Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2512-s1GER1Z-WDL-E-4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

100 godzin w tym udział w zajęciach - 30 godz. = 1,2 ECTS; godziny kontaktowe z konsultacjami: 10 godz. = 0,4 ECTS

praca własna: godz. 60 godz. = 2,4 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student: K_W05 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i germanistycznego

K_W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi

K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych

K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii

K_U08 potrafi pracować w zespole przyjmując różne role

K_U12 umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju

K_K02 identyfikuje i rozstrzyga dylematy prawne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu

K_K05 wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań profesjonalnych (praktyki)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- drama
- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wprowadzenie w zagadnienia i metody literaturoznawstwa.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Das Seminar soll mit grundlegenden Techniken literaturwissenschaftlichen Arbeitens vertraut machen. Im ersten Teil des Seminars werden solche Themen wie Methoden der Literaturwissenschaft, Theorien der Textproduktion sowie Gattungen und Textstrukturen (Epik, Lyrik, Dramatik) erörtert. Dabei werden beispielweise Fragen der Zeitstruktur des Erzähltextes, der Erzählform, der Gattungsformen der Epik, Grundbegriffe der Metrik und Elemente des Dramatischen behandelt.

Das Seminar soll auch Techniken vertraut machen, die zum selbstständigen Verfassen von wissenschaftlichen Arbeiten erforderlich sind. Es wird die Anwendung wichtiger Hilfsmittel (Bibliographien, Zitierweise, Zusammenstellung des Literaturverzeichnisses usw.) vermittelt.

Literatura:

Koch H.A., Neuere Deutsche Literaturwissenschaft, Darmstadt 1997.

Schulte-Sasse J.,Werner W., Einführung in die Literaturwissenschaft, München 1977.

Raabe P., Einführung in die Bücherkunde zur deutschen Literaturwissenschaft, Stuttgart 1984.

Rothmann K. (Hrsg.), Anleitung zur Abfassung literaturwissenschaftlicher Arbeiten, Stuttgart 1991.

Mitosek Z., Teorie badań literackich, Warszawa 1998.

Oliver P., Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Kraków 1999.

Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury, Warszawa 1986.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, przygotowanie krótkiego referatu, przygotowanie pracy pisemnej, egzamin pisemny

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)