Wstęp do językoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER1L-WSJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do językoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Zajęcia z modułów I i II do wyboru - I rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 50 godzin w tym udział w zajęciach - 30 godz. = 1,2 ECTS; godziny kontaktowe z konsultacjami: 10 godz. = 0,4 ECTS praca własna: godz. 10 godz. = 0,4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W01 ma zaawansowaną wiedzę o języku niemieckim K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i germanistycznego K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K_U08 potrafi pracować w zespole przyjmując różne role K_U09 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K05 wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań profesjonalnych (praktyki) |
Metody dydaktyczne: | Metody podawcze (klasycznych wykładów i pogadanek), stoliki eksperckie, metoda seminaryjna, ćwiczeniowa, projektowa. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zajęcia przybliżają studentom podstawowe teorie i kierunki językoznawcze, z uwzględnieniem poszczególnych dyscyplin językoznawczych. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi technikami warsztatu filologa językoznawcy oraz podstawowymi działami językoznawstwa germanistycznego. |
Literatura: |
Kirsten Adamzik, Sprache: Wege zum Verstehen, Tübingen–Basel 2010 Thomas Berg, Anglistische Sprachwissenschaft, München 2013 Stefanie Dipper, Ralf Klabunde, Wiltrud Mihatsch (Hg.), Eine Einführung (nicht nur) für Germanisten, Romanisten und Anglisten, Berlin 2018 Peter Ernst, Germanistische Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die synchrone Sprachwissenschaft des Deutschen, Wien 2011 Manfred Geier, Linguistik. Was sie kann, was sie will, Reinbek 2003 Christian Lehmann, Linguistics, http://www.christianlehmann.eu/ling/index.html Angelika Linke, Markus Nussbaumer, Paul R. Portmann, Studienbuch Linguistik, Tübingen 2004 Els Oksaar, Zweitspracherwerb. Wege zur Mehrsprachigkeit und zur interkulturellen Verständigung, Stuttgart 2003 Carmen Scherer, Korpuslinguistik, 2. Aufl., Heidelberg 2014 Peter Schlobinski, Grundfragen der Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die Welt der Sprache(n), Göttingen‒Bristol 2014 Monika Schwarz, Jeannette Chur, Semantik. Ein Arbeitsbuch, 5. Aufl., Tübingen 2007 Heinz Vater, Einführung in die Sprachwissenschaft, 4. Aufl., München 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawy zaliczenia: Obecność na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności) oraz zaliczenie pisemnego testu na co najmniej 50%. Kryteria oceny testu: 50-60% - dostateczny 61-70% - dostateczny plus 71-80% - dobry 81-90% - dobry plus 91-100% - bardzo dobry |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kubicka, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Emilia Kubicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Języki i ich klasyfikacje. 2. Nabywanie języka i dwujęzyczność. 3. Struktura języka. 4. Działy językoznawstwa. 5. Parole: korpusy językowe. 6. Langue: słownikowe interpretacje systemu językowego. 7. Wokół znaczenia w języku. 8. Relacje semantyczne. 9. Pragmatyka: akty mowy. |
|
Literatura: |
Thomas Berg, Anglistische Sprachwissenschaft, München 2013 Łucja Biel, Translatoryka korpusowa, „Rocznik Przekładoznawczy” 2015, t. 10, s. 15‒40 Ireneusz Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998 Maciej Grochowski, Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń 1982 Renata Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3 popr., Warszawa 2001 Ida Kurcz, Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność?, [w:] Ida Kurcz (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007, s. 9‒39 Marie-Anne Paveau, Georges-Elia Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, przeł. Iwona Piechnik, Kraków 2009 Tadeusz Piotrowski, Ekwiwalencja w słownikach dwujęzycznych, [w:] Wojciech Chlebda (red.), Na tropach translatów. W poszukiwaniu odpowiedników przekładowych, Opole 2011, s. 45–69 Peter Schlobinski, Grundfragen der Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die Welt der Sprache(n), Göttingen‒Bristol 2014 |
|
Uwagi: |
Zajęcia w trybie stacjonarnym lub zdalnym. W formie zdalnej odbywają się w czasie rzeczywistym (w dniu i o godzinie wskazanej w planie zajęć) na platformie Microsoft Teams. Obecność jest obowiązkowa, studenci powinni mieć możliwość włączenia kamer i dźwięku. Kontakt z prowadzącym odbywa się za pomocą platformy Teams oraz maila uniwersyteckiego. Link do zajęć w aplikacji Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5TG_hZ7qvPInbms4OELtHC_QlLuK0sdV2mGccybXbY01%40thread.tacv2/conversations?groupId=428ba612-c4f0-4270-b16f-052f93b5a550&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kubicka, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Emilia Kubicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Języki i ich klasyfikacje. 2. Nabywanie języka i dwujęzyczność. 3. Działy językoznawstwa. 4. Dane językowe: korpusy. 5. Struktura języka. 6. Język w komunikacji: pragmatyka. 7. Relacje między znakami językowymi. 8. Problem wieloznaczności. 9. Słownikowe interpretacje systemu językowego. |
|
Literatura: |
Thomas Berg, Anglistische Sprachwissenschaft, München 2013 Łucja Biel, Translatoryka korpusowa, „Rocznik Przekładoznawczy” 2015, t. 10, s. 15‒40 Ireneusz Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998 Maciej Grochowski, Zarys leksykologii i leksykografii, Toruń 1982 Renata Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3 popr., Warszawa 2001 Ida Kurcz, Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność?, [w:] Ida Kurcz (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, Gdańsk 2007, s. 9‒39 Marie-Anne Paveau, Georges-Elia Sarfati, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, przeł. Iwona Piechnik, Kraków 2009 Tadeusz Piotrowski, Ekwiwalencja w słownikach dwujęzycznych, [w:] Wojciech Chlebda (red.), Na tropach translatów. W poszukiwaniu odpowiedników przekładowych, Opole 2011, s. 45–69 Peter Schlobinski, Grundfragen der Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die Welt der Sprache(n), Göttingen‒Bristol 2014 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edyta Grotek, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Edyta Grotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Studenci i studentki zapoznają się z przedmiotem badań i podstawowymi metodami badawczymi: semiotyki, semantyki, leksykologii, leksykografii, pragmatyki, psycho-, neuro- i socjolingiwstyki, dialektologii i lingwistyki tekstu. Poruszone zostaną także takie tematy jak istota języka, rodziny języków i właściwości języków naturalnych. |
|
Literatura: |
Grzegorczykowa, Renata (2017): Wstęp do językoznawstwa. Krótkie wykłady z językoznawstwa, Warszawa Vater, Heinz (2002): Einführung in die Sprachwissenschaft, Stuttgart Wille, Lucyna/ Maziarz, Radosław (2012): Einführung in die Sprachwissenschaft, Rzeszów Linke, Angelika/ Nussbaumer, Markus / Portmann, Paul R. (2004): Studienbuch Linguistik, Berlin/ Boston Lachur, Czesław (2004): Zarys języlkoznawstwa ogólnego, Opole |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.