Warsztaty kulturoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2511-s1BAL3Z-WK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty kulturoznawcze |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/ka musi posiadać pewien zasób wiedzy o najważniejszych procesach politycznych, gospodarczych i społecznych zachodzących współcześnie na Bałkanach. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Na ostateczną ocenę zaliczeniową złożą się: 1) obecność i aktywność na zajęciach 40%; 2) referat przygotowany na wybrany temat 60%; Do zaliczenia przedmiotu trzeba mieć co najmniej 70%. |
Metody dydaktyczne: | -elementy wykładu -dyskusja -samodzielnie przygotowany referat bądź projekt przez studenta |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - panelowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą próbą przedstawienia specyfiki kulturowej Bałkanów. Na początku zatrzymamy się nad takimi podstawowymi dla regionu pojęciami jak „Bałkany”, „bałkanizacja”, „orientalny”. Przekażę pewne podstawowe informacje o kształtowaniu się, historii i specyfice kulturowej, językowej oraz etnicznej regionu, decydujących o jego dzisiejszym obliczu. |
Pełny opis: |
1. Pojęcie „Bałkany”. Powstanie i formowanie się regionu. Co to znaczy „bałkański”, „orientalny”, „bałkanizacja”? 2. Podstawowe informacje o językach krajów bałkańskich. Bałkańska liga językowa. 3. Bałkany – samookreślenie (Bułgarzy, Rumuni, Serbowie, Grecy, Albańczycy, Turcy, Chorwaci). 4. Odkrycie Bałkanów. 5. Architektura. Skalne miasto Perperikon w południowo-wschodniej Bułgarii, www.perperikon.bg. (laptop z dostępem do Internet). 6. Kilka podstawowych wiadomości na temat kodu kulturowego na Bałkanach, mentalności i zwyczajów codziennych mieszkańców regionu (powitania, gesty, jedzenie, punktualność, pory dnia, stosunek do pracy, do sąsiadów, bliskość – dystans). |
Literatura: |
- L. Boia, Rumuni: świadomość, mity, historia, przeł. K. Jurczak, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003. - I. Čolović, Polityka symboli. Eseje o antropologii politycznej, przeł. M. Petryńska, Kraków 2001. - I. Čolović, Bałkany: terror kultury, przeł. M. Petryńska, Wołowiec 2006. - M. Dąbrowska-Partyka, Przemiany w kulturze i świadomości duchowej narodów Jugosławii po 1991 roku, Kraków 1999. - M. Dąbrowska-Partyka, Świadectwa i mistyfikacje: przed i po Jugosławii, Kraków 2003. - M. Eliade, Religia, literatura i komunizm. Dziennik emigranta, przeł. A. Zagajewski, Londyn 1990. - W. Gałązka (oprac. i red.), Naród i kultura: antologia esejów i artykułów o narodzie i kulturze bułgarskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985. - G. Kapllani, Krótki podręcznik do przekraczania granic, przeł. E. T. Szyler, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2009. - M. Koch, „My” i „Oni”, „Swój” i „Obcy”. Bałkany XX w. z perspektywy kolonialnej i postkolonialnej, Porównania 6, 2009 (tekst także w wersji on-line). - J. Kristeva, Ta niewiarygodna potrzeba wiary, przeł. A. Turczyn, Warszawa 2010.F. Lubonja, Wolność zagrożona, przeł. D. Horodyska, Podranicze, Sejny 2005. - N. Manea, O klownach: dyktator i artysta, przeł. H. Mirska-Lasota, Pogranicze, Sejny 2001. - A. Paleologu, Między Bałkanami a Europą, Dekada Literacka 2000, Nr. 11 (tekst także w wersji on-line). - N. Popov, Serbski dramat. Od faszystowskiego populizmu do Miloševicia, przeł. Maria Książek, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1994. - J. Rapacka, Godzina Herdera: o Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Energeia, Warszawa 1995. - M. Sznajderman i F. Modrzejweski (red.), Nostalgia: eseje o tęsknocie za komunizmem, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2002. - M. Todorova, Bałkany wyobrażone, przeł. P. Szymor, M. Budzińska, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2008. - V. Tismaneanu, Wizje zbawienia, przeł. H. Jankowska, MUZA SA, Warszawa 2000 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach oraz aktywny udział. Dozwolona jest jedna nieobecność, natomiast więcej nieobecności wiąże się z koniecznością zaliczenia materiału na dyżurze. Ponadto, każdy/a student/ka musi przygotować referat na zadany temat do przedstawienia podczas zajęć związany z problematyką omawianą na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Cychnerska, Adam Kola | |
Prowadzący grup: | Adam Kola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą próbą przedstawienia specyfiki kulturowej Bałkanów. Na początku zatrzymamy się nad takimi podstawowymi dla regionu pojęciami jak „Bałkany”, „bałkanizacja”, „orientalny”. Przekażę pewne podstawowe informacje o kształtowaniu się, historii i specyfice kulturowej, językowej oraz etnicznej regionu, decydujących o jego dzisiejszym obliczu. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie „Bałkany”. Powstanie i formowanie się regionu. Co to znaczy „bałkański”, „orientalny”, „bałkanizacja”? 2. Podstawowe informacje o językach krajów bałkańskich. Bałkańska liga językowa. 3. Bałkany – samookreślenie (Bułgarzy, Rumuni, Serbowie, Grecy, Albańczycy, Turcy, Chorwaci). 4. Odkrycie Bałkanów. 5. Architektura. Skalne miasto Perperikon w południowo-wschodniej Bułgarii, www.perperikon.bg. (laptop z dostępem do Internet). 6. Kilka podstawowych wiadomości na temat kodu kulturowego na Bałkanach, mentalności i zwyczajów codziennych mieszkańców regionu (powitania, gesty, jedzenie, punktualność, pory dnia, stosunek do pracy, do sąsiadów, bliskość – dystans). |
|
Literatura: |
- L. Boia, Rumuni: świadomość, mity, historia, przeł. K. Jurczak, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003. - I. Čolović, Polityka symboli. Eseje o antropologii politycznej, przeł. M. Petryńska, Kraków 2001. - I. Čolović, Bałkany: terror kultury, przeł. M. Petryńska, Wołowiec 2006. - M. Dąbrowska-Partyka, Przemiany w kulturze i świadomości duchowej narodów Jugosławii po 1991 roku, Kraków 1999. - M. Dąbrowska-Partyka, Świadectwa i mistyfikacje: przed i po Jugosławii, Kraków 2003. - M. Eliade, Religia, literatura i komunizm. Dziennik emigranta, przeł. A. Zagajewski, Londyn 1990. - W. Gałązka (oprac. i red.), Naród i kultura: antologia esejów i artykułów o narodzie i kulturze bułgarskiej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985. - G. Kapllani, Krótki podręcznik do przekraczania granic, przeł. E. T. Szyler, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2009. - M. Koch, „My” i „Oni”, „Swój” i „Obcy”. Bałkany XX w. z perspektywy kolonialnej i postkolonialnej, Porównania 6, 2009 (tekst także w wersji on-line). - J. Kristeva, Ta niewiarygodna potrzeba wiary, przeł. A. Turczyn, Warszawa 2010.F. Lubonja, Wolność zagrożona, przeł. D. Horodyska, Podranicze, Sejny 2005. - N. Manea, O klownach: dyktator i artysta, przeł. H. Mirska-Lasota, Pogranicze, Sejny 2001. - A. Paleologu, Między Bałkanami a Europą, Dekada Literacka 2000, Nr. 11 (tekst także w wersji on-line). - N. Popov, Serbski dramat. Od faszystowskiego populizmu do Miloševicia, przeł. Maria Książek, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1994. - J. Rapacka, Godzina Herdera: o Serbach, Chorwatach i idei jugosłowiańskiej, Energeia, Warszawa 1995. - M. Sznajderman i F. Modrzejweski (red.), Nostalgia: eseje o tęsknocie za komunizmem, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2002. - M. Todorova, Bałkany wyobrażone, przeł. P. Szymor, M. Budzińska, Wydaw. Czarne, Wołowiec 2008. - V. Tismaneanu, Wizje zbawienia, przeł. H. Jankowska, MUZA SA, Warszawa 2000 |
|
Uwagi: |
Obecność na zajęciach oraz aktywny udział. Dozwolona jest jedna nieobecność, natomiast więcej nieobecności wiąże się z koniecznością zaliczenia materiału na dyżurze. Ponadto, każdy/a student/ka musi przygotować referat na zadany temat do przedstawienia podczas zajęć związany z problematyką omawianą na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.