Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Literatura francuska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2513-s1ROM2L-LF-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura francuska
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty: II rok 4 semestr (S1) filologia romańska
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Wymagania wstępne:

Literatura Renesansu we Francji (2513-s1ROM1L-

LF-W), Literatura francuskiego baroku (2513-s1ROM2Z-LF-W)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

W semestrze IV nakład pracy: 5 ECTS


Student/ka za zaliczenie przedmiotu uzyskuje łącznie 5 punktów ECTS, które odpowiadają ok. 125 godzin pracy:


2,5 ECTS – za czynny udział w zajęciach (30 godzin) i konsultacje z osobą prowadzącą;


2,5 ECTS - zapoznanie się z literaturą przedmiotu, lekturami, przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do egzaminu (ok. 60 godziny pracy samodzielnej).

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma zaawansowaną wiedzę o literaturze francuskiego Oświecenia obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów. (K_W04)


W2: ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach literatury francuskiej XVIII wieku z pokrewnymi naukami humanistycznymi takimi jak sztuki piękne, filozofia, historia myśli politycznej, historia muzyki. (K_W06)


W3: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój francuskiej literatury XVII wieku. (K_W08)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty literackie w języku francuskim (K_U02)


U2: umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym (K_U11)


U3: umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów. (K_U12)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. (K_K01)


K2: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe frankofońskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie. (K_K03)


Metody dydaktyczne podające:

- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią literatury francuskiej XVIII wieku. Przedstawione zostaną główne nurty estetyczne, czołowe postaci życia literackiego oraz najważniejsze dzieła epoki Oświecenia w kontekście historycznym, filozoficznym, kulturowym i społecznym.

Pełny opis:

Zajęcia ukierunkowane zostaną na zapoznanie studentów z literaturą francuską XVIII wieku, która zostanie przedstawiona w nawiązaniu do wybranych zagadnień z historii literatury francuskiej wieków poprzednich, przede wszystkim baroku. Takie podejście pozwoli na stworzenie historyczno-ideowego tła i punktu wyjścia do przedstawienia najważniejszych zjawisk literackich zaistniałych w Oświeceniu. Podejście do wspomnianych nurtów literackich wzbogacone zostanie o przykłady z historii kultury oraz z kultury współczesnej (m. in. malarstwo, rzeźba, architektura, muzyka, film). Omówione zostaną wybrane teksty literackie z uwzględnieniem problematyki ewolucji gatunkowej (poezji, teatru, powieści) oraz w kontekście podejmowanych przez nie tematów i przetwarzanych motywów. Na zajęciach podjęta zostanie również refleksja nad aspektami filozoficznym, religijnym, politycznym i społecznym w wybranych tekstach oraz nad współczesną recepcją omawianych dzieł.

Literatura:

1. Lista lektur obowiązująca na ćwiczeniach z literatury XVIII wieku (2513-s1ROM2L-LF-C).

2. "Literatura francuska. T. 1, Od początków do końca XVIII wieku", pod red. Antoine Adam, Georges Lerminier, Édouard Morot-Sir ; przeł. Alina Żarska, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1974. ("Littérature française. Tome premier. Dès origines à la fin du XVII siècle", sous la réd. Antoine Adam, Georges Lerminier, Edouard Morot-Sir, Larousse, Paris, 1967.)

3. Jerzy Adamski, "Historia literatury francuskiej", Ossolineum, Wrocław, Warszawa, 1985.

4. Dybeł, Marczuk, Prokop, "Historia literatury francuskiej", PWN, Warszawa, 2005.

5. Jacek Kowalski, Anna i Mirosław Loba, Jan Prokop, "Dzieje kultury francuskiej", PWN, Warszawa, 2005.

6. Sauligner, V.-L., "La litterature francaise du siècle classique", PUF, 1955.

7. Bronisław Baczko, "Rousseau: samotność i wspólnota", słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2009.

8. Ernest Cassirer, "Rousseau, Kant, Goethe", Słowo/Obraz terytoria, Gdańsk, 2008.

9. Paweł Matyaszewski, "Podróż Monteskiusza: biografia przestrzenna", wyd. KUL, Lublin, 2011.

10. Tomasz Wysłobocki, "Po co komu Oświecenie? Wybrane idee i teksty", Oficyna Wydawnicza LEKSEM 2017.

11. Tomasz Wysłobocki, "Obywatelki. Kobiety w przestrzeni publicznej we Francji przełomu wieków XVIII i XIX", Kraków, Universitas, 2014.

Materiały, które nie są dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej, dostarczy prowadzący.

Metody i kryteria oceniania:

Końcowy egzamin w formie pisemnej lub ustnej, zgodnie z założeniami przyjętymi w sylabusie dla danego cyklu, zweryfikuje uzyskanie zakładanych efektów uczenia się oraz znajomość obowiązkowej lektury.

Praktyki zawodowe:

----------

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Żurawska
Prowadzący grup: Anna Żurawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Tematyka i treści zajęć dla cyklu 2021/2022: patrz "więcej informacji".

Uwagi:

Zajęcia zostaną zrealizowane w sposób tradycyjny w siedzibie Uniwersytetu.

W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne zajęcia zostaną przeprowadzone za pomocą platformy edukacyjnej Moodle, a wybrane wykłady w czasie rzeczywistym za pomocą Microsoft Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Żurawska
Prowadzący grup: Anna Żurawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Tematyka i treści zajęć dla cyklu 2022/2023: patrz "więcej informacji".

Uwagi:

Zajęcia zostaną zrealizowane w sposób tradycyjny w siedzibie Uniwersytetu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Żurawska
Prowadzący grup: Anna Żurawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Tematyka i treści zajęć dla cyklu 2023/2024: patrz "więcej informacji".

Uwagi:

Zajęcia odbywają się:

50% zajęć w trybie tradycyjnym w siedzibie Uniwersytetu

50% zajęć w trybie asynchronicznym (Moodle)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)