Dydaktyka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER1L-DJN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Realizacja zajęć dla specjalności nauczycielskiej możliwa jest po wcześniejszym zaliczeniu następujących przedmiotów: wykłady z psychologii i pedagogiki (30 godzin + 30 godzin) , konwersatoria z psychologii i pedagogiki, (60 godzin + 60 godzin), wykład z podstaw dydaktyki i ćwiczenia z emisji głosu (60 godzin), praktyki pedagogiczne (30 godzin) Student może uzupełnić wymienione zajęcia ze studentami I stopnia studiów |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | W sumie 120 godzin = 4 ECTS: w tym 60 godzin = 2 ECTS zajęcia, 60 godzin = 2 ECTS praca własna studenta . |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka: W1 (K_W03): ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego (glottodydaktyki) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka : U1 (K_U02): potrafi czytać ze zrozumieniem teksty glottodydaktyczne w języku niemieckim U2 (K_U07): potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez dydaktyka i mentora U3 (K_U08): potrafi pracować w zespole przyjmując różne role U4 (K_U09): potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania dydaktycznego mentora |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/studentka: K1 (K_K01): ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K2 (K_K05): wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań profesjonalnych nauczycielskich K3 (K_K06): w sytuacjach zawodowych związanych z nauczaniem potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z dydaktyki języka niemieckiego obejmują przygotowanie w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego w polskiej szkole na różnych etapach edukacyjnych. Celem nauczania metodyki jest przekazanie studentom wiedzy na temat teoretycznych podstaw nauczania języków obcych i wskazania im jej praktycznego zastosowania w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego. Na ćwiczeniach student ma możliwość zdobycia umiejętności niezbędnych do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. Zajęcia są kontynuowane przez trzy semestry. |
Pełny opis: |
Rozkład treści (semestr zimowy I. semestr): 1.Kompetencje nauczycieli D.1 / E.1.W4. 2.Kompetencje językowe i kompetencje kluczowe ucznia; CEFR. D.1 / E.1.W2 3.Analiza miejsca języka niemieckiego w szkolnych programach nauczania D.1 / E.1.W1. 4.Podejścia i metody nauczania języka, główny nurt i innowacyjne D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.W5. 5.Techniki nauczania języka w zależności od umiejętności i sytuacji dydaktycznej D.1 / E.1.W5 D.1 / E.1.U5, D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.W6 6.Język nauczyciela, skuteczne instrukcje, dialog w nauczaniu D.1 / E.1.U4. D.1 / E.1.W4 7.Analiza podręcznika. Pomoc naukowa. D.1 / E.1.W8 Rozkład treści (semestr letni II. semestr ): I.Planowanie lekcji: 1.Podstawa programowa a. kluczowe kompetencje, cele i działania dydaktyczne D.1 / E.1.U1. b. porównanie podstawy programowej D.1 / E.1.W2. c. Analiza podstaw programowych i programów z różnych etapów nauczania D.1 / E.1.U2. d. Analiza i projektowanie własnego programu. D.1 / E.1.W3 2. Scenariusze lekcji, zarządzanie klasą i micro-teaching a. techniki nauczania języka D1.E1.U7 b. zarządzanie czasem D.1 / E.1.W14 c. pomoce dydaktyczne D.1 / E.1.W8 d. formy pracy, ustawienie i organizacja przestrzeni D.1 / E.1.W7,W8 e. interakcja, dyscyplina D.1 / E.1.W4 f. motywowanie uczniów, interakcja i współpracą uczniów D.1 / E.1.K7, D.1 / E.1.K2. D.1 / E.1.K5 g. ocena dostępnych zasobów TIK D.1 / E.1.K4 Rozkład treści (semestr zimowy III.semestr) 1.Ewaluacja a. Ewaluacja nauczania a nauczanie D.1 / E.1.W14 b. Ocenianie: role i funkcje D.1 / E.1.W10 c. Testowanie, typy testów, analiza i projektowanie testu szkolnego, diagnoza biegłości ucznia D.1 / E.1.U9,D.1 / E.1.W11, D.1 / E.1.U11, D.1 / E.1.W12 d. Błędy uczniów i korekta błędów D.1 / E.1.U10, D.1 / E.1.W6 e. Nieformalne ocenianie; samoocena, ocenianie kształtujące, informacje zwrotne, ocena pracy domowej D.1 / E.1.U8 2. Indywidualizacja nauczania a.Indywidualne różnice w uczniach i klasy wielopoziomowe D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.K1 b.Klasy umiejętności mieszanych, poziomy wieku i biegłości + indywidualne różnice ucznia D.1 / E.1.W6 3. Nauczanie sprawności językowych a. praca z materiałem autentycznym: wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie D.1 / E.1.W8 b. Strategie uczenia się D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.K8 c. Aktywizacja uczniów, nauczanie problemowe, praca projektowa, nauczanie zadaniowe D.1 / E.1.W5, D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.W5 4.Integracja międzyprzedmiotowa D.1 / E.1.U3 5.Zajęcia pozalekcyjne 6.Przygotowanie do samokształcenia i pracy nad rozwojem zawodowym, pojęcie uczenia się przez całe życie, internetowe zasoby dydaktyczne D.1 / E.1.W4 D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.K9., D.1 / E.1.W4 |
Literatura: |
Komorowska,H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002 Neuner,G., Hunfeld,H., Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Eine Einführung, Langenscheidt, Kassel 1993 Brinitzer, M., Hantschel, H-J, Kroemer, S., Möller-Frorath, M., Ros, L., DaF Unterrichten Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd-und Zweitsprache, Klett, Stuttgart, 2017 Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007 /wybór Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen, Goethe Institut, Langenscheidt, 2001 - wybrane fragmenty Newby, D. Allan, R. i in. (2007) Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Warszawa: CODN /praca własna Neuner, G., Krüger, M., Grewer, U., Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1991- praca własna Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005 - wybrane fragmenty Heyd,G., Deutsch lehren, Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main, 1991- wybrane fragmenty Funk,H., Kuhn,Ch., Skiba,D., Spaniel-Weise, D., Wicke, R.E., Aufgaben, Übungen, Interaktion, DLL - Deutsch Lehren Lernen, Klett, Stuttgart, 2017 Dahlhaus, B., Fertigkeit Hören, Fernstudieneinheit 5, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1994 Języki Obce w Szkole - wybrane artykuły oraz bieżące wydania Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, München - wybór artykułów |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę obejmuje sprawdzenie wymienionych efektów kształcenia przy pomocy testu (U1,W1), zadań praktycznych, obserwacji (K2,K3,U4,U2), samooceny oraz oceny koleżeńskiej dot. wykonanych i przedstawionych na forum grupy zadań. Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego w ustalonym przez niego czasie oraz wygłaszane przez studentów referaty i zadania pisemne. W przypadku absencji należy jak najszybciej podjąć kontakt z prowadzącym zajęcia w celu usprawiedliwienia nieobecności oraz ustalenia sposobu nadrobienia zaległości. Podstawa oceny zadania i prace o charakterze praktycznym 50% test teoretyczny 50% 60%-71% = 3. 72%-76% = 3+ 77%-84% = 4. 85%-90% = 4+ 91%-100% = 5 |
Praktyki zawodowe: |
Opis praktyk , efektów kształcenia oraz wymagań został umieszczony w odrębnym dokumencie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z dydaktyki języka niemieckiego obejmują przygotowanie w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego w polskiej szkole na różnych etapach edukacyjnych. Celem nauczania metodyki jest przekazanie studentom wiedzy na temat teoretycznych podstaw nauczania języków obcych i wskazania im jej praktycznego zastosowania w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego. Na ćwiczeniach student ma możliwość zdobycia umiejętności niezbędnych do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. Zajęcia są kontynuowane przez trzy semestry. |
|
Pełny opis: |
Rozkład treści (semestr letni II. semestr ): I.Planowanie lekcji: 1.Podstawa programowa a. kluczowe kompetencje, cele i działania dydaktyczne D.1 / E.1.U1. b. porównanie podstawy programowej D.1 / E.1.W2. c. Analiza podstaw programowych i programów z różnych etapów nauczania D.1 / E.1.U2. d. Analiza i projektowanie własnego programu. D.1 / E.1.W3 2. Scenariusze lekcji, zarządzanie klasą i micro-teaching a. techniki nauczania języka D1.E1.U7 b. zarządzanie czasem D.1 / E.1.W14 c. pomoce dydaktyczne D.1 / E.1.W8 d. formy pracy, ustawienie i organizacja przestrzeni D.1 / E.1.W7,W8 e. interakcja, dyscyplina D.1 / E.1.W4 f. motywowanie uczniów, interakcja i współpracą uczniów D.1 / E.1.K7, D.1 / E.1.K2. D.1 / E.1.K5 g. ocena dostępnych zasobów TIK D.1 / E.1.K4 |
|
Literatura: |
Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007 Bimmel P., Kast B., Neuner G., Deutschunterricht planen, Arbeit mit Lehrwerkslektionen, Langenscheidt 2003 Neuner, G., Krüger, M., Grewer, U., Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1991 Newby, D. Allan, R. i in. (2007) Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Warszawa: CODN Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005 Brinitzer, M., Hantschel, H-J, Kroemer, S., Möller-Frorath, M., Ros, L., DaF unterrichten Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Ernst Klett, 2013 Funk, H., Kuhn, Ch., Skiba, D., Spaniel-Weise, D., Wicke, R.E., Aufgaben, Übungen, Interaktion, E.Klett. Stuttgart, 2017 |
|
Uwagi: |
Ponadto źródła internetowe, w tym Kurs HSK-Bände (Volltext) und weitere modulübergreifende Literatur - DAAD Moodle |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.