Dydaktyka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER2Z-DJN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka niemieckiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Realizacja zajęć dla specjalności nauczycielskiej możliwa jest po wcześniejszym zaliczeniu następujących przedmiotów: wykłady z psychologii i pedagogiki (30 godzin+ 30 godzin)konwersatoria z psychologii i pedagogiki (60 godzin + 60 godzin) wykład z podstaw dydaktyki i ćwiczenia z emisji głosu (60 godzin) praktyki pedagogiczne (30 godzin). Student może uzupełnić wymienione zajęcia ze studentami I stopnia studiów. |
Całkowity nakład pracy studenta: | W sumie 60 godzin = 2 ECTS: w tym 30 godzin = 1 ECTS zajęcia, 30 godzin = 1 ECTS praca własna studenta . |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/studentka: (K_W03): ma podstawową wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego (glottodydaktyki) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/studentka : U1 (K_U01): potrafi czytać ze zrozumieniem teksty glottodydaktyczne w języku niemieckim U2 (K_U07): potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez dydaktyka i mentora U3 (K_U11): potrafi pracować w zespole przyjmując różne role U4 (K_U12): potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania dydaktycznego mentora |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/studentka: K1 (K_K01): ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K2 (K_K07): wykazuje aktywność w samodzielnym podejmowaniu typowych działań profesjonalnych nauczycielskich K3 (K_K02): w sytuacjach zawodowych związanych z nauczaniem potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych |
Metody dydaktyczne: | Praca przebiega z zastosowaniem metod wykładowych, prezentacji, peer-teaching, micro-teaching, metody pracy kooperatywnej, metod aktywizujących oraz problemowych. (patrz wykaz). Stosowane intensywnie są też metody pracy z nowymi technologiami. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia z dydaktyki języka niemieckiego obejmują przygotowanie w zakresie metodyki nauczania języka niemieckiego w polskiej szkole na różnych etapach edukacyjnych (bez wczesnego nauczania języka na I etapie edukacji). Celem nauczania jest przekazanie studentom wiedzy na temat teoretycznych podstaw nauczania języków obcych i wskazania im jej praktycznego zastosowania w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego. Na zajęciach student ma możliwość zdobycia umiejętności niezbędnych do realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. Zajęcia są kontynuowane przez trzy semestry. |
Pełny opis: |
Rozkład treści (semestr zimowy I. semestr): 1.Kompetencje nauczycieli D.1 / E.1.W4. 2.Kompetencje językowe i kompetencje kluczowe ucznia; CEFR. D.1 / E.1.W2 3.Analiza miejsca języka niemieckiego w szkolnych programach nauczania D.1 / E.1.W1. 4.Podejścia i metody nauczania języka, główny nurt i innowacyjne D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.W5. 5.Techniki nauczania języka w zależności od umiejętności i sytuacji dydaktycznej D.1 / E.1.W5 D.1 / E.1.U5, D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.W6 6.Język nauczyciela, skuteczne instrukcje, dialog w nauczaniu D.1 / E.1.U4. D.1 / E.1.W4 7.Analiza podręcznika. Pomoc naukowa. D.1 / E.1.W8 Rozkład treści (semestr letni II. semestr ): I.Planowanie lekcji: 1.Podstawa programowa a. kluczowe kompetencje, cele i działania dydaktyczne D.1 / E.1.U1. b. porównanie podstawy programowej D.1 / E.1.W2. c. Analiza podstaw programowych i programów z różnych etapów nauczania D.1 / E.1.U2. d. Analiza i projektowanie własnego programu. D.1 / E.1.W3 2. Scenariusze lekcji, zarządzanie klasą i micro-teaching a. techniki nauczania języka D1.E1.U7 b. zarządzanie czasem D.1 / E.1.W14 c. pomoce dydaktyczne D.1 / E.1.W8 d. formy pracy, ustawienie i organizacja przestrzeni D.1 / E.1.W7,W8 e. interakcja, dyscyplina D.1 / E.1.W4 f. motywowanie uczniów, interakcja i współpracą uczniów D.1 / E.1.K7, D.1 / E.1.K2. D.1 / E.1.K5 g. ocena dostępnych zasobów TIK D.1 / E.1.K4 Rozkład treści (semestr zimowy III.semestr) 1.Ewaluacja a. Ewaluacja nauczania a nauczanie D.1 / E.1.W14 b. Ocenianie: role i funkcje D.1 / E.1.W10 c. Testowanie, typy testów, analiza i projektowanie testu szkolnego, diagnoza biegłości ucznia D.1 / E.1.U9,D.1 / E.1.W11, D.1 / E.1.U11, D.1 / E.1.W12 d. Błędy uczniów i korekta błędów D.1 / E.1.U10, D.1 / E.1.W6 e. Nieformalne ocenianie; samoocena, ocenianie kształtujące, informacje zwrotne, ocena pracy domowej D.1 / E.1.U8 2. Indywidualizacja nauczania a.Indywidualne różnice w uczniach i klasy wielopoziomowe D.1 / E.1.U7, D.1 / E.1.K1 b.Klasy umiejętności mieszanych, poziomy wieku i biegłości + indywidualne różnice ucznia D.1 / E.1.W6 3. Nauczanie sprawności językowych a. praca z materiałem autentycznym: wyszukiwanie, adaptacja i tworzenie D.1 / E.1.W8 b. Strategie uczenia się D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.K8 c. Aktywizacja uczniów, nauczanie problemowe, praca projektowa, nauczanie zadaniowe D.1 / E.1.W5, D.1 / E.1.W12, D.1 / E.1.W5 4.Integracja międzyprzedmiotowa D.1 / E.1.U3 5.Zajęcia pozalekcyjne 6.Przygotowanie do samokształcenia i pracy nad rozwojem zawodowym, pojęcie uczenia się przez całe życie, internetowe zasoby dydaktyczne D.1 / E.1.W4 D.1 / E.1.W9, D.1 / E.1.K9., D.1 / E.1.W4 |
Literatura: |
Bausch, K-R, Christ, H., Krumm, H.-J., (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, A. Francke UTB, Tübingen und Basel, 2007 Bimmel P., Kast B., Neuner G., Deutschunterricht planen, Arbeit mit Lehrwerkslektionen, Langenscheidt 2003 Dahlhaus, B., Fertigkeit Hören, Fernstudieneinheit 5, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1994 Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen : lernen, lehren, beurteilen, Goethe Institut, Langenscheidt, 2001 Jung, L., 99 Stichwörter zum Unterricht : Deutsch als Fremdsprache, Ismaning : Max Hueber Verlag, 2001 Kast, B., Fertigkeit Schreiben, Fernstudieneinheit 12, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1999 Komorowska,H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002 Neuner, G., Krüger, M., Grewer, U., Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht, Langenscheidt 1991 Newby, D. Allan, R. i in. (2007) Europejskie Portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. Warszawa: CODN Roche, J., Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik, UTB basics A.Francke, Tübingen und Basel, 2005 Schatz H., Fertigkeit Sprechen. Fernstudieneinheit 20, Langenscheidt, Goethe Institut München, 2006 Westhoff, G., Fertigkeit Lesen, Fernstudieneinheit 17, Langenscheidt, Goethe Institut München, 1997 Ergänzend: Grell, J. u. M., Unterrichtsrezepte , Beltz Verlag, 1990 Henrici, G., Riemer, C., (Hrsg.), Einführung in die Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache mit Videobeispielen, Bd.1-2, Schneider Verlag Hohengehren GmbH, Baltmannsweiler,1996 Heyd,G., Deutsch lehren, Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main, 1991 Hufeisen, B., Neuner, G., Angewandte Linguistik für den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Eine Einführung, Fernstudieneinheit 16, Langenscheidt Universität Gesamthochschule Kassel, 2003 Knapp-Potthoff, A., Knapp, K., Fremdsprachenlernen und – lehren, Kohlhammer, Stuttgart Berlin Köln Mainz, 1982 Komorowska, H., (red.) Skuteczna nauka języka obcego Struktura i przebieg zajęć językowych, CODN, Warszawa, 2009 Meyer, H., Unterrichtsmethoden, Cornelsen/Scriptor 1994 Pfeiffer W., Nauka jezyków obcych. Od teorii do praktyki Szczdrowski, M., Die Steuerung fremdsprachlicher Kommunikation Szulc,A., Słownik dydaktyki języków obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN 1994 Weigmann, J., Unterrichtsmodelle für Deutsch als Fremdsprache. Hueber, Ismaning, 1992 Do pracy własnej i samokształcenia : DLL - Deutsch Lehren Lernen Die neue Fort- und Weiterbildungsreihe des Goethe-Instituts 1-10 Das Programm zur Qualifizierung von Deutschlehrkräften weltweit mit den Schwerpunkten Deutsch als Fremdsprache und Deutsch als Zweitsprache. Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift für die Praxis des Deutschunterrichts, München Języki Obce w Szkole |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę obejmuje sprawdzenie wymienionych efektów kształcenia przy pomocy testu (U1,W1), zadań praktycznych, obserwacji (K2,K3,U4,U2), samooceny oraz oceny koleżeńskiej dot. wykonanych i przedstawionych na forum grupy zadań. Podstawą oceny jest regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach, wykonanie wszystkich zadań zleconych przez prowadzącego w ustalonym przez niego czasie oraz wygłaszane przez studentów referaty i pisemne kolokwia. W przypadku absencji należy jak najszybciej podjąć kontakt z prowadzącym zajęcia w celu usprawiedliwienia nieobecności oraz ustalenia sposobu nadrobienia zaległości.W przypadku zajęć prowadzonych zdalnie istotnym kryterium oceny jest aktywne uczestnictwo studenta/studentki w zajęciach (przy czym identyfikacja studenta/studentki w czasie zajęć nie może budzić wątpliwości), terminowość wykonywania zadań poleconych przez prowadzącego na zajęciach zdalnych asynchronicznych i synchronicznych z wykorzystaniem platform zdalnego uczenia się. Podstawa oceny zadania i prace o charakterze praktycznym 50% |
Praktyki zawodowe: |
Opis praktyk , efektów kształcenia oraz wymagań został umieszczony w odrębnym dokumencie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Tomasz Waszak | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Regina Strzemeska, Katarzyna Szczerbowska-Prusevicius | |
Prowadzący grup: | Regina Strzemeska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.