Media współczesnej Rosji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1ROS3L-MWR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0321) Dziennikarstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Media współczesnej Rosji |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, III rok 2 semestr, filologia rosyjska (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | znajomość języka rosyjskiego pozwalająca na samodzielną pracę z tekstem |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach 30; Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 30 - przygotowanie do prezentacji - 10 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 10 Łącznie: 80 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student: K_W09 ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze rosyjskiego obszaru językowego (m.in. media, teatr, film); K_W10: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym ze szczególnym uwzględnieniem relacji polsko-rosyjskich |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03: potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod K_U19: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w języku rosyjskim (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań, kongresów, konferencji itp. oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K03: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe rosyjskiego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie K_K06: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - opis - pogadanka - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy Metody dydaktyczne poszukujące: - klasyczna metoda problemowa - referatu - studium przypadku |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z medialnym systemem Federacji Rosyjskiej, ogólnymi mechanizmami jego funkcjonowania i wypełnianymi rolami w kontekście totalitarnej przeszłości ZSRR, problemu wolności słowa w Federacji Rosyjskiej i nowych technologii informacyjnych. |
Pełny opis: |
1. Media w ZSRR 2. Stan rynku medialnego we współczesnej Rosji. Media jako narzędzie sprawowania władzy 3. Problem wolności słowa w Rosji 4. Manipulacja, propaganda, informacja – wieloaspektowość przekazu medialnego 5. Internet jako przestrzeń swobody informacyjnej – analiza treści wybranych stron internetowych 6. Multimedia – między kulturą słowa a „kulturą obrazkową” – wielokanałowość przekazu jako czynnik wzmacniający wpływ na odbiorcę 7. Tabloidyzacja mediów w Rosji 8. Dziennikarstwo obywatelskie w Rosji 9. Media społecznościowe w Rosji 10. Reklama społeczna w Rosji |
Literatura: |
Spis podstawowej literatury (uzupełnianej w trakcie zajęć o najnowsze dane statystyczne, doniesienia medialne, raporty roczne organizacji i zrzeszeń dziennikarskich itp.): Gołąbek B., Anatomia Runetu, Krosno 2014. Gorgosz D., Trudna rosyjska droga do niezależnych mediów (agencje informacyjne, korporacyjne środki masowego przekazu, prasa), "Zeszyty Naukowe KUL" 57 (2014), nr 1 (225), s. 107-122. Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013. Lesyk Y., Niezależność mediów w Federacji Rosyjskiej, [w:] "Вiсник Львiвського унiверситету. Мiжнароднi вiдносини", вып. 38/ 2016, сс. 198-202. Pisarek W., Obraz i słowo w komunikacji społecznej. Spojrzenie diachroniczne, [w:] "Świat i słowo", nr 2 (15)/ 2010, s. 137-143. Rogoża J., Internet w Rosji: kolebka społeczeństwa obywatelskiego, „Komentarze OSW”, 2012, nr 72, http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2012-03-21/internet-w-rosji-kolebka-spoleczenstwa-obywatelskiego. Долгова Ю.И., Феномен популярности общественно политических ток-шоу на российском ТВ осенью 2014 года – весной 2015 года, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 6/ 2015, сс. 162-177. Гольтяпина И. Ю., О мерах административного принуждения, применяемых к средствам массовой информации, "Актуальные проблемы экономики и права", № 3/ 2014, сс. 228-234. Гришин О. Е., Воронова А. А., Инструментальная функция средств массовой информации и блогосферы в политическом информационном пространстве, "PolitBook" вып. 1/ 2012, сс. 100-111. Коноплев Д. Э., СМИ в условиях кризиса финансов и технологий, [в:] Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи : материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Екатеринбург, 19 мая 2017 г.). — Екатеринбург 2017, сс.131. Марченков A., Гражданская журналистика: понятие, направления, субъекты, «60 параллель», 2011, № 3(42), сс. 16-23. Николашвили Г. Г, Особенности функционирования социальной рекламы в России, "Spero. Социальная полилика: экспертиза, рекомендации, обзоры", № 15/ 2011, сс. 173-192. Орлов К. А., Средства массовой информации как элемент гражданского общества, "Вестник ЮУрГУ", № 20/ 2012, сс. 13-17. Прытков А. В., Качественная и бульварная пресса в системе СМИ, "ВЕСТНИК ВГУ. Серия: Филология. Журналистика", №2/ 2011, сс. 211-215. Уваров А. А., Кирпичникова А. В., Профессиональная деятельность журналиста как гарантия реализации прав граждан на информацию, свободу мысли и слова, "Известия Оренбургского государственного аграрного университета", № 5/ 2014, сс. 252-254. Ульчицкая Д. Ю., Социальные сети как инструмент в работе российского журналиста: результаты опроса, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 4/ 2017, сс. 119-135. Хорошкевич Н. Г., Социальная и политическая реклама. Учебно-методическое пособие, Екатеринбург 2015. Шестеркина Л. П., Борченко И. Д., Основные характеристики новых социальных медиа, "Учёные записки ЗабГУ", № 2 (55)/ 2014, сс. 107-111. Электронные средства массовой информации вчера, сегодня, завтра, СПб 2017. Юрьев А. И., Ханнанова Э. И., Роль СМИ в обеспечении политической стабильности в современной России, // "Общество: политика, экономика, право", № 2/ 2016, сс. 22–27. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną po VI semestrze: obecność i aktywność na zajęciach; referaty i tzw. prasówki, bieżące przygotowanie; Kryteria oceniania: Podstawę oceny stanowi jakość wykonania i przedstawienia wystąpienia dotyczącego bieżących informacji w wybranych mediach rosyjskich: - poprawność językowa - 10%; - umiejętności interpretacji informacji i umieszczenia ich w kontekście - 15%; - zakres zdobytego i przedstawionego materiału - 25 %; - umiejętność konfrontowania materiału z różnych źródeł - 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zemszał | |
Prowadzący grup: | Piotr Zemszał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z medialnym systemem Federacji Rosyjskiej, ogólnymi mechanizmami jego funkcjonowania i wypełnianymi rolami w kontekście totalitarnej przeszłości ZSRR, problemu wolności słowa w Federacji Rosyjskiej i nowych technologii informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
1. Media w ZSRR 2. Stan rynku medialnego we współczesnej Rosji. Media jako narzędzie sprawowania władzy 3. Problem wolności słowa w Rosji 4. Manipulacja, propaganda, informacja – wieloaspektowość przekazu medialnego 5. Internet jako przestrzeń swobody informacyjnej – analiza treści wybranych stron internetowych 6. Multimedia – między kulturą słowa a „kulturą obrazkową” – wielokanałowość przekazu jako czynnik wzmacniający wpływ na odbiorcę 7. Tabloidyzacja mediów w Rosji 8. Dziennikarstwo obywatelskie w Rosji 9. Media społecznościowe w Rosji 10. Reklama społeczna w Rosji |
|
Literatura: |
Orientacyjny spis podstawowej literatury (uzupełnianej w trakcie zajęć o najnowsze dane statystyczne, doniesienia medialne, raporty roczne organizacji i zrzeszeń dziennikarskich itp.): Gołąbek B., Anatomia Runetu, Krosno 2014. Gorgosz D., Trudna rosyjska droga do niezależnych mediów (agencje informacyjne, korporacyjne środki masowego przekazu, prasa), "Zeszyty Naukowe KUL" 57 (2014), nr 1 (225), s. 107-122. Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013. Lesyk Y., Niezależność mediów w Federacji Rosyjskiej, [w:] "Вiсник Львiвського унiверситету. Мiжнароднi вiдносини", вып. 38/ 2016, сс. 198-202. Pisarek W., Obraz i słowo w komunikacji społecznej. Spojrzenie diachroniczne, [w:] "Świat i słowo", nr 2 (15)/ 2010, s. 137-143. Rogoża J., Internet w Rosji: kolebka społeczeństwa obywatelskiego, „Komentarze OSW”, 2012, nr 72, http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2012-03-21/internet-w-rosji-kolebka-spoleczenstwa-obywatelskiego. Долгова Ю.И., Феномен популярности общественно политических ток-шоу на российском ТВ осенью 2014 года – весной 2015 года, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 6/ 2015, сс. 162-177. Гольтяпина И. Ю., О мерах административного принуждения, применяемых к средствам массовой информации, "Актуальные проблемы экономики и права", № 3/ 2014, сс. 228-234. Гришин О. Е., Воронова А. А., Инструментальная функция средств массовой информации и блогосферы в политическом информационном пространстве, "PolitBook" вып. 1/ 2012, сс. 100-111. Коноплев Д. Э., СМИ в условиях кризиса финансов и технологий, [в:] Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи : материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Екатеринбург, 19 мая 2017 г.). — Екатеринбург 2017, сс.131. Марченков A., Гражданская журналистика: понятие, направления, субъекты, «60 параллель», 2011, № 3(42), сс. 16-23. Николашвили Г. Г, Особенности функционирования социальной рекламы в России, "Spero. Социальная полилика: экспертиза, рекомендации, обзоры", № 15/ 2011, сс. 173-192. Орлов К. А., Средства массовой информации как элемент гражданского общества, "Вестник ЮУрГУ", № 20/ 2012, сс. 13-17. Прытков А. В., Качественная и бульварная пресса в системе СМИ, "ВЕСТНИК ВГУ. Серия: Филология. Журналистика", №2/ 2011, сс. 211-215. Уваров А. А., Кирпичникова А. В., Профессиональная деятельность журналиста как гарантия реализации прав граждан на информацию, свободу мысли и слова, "Известия Оренбургского государственного аграрного университета", № 5/ 2014, сс. 252-254. Ульчицкая Д. Ю., Социальные сети как инструмент в работе российского журналиста: результаты опроса, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 4/ 2017, сс. 119-135. Хорошкевич Н. Г., Социальная и политическая реклама. Учебно-методическое пособие, Екатеринбург 2015. Шестеркина Л. П., Борченко И. Д., Основные характеристики новых социальных медиа, "Учёные записки ЗабГУ", № 2 (55)/ 2014, сс. 107-111. Электронные средства массовой информации вчера, сегодня, завтра, СПб 2017. Юрьев А. И., Ханнанова Э. И., Роль СМИ в обеспечении политической стабильности в современной России, // "Общество: политика, экономика, право", № 2/ 2016, сс. 22–27. |
|
Uwagi: |
W przypadku konieczności odbycia konwersatorium w formie zdalnej program będzie realizowany za pomocą platformy MS Teams zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr letnim 2021/2022. Instrukcja tworzenia konta Office 365 UMK z aplikacją MS Teams: https://moodle.umk.pl/mod/page/view.php?id=6650 Konto należy tworzyć w oparciu o swój adres na serwerze UMK, adres ten będzie Państwa podstawowym kanałem kontaktu z prowadzącym zajęcia na MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60d2ee673e324c7ea2d55cec52c055da%40thread.tacv2/conversations?groupId=421f8537-3cd8-4b68-9a38-55f7c48c0b41&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Zaliczenie z oceną po VI semestrze: obecność i aktywność na zajęciach online (wymagany kontakt wizualny i audio w dobrej jakości); referaty i tzw. prasówki, bieżące przygotowanie; Kryteria oceniania: Podstawę oceny (również w przypadku zajęć zdalnych) stanowi jakość wykonania i przedstawienia wystąpienia dotyczącego bieżących informacji w wybranych mediach rosyjskich: - poprawność językowa - 10%; - umiejętności interpretacji informacji i umieszczenia ich w kontekście - 15%; - zakres zdobytego i przedstawionego materiału - 25 %; - umiejętność konfrontowania materiału z różnych źródeł - 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zemszał | |
Prowadzący grup: | Piotr Zemszał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z medialnym systemem Federacji Rosyjskiej, ogólnymi mechanizmami jego funkcjonowania i wypełnianymi rolami w kontekście totalitarnej przeszłości ZSRR, problemu wolności słowa w Federacji Rosyjskiej i nowych technologii informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
1. Media w ZSRR 2. Stan rynku medialnego we współczesnej Rosji. Media jako narzędzie sprawowania władzy 3. Problem wolności słowa w Rosji 4. Manipulacja, propaganda, informacja – wieloaspektowość przekazu medialnego 5. Internet jako przestrzeń swobody informacyjnej – analiza treści wybranych stron internetowych 6. Multimedia – między kulturą słowa a „kulturą obrazkową” – wielokanałowość przekazu jako czynnik wzmacniający wpływ na odbiorcę 7. Tabloidyzacja mediów w Rosji 8. Dziennikarstwo obywatelskie w Rosji 9. Media społecznościowe w Rosji 10. Reklama społeczna w Rosji |
|
Literatura: |
Orientacyjny spis podstawowej literatury (uzupełnianej w trakcie zajęć o najnowsze dane statystyczne, doniesienia medialne, raporty roczne organizacji i zrzeszeń dziennikarskich itp.): Gołąbek B., Anatomia Runetu, Krosno 2014. Gorgosz D., Trudna rosyjska droga do niezależnych mediów (agencje informacyjne, korporacyjne środki masowego przekazu, prasa), "Zeszyty Naukowe KUL" 57 (2014), nr 1 (225), s. 107-122. Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013. Lesyk Y., Niezależność mediów w Federacji Rosyjskiej, [w:] "Вiсник Львiвського унiверситету. Мiжнароднi вiдносини", вып. 38/ 2016, сс. 198-202. Pisarek W., Obraz i słowo w komunikacji społecznej. Spojrzenie diachroniczne, [w:] "Świat i słowo", nr 2 (15)/ 2010, s. 137-143. Rogoża J., Internet w Rosji: kolebka społeczeństwa obywatelskiego, „Komentarze OSW”, 2012, nr 72, http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2012-03-21/internet-w-rosji-kolebka-spoleczenstwa-obywatelskiego. Долгова Ю.И., Феномен популярности общественно политических ток-шоу на российском ТВ осенью 2014 года – весной 2015 года, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 6/ 2015, сс. 162-177. Гольтяпина И. Ю., О мерах административного принуждения, применяемых к средствам массовой информации, "Актуальные проблемы экономики и права", № 3/ 2014, сс. 228-234. Гришин О. Е., Воронова А. А., Инструментальная функция средств массовой информации и блогосферы в политическом информационном пространстве, "PolitBook" вып. 1/ 2012, сс. 100-111. Коноплев Д. Э., СМИ в условиях кризиса финансов и технологий, [в:] Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи : материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Екатеринбург, 19 мая 2017 г.). — Екатеринбург 2017, сс.131. Марченков A., Гражданская журналистика: понятие, направления, субъекты, «60 параллель», 2011, № 3(42), сс. 16-23. Николашвили Г. Г, Особенности функционирования социальной рекламы в России, "Spero. Социальная полилика: экспертиза, рекомендации, обзоры", № 15/ 2011, сс. 173-192. Орлов К. А., Средства массовой информации как элемент гражданского общества, "Вестник ЮУрГУ", № 20/ 2012, сс. 13-17. Прытков А. В., Качественная и бульварная пресса в системе СМИ, "ВЕСТНИК ВГУ. Серия: Филология. Журналистика", №2/ 2011, сс. 211-215. Уваров А. А., Кирпичникова А. В., Профессиональная деятельность журналиста как гарантия реализации прав граждан на информацию, свободу мысли и слова, "Известия Оренбургского государственного аграрного университета", № 5/ 2014, сс. 252-254. Ульчицкая Д. Ю., Социальные сети как инструмент в работе российского журналиста: результаты опроса, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 4/ 2017, сс. 119-135. Хорошкевич Н. Г., Социальная и политическая реклама. Учебно-методическое пособие, Екатеринбург 2015. Шестеркина Л. П., Борченко И. Д., Основные характеристики новых социальных медиа, "Учёные записки ЗабГУ", № 2 (55)/ 2014, сс. 107-111. Электронные средства массовой информации вчера, сегодня, завтра, СПб 2017. Юрьев А. И., Ханнанова Э. И., Роль СМИ в обеспечении политической стабильности в современной России, // "Общество: политика, экономика, право", № 2/ 2016, сс. 22–27. |
|
Uwagi: |
W przypadku konieczności odbycia konwersatorium w formie zdalnej program będzie realizowany za pomocą platformy MS Teams zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr letnim 2021/2022. Instrukcja tworzenia konta Office 365 UMK z aplikacją MS Teams: https://moodle.umk.pl/mod/page/view.php?id=6650 Konto należy tworzyć w oparciu o swój adres na serwerze UMK, adres ten będzie Państwa podstawowym kanałem kontaktu z prowadzącym zajęcia na MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60d2ee673e324c7ea2d55cec52c055da%40thread.tacv2/conversations?groupId=421f8537-3cd8-4b68-9a38-55f7c48c0b41&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Zaliczenie z oceną po VI semestrze: obecność i aktywność na zajęciach online (wymagany kontakt wizualny i audio w dobrej jakości); referaty i tzw. prasówki, bieżące przygotowanie; Kryteria oceniania: Podstawę oceny (również w przypadku zajęć zdalnych) stanowi jakość wykonania i przedstawienia wystąpienia dotyczącego bieżących informacji w wybranych mediach rosyjskich: - poprawność językowa - 10%; - umiejętności interpretacji informacji i umieszczenia ich w kontekście - 15%; - zakres zdobytego i przedstawionego materiału - 25 %; - umiejętność konfrontowania materiału z różnych źródeł - 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zemszał | |
Prowadzący grup: | Piotr Zemszał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z medialnym systemem Federacji Rosyjskiej, ogólnymi mechanizmami jego funkcjonowania i wypełnianymi rolami w kontekście totalitarnej przeszłości ZSRR, problemu wolności słowa w Federacji Rosyjskiej i nowych technologii informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
1. Media w ZSRR 2. Stan rynku medialnego we współczesnej Rosji. Media jako narzędzie sprawowania władzy 3. Problem wolności słowa w Rosji 4. Manipulacja, propaganda, informacja – wieloaspektowość przekazu medialnego 5. Internet jako przestrzeń swobody informacyjnej – analiza treści wybranych stron internetowych 6. Multimedia – między kulturą słowa a „kulturą obrazkową” – wielokanałowość przekazu jako czynnik wzmacniający wpływ na odbiorcę 7. Tabloidyzacja mediów w Rosji 8. Dziennikarstwo obywatelskie w Rosji 9. Media społecznościowe w Rosji 10. Reklama społeczna w Rosji |
|
Literatura: |
Orientacyjny spis podstawowej literatury (uzupełnianej w trakcie zajęć o najnowsze dane statystyczne, doniesienia medialne, raporty roczne organizacji i zrzeszeń dziennikarskich itp.): Gołąbek B., Anatomia Runetu, Krosno 2014. Gorgosz D., Trudna rosyjska droga do niezależnych mediów (agencje informacyjne, korporacyjne środki masowego przekazu, prasa), "Zeszyty Naukowe KUL" 57 (2014), nr 1 (225), s. 107-122. Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013. Lesyk Y., Niezależność mediów w Federacji Rosyjskiej, [w:] "Вiсник Львiвського унiверситету. Мiжнароднi вiдносини", вып. 38/ 2016, сс. 198-202. Pisarek W., Obraz i słowo w komunikacji społecznej. Spojrzenie diachroniczne, [w:] "Świat i słowo", nr 2 (15)/ 2010, s. 137-143. Rogoża J., Internet w Rosji: kolebka społeczeństwa obywatelskiego, „Komentarze OSW”, 2012, nr 72, http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2012-03-21/internet-w-rosji-kolebka-spoleczenstwa-obywatelskiego. Долгова Ю.И., Феномен популярности общественно политических ток-шоу на российском ТВ осенью 2014 года – весной 2015 года, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 6/ 2015, сс. 162-177. Гольтяпина И. Ю., О мерах административного принуждения, применяемых к средствам массовой информации, "Актуальные проблемы экономики и права", № 3/ 2014, сс. 228-234. Гришин О. Е., Воронова А. А., Инструментальная функция средств массовой информации и блогосферы в политическом информационном пространстве, "PolitBook" вып. 1/ 2012, сс. 100-111. Коноплев Д. Э., СМИ в условиях кризиса финансов и технологий, [в:] Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи : материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Екатеринбург, 19 мая 2017 г.). — Екатеринбург 2017, сс.131. Марченков A., Гражданская журналистика: понятие, направления, субъекты, «60 параллель», 2011, № 3(42), сс. 16-23. Николашвили Г. Г, Особенности функционирования социальной рекламы в России, "Spero. Социальная полилика: экспертиза, рекомендации, обзоры", № 15/ 2011, сс. 173-192. Орлов К. А., Средства массовой информации как элемент гражданского общества, "Вестник ЮУрГУ", № 20/ 2012, сс. 13-17. Прытков А. В., Качественная и бульварная пресса в системе СМИ, "ВЕСТНИК ВГУ. Серия: Филология. Журналистика", №2/ 2011, сс. 211-215. Уваров А. А., Кирпичникова А. В., Профессиональная деятельность журналиста как гарантия реализации прав граждан на информацию, свободу мысли и слова, "Известия Оренбургского государственного аграрного университета", № 5/ 2014, сс. 252-254. Ульчицкая Д. Ю., Социальные сети как инструмент в работе российского журналиста: результаты опроса, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 4/ 2017, сс. 119-135. Хорошкевич Н. Г., Социальная и политическая реклама. Учебно-методическое пособие, Екатеринбург 2015. Шестеркина Л. П., Борченко И. Д., Основные характеристики новых социальных медиа, "Учёные записки ЗабГУ", № 2 (55)/ 2014, сс. 107-111. Электронные средства массовой информации вчера, сегодня, завтра, СПб 2017. Юрьев А. И., Ханнанова Э. И., Роль СМИ в обеспечении политической стабильности в современной России, // "Общество: политика, экономика, право", № 2/ 2016, сс. 22–27. |
|
Uwagi: |
W przypadku konieczności odbycia konwersatorium w formie zdalnej program będzie realizowany za pomocą platformy MS Teams zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr letnim 2021/2022. Instrukcja tworzenia konta Office 365 UMK z aplikacją MS Teams: https://moodle.umk.pl/mod/page/view.php?id=6650 Konto należy tworzyć w oparciu o swój adres na serwerze UMK, adres ten będzie Państwa podstawowym kanałem kontaktu z prowadzącym zajęcia na MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60d2ee673e324c7ea2d55cec52c055da%40thread.tacv2/conversations?groupId=421f8537-3cd8-4b68-9a38-55f7c48c0b41&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Zaliczenie z oceną po VI semestrze: obecność i aktywność na zajęciach online (wymagany kontakt wizualny i audio w dobrej jakości); referaty i tzw. prasówki, bieżące przygotowanie; Kryteria oceniania: Podstawę oceny (również w przypadku zajęć zdalnych) stanowi jakość wykonania i przedstawienia wystąpienia dotyczącego bieżących informacji w wybranych mediach rosyjskich: - poprawność językowa - 10%; - umiejętności interpretacji informacji i umieszczenia ich w kontekście - 15%; - zakres zdobytego i przedstawionego materiału - 25 %; - umiejętność konfrontowania materiału z różnych źródeł - 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Zemszał | |
Prowadzący grup: | Piotr Zemszał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z medialnym systemem Federacji Rosyjskiej, ogólnymi mechanizmami jego funkcjonowania i wypełnianymi rolami w kontekście totalitarnej przeszłości ZSRR, problemu wolności słowa w Federacji Rosyjskiej i nowych technologii informacyjnych. |
|
Pełny opis: |
1. Media w ZSRR 2. Stan rynku medialnego we współczesnej Rosji. Media jako narzędzie sprawowania władzy 3. Problem wolności słowa w Rosji 4. Manipulacja, propaganda, informacja – wieloaspektowość przekazu medialnego 5. Internet jako przestrzeń swobody informacyjnej – analiza treści wybranych stron internetowych 6. Multimedia – między kulturą słowa a „kulturą obrazkową” – wielokanałowość przekazu jako czynnik wzmacniający wpływ na odbiorcę 7. Tabloidyzacja mediów w Rosji 8. Dziennikarstwo obywatelskie w Rosji 9. Media społecznościowe w Rosji 10. Reklama społeczna w Rosji |
|
Literatura: |
Orientacyjny spis podstawowej literatury (uzupełnianej w trakcie zajęć o najnowsze dane statystyczne, doniesienia medialne, raporty roczne organizacji i zrzeszeń dziennikarskich itp.): Gołąbek B., Anatomia Runetu, Krosno 2014. Gorgosz D., Trudna rosyjska droga do niezależnych mediów (agencje informacyjne, korporacyjne środki masowego przekazu, prasa), "Zeszyty Naukowe KUL" 57 (2014), nr 1 (225), s. 107-122. Lakomy M., Demokracja 2.0. Interakcja polityczna w nowych mediach, Kraków 2013. Lesyk Y., Niezależność mediów w Federacji Rosyjskiej, [w:] "Вiсник Львiвського унiверситету. Мiжнароднi вiдносини", вып. 38/ 2016, сс. 198-202. Pisarek W., Obraz i słowo w komunikacji społecznej. Spojrzenie diachroniczne, [w:] "Świat i słowo", nr 2 (15)/ 2010, s. 137-143. Rogoża J., Internet w Rosji: kolebka społeczeństwa obywatelskiego, „Komentarze OSW”, 2012, nr 72, http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2012-03-21/internet-w-rosji-kolebka-spoleczenstwa-obywatelskiego. Долгова Ю.И., Феномен популярности общественно политических ток-шоу на российском ТВ осенью 2014 года – весной 2015 года, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 6/ 2015, сс. 162-177. Гольтяпина И. Ю., О мерах административного принуждения, применяемых к средствам массовой информации, "Актуальные проблемы экономики и права", № 3/ 2014, сс. 228-234. Гришин О. Е., Воронова А. А., Инструментальная функция средств массовой информации и блогосферы в политическом информационном пространстве, "PolitBook" вып. 1/ 2012, сс. 100-111. Коноплев Д. Э., СМИ в условиях кризиса финансов и технологий, [в:] Профессиональная культура журналиста цифровой эпохи : материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Екатеринбург, 19 мая 2017 г.). — Екатеринбург 2017, сс.131. Марченков A., Гражданская журналистика: понятие, направления, субъекты, «60 параллель», 2011, № 3(42), сс. 16-23. Николашвили Г. Г, Особенности функционирования социальной рекламы в России, "Spero. Социальная полилика: экспертиза, рекомендации, обзоры", № 15/ 2011, сс. 173-192. Орлов К. А., Средства массовой информации как элемент гражданского общества, "Вестник ЮУрГУ", № 20/ 2012, сс. 13-17. Прытков А. В., Качественная и бульварная пресса в системе СМИ, "ВЕСТНИК ВГУ. Серия: Филология. Журналистика", №2/ 2011, сс. 211-215. Уваров А. А., Кирпичникова А. В., Профессиональная деятельность журналиста как гарантия реализации прав граждан на информацию, свободу мысли и слова, "Известия Оренбургского государственного аграрного университета", № 5/ 2014, сс. 252-254. Ульчицкая Д. Ю., Социальные сети как инструмент в работе российского журналиста: результаты опроса, "Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика", № 4/ 2017, сс. 119-135. Хорошкевич Н. Г., Социальная и политическая реклама. Учебно-методическое пособие, Екатеринбург 2015. Шестеркина Л. П., Борченко И. Д., Основные характеристики новых социальных медиа, "Учёные записки ЗабГУ", № 2 (55)/ 2014, сс. 107-111. Электронные средства массовой информации вчера, сегодня, завтра, СПб 2017. Юрьев А. И., Ханнанова Э. И., Роль СМИ в обеспечении политической стабильности в современной России, // "Общество: политика, экономика, право", № 2/ 2016, сс. 22–27. |
|
Uwagi: |
W przypadku konieczności odbycia konwersatorium w formie zdalnej program będzie realizowany za pomocą platformy MS Teams zgodnie z planem zajęć przewidzianym na semestr letnim 2021/2022. Instrukcja tworzenia konta Office 365 UMK z aplikacją MS Teams: https://moodle.umk.pl/mod/page/view.php?id=6650 Konto należy tworzyć w oparciu o swój adres na serwerze UMK, adres ten będzie Państwa podstawowym kanałem kontaktu z prowadzącym zajęcia na MS Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a60d2ee673e324c7ea2d55cec52c055da%40thread.tacv2/conversations?groupId=421f8537-3cd8-4b68-9a38-55f7c48c0b41&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 Zaliczenie z oceną po VI semestrze: obecność i aktywność na zajęciach online (wymagany kontakt wizualny i audio w dobrej jakości); referaty i tzw. prasówki, bieżące przygotowanie; Kryteria oceniania: Podstawę oceny (również w przypadku zajęć zdalnych) stanowi jakość wykonania i przedstawienia wystąpienia dotyczącego bieżących informacji w wybranych mediach rosyjskich: - poprawność językowa - 10%; - umiejętności interpretacji informacji i umieszczenia ich w kontekście - 15%; - zakres zdobytego i przedstawionego materiału - 25 %; - umiejętność konfrontowania materiału z różnych źródeł - 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.