Historia literatury niemieckiego obszaru językowego - wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER3L-HLmon | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury niemieckiego obszaru językowego - wykład monograficzny | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: |
Grupa wykładów monograficznych (wymagania etapowe) Przedmioty fakultatywne na II i III roku sem. letni fiologii germańskiej - s1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. wykład = 1,2 ECTS, 33 godz. kontaktowe (platforma moodle, e-mail, wyjazd do Warszawy, korekta prac pisemnych, seanse filmowe) = 1,32 ECTS, 62 godz. praca własna studenta = 2,48 ECTS. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student K_W05 ma pogłębioną wiedzę o wybranych aspektach literatury danego obszaru kulturowego K_W06 ma pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa K_W07 ma pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa K_W08 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi K_W10 ma pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój danego obszaru kulturowego. |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student K_U19 rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz rozmówców porozumiewających się w języku niemieckim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K05 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie. K_K06 systematycznie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania polskiego i niemieckiego dziedzictwa kulturowego |
||
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny |
||
Skrócony opis: |
Wykład monograficzny jest tradycyjną formą zajęć autorskich; celem jest zaznajomienie studentów z wybranym, szczegółowym zagadnieniem badawczym i wyczerpujące omówienie danej problematyki. |
||
Pełny opis: |
Wykład monograficzny jest tradycyjną formą zajęć autorskich; celem jest zaznajomienie studentów z wybranym, szczegółowym zagadnieniem badawczym i wyczerpujące omówienie danej problematyki. Tematyka wykładu monograficznego nawiązuje do ważnych dziedzin germanistyki, a stopień trudności przekazywanych treści jest dostosowany do poziomu studiów licencjackich. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie. Egzamin pisemny albo ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Mikołajewska, Leszek Żyliński | |
Prowadzący grup: | Leszek Żyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Das deutschsprachige Drama und Theater nach 1945 Celem wykładu jest prezentacja tendencji rozwojowych w dramacie i teatrze niemieckojęzycznym od 1945 roku do początku XXI wieku. Do głównych zagadnień, które zostaną podjęte w ramach wykładu, należą: teatr absurdu w Niemczech, teatr paraboli M. Frischa i F. Dürrenmatta, dramat dokumentu lat sześćdziesiątych XX wieku i jego renesans we współczesnym teatrze niemieckim, dramat i teatr w NRD, twórczość dramatyczna Thomasa Bernharda, powojenne inscenizacje dzieł klasyków, nurt „brutalistów” w niemieckim dramacie i teatrze, teatr postdramatyczny, formy prezentacji przełomu politycznego w 1989 roku, twórczość wybitnych powojennych reżyserów niemieckich oraz aktualne tendencje w dramacie i teatrze niemieckojęzycznego kręgu kulturowego. | |
Literatura: |
Peter von Becker, Das Jahrhundert des Theaters, Köln 2002. Erika Fischer-Lichte, Kurze Geschichte des deutschen Theaters, Tübingen, Basel 1999. Hans-Thies Lehmann, Postdramatisches Theater, Frankfurt am Main 1999. Bernd Sucher, Das Theater der achtziger und neunziger Jahre, Frankfurt am Main 1995. Małgorzata Sugiera, W cieniu Brechta, Kraków 1999. Ulrich Profitlich (Hrsg.), Dramatik der DDR, Frankfurt am Main 1987. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: | ||
Literatura: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marek Podlasiak, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Marek Podlasiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Dramat niemieckojęzyczny od oświecenia do naturalizmu | |
Pełny opis: |
- Gottscheds und Lessings Tragödientheorie - Lessings bürgerliche Trauerspiele = Lessings Komödientheorie = Lessing und das Toleranzproblematik - Schillers Dramentheorie - Schillers Dramen des Sturm und Drang Schillers historische Dramen Goethe über das Theater Goethes Faust Die Dramen Heinrich von Kleists Büchners soziales Drama Das naturalistische Drama Die Dramen Hauptmanns |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Waszak, Leszek Żyliński | |
Prowadzący grup: | Leszek Żyliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Dramat niemieckojęzyczny od oświecenia do naturalizmu | |
Pełny opis: |
- Gottscheds und Lessings Tragödientheorie - Lessings bürgerliche Trauerspiele = Lessings Komödientheorie = Lessing und das Toleranzproblematik - Schillers Dramentheorie - Schillers Dramen des Sturm und Drang Schillers historische Dramen Goethe über das Theater Goethes Faust Die Dramen Heinrich von Kleists Büchners soziales Drama Das naturalistische Drama Die Dramen Hauptmanns |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.