Seminarium przedmiotowe (literaturoznawcze)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER1/2Z-SP3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium przedmiotowe (literaturoznawcze) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Seminaria przedmiotowe - filologia germańska s2 (wymagania etapowe) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny kontaktowe 1. godziny z udziałem nauczyciela - 30 godz. = 1,2 ECTS 2. praca indywidualna oraz grupowa przy wykorzystaniu platformy moodle, konsultacje w ramach dyżurów nauczyciela, kontakt mailowy z nauczycielem, korekta tekstów interpretacyjnych przygotowywanych przez studentów oraz omówienie i analiza prac pisemnych - 10 godz. = 0,4 ECTS praca własna: lektura domowa, przygotowanie prac pisemnych, kwerenda biblioteczna - 10 godz. = 0,4 ECTS Razem: 50 godz. = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W4: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o literaturze niemieckiego obszaru językowego (K_W04) W5: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (K_W05) W7: ma pogłębioną, uporządkowaną wiedzę dotyczącą terminologii i metodologii badań literaturoznawczych (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U2: potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia (K_U02) U6: potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i testowania hipotez związanych z prostymi problemami właściwymi dla badań nad literaturą krajów niemieckojęzycznych (K_U06) U12: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania takiego jak referat, interpretacja tekstu lub przygotowanie pracy pisemnej (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K1: ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł dotyczących literatury i kultury krajów niemieckojęzycznych (K_K01) |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Seminarium przedmiotowe to zajęcia autorskie uzupełniające wobec seminariów magisterskich i poszerzające horyzonty badawcze magistrantów. Jest to więc forma zajęć wspomagająca pisanie pracy dyplomowej na studiach II stopnia. |
Pełny opis: |
Zob. Zob. "Informacje o zajęciach w cyklu" |
Literatura: |
Zob. "Informacje o zajęciach w cyklu" |
Metody i kryteria oceniania: |
Do wyboru - zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach i wykonywania prac domowych oraz referatu/prezentacji - zaliczenie przedmiotu na ocenę na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach i wykonywania prac domowych, referatu/prezentacji oraz pracy seminaryjnej |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zob. "Podstawowe informacje o przedmiocie" (niezależne od cyklu) |
|
Pełny opis: |
Celem seminarium przedmiotowego jest zapoznanie studentów ze średniowieczną liryką niemieckiego obszaru językowego, która pojawia się w drugiej połowie XII w. i oznacza istotną zmianę tematyczną i estetyczną na polu literackim. Jest to twórczość świeckich autorów, poświęcona świeckiej tematyce, i stanowi pod tym względem przeciwieństwo wcześniejszej produkcji literackiej kręgów duchownych. Teksty dworskie redagowane były w średniowiecznej odmianie języka niemieckiego, w związku z tym należy podkreślić ich ważną rolę w procesie zastępowania łaciny przez języki narodowe. W ramach seminarium przedmiotowego wyjaśnione zostanie pojęcie "Minnesang", które często bywa używane w odniesieniu do całokształtu niemieckiej liryki średniowiecznej. W powszechnym przekonaniu "Minnesang" to liryka miłosna, będąca zarazem liryką nie-spełnienia, w której zajmujący niższą pozycję w hierarchii społecznej rycerz opiewa wybrankę (często żonę seniora), która z racji swojego wyższego statusu społecznego jest dla niego niedostępna. Poszczególne teksty analizowane na zajęciach umożliwią potwierdzenie lub rewizję tego poglądu. Ważnym elementem seminarium jest przegląd różnorodnych gatunków literackich i form, stosowanych w średniowiecznej liryce. Wyjątkowość tego literackiego zjawiska wynika również z faktu, że liryka średniowieczna jest przykładem jedności tekstu i muzyki, która dotyczy też osoby autora będącego równocześnie autorem, kompozytorem i wykonawcą. |
|
Literatura: |
Fragmenty pozycji, których brak w bibliotece UMK lub bezpłatnych zasobach elektronicznych, zostaną osobom uczestniczącym w zajęciach udostępnione przez wykładowcę Primärliteratur Ausgewählte mittelhochdeutsche Gedichte von: Der von Kürenberg, Meinloh von Sevelingen, Spervogel, Dietmar von Eist, Heinrich von Morungen, Hartmann von Aue, Reinmar (der Alte)Walther von der Vogelweide, Neidhart, Oswald von Wolkenstein Sekundärłiteratur Boor Helmut de, Die deutsche Literatur von Karl dem Großen bis zum Beginn der höfischen Dichtung. München 1949. Boor Helmut de, Die höfische Literatur. Vorbereitung, Blüte, Ausklang. München 1953. Boor Helmut de u.a., Geschichte der deutschen Literatur von den Anfängen bis zum Ende des Spätmittelalters (1490), Stuttgart 1962. (baza SpringerLink) Brackert Helmut (Hrsg.), Mittelhochdeutsche Texte mit Übertragungen und Anmerkungen. Frankfurt a. M.2004. Fromm, Hans (Hrsg.), Der deutsche Minnesang. Aufsätze zu seiner Erforschung. Bd.1: Darmstadt 1972. Gülke Peter, Mönche, Bürger, Minnesänger. Leipzig 1975. Jammers Ewald, Ausgewählte Melodien des Mittelalters. Tübingen 1963. Kellner Beater, Reichlin Susanne, Rudolph Alexander, Handbuch Minnesang. Berlin 2021.(baza De Gruyter) Le Goff Jaques, Der Mensch des Mittelalters. Frankfurt /Main 1990. Weddige Hilkert, Einführung in die germanistische Mediävistik. München 1987. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. W przypadku konieczności przejścia na tryb zdalny, będą prowadzone synchronicznie za pomocą platformy Teams oraz asynchronicznie za pomocą platformy Moodle. Na zajęciach w trybie stacjonarnym i w trybie zdalnym obowiązują takie same metody i kryteria oceniania oraz zakres tematów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium przedmiotowe poświęcone jest niemieckojęzycznej liryce średniowiecznej, a szczególnie zjawisku określanemu jako "Minnesang". Na zajęciach omówione zostaną utwory najsłynniejszych przedstawicieli tego nurtu. |
|
Pełny opis: |
Celem seminarium przedmiotowego jest zapoznanie studentów ze średniowieczną liryką niemieckiego obszaru językowego, która pojawia się w drugiej połowie XII w. i oznacza istotną zmianę tematyczną i estetyczną na polu literackim. Jest to twórczość świeckich autorów, poświęcona świeckiej tematyce, i stanowi pod tym względem przeciwieństwo wcześniejszej produkcji literackiej kręgów duchownych. Teksty dworskie redagowane były w średniowiecznej odmianie języka niemieckiego, w związku z tym należy podkreślić ich ważną rolę w procesie zastępowania łaciny przez języki narodowe. W ramach seminarium przedmiotowego wyjaśnione zostanie pojęcie "Minnesang", które często bywa używane w odniesieniu do całokształtu niemieckiej liryki średniowiecznej. W powszechnym przekonaniu "Minnesang" to liryka miłosna, będąca zarazem liryką nie-spełnienia, w której zajmujący niższą pozycję w hierarchii społecznej rycerz opiewa wybrankę (często żonę seniora), która z racji swojego wyższego statusu społecznego jest dla niego niedostępna. Poszczególne teksty analizowane na zajęciach umożliwią potwierdzenie lub rewizję tego poglądu. Ważnym elementem seminarium jest przegląd różnorodnych gatunków literackich i form, stosowanych w średniowiecznej liryce. Wyjątkowość tego literackiego zjawiska wynika również z faktu, że liryka średniowieczna jest przykładem jedności tekstu i muzyki, która dotyczy też osoby autora będącego równocześnie autorem, kompozytorem i wykonawcą. |
|
Literatura: |
Fragmenty pozycji, których brak w bibliotece UMK lub bezpłatnych zasobach elektronicznych, zostaną osobom uczestniczącym w zajęciach udostępnione przez wykładowcę Primärliteratur (pozycje obowiązkowe) Ausgewählte mittelhochdeutsche Gedichte von: Der von Kürenberg, Meinloh von Sevelingen, Spervogel, Dietmar von Eist, Heinrich von Morungen, Hartmann von Aue, Reinmar (der Alte)Walther von der Vogelweide, Neidhart, Oswald von Wolkenstein Sekundärłiteratur (pozycje obowiązkowe) Gülke Peter, Mönche, Bürger, Minnesänger. Leipzig 1975. Jammers Ewald, Ausgewählte Melodien des Mittelalters. Tübingen 1963. Le Goff Jaques, Der Mensch des Mittelalters. Frankfurt /Main 1990. Weddige Hilkert, Einführung in die germanistische Mediävistik. München 1987. Sekundärliteratur (pozycje uzupełniające): Boor Helmut de, Die deutsche Literatur von Karl dem Großen bis zum Beginn der höfischen Dichtung. München 1949. Boor Helmut de, Die höfische Literatur. Vorbereitung, Blüte, Ausklang. München 1953. Boor Helmut de u.a., Geschichte der deutschen Literatur von den Anfängen bis zum Ende des Spätmittelalters (1490), Stuttgart 1962. (baza SpringerLink) Brackert Helmut (Hrsg.), Mittelhochdeutsche Texte mit Übertragungen und Anmerkungen. Frankfurt a. M.2004. Fromm, Hans (Hrsg.), Der deutsche Minnesang. Aufsätze zu seiner Erforschung. Bd.1: Darmstadt 1972. Kellner Beater, Reichlin Susanne, Rudolph Alexander, Handbuch Minnesang. Berlin 2021.(baza De Gruyter) |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. W przypadku konieczności przejścia na tryb zdalny, będą prowadzone synchronicznie za pomocą platformy Teams oraz asynchronicznie za pomocą platformy Moodle. Na zajęciach w trybie stacjonarnym i w trybie zdalnym obowiązują takie same metody i kryteria oceniania oraz zakres tematów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Waszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Das Seminar zur Erzählprosa des 1963 geborenen Schweizer Autors Peter Stamm. |
|
Pełny opis: |
Das Seminar zur Erzählprosa des 1963 geborenen Schweizer Autors Peter Stamm hat zum Ziel, die Studierenden mit dem Werk eines der erfolgreichsten deutschsprachigen Autor*innen des 21. Jh. bekannt zu machen. Anhand ausgewählter Erzählungen und Romane, die einen Überblick über die gesamte Schaffenszeit gewähren, werden, die thematischen Stränge wie Beziehungskrise, Reise, Kunstproduktion und –rezeption sowie Sinnsuche untersucht. Hinzu kommt die Analyse stilistischer Eigenarten mit der berühmten Lakonie an der Spitze. Mit der Berücksichtigung intertextueller Bezüge wird versucht, Stamms Œuvre im Feld der Gegenwartsliteratur zu positionieren und seine Popularität zu erklären. |
|
Literatura: |
Primär: Schmid, Johannes: Agnes, Deutschland, 2016 [Verfilmung des gleichnamigen Romans von Peter Stamm]. Stamm, Peter: Blitzeis. Erzählungen; München 2001 [1999]. Stamm, Peter: Ungefähre Landschaft. Roman; München 2003 [2001]. Stamm, Peter: In fremden Gärten. Erzählungen; München 2005 [2003]. Stamm, Peter: An einem Tag wie diesem. Roman; Frankfurt/M. 2006. Stamm, Peter: Wir fliegen. Erzählungen; Frankfurt/M. 2009. Stamm Peter: Sieben Jahre; Frankfurt/M. 2011 [2009]. Stamm, Peter: Weit über das Land. Roman; Frankfurt/M. 2017 [2016]. Stamm, Peter: Wenn es dunkel wird. Erzählungen; Frankfurt/M. 2022 [2020]. Sekundär: Bartl, Andrea/Wimmer, Kathrin (Hg.): Sprechen am Rande des Schweigens. Annäherungen an das Werk Peter Stamms; Göttingen 2016 Geist, Kathrin: Berg-Sehn-Sucht. Der Alpenraum in der deutschsprachigen Literatur; München 2018. Krauss, Hannes: Die Schrecken des Gewöhnlichen. Anmerkungen zur Prosa Peter Stamms; in: Collins Donahue, William/Mein, Georg/Parr, Rolf (Hg.): andererseits –Yearbook of Transatlantic German Studies Vol. 7/8, 2018/19, Bielefeld 2020, S. 319-323. Wisotzki, Nadine: Die Kunst der Einfachheit. Standortbestimmungen in der deutschen Gegenwartsliteratur. Judith Hermann – Peter Stamm – Robert Seethaler; Bielefeld 2021. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. W przypadku konieczności przejścia na tryb zdalny, będą prowadzone synchronicznie za pomocą platformy Teams oraz asynchronicznie za pomocą platformy Moodle. Na zajęciach w trybie stacjonarnym i w trybie zdalnym obowiązują takie same metody i kryteria oceniania oraz zakres tematów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.