa "Gramatika praktike e gjuhes shqipe"; Gj. Shkurtaj, E. Hysa, "Gjuha shqipe per te huajt"; I. Sawicka, J. Mindak "Zarys gramatyki języka albańskiego" |
|
Uwagi: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna). W trakcie semestru oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i poza zajęciami (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych). W przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęcia w Microsoft Teams. Sposoby weryfikacji umiejętności uczenia się studentów: - test zaliczeniowy (np. uzupełnianie form, poprawa błędnych wypowiedzi, transformacje tekstów, układanie dialogów sytuacyjnych itp.) (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13; K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01), - cząstkowe testy, sprawdziany i dyktanda (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13, K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01), - ocena zadań pozalekcyjnych (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych), (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U15, K_U16, K_U19, K_U20, K_U21, K_U22, K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07), - ocena aktywność studenta na zajęciach (K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07). Dla kolokwiów cząstkowych i testów stosuje się następującą skalę ocen: 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Orges Bekteshi, Anna Cychnerska | |
Prowadzący grup: | Orges Bekteshi | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (poziom od 0 do A1). Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie do wskazanego poziomu i treści programowych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie podstawowego słownictwa (np.: rodzina, zawody, mieszkanie, adres, studia, spędzanie czasu wolnego, narodowość) 2. Wprowadzenie podstawowych kategorii gramatycznych (informacje na temat ortografii, wymowy, akcentu, rodzajnik postpozytywny, fleksja rzeczownika nieokreślona i określona, rodzaj i liczba, fleksja rodzajnika, fleksja „małego” rodzajnika, liczebniki, fleksja czasownika, czas teraźniejszy): 1. Alfabeti i shqipes. Zanoret a, o, i, u. Gjinia mashkullore dhe femerore e disa emrave 2. Peremrat deftore,numri njejes,mashkullore dhe femerore.Trajta e pashquar dhe e shquar, numri njejes,mashkullore dhe femerore. 3. Trajta e pashquar dhe e shquar,numri shumes. Peremrat vetore. Folja „jam“ ne kohen e tashme,deftore. Numrat. Peremrat deftore, shumes. 4. Trajta e pashquar dhe e shquar e emrave ne shumes. Dhoma. 5. Zgjedhimi I i foljeve, koha tashme. Shtetet. Kombesite. 6. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, njejes,mashkullore dhe femerore. Peremrat pyetes emerore, kallezore. Zgjedhimi II i foljeve. Klasa. 7. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, numri shumes. Folja „kam“ dhe „eci“ ne te tashmen. Disa parafjale te kallezores. Mengjesi. 8. Rasa gjinore, njejes. Trajta e shquar.Peremri pytes i gjinores.Disa folje te parregullta. Numeroret themelore. Fotografia. 9. Rasa gjinore, shumes. Trajta e shquar. Zgjedhimi i disa foljeve. Numeroret themelore. Shkolla. 10. Mbiemrat e nyjshem dhe te panyjshem, njejes, rasa emerore. Parafjalet e emerores. Folja “fle”. Kalendari dhe ngjyrat. 11. Peremrat deftore, rasa emerore dhe kallezore. Numeroret rreshtore. Disa folje ne te tashmen. Emri i shquar ne rasen kallezore njejes me mbiemer te nyjshem. 12. Shumesi i mbiemrave. Emri shquar me mbiemer te nyjshem dhe te panyjshem. Stinet e vitit. 13. Koha e ardhshme e deftores, zgjedhimi i pare dhe i dyte. Emri i pashquar me mbiemer te nyjshem ne emerore dhe kallezore. 14. Peremrat pronore, veta I, II dhe III njejes, gjinia mashkullore dhe femerore. Menyra urdherore. 15. Rasa kallezore e peremrit pronor, veta I, II dhe III, gjinia mashkullore dhe femerore. Disa folje ne kohen e ardhshme. 16. Rasa rrjedhore, trajta e shquar. Peremra pyetes. Premri pronor, veta I, shumes. |
|
Literatura: |
I. Radovicka, Z. Karapici, A. Toma "Gjuha shqipe 1"; B. Beci, L. Bubani, Z. Gurabardhi "Gjuha shqipe 5- 8"; B. Beci "Gramatika e gjuhes shqipe per te gjithe"; M. Celiku, M. Karapinjalli, R. Stringa "Gramatika praktike e gjuhes shqipe"; Gj. Shkurtaj, E. Hysa, "Gjuha shqipe per te huajt"; I. Sawicka, J. Mindak "Zarys gramatyki języka albańskiego" |
|
Uwagi: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna). W trakcie semestru oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i poza zajęciami (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych). W przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęcia w Microsoft Teams. Sposoby weryfikacji umiejętności uczenia się studentów: - test zaliczeniowy (np. uzupełnianie form, poprawa błędnych wypowiedzi, transformacje tekstów, układanie dialogów sytuacyjnych itp.) (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13; K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01), - cząstkowe testy, sprawdziany i dyktanda (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13, K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01), - ocena zadań pozalekcyjnych (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych), (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U15, K_U16, K_U19, K_U20, K_U21, K_U22, K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07), - ocena aktywność studenta na zajęciach (K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07). Dla kolokwiów cząstkowych i testów stosuje się następującą skalę ocen: 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Orges Bekteshi, Anna Cychnerska, Artur Karasiński | |
Prowadzący grup: | Orges Bekteshi, Artur Karasiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają rozwinąć u studenta wszystkie kompetencje językowe – rozumienie tekstu pisanego, rozumienie ze słuchu, mówienie, pisanie, znajomość gramatyki (poziom od 0 do A1). Student powinien osiągnąć umiejętności swobodnego komunikowania się stosownie do wskazanego poziomu i treści programowych. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie podstawowego słownictwa (np.: rodzina, zawody, mieszkanie, adres, studia, spędzanie czasu wolnego, narodowość) 2. Wprowadzenie podstawowych kategorii gramatycznych (informacje na temat ortografii, wymowy, akcentu, rodzajnik postpozytywny, fleksja rzeczownika nieokreślona i określona, rodzaj i liczba, fleksja rodzajnika, fleksja „małego” rodzajnika, liczebniki, fleksja czasownika, czas teraźniejszy): 1. Alfabeti i shqipes. Zanoret a, o, i, u. Gjinia mashkullore dhe femerore e disa emrave 2. Peremrat deftore,numri njejes,mashkullore dhe femerore.Trajta e pashquar dhe e shquar, numri njejes,mashkullore dhe femerore. 3. Trajta e pashquar dhe e shquar,numri shumes. Peremrat vetore. Folja „jam“ ne kohen e tashme,deftore. Numrat. Peremrat deftore, shumes. 4. Trajta e pashquar dhe e shquar e emrave ne shumes. Dhoma. 5. Zgjedhimi I i foljeve, koha tashme. Shtetet. Kombesite. 6. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, njejes,mashkullore dhe femerore. Peremrat pyetes emerore, kallezore. Zgjedhimi II i foljeve. Klasa. 7. Rasa kallezore e emrave ne trajten e pashquar dhe te shquar, numri shumes. Folja „kam“ dhe „eci“ ne te tashmen. Disa parafjale te kallezores. Mengjesi. 8. Rasa gjinore, njejes. Trajta e shquar.Peremri pytes i gjinores.Disa folje te parregullta. Numeroret themelore. Fotografia. 9. Rasa gjinore, shumes. Trajta e shquar. Zgjedhimi i disa foljeve. Numeroret themelore. Shkolla. 10. Mbiemrat e nyjshem dhe te panyjshem, njejes, rasa emerore. Parafjalet e emerores. Folja “fle”. Kalendari dhe ngjyrat. 11. Peremrat deftore, rasa emerore dhe kallezore. Numeroret rreshtore. Disa folje ne te tashmen. Emri i shquar ne rasen kallezore njejes me mbiemer te nyjshem. 12. Shumesi i mbiemrave. Emri shquar me mbiemer te nyjshem dhe te panyjshem. Stinet e vitit. 13. Koha e ardhshme e deftores, zgjedhimi i pare dhe i dyte. Emri i pashquar me mbiemer te nyjshem ne emerore dhe kallezore. 14. Peremrat pronore, veta I, II dhe III njejes, gjinia mashkullore dhe femerore. Menyra urdherore. 15. Rasa kallezore e peremrit pronor, veta I, II dhe III, gjinia mashkullore dhe femerore. Disa folje ne kohen e ardhshme. 16. Rasa rrjedhore, trajta e shquar. Peremra pyetes. Premri pronor, veta I, shumes. |
|
Literatura: |
I. Radovicka, Z. Karapici, A. Toma "Gjuha shqipe 1"; B. Beci, L. Bubani, Z. Gurabardhi "Gjuha shqipe 5- 8"; B. Beci "Gramatika e gjuhes shqipe per te gjithe"; M. Celiku, M. Karapinjalli, R. Stringa "Gramatika praktike e gjuhes shqipe"; Gj. Shkurtaj, E. Hysa, "Gjuha shqipe per te huajt"; I. Sawicka, J. Mindak "Zarys gramatyki języka albańskiego" |
|
Uwagi: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę (forma pisemna). W trakcie semestru oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i poza zajęciami (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych). W przypadku nauczania zdalnego lub hybrydowego sposób oceniania nie ulega zmianie, kolokwia odbędą się w formie pisemnej poprzez Microsoft Teams, wymagana obecność na zajęcia w Microsoft Teams. Sposoby weryfikacji umiejętności uczenia się studentów: - test zaliczeniowy (np. uzupełnianie form, poprawa błędnych wypowiedzi, transformacje tekstów, układanie dialogów sytuacyjnych itp.) (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13; K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01), - cząstkowe testy, sprawdziany i dyktanda (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_W12, K_W13, K_U02, K_U07, K_U10, K_U15, K_U21, K_U22, K_K01), - ocena zadań pozalekcyjnych (przygotowywanie wypowiedzi ustnych, prezentacji, pisanie wypracowań, rozwiązywanie zadań gramatycznych), (K_W01, K_W02, K_W09, K_W10, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U15, K_U16, K_U19, K_U20, K_U21, K_U22, K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07), - ocena aktywność studenta na zajęciach (K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07). Dla kolokwiów cząstkowych i testów stosuje się następującą skalę ocen: 0-59% - ocena niedostateczna, 60-68% - ocena dostateczna, 69-76% - ocena dostateczna plus, 77-84% - ocena dobra, 85-92% - ocena dobra plus, 93-100 % - ocena bardzo dobra. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.