Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER1Z-PNJN | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty I roku w semestrze zimowym filologii germańskiej - studia stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
14.00
LUB
16.00
LUB
15.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 180 = 7,2 ECTS (zajęcia), 70 = 2,8 ECTS (konsultacje) Praca indywidualna studenta: 175 = 7 ECTS Razem: 375 = 15 ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: ma podstawową wiedzę o języku/ językach niemieckiego obszaru kulturowego (K_W01) W2: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego (K_W02) języka/ języków w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K2: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim (K_U02) K5: potrafi porozumiewać się w języku niemieckim przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu: przedstawianie się, praca, rodzina, miasto, jedzenie i picie, mieszkanie, podróże, życie codzienne, zdrowie, uroczystości (K_U05) K19: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu A1 lub wyższego w ramach języka niemieckiego (K_U19) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K2: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_K02) K6: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w danym obszarze kulturowym (K_K06) |
||
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne to: - czytanie i słuchanie tekstów, streszczanie ich, związane z nimi ćwiczenia; - ćwiczenia utrwalające w zakresie fleksji, użycia rodzajnika, składni i fonetyki; - produkowanie własnych tekstów ustnie i pisemnie; - rozmowy w grupach na określony temat; - uczenie się na pamięć krótkich tekstów. |
||
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia z praktycznej nauki języka niemieckiego stawiają sobie za cel uzyskanie przez studentów szerokich kompetencji językowych. Chodzi przy tym o wszystkie cztery sprawności językowe, składające się na zdolność komunikowania, czyli rozumienie tekstu mówionego, czytanie ze zrozumieniem, mówienie i pisanie. |
||
Pełny opis: |
W celu wyrównania różnic poziomu kompetencji językowych studentów, powtarza się i ćwiczy podstawowe struktury gramatyczne, zarówno w formie ukierunkowanych ćwiczeń, jak i na podstawie tekstów. Teksty pisane służą także do poszerzania słownictwa, podobnie jak różne pliki audio i video. Stosowane materiały obejmują teksty publicystyczne, naukowe i literackie, autentyczne teksty mówione, jak również krótkie filmy i podcasty; wszystkie one są odpowiednio dydaktyzowane. Studenci ćwiczą także mówienie i pisanie, przedstawiając sytuacje i wydarzenia, które relacjonują, opisują lub o nich opowiadają. Ważnym punktem jest poprawa wymowy i uświadomienie fizjologicznych warunków realizacji dźwięków w języku niemieckim w porównaniu z językiem polskim. |
||
Literatura: |
Wykładowcy wykorzystują na zajęciach różne teksty, filmy i nagrania dźwiękowe, które z reguły wybierane są w czasie semestru. Ich aktualność i związek z ważnymi wydarzeniami i kontrowersjami w krajach niemieckojęzycznych stanowi przy tym istotne kryterium. Materiały te są przeważnie wyszukiwane przez samych wykładowców albo przez nich pisane. Studentom poleca się także strony internetowe przeznaczone dla cudzoziemców uczących się języka niemieckiego oraz audycje telewizyjne i radiowe jako pożyteczne pomoce edukacyjne. Są jednak także stosowane podręczniki i zbiory ćwiczeń, min.: Bęza Stanisław, Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2007. Billina Anneli, Hören und Sprechen A2. Ismaning: Hueber Verlag 2019. Brill Lilli Marlen/ Techmer Marion, Großes Übungsbuch Wortschatz A2-C1. Ismaning: Hueber Verlag 2020. Buscha Anne/ Szita Szilvia, Begegnungen A1+. Deutsch als Fremdsprache. Leipzig: Schubert Verlag, 2013. Buscha Anne/ Szita Szilvia, A Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache. Sprachniveau A1, A2. Leipzig: Schubert Verlag 2010. Dreyer Hilke/Schmitt Richard, Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik: Neubearbeitung, Ismaning: Hueber Verlag, 2000. Franke Wolfgang, Birke Fritz, Wenzel Johannes (Hrsg.), Übungen zu Schwerpunkten der deutschen Grammatik Leipzig 1988. Frey Ewelin, Kursbuch Phonetik. Ismaning: Hueber Verlag 1996. Helbig Gerhard/Buscha Joachim, Deutsche Übungsgrammatik. Leipzig 1989. Hillreiner Hans, Übungsgrammatik für die Grundstufe. Ismaning: Hueber Verlag 2018. Knirsch Monja, Hören und Sprechen A1. Ismaning: Hueber Verlag 2019. Kohler K., Einführung in die Phonetik des Deutschen. Berlin 1995. Krech Eva-Maria, Großes Wörterbuch der deutschen Aussprache. Leipzig 1982, s. 17–120. Meil Kläre, Arndt Margit, ABC der schwachen Verben. Ismaning: Hueber Verlag 1995. Meil Kläre, Arndt Margit, ABC der starken Verben. Ismaning: Hueber Verlag 1994. Morciniec G., Prędota S., Podręcznik wymowy niemieckiej. Warszawa 1996. Sander Ilse et al. DaF kompakt A1 Kurs- und Übungsbuch. Stuttgart: Klett Verlag 2015. Schmitt Richard, Weg mit den typischen Fehlern. Teil 1, 2. Ismaning: Hueber Verlag 1999. Stock Eberhard, Phonotek, Deutsch als Fremdsprache 2003. Swerlowa Olga/ Ros-El Hosni Lourdes et al, Aussichten A1. Deutsch als Fremdsprache für Erwachsene. Kursbuch und Arbeitsbuch. Stuttgart: Klett Verlag 2014. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, krótkie prace kontrolne w ciągu semestru, prace pisemne przygotowywane w domu, test zaliczeniowy wspólny dla wszystkich grup - test ma najwyższą wagę i wpływa w decydujący sposób na ocenę końcową. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest jednak spełnienie wszystkich warunków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Mikołajewska | |
Prowadzący grup: | Natalie Kosch, Iwona Kotelnicka-Grzybowska, Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Iwona Kotelnicka-Grzybowska, Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Mikołajewska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Chlewicka, Yvonne Kaisinger, Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Emilia Pankanin, Tadeusz Skwara, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Pełny opis: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Literatura: |
Zob. Informacje ogólne o przedmiocie | |
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Mikołajewska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Anna Mikołajewska, Katarzyna Norkowska, Emilia Pankanin, Tadeusz Skwara, Regina Strzemeska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). | |
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). | |
Literatura: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). Materiały dydaktyczne udostępnia wykładowca lub wskazuje sposób bezpiecznego uzyskania do nich dostępu. W przypadku stosowania przez wykładowcę platformy moodle do przechowywania i udostępniania materiałów dydaktycznych student jest zobowiązany do zalogowania się do kursu utworzonego przez wykładowcę i korzystania ze znajdujących się tam materiałów. | |
Uwagi: |
W związku z prowadzeniem zajęć zdalnie przy pomocy komunikatorów szczególną wagę przykłada się do aktywnego udziału studenta w zajęciach. Za aktywny udział w zajęciach uważa się zalogowanie do komunikatora stosowanego przez wykładowcę przy pomocy adresu uczelnianego (nie prywatnego), włączenie kamery oraz mikrofonu i wykonywanie zadań realizowanych przez grupę. Niespełnienie tych wymogów oznacza nieobecność na zajęciach i wymaga nadrobienia zaległości w sposób określony przez wykładowcę na pierwszych zajęciach w semestrze. Zaliczenie odbywa się w formie testu moodle. W skład oceny końcowej wchodzą aktywność na zajęciach, wykonanie zadań domowych oraz wynik testu zaliczeniowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 180 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Burdziej, Natalia Chodorowska-Jackiewicz, Yvonne Kaisinger, Katarzyna Norkowska, Emilia Pankanin, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). | |
Pełny opis: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). | |
Literatura: |
Zob. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu). Materiały dydaktyczne udostępnia wykładowca lub wskazuje sposób bezpiecznego uzyskania do nich dostępu. W przypadku stosowania przez wykładowcę platformy moodle do przechowywania i udostępniania materiałów dydaktycznych student jest zobowiązany do zalogowania się do kursu utworzonego przez wykładowcę i korzystania ze znajdujących się tam materiałów. | |
Uwagi: |
Zajęcie prowadzone będą w trybie stacjonarnym. W przypadku pogorszenia się sytuacji epidemicznej i konieczności przejścia na tryb zdalny, zajęcia prowadzone będą w sposób synchroniczny z wykorzystaniem platformy Teams oraz w sposób asynchroniczny z wykorzystaniem platformy Moodle. W przypadku prowadzenia zajęć zdalnie przy pomocy komunikatorów szczególną wagę przykłada się do aktywnego udziału studenta w zajęciach. Za aktywny udział w zajęciach uważa się zalogowanie do komunikatora stosowanego przez wykładowcę przy pomocy adresu uczelnianego (nie prywatnego) i wykonywanie zadań realizowanych przez grupę. Niespełnienie tych wymogów oznacza nieobecność na zajęciach i wymaga nadrobienia zaległości w sposób określony przez wykładowcę. W trybie zdalnym zaliczenie odbywa się w formie testu na platformie Moodle. W skład oceny końcowej wchodzą aktywność na zajęciach, wykonanie zadań domowych oraz wynik testu zaliczeniowego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.