Proseminar in literature studies
General data
Course ID: | 2512-s1GER2/3Z-PRL1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Proseminar in literature studies |
Name in Polish: | Proseminarium literaturoznawcze |
Organizational unit: | Faculty of Humanities |
Course groups: |
(in Polish) Grupa proseminariów literaturoznawczych (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - II rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe (in Polish) Zajęcia z modułów I i II do wyboru - III rok filologii germańskiej s1 - wymagania etapowe |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | German |
Prerequisites: | (in Polish) Brak |
Type of course: | (in Polish) przedmiot fakultatywny |
Total student workload: | 1. Teilnahme und Arbeit während des Seminars 30 Stunden = 1,2 ECTS 2. Sprechstunden, e-learning (Materialien auf der Platform Moodle): zirka 25 Stunden = 1 ECTS 3. Die laufende Vorbereitung (Lektuere der Texte, Recherche, Vorbereitung der Arbeit bzw. Vorbereitung zur Klauzur): zirka 70 Stunden im Semester = 0,8 ECTS |
Learning outcomes - knowledge: | (in Polish) Student: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W04 ma zaawansowaną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów K_W05 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i germanistycznego K_W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój niemieckiego obszaru kulturowego oraz kontaktów polsko-niem. K_W09 ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze niemieckiego obszaru językowego |
Learning outcomes - skills: | (in Polish) Student: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K_U07 potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U09 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_U10 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze K_U11 umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym K_U12 umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów K_U13 umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod K_U15 posiada umiejętność tworzenia prac pisemnych w języku niemieckim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K_U16 posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku niemieckim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł K¬_U17 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków K¬_U18 potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację |
Learning outcomes - social competencies: | (in Polish) Student: K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K03 docenia związki między rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym a dziedzictwem kulturowym niemieckiego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur K_K09 jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Observation/demonstration teaching methods: | - display |
Expository teaching methods: | - discussion |
Exploratory teaching methods: | - case study |
Short description: |
Proseminare haben zum Ziel, die Studierenden in die selbständige Arbeit an einem konkreten literaturwissenschaftlichenThema einzuführen. |
Full description: |
Proseminare haben zum Ziel, die Studierenden in die selbständige Arbeit an einem konkreten literaturwissenschaftlichenThema einzuführen; somit stellen sie eine Vorstufe für Diplomseminare dar und erleichtern die spätere Vorbereitung der Bachelor-Arbeit. Thematisch knüpfen die Proseminare einerseits an klassische Bereiche der Germanistik, andererseits an die Schwerpunkte in der Forschungsarbeit der Dozenten an. |
Bibliography: |
Literatur ist von der Thematik abhängig, die im jeweiligen Proseminar realisiert wird. Die einzelnen Seminargruppen arbeiten an verschiedenen Themen. Die Themen werden von Semester zu Semester neu bestimmt. Die ev. unzugängliche Literatur wird den Studierenden von der Lehrkraft zur Verfügung gestellt. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Laufende Vorbereitung und Aktivität, Teilnahme an der Diskussion, ev. Referate, Praesentationen, entweder eine Seminararbeit oder schriftliche Klausur. Testat mit Note. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Yvonne Kaisinger, Tomasz Waszak | |
Group instructors: | Yvonne Kaisinger | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) Relacje między literaturą a filmem na przykładzie ekranizacji niemieckojęzycznej literatury XX w. Cykl projekcji w ramach proseminarium Relacje między literaturą a filmem w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, skierowany jest zarówno do studentów germanistyki jak i do zainteresowanej tematem szerokiej publiczności. Na przykładzie wybranych filmów, których konwencja gatunkowa sięga od kina drogi poprzez fantasy i dramat aż po kino antywojenne, podjęta zostanie kwestia relacji intermedialnych. Literackie pierwowzory przewidzianych do omówienia filmów to dzieła Ericha-Marii Remarque’a, Franza Kafki, Wolfganga Herrndorfa, Klausa Manna, Jurka Beckera und Patricka Süskinda. Zestaw ów, na pierwszy rzut oka chaotyczny i arbitralny, nabierze spójności za sprawą następującego pytania przewodniego: na ile w ogóle można mówić sensownie o ekranizacjach literatury? Czy termin ten automatycznie zakłada, że dane dzieło ma stanowić normę dla adaptacji filmowej? W tym miejscu dałoby się sformułować uzasadnioną obiekcję, że literatura i film dysponują, każde z osobna, własnymi specyficznymi możliwościami narracji. Nie wszystko co możliwe do przedstawienia w literaturze da się przełożyć na język filmu. Czy w tym kontekście nie jest sensowniej i trafniej mówić o twórczych filmowych przeobrażeniach dzieł literackich? Na siedmiu filmowych przykładach owa złożona relacja między literaturą i filmem zostanie poddana szczegółowej charakterystyce i dyskusji. Każdej projekcji towarzyszyć będzie krótki wstęp, skupiający się na sposobie filmowej adaptacji, tj. na aspektach estetyczno-artystycznych, jak również na tym, jak dany film został przyjęty i oceniony przez krytykę. W miarę potrzeby uwzględniony zostanie także jego kontekst społeczno-polityczny. wtorek 19.11, godz. 12:00 „Czik“(2016), reż. Fatih Akin wtorek 26.11, godz. 12:00 „Pachnidło“ (2006), reż. Tom Tykwer wtorek 3.12, godz. 12:00 „Jakub kłamca“ (1999), reż. Peter Kassovitz wtorek 7.01, godz. 12:00 „Proces“ (1926), reż. Orson Welles wtorek 14.01, godz. 12:00 „Mefisto“ (1980), reż. István Szabó wtorek 28.01, godz. 12:00 „Na Zachodzie bez zmian“ (1930), reż. Lewis Milestone |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Group instructors: | Tomasz Waszak | |
Course homepage: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3892 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Unzuverlässiges Erzählen, untersucht an deutschsprachigen Beispielen (Literatur und Film) |
|
Full description: |
(in Polish) Unzuverlässiges Erzählrn beruht auf einer Diskrepanz zwischen den Inhalten der Erzählung und den Sachvrhakten, denen die Erzählung gilt. Das einfachste Beispiel dafür ist eine Lügengeschichte, doch der Begriff umfasst weit mehr: einerseits Erzähler, die ihrer eigenen Defizite (Verkommenheit, Voreingenommensein, Naivität) nicht bewusst sind, andererseits solche, die bewusst und raffiniert die Leser in die Irre führen. Das Phänomen ist unzertrennbar mit der Moderne verbunden und hat um die Jahtausendwende sichtbar zugenommen auch im Bereich der populären Kultur. Im Seminar werden wir sein Vorkommen im deutschsprachigen Raum verfolgen und anhand theoretischer Modelle systematisieren und erklären. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Primärquellen • Texte Aichinger, Ilse (1991): Mein Vater aus Stroh; in: Dies: Eliza Eliza. Erzählungen 2; Frankfurt/M.: Fischer Taschenbuch, S.13-18. Brecht, Bertolt (2005): Hitler-Choräle; in: Ausgewählte Werke in sechs Bänden, Bd. 1: Gedichte I; Frankfurt/M: Suhrlamp, S. 216-224. Degenhardt, Franz-Josef (1980): verteidigung eines sozialdemokraten vor dem fabriktor; in: Schubert, Werner/Höfer, Karl-Heinz (Hgg.): Ansichten über Lyrik. Beiträge zum Dialog zwischen Poetik und Poesie, Leipzig: Erzyklopädie, S. 234-235. Einstein, Carl (1995): Bebuquin, hrsg. v. Erich Kleinschmidt; Stuttgart: Philipp Reclam Jun. Grzimek, Martin (1989): Die Beschattung; München: Hanser. Handke, Peter (1969): Das Umfallen der Kegel von einer bäuerlichen Kegelbahn; in: Ders. (Hg.): Der gewöhnliche Schrecken. Horrorgeschichten; Salzburg: Residenzverlag, S. 120-130. Herzmanovsky-Orlando, Fritz von (1984): Pater Knjakals erbauliche Predigt; in: Das Gesamtwerk, hrsg. v. Friedrich Torberg; Langen Müller: München/Wien, S. 597-602. Hesse Hermann (1993): Indischer Lebenslauf; in: Die Romane und die großen Erzählungen, 8. Band: Das Glasperlenspiel 2, Frankfurt/M: Suhrkamp, S. 566-609. Heym, Georg (2003): Der Irre; in: Martini, Fritz (Hg.): Prosa des Expressionismus; Stuttgart: Reclam, S. 140-155. Khider, Abbas (2017): Die Ohrfeige; München: btb. Lernet-Holenia, Alexander (1980): Der Baron Bagge; in: Gyory, Jean (Hg.): Phantastisches Österreich; München: dtv, S. 175-227 Perutz, Leo (1983): Nur ein Druck auf den Knopf; in: Ders.: Herr, erbarme dich meiner; München: Knaur, S. 202-214. Mann, Thomas (2008): Doktor Faustus. Das Leben des deutschen Tonsetzers Adrian Leverkühn, erzählt von einem Freunde; Frankfurt/M.: Fischer Taschenbuch. Thoma, Leonhard (2007): Das Idealpaar; in: Ders.: Das Idealpaar. Lesetexte für die Grundstufe DaF; [Madrid]: Editorial Idiomas, Hueber, S. 3-7. Thoma, Leonhard (2020): In der Fremde; in: Ders.: In der Fremde. Deutsch als Fremdsprache; Ismaning: Max-Hueber-Verlag, S. 3. Tieck, Ludwig (1999): Die Freunde; in: Gsteiger, Manfred (Hg.): Träume in der Weltliteratur; Zürich: Manesse, S. 92-11. • Songs Falco: Jeanny (Part I), 1985. Rammstein: Klavier (Album: Sehnsucht, 1997). Rammstein: Stein um Stein (Album: Reise, Reise, 2004). • Filme Akin, Fatih: Tschick, Deutschland 2016. Burger, Neil: The Illusionist – nichts ist, wie es scheint, USA, 2006. Erlenwein, Maximilian: Stereo, Deutschland 2015. Ikon, Akiz: Der Nachtmahr, Deutschland 2015. Petzold, Christian: Yella, Deutschland, 2007. Wiene, Robert: Das Kabinett des Dr. Caligari, Deutschland 1920. Zglinski, Greg: Tiere, Österreich/Schweiz/Polen 2017. Sekundärliteratur Jacke, Janina (2020): Systematik unzuverlässigen Erzählens. Analytische Aufarbeitung und Explikation einer problematischen Kategorie; Berlin und Boston: De Guyter. Liptay, Fabienne/Wolf, Yvonne (Hgg.) (2005): Was stimmt denn jetzt? Unzuverlässiges Erzählen in Literatur und Film; München: Ed. Text + Kritik. Martínez, Matías/Scheffel, Michael (2019): Einführung in die Erzähltheorie; München: C.H. Beck. Nünning, Vera (Hg.) (2015): Unreliable narration and trustworthiness, Intermedial and interdisciplinary perspectives; Berlin u.a.: De Gruyter. Vogt, Robert (2018): Theorie und Typologie narrativer Unzuverlässigkeit am Beispiel englischsprachiger Erzählliteratur, Berlin und Boston: De Gruyter. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Mikołajewska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Group instructors: | Anna Mikołajewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Discussion seminar - Grading |
|
Full description: |
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.