Specjalizacja (językoznawcza)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2513-s2ROM1Z-SPECJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalizacja (językoznawcza) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Wymagania wstępne: | znajomość podstawowej terminologii językoznawczej i tradycyjnych metod opisu semantycznego (z poziomu licencjackiego) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 4 punkty ECTS poprzez: 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem w ramach zajęć oraz konsultacji - 45 godzin = 1,5 ECTS 2. Lekturę fachowej literatury i wykonanie zadań domowych stosownie do przerabianego materiału - 30 godzin = 1 ECTS 3. Przygotowanie do pisemnej pracy zaliczeniowej - 45 godzin = 1,5 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z językoznawstwa ogólnego i romańskiego K_W08 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie pogłębioną wiedzę szczegółową dotyczącą wybranej problematyki językoznawczej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować i twórczo interpretować informacje z różnych źródeł oraz użytkować je zgodnie z wybraną metodologią badawczą K_U02 potrafi dobierać i stosować odpowiednie metody badawcze i narzędzia do rozwiązywania typowych problemów badawczych K_U06 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do formułowania i testowania hipotez związanych z prostymi problemami właściwymi dla filologii romańskiej K_U07 potrafi komunikować się (w mowie i piśmie) z odbiorcami z różnych kręgów przekazując im specjalistyczną wiedzę dotyczącą filologii romańskiej i realizowanych na tym kierunku badań K_U13 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z różnych źródeł |
Metody dydaktyczne: | Podające, poszukujące |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Semantyka języka francuskiego z elementami leksykologii |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć ze specjalizacji językoznawczej realizowane są następujące cele: - zapoznanie studentów z przedmiotem i celem badań semantyki - wzbogacenie wiedzy językoznawczej o aparat pojęciowy wykorzystywany w semantyce - wykazanie, iż badania semantyczne mają zastosowanie praktyczne (gramatyka opisowa, dydaktyka, leksykografia, traduktologia) - zapoznanie studentów z różnymi podejściami stosowanymi w semantyce, jak: semantyka w ujęciu tradycyjnym, pragmatyka, kognitywizm, połączenie semantyki ze składnią itd. - zwrócenie uwagi na wieloaspektowy charakter analizy semantycznej - na przykładzie języków francuskiego i polskiego wdrożenie do badań porównawczych przy definiowaniu znaczeń |
Literatura: |
Literatura spośród: T Milewski, Językoznawstwo, 1967, PWN, Warszawa. I. Bobrowski, 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Instytut Języka Polskiego PAN, Kraków. R. Grzegorczykowa, 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. R. Grzegorczykowa, 2007, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. A. Heinz, 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, PWN, Warszawa. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. J. Lyons, Semantyka, t.1, PWN, Warszawa. E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, 2002, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, FLAIR, Kraków. E. Tabakowksa (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków. A. Wierzbicka, 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. A. Wierzbicka, 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. J. Wierzchowski, 1980, Semantyka językoznawcza, PWN, Warszawa. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione). 2. Aktywne uczestnictwo w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącym przygotowywaniu się do zajęć. 3. Praca zaliczeniowa/prezentacja na zaproponowane tematy. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Semantyka języka francuskiego z elementami leksykologii. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wskazanie, iż badania semantyczne mają zastosowanie praktyczne (gramatyka opisowa, dydaktyka, leksykografia, traduktologia). Studenci zostają zapoznani z różnymi podejściami stosowanymi w semantyce, jak: semantyka w ujęciu tradycyjnym, pragmatyka, kognitywizm, połączenie semantyki ze składnią itd. |
|
Literatura: |
Literatura spośród (potrzebne materiały zostaną przesłane studentom przez prowadzącego zajęcia): T Milewski, Językoznawstwo, 1967, PWN, Warszawa. I. Bobrowski, 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Instytut Języka Polskiego PAN, Kraków. R. Grzegorczykowa, 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. R. Grzegorczykowa, 2007, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. A. Heinz, 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, PWN, Warszawa. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. J. Lyons, Semantyka, t.1, PWN, Warszawa. E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, 2002, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, FLAIR, Kraków. E. Tabakowksa (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków. A. Wierzbicka, 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. A. Wierzbicka, 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. J. Wierzchowski, 1980, Semantyka językoznawcza, PWN, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Prowadzący grup: | Patrycja Bobowska-Nastarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Semantyka języka francuskiego z elementami leksykologii. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wskazanie, iż badania semantyczne mają zastosowanie praktyczne (gramatyka opisowa, dydaktyka, leksykografia, traduktologia). Studenci zostają zapoznani z różnymi podejściami stosowanymi w semantyce, jak: semantyka w ujęciu tradycyjnym, pragmatyka, kognitywizm, połączenie semantyki ze składnią itd. |
|
Literatura: |
Literatura spośród (potrzebne materiały zostaną przesłane studentom przez prowadzącego zajęcia): T Milewski, Językoznawstwo, 1967, PWN, Warszawa. I. Bobrowski, 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Instytut Języka Polskiego PAN, Kraków. R. Grzegorczykowa, 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. R. Grzegorczykowa, 2007, Wstęp do językoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. A. Heinz, 1978, Dzieje językoznawstwa w zarysie, PWN, Warszawa. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przekł. T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988. J. Lyons, Semantyka, t.1, PWN, Warszawa. E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, 2002, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. M.-A. Paveau, G.-É. Sarfati, 2009, Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, FLAIR, Kraków. E. Tabakowksa (red.), 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, UNIVERSITAS, Kraków. A. Wierzbicka, 1967, O języku dla wszystkich, Warszawa. A. Wierzbicka, 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin. J. Wierzchowski, 1980, Semantyka językoznawcza, PWN, Warszawa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.