Proseminarium literaturoznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER2/3L-PRL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Proseminarium literaturoznawcze |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Grupa proseminariów literaturoznawczych Przedmioty z niemieckim językiem wykładowym Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. praca na zajęciach 30 godz. = 1,2 ECTS 2. godziny kontaktowe i konsultacje, w tym e-learning w oparciu o platformie moodle - około 25 godz. = 1 ECTS 3. praca własna studenta (lektura tekstów i przygotowanie do zajęć, przygotowanie pracy seminaryjnej lub przygotowanie do zaliczenia na podstawie pracy klauzurowej lub /i ustnej odpowiedzi) około 20 godz. = 0,8 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W04 ma zaawansowaną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów K_W05 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i germanistycznego K_W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój niemieckiego obszaru kulturowego oraz kontaktów polsko-niem. K_W09 ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze niemieckiego obszaru językowego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K_U07 potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U09 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_U10 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U11 umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym K_U12 umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów K_U13 umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod K_U15 posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku niemieckim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K_U16 posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku niemieckim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K¬_U17 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków K¬_U18 potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K03 docenia związki między rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym a dziedzictwem kulturowym niemieckiego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur K_K09 jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem proseminarium jest pogłębienie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień literaturoznawczych i przygotowanie do ew. seminarium licencjackiego z literaturoznawstwa. |
Pełny opis: |
Proseminarium to zajęcia autorskie wprowadzające studentów w tryb samodzielnego opracowywania określonego tematu; jest to forma zajęć przygotowująca do pracy na seminariach dyplomowych (licencjackich) i wspomagająca pisanie pracy dyplomowej. Tematyka proseminariów jest wypadkową klasycznych treści nauczanych na filologii germańskiej oraz zainteresowań i osiągnięć badawczych osób prowadzących zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Podlasiak, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Marek Podlasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Schillers Dramen Celem zajęć proseminaryjnych jest prezentacja twórczości dramatycznej F. Schillera. Punktem wyjścia będzie analiza dyskursu teoretycznego dotyczącego dramatu, który Schiller podjął w następujących tekstach: Über die tragische Kunst (1792); Über das Pathetische (1793); Über das Erhabene (1793-1796) oraz Über naive und sentimentalische Dichtung (1795). Przedmiotem interpretacji będą następujące dramaty Schillera: Die Räuber Kabale und Liebe Wilhelm Tell Maria Stuart W ramach proseminarium zostanie uwzględniona także teatralna recepcja dramatów Schillera na przykładzie wybranych inscenizacji (np. Wilhelm Tell C. Peymanna, Die Räuber N. Stemanna oraz Zbójcy M. Zadary). |
|
Literatura: |
Alt Peter-André, Schiller: Leben – Werk – Zeit, München 2000. Guthke Karl, Schillers Dramen. Idealismus und Skepsis, Tübingen/Basel 1994. Hinderer Walter (Hrsg.), Schillers Dramen, Stuttgart 1992. Profitlich Ulrich (Hrsg.), Tragödientheorie. Texte und Kommentare. Vom Barock bis zur Gegenwart, Reinbek bei Hamburg 1999. Rochow Christian, Das bürgerliche Trauerspiel, Stuttgart 1999. Scherpe Klaus, Friedrich Schiller: Die Räuber, in: Interpretationen. Dramen des Sturm und Drang, Stuttgart 1997, s. 197–244. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Leszek Żyliński | |
Prowadzący grup: | Leszek Żyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Podlasiak, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Marek Podlasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Podlasiak, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Marek Podlasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.