Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s1GER3Z-PNJN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty III roku w semestrze zimowym filologii germańskiej - studia 1 st. |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie 4 semestru praktycznej nauki języka niemieckiego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 120h (4,8 ECTS) Czas poświęcony na pracę indywidualną: 40h (1,6 ECTS) Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania: 40h (1,6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W 1: ma podstawową wiedzę o języku niemieckim - K_W01 W 2: zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla danego języka niemieckiego wstopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia - K_W02 W 3: zna podstawowe zasady przekładoznawstwa - K_W10 W 4: ma podstawową wiedzę z zakresu języków specjalistycznych - K_W11 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U 1: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka niemieckiego - K_U02 U 2:potrafi tłumaczyć z języka niemieckiego na język polski - K_U03 U 3: - potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język niemiecki - K_U04 U 4: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu studiowanej dyscypliny w języku rodzimym i niemieckim - K_U05 U 5: posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub niemieckim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł - K_U15 U 6: ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w ramach języka niemieckiego - K_U18 U 7: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku niemieckim np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) - K_U19 U 8: potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka niemieckiego - K_U21 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K 1: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role - K_K02 K 2:dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w niemieckojęzycznym obszarze kulturowym - K_K08 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny zajęć obejmuje aktualne problemy polityczne i społeczne, jak również zagadnienia z dziedziny mediów, sztuki i sportu. Materiał gramatyczny obejmuje następujące zagadnienia: czasowniki modalne, mowa zależna, gerundivum i przydawka rozszerzona; do tego dochodzą elementy stylistyki, takie jak poprawa błędów stylistycznych, transformacje stylistyczne, gatunki tekstu, język nauki. |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Im Rahmen des Unterrichts werden publizistische Texte gelesen und analysiert, deren Thematik einerseits aktuelle Probleme des deutschsprachigen Raumes umfasst, andererseits zur allgemeinen Kulturkunde gerechnet werden kann. Politische Themen beziehen sich auf verschiedene, sowohl historische als auch zeitgenössische Herrschaftssysteme (Staatsformen mit beschränkter und unbeschränkter Gewalt des Herrschers wie z. B. Monarchie, Absolutismus, totalitäre Systeme; Formen der Demokratie). Dabei sollen die funktionalen Aspekte (Institutionen, ihre Leistungen und Zuständigkeiten) und normativen Grundlagen (Legitimität, Wahrung des Rechtsstaatsprinzips) der politischen Ordnungen zur Sprache gebracht werden. Im Unterricht wird ferner die Rolle der Medien berücksichtigt, darunter z. B. die Reflexion über den medialen Wandel, die Frage nach dem Einfluss der Medien auf den Sozialisationsprozess, die Funktion der vierten Gewalt (Medien als Kontrollorgan der Demokratie), die Gefahr der Manipulation durch Massenmedien. Zu den sozialen Fragen, die für den Unterricht geplant sind, gehören Themen wie soziale Ungleichheit, soziale Randgruppen, Formen der Sozialhilfe. Den letzten lexikalischen Komplex bilden Themen, die sich auf den Aspekt der wirtschaftlichen Prosperität eines Staates beziehen (z. B. Formen der Wirtschaftsordnung: Zentralverwaltungswirtschaft, Marktwirtschaft, Eigentumsverfassung, Finanzsystem). Im Bereich der Grammatik werden Themen behandelt, die zum Teil als Vertiefung der Vorkenntnisse aus dem 1. und 2. Studienjahr verstanden werden können, zum Teil neue Inhalte bringen. Der Komplex „Verben mit Präfixen“ erweitert die Kenntnisse, die im 1. Studienjahr im Rahmen der „Grundformen der Verben“ erworben wurden, und umfasst Übungen zur Konjugation der Verben mit trennbarem und untrennbarem erstem Teil sowie zu deren Betonung und Bedeutungsvarianten. Der Bereich Artikelgebrauch dient der Festigung und Automatisierung der Strukturen, die im 1. und 2. Studienjahr behandelt wurden, darüber hinaus werden die Studierenden auf einige neue Besonderheiten aufmerksam gemacht wie Artikelgebrauch in festen Wendungen oder bei Farb- und Sprachbezeichnungen. Wiederholt werden auch die Strukturen Konjunktiv und Passiv, ferner die zusammengesetzte Sätze mit besonderer Berücksichtigung der uneingeleiteten Konstruktionen. Zu den neuen Inhalten gehören ferner die Regeln der Zeichensetzung, obwohl sie andererseits natürlich auf den in der Schule erworbenen Vorkenntnissen im Bereich der polnischen Grammatik basieren. Die stilistischen Übungen haben die Verfeinerung des sprachlichen Ausdrucks zum Ziel. Die Analyse der Texte soll die Studierenden auf die Existenz verschiedener situationsgebundener Stilvarianten und -ebenen (formelle und informelle Sprechweise) aufmerksam machen und die adäquate Verwendung des erlernten Wortschatzes sichern. Zu den stilistischen Elementen, die für den Unterricht vorgesehen sind, gehört auch die Übersicht über die wichtigsten rhetorischen Figuren und ihre Funktionen bei der wirkungsvollen Textgestaltung. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Aktuelle Texte aus Zeitungen, Zeitschriften, Internetquellen. Dreyer, Hilke/Schmitt, Richard: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, Ismaning/München 1988. Földeak, Hans: Sag’s Besser! Arbeitsbuch für Fortgeschrittene, Ismaning 1999. Glotz-Kastanis, J. / Tippmann, D., Sprechen Schreiben Mitreden. Ein Übungsbuch zum Training von Vortrag und Aufsatz in der Oberstufe, Athen 2007 Hall, Karin/Schreiner, Barbara: Übungsgrammatik für Fortgeschrittene, Ismaning 2007. Helbig, Gerhard/ Buscha, Joachim: Übungsgrammatik Deutsch, Leipzig, Berlin u.a. 1997. Grimm Hans-Jürgen/Kemptner Fritz: Kleine deutsche Artikellehre, Langenscheidt 1994. Rug Wolfgang/Tomaszewski Andreas: Grammatik mit Sinn und Verstand, Stuttgart 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Schriftliche Teilklausuren, Kurztests, laufende Vorbereitung und Aktivität, schriftliche Hausarbeiten, Referate, Teilnahme an der Diskussion, schriftliche Semesterklausur |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Natalia Chodorowska-Jackiewicz, Edyta Grotek, Alexander Jakovljević, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym 2020/21 zajęcia odbywają się synchronicznie w postaci zdalnej poprzez platformę BBB lub Teams, oraz przy wsparciu na platformie Moodle (zadania dodatkowe i domowe wykonywane w trybie asynchronicznym). Zaliczenia w semestrze zimowym 2020-21 odbywają się w trybie zdalnym (synchronicznie i/lub asynchronicznie), przy wykorzystaniu platform Moodle i/lub Teams. |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Uwagi: |
W razie konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywać się synchronicznie w postaci zdalnej poprzez platformę BBB lub Teams, oraz przy wsparciu na platformie Moodle (zadania dodatkowe i domowe wykonywane w trybie asynchronicznym). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Monika Tokarzewska | |
Prowadzący grup: | Cajetan Baumann, Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) Siehe "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
|
Uwagi: |
W razie konieczności przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywać się synchronicznie w postaci zdalnej poprzez platformę BBB lub Teams, oraz przy wsparciu na platformie Moodle (zadania dodatkowe i domowe wykonywane w trybie asynchronicznym). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.