Media krajów niemieckojęzycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER2L-MEDIA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Media krajów niemieckojęzycznych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty filologii germańskiej dla II roku w sem. letnim s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Dobra znajomość języka niemieckiego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 75 godzin, w tym: godziny ćwiczeń z udziałem nauczyciela – 30 = 1,2 ECTS godziny kontaktowe – 25 = 1 ECTS praca własna studenta – 20 = 0,8 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: K_W11 zna i rozumie najważniejsze dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich powiązania z zawodem filologa |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: K_U10 potrafi kierować pracą zespołu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K_K01 ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł |
Metody dydaktyczne: | Dyskusja problemowa, elementy wykładu ze strony prowadzącego i studentów, ćwiczenia praktyczne (np. wytwarzanie materiałów dla mediów społecznościowych, napisanie recenzji, minifelietonu). - opis - opowiadanie - wykład informacyjny (konwencjonalny) - ćwiczeniowa - okrągłego stołu - oxfordzka - referatu - seminaryjna W pracy ze studentami dominują: dyskusja sterowana (po opracowaniu poszczególnych punktów w czasie zajęć lub w domu), krótkie referaty rozwijające temat, praca nad określonymi zagadnieniami w zespołach podczas zajęć oraz krótkie sekwencje o charakterze nauczania frontalnego. Do zajęć wykorzystuje się przede wszystkim autentyczne teksty, filmy dokumentalne lub fragmenty filmów oraz różne inne pomoce wizualne, jakimi dysponuje prowadzący konwersatorium |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone jest problematyce mediów obszaru niemieckojęzycznego w aspekcie historycznym i systematycznym. Zajmujemy się mediami i ich historią w krajach niemieckojęzycznych. |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć jest pejzaż medialny Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Tam, gdzie jest to sensowne, dokonuje się porównań również z ewolucją medialną w innych krajach. Żeby stworzyć narzędzia do zajmowania się autentycznymi materiałami, przekazywane są podczas zajęć najpierw potrzebne podstawowe informacje z medioznawstwa i wiedzy o komunikacji oraz wypracowywany jest przegląd ewolucji niemieckojęzycznych mediów masowych. W drugiej części, zorientowanej praktycznie, zajmujemy się aktualnym pejzażem prasowym i radiowym, dyskutując przy tym zarówno o formach prezentacji (np. formy dziennikarskie, działy prasowe, reklama itd.) jak i o zagadnieniach merytorycznych (np. prawo prasowe, prasa bulwarowa i prasa wyższej jakości, aktualne wiadomości). Szczególną rolę odgrywa wpływ nowych mediów na klasyczne formaty i wynikające stąd problemy, możliwości i efekty synergii dla nadawcy i odbiorcy. Podczas seminariów dyskutowane będą problemy dotyczące roli mediów w obszarze niemieckojęzycznym - w perspektywie historycznej oraz współczesnej, takie, jak: pojawienie się historycznie nowych mediów, ich specyfika w kulturze niemieckojęzycznej (druk, fotografia, film, prasa, telewizja, media digitalne, książka i domy wydawnicze) i charakterystyczna refleksja nad nimi rozwijana przez niemieckojęzycznych myślicieli, a także współczesny krajobraz medialny w krajach niemieckojęzycznych i krytyczna refleksja nad kondycją mediów współczesnych. |
Literatura: |
Wybór: Altendorfer, Otto: Das Mediensystem der Bundesrepublik Deutschland. Bd. 1. Wiesbaden 2001. Die deutschen Zeitungen in Zahlen und Daten. Auszug aus dem Jahrbuch „Zeitungen 2012/13“. Hg. v. Bundesverband deutscher Zeitungsverleger. Berlin 2013. Die Herrenjournalisten. Die Elite der deutschen Presse nach 1945. Hg. v. Lutz Hachmeister u. Friedemann Siering. München 2002. Klook, Daniela/Spahr, Angela: Medientheorien. Eine Einführung. 3., akt. Aufl. München 2007. Krieg – Medien – Kultur. Neue Forschungsansätze. Hg. v. Matthias Karmasin u. Werner Faulstich. München 2007. Meyn, Hermann: Massenmedien in Deutschland. Konstanz 2004. Schrag, Wolfgang: Medienlandschaft Deutschland. Konstanz 2007. Stöber, Rudolf: Kommunikations- und Medienwissenschaften. Eine Einführung. München 2008. Stöber, Rudolf: Neue Medien. Geschichte. Von Gutenberg bis Apple und Google. Medieninnovation und Evolution. Bremen 2012. (=Presse und Geschichte. Neue Beiträge. 72.) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz wygłaszane przez studentów referaty i pisemne kolokwia. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Tokarzewska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Podczas seminariów dyskutowane będą problemy dotyczące roli mediów w obszarze niemieckojęzycznym - w perspektywie historycznej oraz współczesnej, takie, jak: pojawienie się historycznie nowych mediów, ich specyfika w kulturze niemieckojęzycznej (druk, fotografia, film, prasa, telewizja, media digitalne, książka i domy wydawnicze) i charakterystyczna refleksja nad nimi rozwijana przez niemieckojęzycznych myślicieli, a także współczesny krajobraz medialny w krajach niemieckojęzycznych i krytyczna refleksja nad kondycją mediów współczesnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Monika Tokarzewska | |
Prowadzący grup: | Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Podczas seminariów dyskutowane będą problemy dotyczące roli mediów w obszarze niemieckojęzycznym - w perspektywie historycznej oraz współczesnej, takie, jak: pojawienie się historycznie nowych mediów, ich specyfika w kulturze niemieckojęzycznej (druk, fotografia, film, prasa, telewizja, media digitalne, książka i domy wydawnicze) i charakterystyczna refleksja nad nimi rozwijana przez niemieckojęzycznych myślicieli, a także współczesny krajobraz medialny w krajach niemieckojęzycznych i krytyczna refleksja nad kondycją mediów współczesnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius, Monika Tokarzewska | |
Prowadzący grup: | Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Podczas seminariów dyskutowane będą problemy dotyczące roli mediów w obszarze niemieckojęzycznym - w perspektywie historycznej oraz współczesnej, takie, jak: pojawienie się historycznie nowych mediów, ich specyfika w kulturze niemieckojęzycznej (druk, fotografia, film, prasa, telewizja, media digitalne, książka i domy wydawnicze) i charakterystyczna refleksja nad nimi rozwijana przez niemieckojęzycznych myślicieli, a także współczesny krajobraz medialny w krajach niemieckojęzycznych i krytyczna refleksja nad kondycją mediów współczesnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.