Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Seminarium przedmiotowe (literatura-kultura)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2512-s2GER1/2L-SP3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium przedmiotowe (literatura-kultura)
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Seminaria przedmiotowe - filologia germańska s2 (wymagania etapowe)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

orzedmiot dla studentów stopnia magisterskiego

zajęcia odbywają się w języku niemieckim

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe

1. godziny z udziałem nauczyciela - 30 godz. = 1,2 ECTS

2. praca indywidualna oraz grupowa przy wykorzystaniu platformy moodle, konsultacje w ramach dyżurów nauczyciela, kontakt mailowy z nauczycielem, korekta tekstów interpretacyjnych przygotowywanych

przez studentów oraz omówienie i analiza prac pisemnych - 10 godz. = 0,4 ECTS

praca własna: lektura domowa, przygotowanie prac pisemnych, kwerenda biblioteczna - 10 godz. = 0,4 ECTS

Razem: 50 godz. = 2 ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W4: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego (K_W04)

W5: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (K_W05)

W7: ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą terminologii i metodologii badań literaturoznawczych (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U2: potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia (K_U02)


U6: potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i testowania hipotez związanych z prostymi problemami właściwymi dla badań nad literaturą krajów niemieckojęzycznych (K_U06)


U12: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania takiego jak referat, interpretacja tekstu lub przygotowanie pracy pisemnej (K_U12)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

K1: ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł dotyczących literatury i kultury krajów niemieckojęzycznych (K_K01)

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Seminarium przedmiotowe to zajęcia autorskie uzupełniające wobec seminariów magisterskich i poszerzające horyzonty badawcze magistrantów. Jest to więc forma zajęć wspomagająca pisanie pracy dyplomowej na studiach II stopnia.

Pełny opis:

Zob. "Informacje o zajęciach w cyklu"

Literatura:

Zob. "Informacje o zajęciach w cyklu"

Metody i kryteria oceniania:

Do wyboru

- zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach i wykonywania prac domowych oraz referatu/prezentacji

- zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach i wykonywania prac domowych, referatu/prezentacji oraz pracy seminaryjnej

Praktyki zawodowe:

BrK.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Norkowska, Tomasz Waszak, Leszek Żyliński
Prowadzący grup: Katarzyna Norkowska, Leszek Żyliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Monika Tokarzewska
Prowadzący grup: Monika Tokarzewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zob. Zob. "Informacje o zajęciach w cyklu” / konwersatorium

Pełny opis:

METAPHER - THEORIE UND PRAXIS EINER STILFIGUR

Im Seminar werden wir uns der wohl populärsten und wichtigsten Figur der Stilistik und Rhetorik widmen: der Metapher. Was ist und wie funktioniert eine Metapher, wie kommt es dazu, dass wir Metaphern verstehen, obwohl sie innovativ sind und oft eine Art Rätsel darstellen. Andererseits gibt es konventionalisierte Metaphern, die als feste Bestandteile der Sprache funktionieren, und die wir kaum mehr als Metaphern wahrnehmen. Es gibt Metaphern, die neu (zumeist von Dichtern) erfunden werden und solche, die eine lange Geschichte haben und im kollektiven Umlauf sind, so dass niemand mehr weiß, wer einst sie erfunden hat. Literaturtheoretiker seit Aristoteles versuchten zu erfassen, was eine Metapher ausmacht. Bis heute ist diese alte Diskussion nicht abgeschlossen und das Geheimnis Metapher läßt immer noch Erklärungsversuche offen. Wir werden im Laufe des Semesters einige klassiche sowie innovative Texte zur Theorie der Metapher lesen (Aristoteles, Harald Weinrich, Lakoff) und zugleich anhand ausgewählter literarischer und paraliterarischer Texte beobachten, wie Dichter und Denker (Walter Benjamin, Paul Celan) praktisch mit Metaphern umgehen und sie einsetzen.

Literatura:

Zob.. "Informacje o zajęciach w cyklu” / konwersatorium

Uwagi:

Zob.. "Informacje o zajęciach w cyklu” / konwersatorium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Leszek Żyliński
Prowadzący grup: Leszek Żyliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:
Literatura:
Uwagi:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)