Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER1Z-PNJN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty filologii germańskiej dla I roku w sem. zimowym s2 |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | W sumie 300 godzin = 12 ECTS: w tym 60 ćwiczeń =2,4 ECTS i 125 godzin kontaktowych = 5 ECTS: konsultacje (bezpośrednie i drogą elektroniczną), moodle, korekta prac oraz 115 godzin pracy własnej studenta = 4,6 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student K_W01 ma pogłębioną znajomość języka niemieckiego K_W02 zna gramatykę i leksykę języka niemieckiego w stopniu zaawansowanym |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować i twórczo interpretować oraz użytkować zgodnie z wybraną metodologią badawczą informacje z różnych źródeł, K_U04 potrafi reagować na nieprzewidywalne warunki pracy i dostosowywać do nich metody i narzędzia badawcze, K_U05 potrafi korzystać z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych w trakcie badań i prezentacji ich wyników, K_U07 potrafi komunikować się (w mowie i piśmie) z odbiorcami z różnych kręgów przekazując im specjalistyczną wiedzę dotyczącą filologii germańskiej i realizowanych badań, K_U08 potrafi prowadzić debatę, K_U09 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2+ w ramach języka niemieckiego (z uwzględnieniem specjalistycznej terminologii), K_U11 potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, w tym rolę wiodącą, K_U14 potrafi wskazywać innym cele i metody uczenia się przez całe życie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01 ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł, K_K02 w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych, K_K03 poczuwa się do odpowiedzialności społecznej, współorganizuje działania na rzecz środowiska społecznego, K_K04 umie inicjować działania na rzecz interesu publicznego (np. popularyzacja wiedzy), K_K08 jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy |
Metody dydaktyczne: | Metody i techniki pracy dostosowywane są każdorazowo do potrzeb grupy. 1. Czytanie i słuchanie tekstów oryginalnych: ćwiczenia na rozumienie tekstu i pogłębiające słownictwo i znajomość gramatyki; oprócz tekstów opracowywanych podczas zajęć lektura samodzielna tekstów z tzw. „readera” wraz z zadaniami. 2. Mówienie i pisanie: samodzielne swobodne formułowanie wypowiedzi (m.in. praca w minigrupach), sterowane formułowanie wypowiedzi z podaną leksyką lub strukturami, parafrazowanie, prezentacja własnych wystąpień, tłumaczenia z uwzględnieniem przerobionych tematów, 3. Rozpoznawanie i poprawianie błędów w pracach pisemnych i wypowiedziach ustnych 4. Udział studentów w przygotowaniu zajęć: np. wybór tekstów / filmów / audycji, układanie i przeprowadzanie ćwiczeń w grupie, opracowywanie list słownictwa, refleksja nad metodami uczenia się i indywidualnymi deficytami językowymi. 5. Praca indywidualna nad zdiagnozowanymi deficytami językowymi: portfolio z ćwiczeniami, konsultacje, nagrania przy uporczywych błędach fonetycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Praktyczna nauka języka niemieckiego – ćwiczenia doskonalące wszystkie sprawności językowe. Przedmiot należy do modułu obejmującego trzy semestry. |
Pełny opis: |
Na zajęciach praktycznych z języka niemieckiego na studiach magisterskich pracujemy nad usunięciem indywidualnych deficytów dotyczących wszystkich sprawności językowych oraz nad poszerzaniem słownictwa (wybrane dziedziny i tematy oraz szczególne problemy leksykalne), omawiane bądź powtarzane są również trudniejsze zagadnienia gramatyczne. Praca nad słownictwem z omawianych dziedzin ukierunkowana jest na komunikację, której wymaganiom powinien sprostać również germanista nie specjalizujący się w tych dziedzinach. W pracy nad poszerzaniem słownictwa wykorzystywane są w dużym stopniu teksty skłaniające do intelektualnej refleksji, stanowiące punkt wyjścia do ćwiczeń w mówieniu i do zadań pisemnych. Jednakże oprócz nich wykorzystuje się przy poszerzaniu leksyki teksty o charakterze praktycznym, a słownictwo ćwiczy się także w symulowanych sytuacjach praktycznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa A. Buscha, J. Buscha: Deutsches Übungsbuch (mehrere Ausgaben) H. Földeak: Sag's besser! Arbeitsbuch für Fortgeschrittene; Ismaning: Verlag für Deutsch, 1990. G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2007 G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch (mehrere Ausgaben) Literatura uzupełniająca Anneli Billina, Susanne Geiger: Deutsch üben - Wortschatz & Grammatik C2, Hueber (mehrere Ausgaben) Anne Buscha/Susanne Raven/ Mathias Toscher: Erkundungen C2 Kurs- und Arbeitsbuch (mehrere Ausgaben) Csaba Filo/ Zsuzsa Marlok/ Palma Pohl: Zwischen den Pausen 2. Aufgaben zum Hörverstehen (mehrere Ausgaben) Wolfgang Rug, Andreas Tomaszewski: Grammatik mit Sinn und Verstand. Übungsgrammatik Mittel- und Oberstufe (mehrere Ausgaben) Lista zawiera jedynie kilka podstawowych pozycji do gramatyki oraz przydatne zbiory ćwiczeń. Teksty na zajęcia, filmy, nagrania dźwiękowe nie są tu wymienione, ponieważ wyboru materiałów dokonuje się na ogół w trakcie semestru. Ważnym celem jest bowiem dla nas uwzględnianie tekstów odzwierciedlających stan aktualnych dyskusji w krajach niemieckojęzycznych. Chodzi także o to, by sztywny plan dydaktyczny nie zabijał autentyczności komunikacji na zajęciach. W ćwiczeniach wykorzystuje się zatem przede wszystkim materiały zebrane lub przygotowane przez osoby prowadzące zajęcia. Polecamy studentom również specjalistyczne strony internetowe dla uczących się niemieckiego jako języka obcego oraz publiczne stacje telewizyjne i radiowe w Niemczech, Austrii i Szwajcarii jako pożyteczną pomoc w uczeniu się języka. Literatura dostępna jest w bibliotece UMK. |
Efekty uczenia się: |
Student 1. ma pogłębioną wiedzę o języku/ językach danego obszaru kulturowego, jego powstaniu i rozwoju 2. zna gramatykę i leksykę języka/ języków w stopniu zaawansowanym 3. ma pogłębioną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych 4. potrafi czytać ze zrozumieniem teksty o zaawansowanym stopniu trudności w języku/ językach danego obszaru kulturowego 5. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami różnych dyscyplin humanistycznych w języku rodzimym i obcym, a także popularyzować wiedzę z zakresu studiowanej dyscypliny 6. posiada pogłębioną umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł 7. ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2+ w ramach języka/języków specjalności 8. potrafi zastosować różne rejestry i odmiany języka/języków danego obszaru kulturowego 9. rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz rozmówców porozumiewających się w języku/językach danego obszaru kulturowego (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) 10. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób 11. potrafi pracować w zespole przyjmując różne role 12. systematycznie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego wybranego obszaru językowego 13. dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w danym obszarze kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Aktywny udział w zajęciach, prace kontrolne w ciągu semestru, prace pisemne i ustne przygotowywane w domu, terminowe wywiązywanie się ze wszystkich zadań, test zaliczeniowy wspólny dla wszystkich grup i zajęć ze wszystkimi prowadzącymi. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Yvonne Kaisinger, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Yvonne Kaisinger | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym 2020/21 wiodącym tematem leksykalnym jest prawo i administracja. |
|
Pełny opis: |
Planowane zagadnienia gramatyczne to m.in.: 1. Deklination der Substantive und Adjektive (schwierigere Fälle: Homonyme, Deklination der Eigennamen: besonders der Genitiv, Eigennamen im Satz, erweitertes Attribut)* 2. Artikelgebrauch 3. Präpositionen und schwierigere Rektion (Verben, Adjektive, Substantive) 4. Präfixe (deren Semantik, trennbare und untrennbare Verben; Deverbativa mit Präfixen) 5. Funktionsverbgefüge |
|
Literatura: |
j.w. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Tomasz Waszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym 2022/23 wiodącym tematem leksykalnym są aktualne zagadnienia z różnych dziedzin. Uzupełnieniem tematów leksykalnych są ćwiczenia z gramatyki na poziomie zaawansowanym. |
|
Pełny opis: |
Poruszane na zajęciach tematy leksykalne dotyczą: - problemów współczesnego świata takich jak: bieda, nierówność społeczna, korupcja, konflikty międzynarodowe, migracja - postępu naukowo-technicznego i związanych z nim nadziei i zagrożeń dla ludzkości - stosunków polsko-niemieckich - relacji międzyludzkich i praw człowieka - wydarzeń politycznych, stosunków społecznych oraz zjawisk kulturowych związanych z niemieckim obszarem językowym Planowane zagadnienia gramatyczne to m.in.: 1. Deklination der Substantive und Adjektive (schwierigere Fälle: Homonyme, Deklination der Eigennamen: besonders der Genitiv, Eigennamen im Satz, erweitertes Attribut)* 2. Artikelgebrauch 3. Präpositionen und schwierigere Rektion (Verben, Adjektive, Substantive) 4. Präfixe (deren Semantik, trennbare und untrennbare Verben; Deverbativa mit Präfixen) 5. Funktionsverbgefüge |
|
Literatura: |
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. Literaturę do ćwiczeń leksykalnych stanowią fragmenty utworów literackich oraz aktualne teksty publicystyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Cajetan Baumann, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym 2022/23 wiodącym tematem leksykalnym są aktualne zagadnienia z różnych dziedzin. Uzupełnieniem tematów leksykalnych są ćwiczenia z gramatyki na poziomie zaawansowanym. |
|
Pełny opis: |
Poruszane na zajęciach tematy leksykalne dotyczą: - problemów współczesnego świata takich jak: bieda, nierówność społeczna, korupcja, konflikty międzynarodowe, migracja - postępu naukowo-technicznego i związanych z nim nadziei i zagrożeń dla ludzkości - stosunków polsko-niemieckich - relacji międzyludzkich i praw człowieka - wydarzeń politycznych, stosunków społecznych oraz zjawisk kulturowych związanych z niemieckim obszarem językowym Planowane zagadnienia gramatyczne to m.in.: 1. Deklination der Substantive und Adjektive (schwierigere Fälle: Homonyme, Deklination der Eigennamen: besonders der Genitiv, Eigennamen im Satz, erweitertes Attribut)* 2. Artikelgebrauch 3. Präpositionen und schwierigere Rektion (Verben, Adjektive, Substantive) 4. Präfixe (deren Semantik, trennbare und untrennbare Verben; Deverbativa mit Präfixen) 5. Funktionsverbgefüge |
|
Literatura: |
Patrz podstawowe informacje o przedmiocie. Literaturę do ćwiczeń leksykalnych stanowią fragmenty utworów literackich oraz aktualne teksty publicystyczne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.