Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Literatura lub kultura wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2512-s1GER2/3L-LK-WM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura lub kultura wykład monograficzny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Wykłady monograficzne - filologia germańska s1 (wymagania etapowe)
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: praca na zajęciach 30 = 1,2 ECTS, konsultacje 10 = 0,4 ECTS.

praca własna studenta 10 = 0,4 ECTS

Razem: 50 godzin = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Student: K_W04 ma zaawansowaną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów

K_W05 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i germanistycznego

K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii z stopniu zaawansowanym

K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój niemieckiego obszaru kulturowego oraz kontaktów polsko-niem.

K_W09 ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze niemieckiego obszaru językowego

K_W10 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student: K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego

K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii

K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur

K_U11 umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym

K_U12 umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów

K_U13 umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod

K_U20 rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku niemieckim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju

K_K03 docenia związki między rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym a dziedzictwem kulturowym niemieckiego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie


Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Wykład monograficzny jest tradycyjną formą zajęć autorskich; celem jest zaznajomienie studentów z wybranym, szczegółowym zagadnieniem badawczym i wyczerpujące omówienie danej problematyki. Tematyka wykładu monograficznego nawiązuje do ważnych dziedzin germanistyki, a stopień trudności przekazywanych treści jest dostosowany do poziomu studiów licencjackich.

Pełny opis:

Zob. opis zajęć z cyklu

Literatura:

Zob. opis zajęć z cyklu

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny lub ustny.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Podlasiak, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius
Prowadzący grup: Marek Podlasiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zusammengesetzte Texte

Pełny opis:

Gegenstand der Vorlesung sind Texte, die in mindestens zwei Teile gliederbar sind, von denen mindestens einer als selbstständiger Text denkbar wäre. Obwohl diese Textualitätsform kein Sonderfall ist, sondern im Gegenteil in unzähligen konventionsgestüzten Varianten im Diskursuniversum vorkommt, hat sich der Begriff des zusammengesetzten Textes nicht dermaßen durchgesetzt, dass man ihn für eine Monographie wert befand. Nur vereinzelt kommt der Begriff, vor allem in linguistisch orientierten Studien, vor (Dressler 2004: 14; Waligóra 2009: 17, 118), während seine Anwendung in der Literaturwissenschaft und Erzählforschung kaum registrierbar ist, auch wenn dessen Einzelformen unter anderen Namen durchaus wahrgenommen werden. Die vorliegende Untersuchung verfolgt daher vorerst ein synthetisierendes Ziel, indem sie die gut und weniger gut erforschten Facetten des Phänomens zusammenstellt. Die Systematik wird freilich nicht um ihrer selbst willen betrieben: Durch das Anlegen einheitlicher Kriterien der Klassifikation und Analyse sollen auch Forschungslücken ermittelt und ansatzweise gefüllt werden. Ferner wird die Frage nach Funktionen gestellt, die das Zusammensetzen von Texten erfüllt. Ein eigener Aspekt der Untersuchung ist die Einbettung des Forschungsgegenstands in einen ihm gerechten theoretischen Bezugsrahmen, beispielsweise den der Textlinguistik, der Narratologie oder der Intertextualitätsforschung.

Literatura:

Dressler, Wolfgang: „Textlinguistik mit und ohne Kontext: Diskurs versus Text“; in: Panagl, Oswald/Wodak, Ruth (Hgg.): Text und Kontext: Theoriemodelle und methodische Verfahren im transdisziplinären Vergleich; Würzburg: Königshausen und Neumann, 1994, S. 11-22.

Feiereisen, Florence: „Identitäten im Remix. Literarisches Sampling im Fadenkreuz von Postmoderne und Postkolonialismus“; in: Zemanek, Evi/Krones, Susanne (Hgg.): Literatur der Jahrtausendwende. Themen, Schreibverfahren und Buchmarkt um 2000; Bielefeld: trancript, 2015 S. 281-294.

Fix, Ulla: „Aktuelle linguistische Textbegriffe und der literarische Text. Bezüge und Abgrenzungen“ in: Winko, Simone/Jannidis, Fotis/Lauer, Gerhard (Hgg.): Grenzen der Literatur. Zu Begriff und Phänomen des Literarischen; Berlin und New York: De Gruyter: 2009, S. 103-135.

Fludernik, Monika (Hg.): Faktuales und fiktionales Erzählen. Interdisziplinäre Perspektiven; Würzburg: Ergon, 2015.

Genette, Gérard: Die Erzählung; übers. von Andreas Knop, München: Wilhelm Fink, 21998.

Hage, Volker: Literarische Collagen. Texte, Quellen, Theorie; Stuttgart: Reclam, 1981.

Harweg, Roland: Pronomina Und Textkonstitution, München: Fink, 1968.

Holthuis, Susanne: Intertextualität. Aspekte einer rezeptionsorientierten Konzeption, Tübingen: Stauffenburg, 1993.

Horstmann, Jan: Theaternarratologie. Ein erzähltheoretisches Analyseverfahren für Theaterinszenierungen; Berlin u.a: De Gruyter, 2018

Hühn, Peter/Schönert, Jörg: „Zur narratologischen Analyse von Lyrik“; Poetica 34 (2002), S. 287–305.

Kracke, Bernd/Ries, Marc (Hgg.): Expanded Narration. Das Neue Erzählen; Bielefeld: transcript, 2013.

Lee, Jae-Won: Textkohärenztypologie. Ein Beitrag zur Textlinguistik; Münster: 2002.

Martínez, Matías/Scheffel, Michael: Einführung in die Erzähltheorie; München: C.H. Beck, 112019.

Möbius, Hanno: Montage und Collage. Literatur, bildende Künste, Film, Fotografie, Musik, Theater bis 1933; München: Fink, 2000.

Novotný, Pavel: Die Vorformen der literarischen Montage; Wuppertal: Arco-Verl., 2012.

Ryan, Marie-Laure: „Metaleptic Machines“; in: Semiotica 150.1/4 (2004), S. 439–469.

Tillmann, Markus: Populäre Musik und Pop-Literatur : zur Intermedialität literarischer und musikalischer Produktionsästhetik in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur; Bielefeld: transcript, 2013.

Waligóra, Krystyna: Die Dekrete des Krakauer Oberhofs (1456-1504) als Textallianzen und Textsorten; Krakau: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

Waszak, Tomasz: Das Zerstreute Kunstwerk und die Zusammenleser. Über Multitextualität als literarisches Motiv, theoretisches Konzept und empirische Rezeptionspraxis, mit besonderer Berücksichtigung eines Bernhardschen Multitexts, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005.

Weiss, Walter/Donnenberg, Josef/Haslinger, Adolf/Rossbacher, Karlheinz: Gegenwartsliteratur. Zugänge zu ihrem Verständnis; Stuttgart: W. Kohlhammer, 1977.

Zeller, Christoph (Hg.): Literarische Experimente. Medien, Kunst, Texte seit 1950; Heidelberg: Winter, 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Włodzimierz Zientara
Prowadzący grup: Włodzimierz Zientara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Zusammengesetzte Texte

Pełny opis:

Gegenstand der Vorlesung sind Texte, die in mindestens zwei Teile gliederbar sind, von denen mindestens einer als selbstständiger Text denkbar wäre. Obwohl diese Textualitätsform kein Sonderfall ist, sondern im Gegenteil in unzähligen konventionsgestüzten Varianten im Diskursuniversum vorkommt, hat sich der Begriff des zusammengesetzten Textes nicht dermaßen durchgesetzt, dass man ihn für eine Monographie wert befand. Nur vereinzelt kommt der Begriff, vor allem in linguistisch orientierten Studien, vor (Dressler 2004: 14; Waligóra 2009: 17, 118), während seine Anwendung in der Literaturwissenschaft und Erzählforschung kaum registrierbar ist, auch wenn dessen Einzelformen unter anderen Namen durchaus wahrgenommen werden. Die vorliegende Untersuchung verfolgt daher vorerst ein synthetisierendes Ziel, indem sie die gut und weniger gut erforschten Facetten des Phänomens zusammenstellt. Die Systematik wird freilich nicht um ihrer selbst willen betrieben: Durch das Anlegen einheitlicher Kriterien der Klassifikation und Analyse sollen auch Forschungslücken ermittelt und ansatzweise gefüllt werden. Ferner wird die Frage nach Funktionen gestellt, die das Zusammensetzen von Texten erfüllt. Ein eigener Aspekt der Untersuchung ist die Einbettung des Forschungsgegenstands in einen ihm gerechten theoretischen Bezugsrahmen, beispielsweise den der Textlinguistik, der Narratologie oder der Intertextualitätsforschung.

Literatura:

Dressler, Wolfgang: „Textlinguistik mit und ohne Kontext: Diskurs versus Text“; in: Panagl, Oswald/Wodak, Ruth (Hgg.): Text und Kontext: Theoriemodelle und methodische Verfahren im transdisziplinären Vergleich; Würzburg: Königshausen und Neumann, 1994, S. 11-22.

Feiereisen, Florence: „Identitäten im Remix. Literarisches Sampling im Fadenkreuz von Postmoderne und Postkolonialismus“; in: Zemanek, Evi/Krones, Susanne (Hgg.): Literatur der Jahrtausendwende. Themen, Schreibverfahren und Buchmarkt um 2000; Bielefeld: trancript, 2015 S. 281-294.

Fix, Ulla: „Aktuelle linguistische Textbegriffe und der literarische Text. Bezüge und Abgrenzungen“ in: Winko, Simone/Jannidis, Fotis/Lauer, Gerhard (Hgg.): Grenzen der Literatur. Zu Begriff und Phänomen des Literarischen; Berlin und New York: De Gruyter: 2009, S. 103-135.

Fludernik, Monika (Hg.): Faktuales und fiktionales Erzählen. Interdisziplinäre Perspektiven; Würzburg: Ergon, 2015.

Genette, Gérard: Die Erzählung; übers. von Andreas Knop, München: Wilhelm Fink, 21998.

Hage, Volker: Literarische Collagen. Texte, Quellen, Theorie; Stuttgart: Reclam, 1981.

Harweg, Roland: Pronomina Und Textkonstitution, München: Fink, 1968.

Holthuis, Susanne: Intertextualität. Aspekte einer rezeptionsorientierten Konzeption, Tübingen: Stauffenburg, 1993.

Horstmann, Jan: Theaternarratologie. Ein erzähltheoretisches Analyseverfahren für Theaterinszenierungen; Berlin u.a: De Gruyter, 2018

Hühn, Peter/Schönert, Jörg: „Zur narratologischen Analyse von Lyrik“; Poetica 34 (2002), S. 287–305.

Kracke, Bernd/Ries, Marc (Hgg.): Expanded Narration. Das Neue Erzählen; Bielefeld: transcript, 2013.

Lee, Jae-Won: Textkohärenztypologie. Ein Beitrag zur Textlinguistik; Münster: 2002.

Martínez, Matías/Scheffel, Michael: Einführung in die Erzähltheorie; München: C.H. Beck, 112019.

Möbius, Hanno: Montage und Collage. Literatur, bildende Künste, Film, Fotografie, Musik, Theater bis 1933; München: Fink, 2000.

Novotný, Pavel: Die Vorformen der literarischen Montage; Wuppertal: Arco-Verl., 2012.

Ryan, Marie-Laure: „Metaleptic Machines“; in: Semiotica 150.1/4 (2004), S. 439–469.

Tillmann, Markus: Populäre Musik und Pop-Literatur : zur Intermedialität literarischer und musikalischer Produktionsästhetik in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur; Bielefeld: transcript, 2013.

Waligóra, Krystyna: Die Dekrete des Krakauer Oberhofs (1456-1504) als Textallianzen und Textsorten; Krakau: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009.

Waszak, Tomasz: Das Zerstreute Kunstwerk und die Zusammenleser. Über Multitextualität als literarisches Motiv, theoretisches Konzept und empirische Rezeptionspraxis, mit besonderer Berücksichtigung eines Bernhardschen Multitexts, Toruń: Wydawnictwo UMK, 2005.

Weiss, Walter/Donnenberg, Josef/Haslinger, Adolf/Rossbacher, Karlheinz: Gegenwartsliteratur. Zugänge zu ihrem Verständnis; Stuttgart: W. Kohlhammer, 1977.

Zeller, Christoph (Hg.): Literarische Experimente. Medien, Kunst, Texte seit 1950; Heidelberg: Winter, 2012.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Podlasiak, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak
Prowadzący grup: Marek Podlasiak, Tomasz Waszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)