Języki specjalistyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2512-s2GER2Z-JS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Języki specjalistyczne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | zaliczone dwa pierwsze semestry przedmiotu pnjn (II stopien) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 300 godzin = 12 ECTS: w tym 60 godzin= 2,4 ECTS ćwiczenia, 91 godzin kontaktowych = 3,64 ECTS konsultacje (bezpośrednie i w sieci), Moodle, korekta prac. Duża liczba godzin przypada na pracę własną (149 godzin = 5,96 ECTS), ponieważ w trzecim semestrze studiów drugiego stopnia studenci pracują bardzo intensywnie nad językiem w domu, poświęcając dużo czasu na czytanie i słuchanie tekstów oryginalnych oraz pisanie własnych tekstów (prace magisterskie), które muszą odpowiadać poprawnościowym standardom języka niemieckiego. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student K_W01 ma pogłębioną znajomość języka niemieckiego K_W02 zna gramatykę i leksykę języka niemieckiego w stopniu zaawansowanym K_W04 ma pogłębioną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty o zaawansowanym stopniu trudności w języku niemieckim K_U05 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami różnych dyscyplin humanistycznych w języku rodzimym i niemieckim, a także popularyzować wiedzę z zakresu studiowanej dyscypliny K_U12 posiada pogłębioną umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku niemieckim K_U15 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2+ języka niemieckiego K_U18 potrafi zastosować różne rejestry i odmiany języka niemieckiego K_U19 rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz rozmowy prowadzone w języku niemieckim na tematy niespecjalistyczne |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K02 potrafi pracować w zespole przyjmując różne role K_K06 systematycznie uczestniczy w działaniach popularyzujących kulturę krajów niemieckojęzycznych K_K08 dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w niemieckim obszarze kulturowym |
Metody dydaktyczne: | Metody i techniki pracy dostosowywane są każdorazowo do potrzeb grupy. 1. Czytanie i słuchanie tekstów oryginalnych: ćwiczenia na rozumienie tekstu i pogłębiające słownictwo; 2. Mówienie i pisanie: samodzielne swobodne formułowanie wypowiedzi (m.in. praca w minigrupach), sterowane formułowanie wypowiedzi z podaną leksyką lub strukturami, parafrazowanie, prezentacja własnych wystąpień, tłumaczenia uwzględnieniem przerobionych tematów leksykalnych, 3. Rozpoznawanie i poprawianie błędów w pracach pisemnych i wypowiedziach ustnych 4. Udział studentów w przygotowaniu zajęć: np. wybór tekstów / filmów / audycji, układanie i przeprowadzanie ćwiczeń w grupie, opracowywanie list słownictwa, refleksja nad metodami uczenia się i indywidualnymi deficytami językowymi. 5. Praca indywidualna nad zdiagnozowanymi deficytami językowymi: portfolio z ćwiczeniami, konsultacje, nagrania przy uporczywych błędach fonetycznych. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia z języka specjalistycznego, stanowiące zajęcia obowiązkowe do wyboru – student wybiera język specjalistyczny (60 godzin z oferowanych 90) z co roku zmieniającej się oferty tematycznej. Na zajęciach pracujemy nad nad poszerzaniem słownictwa (wybrane dziedziny i tematy oraz szczególne problemy leksykalne). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z języka specjalistycznego, stanowiące zajęcia obowiązkowe do wyboru – student wybiera język specjalistyczny (60 godzin z oferowanych 90) z co roku zmieniającej się oferty tematycznej. Na zajęciach pracujemy nad nad poszerzaniem słownictwa (wybrane dziedziny i tematy oraz szczególne problemy leksykalne). W pracy nad poszerzaniem słownictwa wykorzystywane są w dużym stopniu teksty skłaniające do intelektualnej refleksji, stanowiące punkt wyjścia do ćwiczeń w mówieniu i do zadań pisemnych. Jednakże oprócz nich wykorzystuje się przy poszerzaniu leksyki teksty o charakterze praktycznym, a słownictwo ćwiczy się także w symulowanych sytuacjach praktycznych. |
Literatura: |
Listę literatury, wykorzystywanych tekstów, filmów i nagrań dźwiękowych podaje wykładowca kierując się wybranym przez siebie obszarem leksykalnym (zob. opis zajęć z danego cyklu). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia semestru jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, zaliczenie kolokwiów, pisemnych i ustnych prac domowych oraz zdanie zaliczeniowego testu pisemnego. Ocenie podlegają efekty kształcenia: K_W01, K_W02, K_W04, K_U02, K_U05, K_U12, K_U15, K_U18, K_U19, K_K01, K_K02, K_K06, K_K08. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.