Drugi język romański (hiszpański)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2513-s1ROM2L-DJRH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Drugi język romański (hiszpański) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty: II rok 4 semestr (S1) filologia romańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny kontaktowe z udziałem nauczyciela: średnio 48 godzin = 2,5 ECTS 2. Praca własna (przygotowanie do zajęć i zaliczenia): średnio 12 godzin = 0,5 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student poznaje zapis i wymowę właściwą dla języka włoskiego/hiszpańskiego oraz podstawowe słownictwo i struktury gramatyczne (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim zawierające słownictwo i struktury gramatyczne na poziomie podstawowym (K_U02) - potrafi tworzyć wystąpienia ustne i prace pisemne w języku hiszpańskim na tematy zaczerpnięte z życia codziennego, wymagające zastosowania podstawowego słownictwa i struktur gramatycznych (K_U15; K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu języka hiszpańskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju w tym zakresie (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | -programowa -inscenizacji -ćwiczeniowa -pogadanka |
Metody dydaktyczne podające: | - tekst programowany |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem tych zajęć jest nauka języka hiszpańskiego na poziomie A1. Bierze się pod uwagę równomierne poszerzanie różnych obszarów kompetencyjnych (rozumienie tekstu słuchanego i czytanego, gramatyka praktyczna, leksyka oraz wypowiedź pisemna i ustna) studenta. Jest to typowe nauczanie integracyjne na podręczniku bazowym oraz materiałami uzupełniającymi (piosenki hiszpańskie, zabawy ludyczne, nagrani audio i video, zasoby internetowe). |
Pełny opis: |
Zagadnienia tematyczne: Alfabet. Literowanie. Pozdrowienia, zwroty grzecznościowe, podstawowe zwroty nawiązujące rozmowę i służące przedstawieniu się. Opis osób. Opis rodziny. Cechy fizyczne i cechy charakteru. Zaimki osobowe. Koniugacja czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego. Opis czynności dnia codziennego. Opis stanów emocjonalnych. Tworzeni liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego rzeczownika i przymiotnika. Słownictwo związane z organizowaniem spotkania. Czasowniki ser, estar i hay. Czasowniki zwrotne i konstrukcje bezosobowe. Opis domu i miasta. Narodowości. Struktura definicji. Zaimki wskazujące. Wskazywanie kierunku. Poruszanie się po mieście. Zasady tworzenia pytań i negacji. Liczebniki od 0 do 1.000 000, dni tygodnia, miesiące i pory roku. Pytania o daty, godzinę i odległości. Zakupy. Dialogi w różnych sklepach. Zaimki dzierżawcze i względne. Budowa zdania prostego i złożonego. Podstawowe spójniki. Planowanie weekendu. Hobby. Peryfraza czasownikowa ir a hacer algo. Opis i planowanie wakacji. Peryfraza czasownikowa estar haciendo algo. Rodzajniki określone, nieokreślone, brak rodzajnika. Opis dnia. Okoliczniki czasu. Liczebniki porządkowe. Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego. Czasowniki typu gustar. Rozmowa o gustach i preferencjach. Przysłówki proste i złożone. Rozmowa o zwyczajach i tradycjach. Czasownik soler. Podróże. Rezerwacja hotelu. Środki transportu. Stopniowanie przymiotnika. Opis zawodów. Zaimki bezosobowe i przysłówki typu muy, bastante, demasiado, poco, nada. Kolory. Produkty spożywcze. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Diz, T. Infante, J., Vázquez, S. Arriba 1. Warszawa: Editnos. Literatura dodatkowa: Nieto-Kuczyńska D., Nieto-Rasiński D., Arcoiris 1, Wrocław: Przystanek Edu, 2012. Gonzales Hermoso A., Romero Dueñas C. Competencia gramatical en uso A1 i A2, Madrid: Edelsa, 2008. María de los Ángeles Palomino, Gramática en diálogo A1-A2, 2007, ELE en Clave. María de los Ángeles Palomino, Dual pretextos para hablar, Madrid 1998, EDELSA. Castro Viudez F. 2007. Aprende gramatica y vocabulario1. Madrid: SGEL. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, gramatyka 1, 2", Kraków: Preston Publishing, 2014. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, słownictwo", Kraków: Preston Publishing, 2019. Ernesto Martín Peris, Neus Sans Baulenas, Gente 1 A1-A2, Barcelona: Difusión, 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
-pozytywne zaliczenie cząstkowych testów gramatyczno-leksykalnych -pozytywna ocena z testu końcowego -obecność na zajęciach -aktywność na zajęciach -prace pisemne oraz ustne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ściesińska | |
Prowadzący grup: | Marta Ściesińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń z Praktycznej nauki języka hiszpańskiego jest rozwijanie zdolności rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, redagowania wypowiedzi pisemnych i tworzenia wypowiedzi ustnych w języku hiszpańskim, używając słownictwa i struktur gramatycznych na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: Alfabet. Literowanie. Pozdrowienia, zwroty grzecznościowe, podstawowe zwroty nawiązujące rozmowę i służące przedstawieniu się. Opis osób. Opis rodziny. Cechy fizyczne i cechy charakteru. Zaimki osobowe. Koniugacja czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego. Opis czynności dnia codziennego. Opis stanów emocjonalnych. Tworzeni liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego rzeczownika i przymiotnika. Słownictwo związane z organizowaniem spotkania. Czasowniki ser, estar i hay. Czasowniki zwrotne i konstrukcje bezosobowe. Opis domu i miasta. Narodowości. Struktura definicji. Zaimki wskazujące. Wskazywanie kierunku. Poruszanie się po mieście. Zasady tworzenia pytań i negacji. Liczebniki od 0 do 1.000 000, dni tygodnia, miesiące i pory roku. Pytania o daty, godzinę i odległości. Zakupy. Dialogi w różnych sklepach. Zaimki dzierżawcze i względne. Budowa zdania prostego i złożonego. Podstawowe spójniki. Planowanie weekendu. Hobby. Peryfraza czasownikowa ir a hacer algo. Opis i planowanie wakacji. Peryfraza czasownikowa estar haciendo algo. Rodzajniki określone, nieokreślone, brak rodzajnika. Opis dnia. Okoliczniki czasu. Liczebniki porządkowe. Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego. Czasowniki typu gustar. Rozmowa o gustach i preferencjach. Przysłówki proste i złożone. Rozmowa o zwyczajach i tradycjach. Czasownik soler. Podróże. Rezerwacja hotelu. Środki transportu. Stopniowanie przymiotnika. Opis zawodów. Zaimki bezosobowe i przysłówki typu muy, bastante, demasiado, poco, nada. Kolory. Produkty spożywcze. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nieto-Kuczyńska D., Nieto-Rasiński D., Arcoiris 1, Wrocław: Przystanek Edu, 2012. Gonzales Hermoso A., Romero Dueñas C. Competencia gramatical en uso A1 i A2, Madrid: Edelsa, 2008. Enciar, A. Palabras, palabras. Madrid: Edelsa, 1993. Literatura dodatkowa: María de los Ángeles Palomino, Gramática en diálogo A1-A2, 2007, ELE en Clave. María de los Ángeles Palomino, Dual pretextos para hablar, Madrid 1998, EDELSA. Castro Viudez F. 2007. Aprende gramatica y vocabulario1. Madrid: SGEL. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, gramatyka 1, 2", Kraków: Preston Publishing, 2014. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, słownictwo", Kraków: Preston Publishing, 2019. Vicente Bellver Roses, Ma del Carmen San Andrés Monjas, Viva el vocabulario, Madrid: En clave ELE, 2009. Ernesto Martín Peris, Neus Sans Baulenas, Gente 1 A1-A2, Barcelona: Difusión, 2004. Małgorzata Spychała-Wawrzyniak, Xavier Pascual López, Descubre 1, 2, Kraków: Draco, 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ściesińska | |
Prowadzący grup: | Marta Ściesińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń z Praktycznej nauki języka hiszpańskiego jest rozwijanie zdolności rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, redagowania wypowiedzi pisemnych i tworzenia wypowiedzi ustnych w języku hiszpańskim, używając słownictwa i struktur gramatycznych na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: Alfabet. Literowanie. Pozdrowienia, zwroty grzecznościowe, podstawowe zwroty nawiązujące rozmowę i służące przedstawieniu się. Opis osób. Opis rodziny. Cechy fizyczne i cechy charakteru. Zaimki osobowe. Koniugacja czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego. Opis czynności dnia codziennego. Opis stanów emocjonalnych. Tworzeni liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego rzeczownika i przymiotnika. Słownictwo związane z organizowaniem spotkania. Czasowniki ser, estar i hay. Czasowniki zwrotne i konstrukcje bezosobowe. Opis domu i miasta. Narodowości. Struktura definicji. Zaimki wskazujące. Wskazywanie kierunku. Poruszanie się po mieście. Zasady tworzenia pytań i negacji. Liczebniki od 0 do 1.000 000, dni tygodnia, miesiące i pory roku. Pytania o daty, godzinę i odległości. Zakupy. Dialogi w różnych sklepach. Zaimki dzierżawcze i względne. Budowa zdania prostego i złożonego. Podstawowe spójniki. Planowanie weekendu. Hobby. Peryfraza czasownikowa ir a hacer algo. Opis i planowanie wakacji. Peryfraza czasownikowa estar haciendo algo. Rodzajniki określone, nieokreślone, brak rodzajnika. Opis dnia. Okoliczniki czasu. Liczebniki porządkowe. Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego. Czasowniki typu gustar. Rozmowa o gustach i preferencjach. Przysłówki proste i złożone. Rozmowa o zwyczajach i tradycjach. Czasownik soler. Podróże. Rezerwacja hotelu. Środki transportu. Stopniowanie przymiotnika. Opis zawodów. Zaimki bezosobowe i przysłówki typu muy, bastante, demasiado, poco, nada. Kolory. Produkty spożywcze. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nieto-Kuczyńska D., Nieto-Rasiński D., Arcoiris 1, Wrocław: Przystanek Edu, 2012. Gonzales Hermoso A., Romero Dueñas C. Competencia gramatical en uso A1 i A2, Madrid: Edelsa, 2008. Enciar, A. Palabras, palabras. Madrid: Edelsa, 1993. Literatura dodatkowa: María de los Ángeles Palomino, Gramática en diálogo A1-A2, 2007, ELE en Clave. María de los Ángeles Palomino, Dual pretextos para hablar, Madrid 1998, EDELSA. Castro Viudez F. 2007. Aprende gramatica y vocabulario1. Madrid: SGEL. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, gramatyka 1, 2", Kraków: Preston Publishing, 2014. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, słownictwo", Kraków: Preston Publishing, 2019. Vicente Bellver Roses, Ma del Carmen San Andrés Monjas, Viva el vocabulario, Madrid: En clave ELE, 2009. Ernesto Martín Peris, Neus Sans Baulenas, Gente 1 A1-A2, Barcelona: Difusión, 2004. Małgorzata Spychała-Wawrzyniak, Xavier Pascual López, Descubre 1, 2, Kraków: Draco, 2019. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Ściesińska | |
Prowadzący grup: | Marta Ściesińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń z Praktycznej nauki języka hiszpańskiego jest rozwijanie zdolności rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego, redagowania wypowiedzi pisemnych i tworzenia wypowiedzi ustnych w języku hiszpańskim, używając słownictwa i struktur gramatycznych na poziomie A1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia praktyczne z języka hiszpańskiego obejmują następujące tematy, których celem jest rozwijanie podstawowych sprawności językowych: fonetycznych, komunikacyjnych, leksykalnych i gramatycznych w zakresie mowy ustnej i pisanej języka hiszpańskiego: Alfabet. Literowanie. Pozdrowienia, zwroty grzecznościowe, podstawowe zwroty nawiązujące rozmowę i służące przedstawieniu się. Opis osób. Opis rodziny. Cechy fizyczne i cechy charakteru. Zaimki osobowe. Koniugacja czasowników regularnych i nieregularnych w czasie teraźniejszym trybu oznajmującego. Opis czynności dnia codziennego. Opis stanów emocjonalnych. Tworzeni liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego rzeczownika i przymiotnika. Słownictwo związane z organizowaniem spotkania. Czasowniki ser, estar i hay. Czasowniki zwrotne i konstrukcje bezosobowe. Opis domu i miasta. Narodowości. Struktura definicji. Zaimki wskazujące. Wskazywanie kierunku. Poruszanie się po mieście. Zasady tworzenia pytań i negacji. Liczebniki od 0 do 1.000 000, dni tygodnia, miesiące i pory roku. Pytania o daty, godzinę i odległości. Zakupy. Dialogi w różnych sklepach. Zaimki dzierżawcze i względne. Budowa zdania prostego i złożonego. Podstawowe spójniki. Planowanie weekendu. Hobby. Peryfraza czasownikowa ir a hacer algo. Opis i planowanie wakacji. Peryfraza czasownikowa estar haciendo algo. Rodzajniki określone, nieokreślone, brak rodzajnika. Opis dnia. Okoliczniki czasu. Liczebniki porządkowe. Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego. Czasowniki typu gustar. Rozmowa o gustach i preferencjach. Przysłówki proste i złożone. Rozmowa o zwyczajach i tradycjach. Czasownik soler. Podróże. Rezerwacja hotelu. Środki transportu. Stopniowanie przymiotnika. Opis zawodów. Zaimki bezosobowe i przysłówki typu muy, bastante, demasiado, poco, nada. Kolory. Produkty spożywcze. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Nieto-Kuczyńska D., Nieto-Rasiński D., Arcoiris 1, Wrocław: Przystanek Edu, 2012. Gonzales Hermoso A., Romero Dueñas C. Competencia gramatical en uso A1 i A2, Madrid: Edelsa, 2008. Enciar, A. Palabras, palabras. Madrid: Edelsa, 1993. Literatura dodatkowa: María de los Ángeles Palomino, Gramática en diálogo A1-A2, 2007, ELE en Clave. María de los Ángeles Palomino, Dual pretextos para hablar, Madrid 1998, EDELSA. Castro Viudez F. 2007. Aprende gramatica y vocabulario1. Madrid: SGEL. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, gramatyka 1, 2", Kraków: Preston Publishing, 2014. M. Filak "Hiszpański w tłumaczeniach, słownictwo", Kraków: Preston Publishing, 2019. Vicente Bellver Roses, Ma del Carmen San Andrés Monjas, Viva el vocabulario, Madrid: En clave ELE, 2009. Ernesto Martín Peris, Neus Sans Baulenas, Gente 1 A1-A2, Barcelona: Difusión, 2004. Małgorzata Spychała-Wawrzyniak, Xavier Pascual López, Descubre 1, 2, Kraków: Draco, 2019. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.