Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Łacina dla filologów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2513-s1ROM1Z-LACF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Łacina dla filologów
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty: I rok 1 semestr (S1) filologia romańska
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny kontaktowe:


- aktywny udział w zajęciach i konsultacje: 36 godzin (1,1 ECTS)


2. Praca własna studenta: 24 godziny (0,9 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka łacińskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02)

W2 - ma wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój grecko-rzymskiego obszaru kulturowego (K_W08)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - potrafi tłumaczyć na język polski bardzo proste teksty łacińskie (K_U21)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z języka łacińskiego i kultury grecko-rzymskiej oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w tym zakresie (K_K01)

Metody dydaktyczne:

Podczas zajęć wykorzystywane są metody dydaktyczne:

- podające: opis, pogadanka i wykład konwersatoryjny przy omawianiu zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka łacińskiego oraz kultury starożytnej Grecji i Rzymu oraz

- ćwiczeniowa przede wszystkim podczas tłumaczenia i omawiania tekstów łacińskich.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Celem zajęć z języka łacińskiego jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z zakresu leksyki, fleksji i składni języka

łacińskiego umożliwiające analizę i tłumaczenie prostych zdań i tekstów łacińskich oraz popularnych łacińskich sentencji, zwrotów i wyrażeń. Celem zajęć jest również zapoznanie z wybranymi zagadnieniami starożytnej kultury grecko-rzymskiej, niezbędnymi dla zrozumienia czytanych i tłumaczonych tekstów łacińskich.

Pełny opis:

W ciągu pierwszego semestru nauki studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami gramatycznymi:

Student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami gramatycznymi:

• odmiana rzeczowników i przymiotników przez przypadki z wybranymi wyjątkami i osobliwościami;

• odmiana przez przypadki i zasady użycia wybranych zaimków;

• tryb orzekający w stronie czynnej czasowników regularnych koniugacji I–IV w wybranych czasach oraz tryb rozkazujący czasu teraźniejszego strony czynnej;

• bezokolicznik czasu teraźniejszego strony czynnej oraz jego użycie składniowe;

• wybrane formy czasowników nieregularnych;

• podstawowe przyimki (wraz ze zrozumieniem sensu przypadka, z którym się łączą);

• Accusativus cum infinitivo, Dativus possessivus.

• Leksyka (ok. 150 słów)

Literatura:

Podręcznik lub skrypt:

Proponowany przez prowadzącego - patrz zajęcia w cyklu.

Słowniki:

K. Kumaniecki , Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1999 lub

J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Warszawa 2005

Gramatyka:

J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2007

Metody i kryteria oceniania:

Przy ocenie na koniec semestru brane są pod uwagę: aktywny i systematyczny udział w zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności) i oceny z poszczególnych sprawdzianów cząstkowych pisemnych (gramatycznych, tłumaczeniowych i leksykalnych) oraz sprawdzianu końcowego, sprawdzającego przede wszystkim umiejętność tłumaczenia z języka łacińskiego na język polski (K_W02; K_W08; K_U21; K_K01). Warunkiem zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich sprawdzianów cząstkowych i końcowego sprawdzianu sprawdzającego rozumienie i tłumaczenie tekstu łacińskiego na język polski z wykorzystaniem słownika i dostępnych pomocy gramatycznych (K_W02; K_W08; K_U21; K_K01).

Jeśli absencja na zajęciach wynosi 50% i więcej, niemożliwe jest zaliczenie przedmiotu.

Przy ocenie sprawdzianów pisemnych stosowana jest następująca skala procentowa: 60% - dostateczny, 70% - dostateczny plus, 80% - dobry, 85% - dobry plus, 90% - bardzo dobry.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Głodowska, Rafał Toczko
Prowadzący grup: Barbara Bibik, Anna Głodowska, Rafał Toczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć z języka łacińskiego jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z zakresu leksyki, fleksji i składni języka

łacińskiego umożliwiające analizę i tłumaczenie prostych zdań łacińskich oraz popularnych łacińskich sentencji, zwrotów i wyrażeń.

Pełny opis:

Zagadnienia gramatyczne:

fleksja:

- odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji I i II

- rzeczowniki deklinacji III

- zaimki: osobowe, dzierżawcze, względne

- czasowniki koniugacji I-IV: w stronie czynnej i biernej, w czasach: praesens (teraźniejszym), imperfectum (przeszłym niedokonanym), futurum I (przyszłym)

- czasownik: sum, esse, fui oraz wybrane złożenia

- bezokoliczniki czasu teraźniejszego i jego zastosowanie

składnia:

- budowa zdania pojedynczego i złożonego: podmiot, orzeczenie, orzeczenie imienne, dopełnienie bliższe i dalsze

- zdania podrzędne: przyczynowe, przydawkowe, warunkowe (zagadnienia wybrane)

- ACI, NCI

- funkcja przypadków w zdaniu (informacje podstawowe)

Kultura starożytnego Rzymu zagadnienia wybrane: na zajęciach zostaną przedstawione te zagadnienia z szeroko pojętej kultury antycznego Rzymu i Grecji, które pozwolą lepiej zrozumieć czytane teksty i poruszane w nich tematy (np. wykształcenie, religia, struktura społeczna, wybitni przedstawiciele rzymskiej literatury i ich dzieła).

Literatura:

Podręczniki wykorzystywane na zajęciach:

Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J., Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1993 (lub inny rok wydania)

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów, Łódź 2004

J. Ryba, A. Klęczar, Cognoscite, Kraków 2020

Słowniki:

J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Warszawa 2005

K. Kumaniecki , Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1999 lub

Gramatyka:

J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2007

Uwagi:

Przedmiot jest obowiązkowy. Jeśli z jakiegoś powodu student nie może uczestniczyć w zajęciach, jest zobowiązany niezwłocznie skontaktować się z prowadzącym w celu ustalenia sposobu zaliczenia przedmiotu.

W razie konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnie zajęcia będą odbywały się na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym bez zmiany zakresu materiału i efektów kształcenia. Warunki zaliczenia przedmiotu nie ulegają zmianie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Głodowska
Prowadzący grup: Anna Głodowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć z języka łacińskiego jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z zakresu leksyki, fleksji i składni języka

łacińskiego umożliwiające analizę i tłumaczenie prostych zdań łacińskich oraz popularnych łacińskich sentencji, zwrotów i wyrażeń.

Pełny opis:

Zagadnienia gramatyczne:

• formy fleksyjne rzeczowników regularnych deklinacji I–III,

• formy fleksyjne przymiotników deklinacji I–III (w stopniu równym),

• formy fleksyjne i zasady użycia zaimków osobowych i dzierżawczych,

• formy strony czynnej i biernej czasowników regularnych koniugacji I–IV w trybie orzekającym w czasie teraźniejszym (indicativus praesentis activi i passivi), w czasie przeszłym niedokonanym (indicativus imperfecti activi i passivi), formy strony czynnej w trybie orzekającym w czasie przeszłym dokonanym (indicativus perfecti activi) oraz formy strony czynnej w trybie rozkazującym w czasie teraźniejszym (imperativus praesentis activi),

• formy bezokolicznika łacińskiego infinitivus praesentis activi et passivi, infinitivus perfecti activi

• podstawowe przyimki (wraz ze zrozumieniem sensu przypadka, z którym się łączą)

• składnie: Accusativus cum infinitivo, Dativus possessivus

• leksyka (w tym zwroty, sentencje, etc.)

Kultura starożytnego Rzymu zagadnienia wybrane: na zajęciach zostaną przedstawione te zagadnienia z szeroko pojętej kultury antycznego Rzymu i Grecji, które pozwolą lepiej zrozumieć czytane teksty i poruszane w nich tematy (np. wykształcenie, religia, struktura społeczna, wybitni przedstawiciele rzymskiej literatury i ich dzieła).

Literatura:

S. Butyr, Łacina dla początkujących, Warszawa 2010

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów, Łódź 2004

J. Ryba, A. Klęczar, Cognoscite, Kraków 2020

J. Ryba, E. Wolanin, A. Klęczar, Homo Romanus, Kraków 2017

Słowniki:

K. Kumaniecki , Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1999 lub

J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Warszawa 2005

Gramatyka:

J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2007

Ćwiczenia oraz teksty zostaną udostępnione przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Przedmiot jest obowiązkowy. Jeśli z jakiegoś powodu student nie może uczestniczyć w zajęciach, jest zobowiązany niezwłocznie skontaktować się z prowadzącym w celu ustalenia sposobu zaliczenia przedmiotu.

W razie konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnie zajęcia będą odbywały się na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym bez zmiany zakresu materiału i efektów kształcenia. Warunki zaliczenia przedmiotu nie ulegają zmianie.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Głodowska
Prowadzący grup: Anna Głodowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć z języka łacińskiego jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami z zakresu leksyki, fleksji i składni języka

łacińskiego umożliwiające analizę i tłumaczenie prostych zdań łacińskich oraz popularnych łacińskich sentencji, zwrotów i wyrażeń. Student poznaje również wybrane zagadnienia z zakresu kultury grecko-łacińskiej niezbędne do zrozumienia czytanego i tłumaczonego tekstu łacińskiego.

Pełny opis:

Student zapoznaje się z następującymi zagadnieniami gramatycznymi:

• odmiana rzeczowników i przymiotników deklinacji i-II przez przypadki z wybranymi wyjątkami i osobliwościami,

• odmiana przez przypadki i zasady użycia zaimków osobowych, dzierżawczych,

• tryb orzekający w stronie czynnej czasowników regularnych koniugacji I–IV w czasach teraźniejszym i przeszłym niedokonanym oraz tryb rozkazujący czasu teraźniejszego strony czynnej

• bezokolicznik czasu teraźniejszego strony czynnej oraz jego użycie składniowe;

• imiesłów czasu teraźniejszego

• wybrane formy czasownika nieregularnego esse (i composita: possum, adsum, absum),

• podstawowe przyimki (wraz ze zrozumieniem sensu przypadka, z którym się łączą)

• Accusativus cum infinitivo Dativus possesivus,.

• Leksyka (ok. 150 słów)

Kultura starożytnego Rzymu zagadnienia wybrane: na zajęciach zostaną przedstawione te zagadnienia z szeroko pojętej kultury antycznego Rzymu i Grecji, które pozwolą lepiej zrozumieć czytane teksty i poruszane w nich tematy (np. wykształcenie, religia, struktura społeczna, wybitni przedstawiciele rzymskiej literatury i ich dzieła).

Literatura:

S. Butyr, Łacina dla początkujących, Warszawa 2010

Ł. Macherowa, T. Simla, Język łaciński dla neofilologów, Łódź 2004

J. Ryba, A. Klęczar, Cognoscite, Kraków 2020

J. Ryba, E. Wolanin, A. Klęczar, Homo Romanus, Kraków 2017

Słowniki:

K. Kumaniecki , Słownik łacińsko-polski, Warszawa 1999 lub

J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Warszawa 2005

Gramatyka:

J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, Warszawa 2007

Ćwiczenia oraz teksty zostaną udostępnione przez prowadzącego zajęcia.

Uwagi:

Przedmiot jest obowiązkowy. Jeśli z jakiegoś powodu student nie może uczestniczyć w zajęciach, jest zobowiązany niezwłocznie skontaktować się z prowadzącym w celu ustalenia sposobu zaliczenia przedmiotu.

W razie konieczności przeprowadzenia zajęć zdalnie zajęcia będą odbywały się na platformie Microsoft Teams w czasie rzeczywistym bez zmiany zakresu materiału i efektów kształcenia. Warunki zaliczenia przedmiotu nie ulegają zmianie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)