Drugi język romański (j. włoski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2513-s2ROM1L-DJRW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Drugi język romański (j. włoski) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku w semestrze letnim - filologia romańska s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Wymagania wstępne: | grupa zaawansowana: znajomość - języka włoskiego na poziomie A2 |
Całkowity nakład pracy studenta: | - godziny kontaktowe: godziny ławkowe - 60 h - 2 ECTS i konsultacje - 10h - 0,3 ECTS - praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i sprawdzianów) - 20h - 0,7 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Grupa podstawowa: W1: zna gramatykę, leksykę języka włoskiego w stopniu podstawowym (K_W02) Kontynuacja: W1: zna gramatykę, leksykę języka włoskiego w stopniu zaawansowanym (K_W02) od roku akademickiego 2023/24 grupa początkująca: W1: ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą kluczowych zagadnień związanych z językiem włoskim (K_W01) W2: ma uporządkowaną wiedzę o kluczowych zagadnieniach dotyczących języka włoskiego (K_W02) kontynuacja: W1: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą kluczowych zagadnień związanych z językiem włoskim (K_W01) W2: ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kluczowych zagadnieniach dotyczących języka włoskiego (K_W02) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Grupa podstawowa i zaawansowana: U1: przy użyciu różnych sposobów i źródeł potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie języka włoskiego i kultury Włoch (K_U01) U2: potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, w tym wiodącą (K_U11) U3: umie tłumaczyć z języka polskiego na język włoski i odwrotnie (K_U15) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Grupa podstawowa i zaawansowana: K 1: ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | metody dydaktyczne metody eksponujące: przygotowanie i przedstawienie przez studentów krótkich scenek na tematy zaczerpnięte z życia codziennego współczesnych Włochów metody podające: pogadanka ze studentami na wybrane tematy z zakresu kultury włoskiej, opis (pisemny i/lub ustny postaci, przedmiotu, zdarzenia, ilustracji lub fotografii; opowiadanie (w formie ćwiczenia pisemnego lub ustnego) o wydarzeniu z przeszłości - relacja lub przyszłości. metody poszukujące: ćwiczeniowa- ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, ze słuchu, na rozumienie tekstu pisanego i referatu lub prezentacji na tematy wybrane z zakresu kultury włoskiej. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest w przypadku grupy zaawansowanej pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i zaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania pięciu podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku obcym, rozumienia przekazu słuchanego, rozumienia tekstu pisanego, umiejętności redagowania tekstu pisanego w języku włoskim. Celem przedmiotu jest również poszerzenie wiedzy na temat szeroko pojętej kultury Włoch. Natomiast w przypadku studentów rozpoczynających naukę języka włoskiego jest zdobycie wiedzy i umiejętności posługiwanie się językiem włoskim w mowie i w piśmie na poziomie podstawowym. Celem zajęć jest również poznanie realiów życia we Włoszech oraz podstawowych zagadnień z szeroko pojętej kultury włoskiej. |
Pełny opis: |
Student rozwija umiejętności językowe w zakresie gramatyki i leksyki. W zakresie gramatyki poznaje poszczególne struktury fleksyjne i składniowe (m.in. tryby, czasy, strony), w zakresie leksyki zapoznaje się ze słownictwem poprzez określone działy tematyczne (np. praca, święta, zagadnienia kulturowo-cywilizacyjne). Student doskonali swoją znajomość języka zarówno poprzez komunikaty pisane, jak i mówione, których stopień trudności dostosowany jest do danego poziomu gramatyczno-leksykalnego. |
Literatura: |
Podręcznik dla gr. początkującej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Podręcznik dla gr. zaawansowanej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 2. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-B2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2020 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano 2. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-2. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2020 Gramatyki: Falcone G., Zogopoulou T., Perfetto! Esercizi di grammatica italiana, Atene 2020 Latino A., Muscolino M., Una grammatica italiana per tutti, Livello intermedio B1-B2. Roma 2014 Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 1. Corso di italiano A1, Firenze 2014 Bali M., Rizzo G., Nuovo espresso 2. Corso di italiano A2. Firenze 2014 Bali M., Ziglio L., Nuovo espresso. Corso di italiano 3 B1, Firenze 2015 La Grassa M., L'italiano all'universit', corso di lingua per studenti stranieri (A1 - A2), Roma 2011 Marin T., La Prova Orale 1 e 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Primo ascolto. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto. Livello elementare-intermedio, Edilingua, Atene 2004 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko - polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
I semestr nauki języka włoskiego kończy się zaliczeniem na ocenę. Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie ocen pozytywnych ze wszystkich zaliczeń cząstkowych (prace pisemne, odpowiedzi ustne, sprawdziany pisemne i ustne) odbywających się w ciągu danego semestru oraz pomyślne zaliczenie prac domowych [K_W02; K_W02; K_U02; K_U11; K_U15; K_K01]. Przewidziany jest jeden termin poprawy w przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z kolokwium. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z poprawy, obniżeniu ulegnie ocena odpowiednio semestralna lub roczna. W przypadku nieobecności w pierwszym terminie zaliczenia, student zalicza sprawdzian w terminie poprawkowym, w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną. Warunkiem zaliczenia semestru jest również aktywne uczestnictwo w zajęciach odbywających się stacjonarnie lub online (dozwolone są cztery absencje). Sprawdziany cząstkowe pisemne - mają na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie podstawowych kompetencji językowych: rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu pisanego, ćwiczenia gramatyczne, leksykalne i tłumaczeniowe, napisanie krótkiego (notatka, ogłoszenie) lub dłuższego tekstu (opowiadanie, opis, list) w języku włoskim [K_W02; K_U02; K_U15;]. Sprawdziany ustne obejmują wypowiedź dłuższą (opis, relacja) i krótszą (odpowiedź na pytania, sformułowanie pytania, prośby, rozkazu, udział w dialogu o tematyce zaczerpniętej z życia codziennego) [K_W02; K_U11; K_U15; K_K01] Na sprawdzianach pisemnych brana jest pod uwagę skala procentowa: 60% - ocena dst, 70% - ocena dst plus, 80% - ocena db, 85% - ocena db plus i 90% i powyżej ocena bdb. Natomiast na sprawdzianach ustnych brane są pod uwagę: płynność i poprawność wypowiedzi oraz znajomość słownictwa i struktur gramatycznych |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głodowska | |
Prowadzący grup: | Anna Głodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest w przypadku grupy zaawansowanej pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i zaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania pięciu podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku obcym, rozumienia przekazu słuchanego, rozumienia tekstu pisanego, umiejętności redagowania tekstu pisanego w języku włoskim. Celem przedmiotu jest również poszerzenie wiedzy na temat szeroko pojętej kultury Włoch. Natomiast w przypadku studentów rozpoczynających naukę języka włoskiego jest zdobycie wiedzy i umiejętności posługiwanie się językiem włoskim w mowie i w piśmie na poziomie podstawowym. Celem zajęć jest również poznanie realiów życia we Włoszech oraz podstawowych zagadnień z szeroko pojętej kultury włoskiej. |
|
Pełny opis: |
Grupa początkująca: Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów Gr. zaawansowana: Zagadnienia gramatyczne: - i pronomi combinati (zaimki łączone) w czasach prostych i złożonych - i pronomi relativi - zaimki względne - forma impersonale (forma nieosobowa) - wybrane czasowniki nieregularne, np. farcela i andarsene - condizionale semplice e composto - tryb rozkazujący Pisanie: - ogłoszenie, curriculum vitae, list prywatny i oficjalny, opowiadanie, opis Leksyka: Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnej cywilizacji: - zakupy w sklepie, formalności w banku, na poczcie itp. - podróżowanie (środki transportu, rezerwacja w hotelu itp.) - formy spędzania czasu wolnego: kino, koncert, tv, sport - mieszkanie w mieście i dom na wsi Kultura Włoch - wybrane zagadnienia: - Il made in Italy, czyli słynne włoskie marki i produkty - media we Włoszech - muzyka włoska - system edukacji we Włoszech |
|
Literatura: |
Podręcznik dla gr. początkującej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Podręcznik dla gr. zaawansowanej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-B2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2020 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano 2. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-2. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2020 Gramatyki: Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Pederzani L., Mezzadri M., Grammatica essenziale della lingua italiana con esercizi, Guerra Edizioni, Perugia 2007; Simula S., Conoscere l'italiano. Praktyczna gramatyka włoska z ćwiczeniami, Warszawa 2002 Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: La Grassa M., L'italiano all'universit', corso di lingua per studenti stranieri (A1 - A2), Roma 2011 Marin T., La Prova Orale 1. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 2000 Marin T., La Prova Orale 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
|
Uwagi: |
Jeśli student, z jakichś powodów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach, odbywających się stacjonarnie bądź online zobowiązany jest skontaktować się jak najszybciej z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych i przejścia na zdalny system nauczania, zajęcia odbywać się będą online na platformie Microsoft Teams w czasie przewidzianym w planie. Bez względu na sposób prowadzenia zajęć zasady oceniania i warunki uzyskania zaliczenia nie ulegają zmianie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głodowska | |
Prowadzący grup: | Anna Głodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest w przypadku grupy zaawansowanej pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i zaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania pięciu podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku obcym, rozumienia przekazu słuchanego, rozumienia tekstu pisanego, umiejętności redagowania tekstu pisanego w języku włoskim. Celem przedmiotu jest również poszerzenie wiedzy na temat szeroko pojętej kultury Włoch. Natomiast w przypadku studentów rozpoczynających naukę języka włoskiego jest zdobycie wiedzy i umiejętności posługiwanie się językiem włoskim w mowie i w piśmie na poziomie podstawowym. Celem zajęć jest również poznanie realiów życia we Włoszech oraz podstawowych zagadnień z szeroko pojętej kultury włoskiej. |
|
Pełny opis: |
Grupa początkująca: Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów Gr. zaawansowana: Zagadnienia gramatyczne: - i pronomi combinati (zaimki łączone) w czasach prostych i złożonych - i pronomi relativi - zaimki względne - forma impersonale (forma nieosobowa) - wybrane czasowniki nieregularne, np. farcela i andarsene - condizionale semplice e composto - tryb rozkazujący Pisanie: - ogłoszenie, curriculum vitae, list prywatny i oficjalny, opowiadanie, opis Leksyka: Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnej cywilizacji: - zakupy w sklepie, formalności w banku, na poczcie itp. - podróżowanie (środki transportu, rezerwacja w hotelu itp.) - formy spędzania czasu wolnego: kino, koncert, tv, sport - mieszkanie w mieście i dom na wsi Kultura Włoch - wybrane zagadnienia: - Il made in Italy, czyli słynne włoskie marki i produkty - media we Włoszech - muzyka włoska - system edukacji we Włoszech |
|
Literatura: |
Podręcznik dla gr. początkującej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Podręcznik dla gr. zaawansowanej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-B2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2020 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano 2. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-2. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2020 Gramatyki: Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Pederzani L., Mezzadri M., Grammatica essenziale della lingua italiana con esercizi, Guerra Edizioni, Perugia 2007; Simula S., Conoscere l'italiano. Praktyczna gramatyka włoska z ćwiczeniami, Warszawa 2002 Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: La Grassa M., L'italiano all'universit', corso di lingua per studenti stranieri (A1 - A2), Roma 2011 Marin T., La Prova Orale 1. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 2000 Marin T., La Prova Orale 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
|
Uwagi: |
Jeśli student, z jakichś powodów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach, odbywających się stacjonarnie bądź online zobowiązany jest skontaktować się jak najszybciej z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych i przejścia na zdalny system nauczania, zajęcia odbywać się będą online na platformie Microsoft Teams w czasie przewidzianym w planie. Bez względu na sposób prowadzenia zajęć zasady oceniania i warunki uzyskania zaliczenia nie ulegają zmianie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Głodowska | |
Prowadzący grup: | Anna Głodowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest w przypadku grupy zaawansowanej pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu współczesnego języka włoskiego na poziomie średnio- i zaawansowanym, a więc doprowadzenie do opanowania pięciu podstawowych umiejętności językowych: umiejętności swobodnego wypowiadania się w języku obcym, rozumienia przekazu słuchanego, rozumienia tekstu pisanego, umiejętności redagowania tekstu pisanego w języku włoskim. Celem przedmiotu jest również poszerzenie wiedzy na temat szeroko pojętej kultury Włoch. Natomiast w przypadku studentów rozpoczynających naukę języka włoskiego jest zdobycie wiedzy i umiejętności posługiwanie się językiem włoskim w mowie i w piśmie na poziomie podstawowym. Celem zajęć jest również poznanie realiów życia we Włoszech oraz podstawowych zagadnień z szeroko pojętej kultury włoskiej. |
|
Pełny opis: |
Grupa początkująca: Gramatyka: - alfabet i zasady wymowy w języku włoskim - rodzajnik określony i nieokreślony - formy i zastosowanie - rzeczowniki rodzaju żeńskiego i męskiego w liczbie pojedynczej i mnogiej - czasowniki koniugacji I-III w czasie teraźniejszym (presente) i przeszłym dokonanym (passato prossimo) - wybrane czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym i przeszłym dokonanym - liczebniki główne 1-2000 - liczebniki porządkowe 1-100 - preposizioni semplici e articolate (przyimki proste i złożone z rodzajnikami) leksyka: - opis dnia, osoby i pomieszczenia - w barze i kawiarni - określanie czasu: wiek, data, godzina, pora roku - środki transportu - wyrażanie prośby, propozycji, podziękowania kultura Włoch: - położenie i podział administracyjny Włoch - piazza i bar - miejsca towarzyskich spotkań Włochów Gr. zaawansowana: Zagadnienia gramatyczne: - i pronomi combinati (zaimki łączone) w czasach prostych i złożonych - i pronomi relativi - zaimki względne - forma impersonale (forma nieosobowa) - wybrane czasowniki nieregularne, np. farcela i andarsene - condizionale semplice e composto - tryb rozkazujący Pisanie: - ogłoszenie, curriculum vitae, list prywatny i oficjalny, opowiadanie, opis Leksyka: Wybrane zagadnienia z zakresu współczesnej cywilizacji: - zakupy w sklepie, formalności w banku, na poczcie itp. - podróżowanie (środki transportu, rezerwacja w hotelu itp.) - formy spędzania czasu wolnego: kino, koncert, tv, sport - mieszkanie w mieście i dom na wsi Kultura Włoch - wybrane zagadnienia: - Il made in Italy, czyli słynne włoskie marki i produkty - media we Włoszech - muzyka włoska - system edukacji we Włoszech |
|
Literatura: |
Podręcznik dla gr. początkującej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano 1. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2019 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello A1-A2,. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2019 Podręcznik dla gr. zaawansowanej: Marin T., Nuovissimo progetto italiano. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-B2. Libro dello studente, Edilingua, Roma 2020 Ruggieri L., Magnelli S., Marin T., Nuovissimo progetto italiano 2. Corso di lingua e civilta' italiana. Livello B1-2. Quaderno degli esercizi, Edilingua, Roma 2020 Gramatyki: Nocchi S., Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Firenze 2005; Pederzani L., Mezzadri M., Grammatica essenziale della lingua italiana con esercizi, Guerra Edizioni, Perugia 2007; Simula S., Conoscere l'italiano. Praktyczna gramatyka włoska z ćwiczeniami, Warszawa 2002 Widłak S., Gramatyka języka włoskiego, Warszawa 2002 Inne opracowania: La Grassa M., L'italiano all'universit', corso di lingua per studenti stranieri (A1 - A2), Roma 2011 Marin T., La Prova Orale 1. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 2000 Marin T., La Prova Orale 2. Materiale autentico per la conversazione e la preparazione agli esami orali, Edilingua, Roma 1999 Marin T. Ascolto medio. Materiale per la preparazione alla prova di comprensione orale e lo sviluppo dell'abilita' di ascolto, Edilingua, Atene 2004 Słowniki: Jamrozik E., Słownik włosko polski, polsko-włoski, PWN, Warszawa 2005 Meisels W. Podręczny słownik włosko-polski, Warszawa 1993 Meisels W., Podręczny słownik polsko-włoski, Warszawa 1993 Wielki Słownik włosko-polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2001-2010 Zingarelli N., Vocabolario della lingua italiana, Zanichelli, PWN 2008 |
|
Uwagi: |
Jeśli student, z jakichś powodów, nie może systematycznie uczestniczyć w zajęciach, odbywających się stacjonarnie bądź online zobowiązany jest skontaktować się jak najszybciej z wykładowcą w celu ustalenia zasad zaliczenia przedmiotu. W przypadku zawieszenia zajęć stacjonarnych i przejścia na zdalny system nauczania, zajęcia odbywać się będą online na platformie Microsoft Teams w czasie przewidzianym w planie. Bez względu na sposób prowadzenia zajęć zasady oceniania i warunki uzyskania zaliczenia nie ulegają zmianie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.