Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Praktyczna nauka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2512-s1GER3Z-PNJN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty III roku w semestrze zimowym filologii germańskiej - studia 1 st.
Punkty ECTS i inne: 8.00 LUB 9.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

Zaliczenie 4 semestru praktycznej nauki języka niemieckiego

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 120h (4,8 ECTS)

Czas poświęcony na pracę indywidualną: 40h (1,6 ECTS)

Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 40h (1,6 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W 1: ma podstawową wiedzę o języku niemieckim - K_W01

W 2: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego języka niemieckiego wstopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia - K_W02

W 3: zna podstawowe zasady przekładoznawstwa - K_W10

W 4: ma podstawową wiedzę z zakresu języków specjalistycznych - K_W11


Efekty uczenia się - umiejętności:

U 1: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka niemieckiego - K_U02

U 2:potrafi tłumaczyć z języka niemieckiego na język polski - K_U03

U 3: - potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język niemiecki - K_U04

U 4: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i niemieckim - K_U05

U 5: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub niemieckim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł - K_U15

U 6: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w ramach języka niemieckiego - K_U18

U 7: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku niemieckim np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) - K_U19

U 8: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego - K_U21


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K 1: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role - K_K02

K 2:dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w niemieckojęzycznym obszarze kulturowym - K_K08


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- tekst programowany

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- referatu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Zakres tematyczny zajęć obejmuje aktualne problemy polityczne i społeczne, jak również zagadnienia z dziedziny mediów, sztuki i sportu. Materiał gramatyczny obejmuje następujące zagadnienia: czasowniki modalne, mowa zależna, gerundivum i przydawka rozszerzona; do tego dochodzą elementy stylistyki, takie jak poprawa błędów stylistycznych, transformacje stylistyczne, gatunki tekstu, język nauki.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Im Rahmen des Unterrichts werden publizistische Texte gelesen und analysiert, deren Thematik einerseits aktuelle Probleme des deutschsprachigen Raumes umfasst, andererseits zur allgemeinen Kulturkunde gerechnet werden kann. Politische Themen beziehen sich auf verschiedene, sowohl historische als auch zeitgenössische Herrschaftssysteme (Staatsformen mit beschränkter und unbeschränkter Gewalt des Herrschers wie z. B. Monarchie, Absolutismus, totalitäre Systeme; Formen der Demokratie). Dabei sollen die funktionalen Aspekte (Institutionen, ihre Leistungen und Zuständigkeiten) und normativen Grundlagen (Legitimität, Wahrung des Rechtsstaatsprinzips) der politischen Ordnungen zur Sprache gebracht werden. Im Unterricht wird ferner die Rolle der Medien berücksichtigt, darunter z. B. die Reflexion über den medialen Wandel, die Frage nach dem Einfluss der Medien auf den Sozialisationsprozess, die Funktion der vierten Gewalt (Medien als Kontrollorgan der Demokratie), die Gefahr der Manipulation durch Massenmedien. Zu den sozialen Fragen, die für den Unterricht geplant sind, gehören Themen wie soziale Ungleichheit, soziale Randgruppen, Formen der Sozialhilfe. Den letzten lexikalischen Komplex bilden Themen, die sich auf den Aspekt der wirtschaftlichen Prosperität eines Staates beziehen (z. B. Formen der Wirtschaftsordnung: Zentralverwaltungswirtschaft, Marktwirtschaft, Eigentumsverfassung, Finanzsystem).

Im Bereich der Grammatik werden Themen behandelt, die zum Teil als Vertiefung der Vorkenntnisse aus dem 1. und 2. Studienjahr verstanden werden können, zum Teil neue Inhalte bringen. Der Komplex „Verben mit Präfixen“ erweitert die Kenntnisse, die im 1. Studienjahr im Rahmen der „Grundformen der Verben“ erworben wurden, und umfasst Übungen zur Konjugation der Verben mit trennbarem und untrennbarem erstem Teil sowie zu deren Betonung und Bedeutungsvarianten. Der Bereich Artikelgebrauch dient der Festigung und Automatisierung der Strukturen, die im 1. und 2. Studienjahr behandelt wurden, darüber hinaus werden die Studierenden auf einige neue Besonderheiten aufmerksam gemacht wie Artikelgebrauch in festen Wendungen oder bei Farb- und Sprachbezeichnungen. Wiederholt werden auch die Strukturen Konjunktiv und Passiv, ferner die zusammengesetzte Sätze mit besonderer Berücksichtigung der uneingeleiteten Konstruktionen. Zu den neuen Inhalten gehören ferner die Regeln der Zeichensetzung, obwohl sie andererseits natürlich auf den in der Schule erworbenen Vorkenntnissen im Bereich der polnischen Grammatik basieren.

Die stilistischen Übungen haben die Verfeinerung des sprachlichen Ausdrucks zum Ziel. Die Analyse der Texte soll die Studierenden auf die Existenz verschiedener situationsgebundener Stilvarianten und -ebenen (formelle und informelle Sprechweise) aufmerksam machen und die adäquate Verwendung des erlernten Wortschatzes sichern. Zu den stilistischen Elementen, die für den Unterricht vorgesehen sind, gehört auch die Übersicht über die wichtigsten rhetorischen Figuren und ihre Funktionen bei der wirkungsvollen Textgestaltung.

Literatura: (tylko po angielsku)

Aktuelle Texte aus Zeitungen, Zeitschriften, Internetquellen.

Dreyer, Hilke/Schmitt, Richard: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Ismaning/München 1988.

Földeak, Hans: Sag’s Besser! Arbeitsbuch für Fortgeschrittene, Ismaning 1999.

Glotz-Kastanis, J. / Tippmann, D., Sprechen Schreiben Mitreden. Ein Übungsbuch zum Training von Vortrag und Aufsatz in der Oberstufe, Athen 2007

Hall, Karin/Schreiner, Barbara: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Ismaning 2007.

Helbig, Gerhard/ Buscha, Joachim: Übungsgrammatik Deutsch, Leipzig, Berlin u.a. 1997.

Grimm Hans-Jürgen/Kemptner Fritz: Kleine deutsche Artikellehre, Langenscheidt 1994.

Rug Wolfgang/Tomaszewski Andreas: Grammatik mit Sinn und Verstand, Stuttgart 2001.

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Schriftliche Teilklausuren, Kurztests, laufende Vorbereitung und Aktivität, schriftliche Hausarbeiten, Referate, Teilnahme an der Diskussion, schriftliche Semesterklausur

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Mikołajewska, Tomasz Waszak
Prowadzący grup: Edyta Grotek, Karolina Jabłońska, Alexander Jakovljević, Tomasz Waszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-24
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Waszak
Prowadzący grup: Edyta Grotek, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Egzamin
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Waszak
Prowadzący grup: Edyta Grotek, Alexander Jakovljević, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak
Prowadzący grup: Edyta Grotek, Alexander Jakovljević, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W semestrze zimowym 2020/21 zajęcia odbywają się synchronicznie w postaci zdalnej poprzez platformę BBB lub Teams, oraz przy wsparciu na platformie Moodle (zadania dodatkowe i domowe wykonywane w trybie asynchronicznym).

Zaliczenia w semestrze zimowym 2020-21 odbywają się w trybie zdalnym (synchronicznie i/lub asynchronicznie), przy wykorzystaniu platform Moodle i/lub Teams.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak
Prowadzący grup: Natalia Chodorowska-Jackiewicz, Edyta Grotek, Alexander Jakovljević, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

W semestrze zimowym 2020/21 zajęcia odbywają się synchronicznie w postaci zdalnej poprzez platformę BBB lub Teams, oraz przy wsparciu na platformie Moodle (zadania dodatkowe i domowe wykonywane w trybie asynchronicznym).

Zaliczenia w semestrze zimowym 2020-21 odbywają się w trybie zdalnym (synchronicznie i/lub asynchronicznie), przy wykorzystaniu platform Moodle i/lub Teams.

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Literatura: (tylko po angielsku)

Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.