Historia języka z elementami gramatyki historycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER3L-HJZEG | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia języka z elementami gramatyki historycznej | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Przedmioty III roku w semestrze letnim filologii germańskiej - studia 1 st. |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza jezykoznawcza, krajoznawcza i historyczna. |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 75 godzin = 3 ECTS w sumie : w tym 30 godzin = 1,2 ECTS konwersatorium i 10 godzin kontaktowych =0,4 ECTS (konsultacje bezpośrednie i drogą mailową, pkorekta prac) oraz 35 godzin pracy własnej studenta (intensywna praca na platformie e-learningowej Moodle)= 1,4 ECTS.. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W02 zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka niemieckiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i germanistycznego K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym K_W11 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym K_W12 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku niemieckim K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod K_U04 potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii K_U11 umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym K¬_U19 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 lub wyższego w ramach języka niemieckiego. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K06 dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się po niemieckim obszarze językowym. |
||
Metody dydaktyczne: | Metoda ćwiczeniowa, metoda klasyczna problemowa, elementy metody podającej, metoda okrągłego stołu, pokaz. Praca na platformie Moodle. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - okrągłego stołu |
||
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. |
||
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 1.1. Obiekt badań historii języka i gramatyki historycznej 1.2. Geneza języka jako środka komunikacji 1.3. Przyczyny powstawania i sposób rozszerzania się zmian językowych 1.3.1. Przyczyny pozajęzykowe (zmiany w społeczeństwie, rozwój techniki) 1.3.2. Przyczyny wewnątrzjęzykowe (tendencja do uproszczenia vs. tendencja do ujednoznacznienia) 1.3.3. Kontakty z innymi językami jako źródło zmian (substrat, superstrat) 1.3.4. „Teoria falowa” - J. Schmidta 1.4. Aparat badawczy historyków języka (m.in. metoda wewnętrznej rekonstrukcji) 1.5. Genealogiczny podział języków świata (rodziny językowe - ze szczególnym uwzględnieniem grupy ugrofińskiej i hamicko-semickiej) 2. Język praindoeuropejski i rodzina języków indoeuropejskich 2.1. Okres i miejsce istnienia języka praindoeuropejskiego 2.2. System fonologiczny języka praindoeuropejskiego 2.3. System morfologiczny i system syntaktyczny 2.4. Teorie rozpadu wspólnoty praindoeuropejskiej i jej języka 2.5. Podrodziny języka praindoeuropejskiego (ze uwzględnieniem greki, języków romańskich, słowiańskich, grupy indoirańskiej i grupy bałtosłowiańskiej) 3. Okres germański 3.1. Język pragermański i jego geneza 3.1.1. Okres i miejsce istnienia 3.1.2. Zmiany językowe (pragermańska przesuwka, zmiany w systemie wokalicznym, zmiany w obrębie kategorii gramatycznych i składniowe) 3.2. Język germański (Gemeingermanisch) 3.2.1. Rozpad wspólnoty germańskiej (języki północno, wschodnio- i zachodniogermańskie; historia i przyczyny rozpadu) 3.2.2. Wspólne zmiany dla języków/dialektów zachodniogermańskich (m.in. wzdłużenie spółgłoskowe) 4. Okres staro-wysoko-niemiecki - geneza języka niemieckiego 4.1. Okres istnienia i obszar, historia i rozpad państwa Franków 4.2. Zmiany językowe (II przesuwka, umlaut pierwotny i tzw. przegłos wsteczny, monoftongizacja i dyftongizacja) 4.3. Powstanie dialektów niemieckich (wysoko- i dolnoniemieckich) 4.4. System morfologiczny i składniowy, czasowniki nieregularne 4.5. Kontakty z innymi językami 5. Okres średnio-wysoko-niemiecki 5.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny, powstanie nowych dialektów, osiedlanie się poza obszarem niemieckojęzycznym 5.2. Zmiany językowe (lenicja samogłosek w końcówkach, umlaut wtórny, kontrakcja i kontaminacja, rozwój [h], [s] i [з]) 5.3. Języki ponadregionalne (język rycerstwa i mistyków) 5.4. Innowacje w systemie morfologicznym i syntaktycznym 5.5. Teksty z okresu średnio-wysoko-niemieckiego (Minnesang, Heldenlied, Hofepik) 6. Okres wczesno-nowo-wysoko-niemiecki 6.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny 6.2. Zmiany spółgłoskowe i samogłoskowe (powstanie [ç], dyftongizacja, monoftongizacja, wzdłużenie i skracanie samogłosek, zaokrąglenie i spłaszczenie samogłosek) 6.3. Tendencje do ujednolicenia (języki kancelaryjne i ponadregionalne, żargony) 6.4. Marcin Luter i jego rola w historii języka niemieckiego 6.5. Towarzystwa językowe i pierwsi gramatycy 6.6. Rola szkół (wypieranie łaciny przez język niemiecki, powstawanie podręczników) 7. Język nowo-wysoko-niemiecki 7.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny – jego rozszerzanie i kurczenie się 7.2. Najważniejsze zmiany językowe w XVII wieku 7.3. Puryści i lingwiści (Campe, Adelung) 7.4. Rola literatury klasycznej (Klopstock, Herder, Goethe, Schiller usw.) 7.5. Powstanie językoznawstwa (historyczno-porównawcze, ogólne, młodogramatycy) 7.6. Dialekty współczesnego języka niemieckiego 7.7. Reforma ortograficzna 8. Rola języka niemieckiego jako ojczystego i obcego 8.1. Niemiecki obszar językowy - warianty narodowe i dialekty 8.2. Język niemiecki jako język mniejszości niemieckich w Europie i świecie 8.3. Język niemiecki jako język obcy i regionalny kod komunikacyjny. |
||
Literatura: |
Adolf Bach: Geschichte der deutschen Sprache, Heidelberg, 1970 i nast. Peter von Polenz: Geschichte der deutschen Sprache, Berlin/New York 1978 Wilhelm Schmidt (red.): Geschichte der deutsche Sprache, Berlin 2004 Aleksander Szulc: Abriß der diachronischen deutschen Grammatik, Warszawa Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig 1969, Bd.1 Liczne materiały dydaktyczne z zakresu przedmiotu wybrane przez prowadzącego w postaci map, schematów, nagrań audio-video udostępniome dla studiujących na platformie e-learningowej Moodle ma stronie UMK. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, rozwiązywanie zadań na platformie Moodle. Pisemne kolokwium końcowe, zaliczone na ocenę pozytywną pod warunkiem uzyskania 60% punktów. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grzybowski, Anna Mikołajewska | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 1.1. Obiekt badań historii języka i gramatyki historycznej 1.2. Geneza języka jako środka komunikacji 1.3. Przyczyny powstawania i sposób rozszerzania się zmian językowych 1.3.1. Przyczyny pozajęzykowe (zmiany w społeczeństwie, rozwój techniki) 1.3.2. Przyczyny wewnątrzjęzykowe (tendencja do uproszczenia vs. tendencja do ujednoznacznienia) 1.3.3. Kontakty z innymi językami jako źródło zmian (substrat, superstrat) 1.3.4. „Teoria falowa” - J.Schmidta 1.4. Aparat badawczy historyków języka (m.in. metoda wewnętrznej rekonstrukcji) 1.5. Genealogiczny podział języków świata (rodziny językowe - ze szczególnym uwzględnieniem grupy ugrofińskiej i hamicko-semickiej) 2. Język praindoeuropejski i rodzina języków indoeuropejskich 2.1. Okres i miejsce istnienia języka praindoeuropejskiego 2.2. System fonologiczny języka praindoeuropejskiego 2.3. System morfologiczny i system syntaktyczny 2.4. Teorie rozpadu wspólnoty praindoeuropejskiej i jej języka 2.5. Podrodziny języka praindoeuropejskiego (ze uwzględnieniem greki, języków romańskich, słowiańskich, grupy indoirańskiej i grupy bałtosłowiańskiej) 3. Okres germański 3.1. Język pragermański i jego geneza 3.1.1. Okres i miejsce istnienia 3.1.2. Zmiany językowe (pragermańska przesuwka, zmiany w systemie wokalicznym, zmiany w obrębie kategorii gramatycznych i składniowe) 3.2. Język germański (Gemeingermanisch) 3.2.1. Rozpad wspólnoty germańskiej (języki północno, wschodnio- i zachodniogermańskie; historia i przyczyny rozpadu) 3.2.2. Wspólne zmiany dla języków/dialektów zachodniogermańskich (m.in. wzdłużenie spółgłoskowe) 4. Okres staro-wysoko-niemiecki - geneza języka niemieckiego 4.1. Okres istnienia i obszar, historia i rozpad państwa Franków 4.2. Zmiany językowe (II przesuwka, umlaut pierwotny i tzw. przegłos wsteczny, monoftongizacja i dyftongizacja) 4.3. Powstanie dialektów niemieckich (wysoko- i dolnoniemieckich) 4.4. System morfologiczny i składniowy, czasowniki nieregularne 4.5. Kontakty z innymi językami 5. Okres średnio-wysoko-niemiecki 5.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny, powstanie nowych dialektów, osiedlanie się poza obszarem niemieckojęzycznym 5.2. Zmiany językowe (lenicja samogłosek w końcówkach, umlaut wtórny, kontrakcja i kontaminacja, rozwój [h], [s] i [з]) 5.3. Języki ponadregionalne (język rycerstwa i mistyków) 5.4. Innowacje w systemie morfologicznym i syntaktycznym 5.5. Teksty z okresu średnio-wysoko-niemieckiego (Minnesang, Heldenlied, Hofepik) 6. Okres wczesno-nowo-wysoko-niemiecki 6.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny 6.2. Zmiany spółgłoskowe i samogłoskowe (powstanie [ç], dyftongizacja, monoftongizacja, wzdłużenie i skracanie samogłosek, zaokrąglenie i spłaszczenie samogłosek) 6.3. Tendencje do ujednolicenia (języki kancelaryjne i ponadregionalne, żargony) 6.4. Marcin Luter i jego rola w historii języka niemieckiego 6.5. Towarzystwa językowe i pierwsi gramatycy 6.6. Rola szkół (wypieranie łaciny przez język niemiecki, powstawanie podręczników) 7. Język nowo-wysoko-niemiecki 7.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny – jego rozszerzanie i kurczenie się 7.2. Najważniejsze zmiany językowe w 17 wieku 7.3. Puryści i lingwiści (Campe, Adelung) 7.4. Rola literatury klasycznej (Klopstock, Herder, Goethe, Schiller usw.) 7.5. Powstanie językoznawstwa (historyczno-porównawcze, ogólne, młodogramatycy) 7.6. Dialekty współczesnego języka niemieckiego 7.7. Reforma ortograficzna 8. Rola języka niemieckiego jako ojczystego i obcego 8.1. Niemiecki obszar językowy - warianty narodowe i dialekty 8.2. Język niemiecki jako język mniejszości niemieckich w Europie i świecie 8.3. Język niemiecki jako język obcy i regionalny kod komunikacyjny | |
Literatura: |
1. Adolf Bach: Geschichte der deutschen Sprache, Heidelberg, 1970 i nast. 2. Peter von Polenz: Geschichte der deutschen Sprache, Berlin/New York 1978 3. Wilhelm Schmidt (red.): Geschichte der deutsche Sprache, Berlin 2004 4. Aleksander Szulc: Abriß der diachronischen deutschen Grammatik, Warszawa 5. Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig 1969, Bd.1 | |
Uwagi: |
Pisemny egzamin końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grzybowski, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 1.1. Obiekt badań historii języka i gramatyki historycznej 1.2. Geneza języka jako środka komunikacji 1.3. Przyczyny powstawania i sposób rozszerzania się zmian językowych 1.3.1. Przyczyny pozajęzykowe (zmiany w społeczeństwie, rozwój techniki) 1.3.2. Przyczyny wewnątrzjęzykowe (tendencja do uproszczenia vs. tendencja do ujednoznacznienia) 1.3.3. Kontakty z innymi językami jako źródło zmian (substrat, superstrat) 1.3.4. „Teoria falowa” - J.Schmidta 1.4. Aparat badawczy historyków języka (m.in. metoda wewnętrznej rekonstrukcji) 1.5. Genealogiczny podział języków świata (rodziny językowe - ze szczególnym uwzględnieniem grupy ugrofińskiej i hamicko-semickiej) 2. Język praindoeuropejski i rodzina języków indoeuropejskich 2.1. Okres i miejsce istnienia języka praindoeuropejskiego 2.2. System fonologiczny języka praindoeuropejskiego 2.3. System morfologiczny i system syntaktyczny 2.4. Teorie rozpadu wspólnoty praindoeuropejskiej i jej języka 2.5. Podrodziny języka praindoeuropejskiego (ze uwzględnieniem greki, języków romańskich, słowiańskich, grupy indoirańskiej i grupy bałtosłowiańskiej) 3. Okres germański 3.1. Język pragermański i jego geneza 3.1.1. Okres i miejsce istnienia 3.1.2. Zmiany językowe (pragermańska przesuwka, zmiany w systemie wokalicznym, zmiany w obrębie kategorii gramatycznych i składniowe) 3.2. Język germański (Gemeingermanisch) 3.2.1. Rozpad wspólnoty germańskiej (języki północno, wschodnio- i zachodniogermańskie; historia i przyczyny rozpadu) 3.2.2. Wspólne zmiany dla języków/dialektów zachodniogermańskich (m.in. wzdłużenie spółgłoskowe) 4. Okres staro-wysoko-niemiecki - geneza języka niemieckiego 4.1. Okres istnienia i obszar, historia i rozpad państwa Franków 4.2. Zmiany językowe (II przesuwka, umlaut pierwotny i tzw. przegłos wsteczny, monoftongizacja i dyftongizacja) 4.3. Powstanie dialektów niemieckich (wysoko- i dolnoniemieckich) 4.4. System morfologiczny i składniowy, czasowniki nieregularne 4.5. Kontakty z innymi językami 5. Okres średnio-wysoko-niemiecki 5.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny, powstanie nowych dialektów, osiedlanie się poza obszarem niemieckojęzycznym 5.2. Zmiany językowe (lenicja samogłosek w końcówkach, umlaut wtórny, kontrakcja i kontaminacja, rozwój [h], [s] i [з]) 5.3. Języki ponadregionalne (język rycerstwa i mistyków) 5.4. Innowacje w systemie morfologicznym i syntaktycznym 5.5. Teksty z okresu średnio-wysoko-niemieckiego (Minnesang, Heldenlied, Hofepik) 6. Okres wczesno-nowo-wysoko-niemiecki 6.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny 6.2. Zmiany spółgłoskowe i samogłoskowe (powstanie [ç], dyftongizacja, monoftongizacja, wzdłużenie i skracanie samogłosek, zaokrąglenie i spłaszczenie samogłosek) 6.3. Tendencje do ujednolicenia (języki kancelaryjne i ponadregionalne, żargony) 6.4. Marcin Luter i jego rola w historii języka niemieckiego 6.5. Towarzystwa językowe i pierwsi gramatycy 6.6. Rola szkół (wypieranie łaciny przez język niemiecki, powstawanie podręczników) 7. Język nowo-wysoko-niemiecki 7.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny – jego rozszerzanie i kurczenie się 7.2. Najważniejsze zmiany językowe w 17 wieku 7.3. Puryści i lingwiści (Campe, Adelung) 7.4. Rola literatury klasycznej (Klopstock, Herder, Goethe, Schiller usw.) 7.5. Powstanie językoznawstwa (historyczno-porównawcze, ogólne, młodogramatycy) 7.6. Dialekty współczesnego języka niemieckiego 7.7. Reforma ortograficzna 8. Rola języka niemieckiego jako ojczystego i obcego 8.1. Niemiecki obszar językowy - warianty narodowe i dialekty 8.2. Język niemiecki jako język mniejszości niemieckich w Europie i świecie 8.3. Język niemiecki jako język obcy i regionalny kod komunikacyjny | |
Literatura: |
1. Adolf Bach: Geschichte der deutschen Sprache, Heidelberg, 1970 i nast. 2. Peter von Polenz: Geschichte der deutschen Sprache, Berlin/New York 1978 3. Wilhelm Schmidt (red.): Geschichte der deutsche Sprache, Berlin 2004 4. Aleksander Szulc: Abriß der diachronischen deutschen Grammatik, Warszawa 5. Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig 1969, Bd.1 | |
Uwagi: |
Pisemny egzamin końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grzybowski, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 1.1. Obiekt badań historii języka i gramatyki historycznej 1.2. Geneza języka jako środka komunikacji 1.3. Przyczyny powstawania i sposób rozszerzania się zmian językowych 1.3.1. Przyczyny pozajęzykowe (zmiany w społeczeństwie, rozwój techniki) 1.3.2. Przyczyny wewnątrzjęzykowe (tendencja do uproszczenia vs. tendencja do ujednoznacznienia) 1.3.3. Kontakty z innymi językami jako źródło zmian (substrat, superstrat) 1.3.4. „Teoria falowa” - J.Schmidta 1.4. Aparat badawczy historyków języka (m.in. metoda wewnętrznej rekonstrukcji) 1.5. Genealogiczny podział języków świata (rodziny językowe - ze szczególnym uwzględnieniem grupy ugrofińskiej i hamicko-semickiej) 2. Język praindoeuropejski i rodzina języków indoeuropejskich 2.1. Okres i miejsce istnienia języka praindoeuropejskiego 2.2. System fonologiczny języka praindoeuropejskiego 2.3. System morfologiczny i system syntaktyczny 2.4. Teorie rozpadu wspólnoty praindoeuropejskiej i jej języka 2.5. Podrodziny języka praindoeuropejskiego (ze uwzględnieniem greki, języków romańskich, słowiańskich, grupy indoirańskiej i grupy bałtosłowiańskiej) 3. Okres germański 3.1. Język pragermański i jego geneza 3.1.1. Okres i miejsce istnienia 3.1.2. Zmiany językowe (pragermańska przesuwka, zmiany w systemie wokalicznym, zmiany w obrębie kategorii gramatycznych i składniowe) 3.2. Język germański (Gemeingermanisch) 3.2.1. Rozpad wspólnoty germańskiej (języki północno, wschodnio- i zachodniogermańskie; historia i przyczyny rozpadu) 3.2.2. Wspólne zmiany dla języków/dialektów zachodniogermańskich (m.in. wzdłużenie spółgłoskowe) 4. Okres staro-wysoko-niemiecki - geneza języka niemieckiego 4.1. Okres istnienia i obszar, historia i rozpad państwa Franków 4.2. Zmiany językowe (II przesuwka, umlaut pierwotny i tzw. przegłos wsteczny, monoftongizacja i dyftongizacja) 4.3. Powstanie dialektów niemieckich (wysoko- i dolnoniemieckich) 4.4. System morfologiczny i składniowy, czasowniki nieregularne 4.5. Kontakty z innymi językami 5. Okres średnio-wysoko-niemiecki 5.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny, powstanie nowych dialektów, osiedlanie się poza obszarem niemieckojęzycznym 5.2. Zmiany językowe (lenicja samogłosek w końcówkach, umlaut wtórny, kontrakcja i kontaminacja, rozwój [h], [s] i [з]) 5.3. Języki ponadregionalne (język rycerstwa i mistyków) 5.4. Innowacje w systemie morfologicznym i syntaktycznym 5.5. Teksty z okresu średnio-wysoko-niemieckiego (Minnesang, Heldenlied, Hofepik) 6. Okres wczesno-nowo-wysoko-niemiecki 6.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny 6.2. Zmiany spółgłoskowe i samogłoskowe (powstanie [ç], dyftongizacja, monoftongizacja, wzdłużenie i skracanie samogłosek, zaokrąglenie i spłaszczenie samogłosek) 6.3. Tendencje do ujednolicenia (języki kancelaryjne i ponadregionalne, żargony) 6.4. Marcin Luter i jego rola w historii języka niemieckiego 6.5. Towarzystwa językowe i pierwsi gramatycy 6.6. Rola szkół (wypieranie łaciny przez język niemiecki, powstawanie podręczników) 7. Język nowo-wysoko-niemiecki 7.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny – jego rozszerzanie i kurczenie się 7.2. Najważniejsze zmiany językowe w 17 wieku 7.3. Puryści i lingwiści (Campe, Adelung) 7.4. Rola literatury klasycznej (Klopstock, Herder, Goethe, Schiller usw.) 7.5. Powstanie językoznawstwa (historyczno-porównawcze, ogólne, młodogramatycy) 7.6. Dialekty współczesnego języka niemieckiego 7.7. Reforma ortograficzna 8. Rola języka niemieckiego jako ojczystego i obcego 8.1. Niemiecki obszar językowy - warianty narodowe i dialekty 8.2. Język niemiecki jako język mniejszości niemieckich w Europie i świecie 8.3. Język niemiecki jako język obcy i regionalny kod komunikacyjny | |
Literatura: |
1. Adolf Bach: Geschichte der deutschen Sprache, Heidelberg, 1970 i nast. 2. Peter von Polenz: Geschichte der deutschen Sprache, Berlin/New York 1978 3. Wilhelm Schmidt (red.): Geschichte der deutsche Sprache, Berlin 2004 4. Aleksander Szulc: Abriß der diachronischen deutschen Grammatik, Warszawa 5. Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig 1969, Bd.1 | |
Uwagi: |
Pisemny egzamin końcowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Waldemar Grzybowski, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Waldemar Grzybowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zakres przedmiotu obejmuje historię języka od epoki praindoeuropejskiej, przez epokę germańską i wszystkie etapy historii języka niemieckiego do stanu dzisiejszego. Oprócz zjawisk językowych omawiane są dialekty i historia niemieckiego obszaru językowego. | |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie 1.1. Obiekt badań historii języka i gramatyki historycznej 1.2. Geneza języka jako środka komunikacji 1.3. Przyczyny powstawania i sposób rozszerzania się zmian językowych 1.3.1. Przyczyny pozajęzykowe (zmiany w społeczeństwie, rozwój techniki) 1.3.2. Przyczyny wewnątrzjęzykowe (tendencja do uproszczenia vs. tendencja do ujednoznacznienia) 1.3.3. Kontakty z innymi językami jako źródło zmian (substrat, superstrat) 1.3.4. „Teoria falowa” - J.Schmidta 1.4. Aparat badawczy historyków języka (m.in. metoda wewnętrznej rekonstrukcji) 1.5. Genealogiczny podział języków świata (rodziny językowe - ze szczególnym uwzględnieniem grupy ugrofińskiej i hamicko-semickiej) 2. Język praindoeuropejski i rodzina języków indoeuropejskich 2.1. Okres i miejsce istnienia języka praindoeuropejskiego 2.2. System fonologiczny języka praindoeuropejskiego 2.3. System morfologiczny i system syntaktyczny 2.4. Teorie rozpadu wspólnoty praindoeuropejskiej i jej języka 2.5. Podrodziny języka praindoeuropejskiego (ze uwzględnieniem greki, języków romańskich, słowiańskich, grupy indoirańskiej i grupy bałtosłowiańskiej) 3. Okres germański 3.1. Język pragermański i jego geneza 3.1.1. Okres i miejsce istnienia 3.1.2. Zmiany językowe (pragermańska przesuwka, zmiany w systemie wokalicznym, zmiany w obrębie kategorii gramatycznych i składniowe) 3.2. Język germański (Gemeingermanisch) 3.2.1. Rozpad wspólnoty germańskiej (języki północno, wschodnio- i zachodniogermańskie; historia i przyczyny rozpadu) 3.2.2. Wspólne zmiany dla języków/dialektów zachodniogermańskich (m.in. wzdłużenie spółgłoskowe) 4. Okres staro-wysoko-niemiecki - geneza języka niemieckiego 4.1. Okres istnienia i obszar, historia i rozpad państwa Franków 4.2. Zmiany językowe (II przesuwka, umlaut pierwotny i tzw. przegłos wsteczny, monoftongizacja i dyftongizacja) 4.3. Powstanie dialektów niemieckich (wysoko- i dolnoniemieckich) 4.4. System morfologiczny i składniowy, czasowniki nieregularne 4.5. Kontakty z innymi językami 5. Okres średnio-wysoko-niemiecki 5.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny, powstanie nowych dialektów, osiedlanie się poza obszarem niemieckojęzycznym 5.2. Zmiany językowe (lenicja samogłosek w końcówkach, umlaut wtórny, kontrakcja i kontaminacja, rozwój [h], [s] i [з]) 5.3. Języki ponadregionalne (język rycerstwa i mistyków) 5.4. Innowacje w systemie morfologicznym i syntaktycznym 5.5. Teksty z okresu średnio-wysoko-niemieckiego (Minnesang, Heldenlied, Hofepik) 6. Okres wczesno-nowo-wysoko-niemiecki 6.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny 6.2. Zmiany spółgłoskowe i samogłoskowe (powstanie [ç], dyftongizacja, monoftongizacja, wzdłużenie i skracanie samogłosek, zaokrąglenie i spłaszczenie samogłosek) 6.3. Tendencje do ujednolicenia (języki kancelaryjne i ponadregionalne, żargony) 6.4. Marcin Luter i jego rola w historii języka niemieckiego 6.5. Towarzystwa językowe i pierwsi gramatycy 6.6. Rola szkół (wypieranie łaciny przez język niemiecki, powstawanie podręczników) 7. Język nowo-wysoko-niemiecki 7.1. Okres istnienia i obszar niemieckojęzyczny – jego rozszerzanie i kurczenie się 7.2. Najważniejsze zmiany językowe w 17 wieku 7.3. Puryści i lingwiści (Campe, Adelung) 7.4. Rola literatury klasycznej (Klopstock, Herder, Goethe, Schiller usw.) 7.5. Powstanie językoznawstwa (historyczno-porównawcze, ogólne, młodogramatycy) 7.6. Dialekty współczesnego języka niemieckiego 7.7. Reforma ortograficzna 8. Rola języka niemieckiego jako ojczystego i obcego 8.1. Niemiecki obszar językowy - warianty narodowe i dialekty 8.2. Język niemiecki jako język mniejszości niemieckich w Europie i świecie 8.3. Język niemiecki jako język obcy i regionalny kod komunikacyjny | |
Literatura: |
1. Adolf Bach: Geschichte der deutschen Sprache, Heidelberg, 1970 i nast. 2. Peter von Polenz: Geschichte der deutschen Sprache, Berlin/New York 1978 3. Wilhelm Schmidt (red.): Geschichte der deutsche Sprache, Berlin 2004 4. Aleksander Szulc: Abriß der diachronischen deutschen Grammatik, Warszawa 5. Kleine Enzyklopädie. Die deutsche Sprache, Leipzig 1969, Bd.1 | |
Uwagi: |
Pisemny egzamin końcowy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.