Język czeski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2514-s1ROS3Z-JS-C |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Język czeski |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Język słowiański - do wyboru - III rok filologii rosyjskiej s1 Przedmioty obowiązkowe, III rok 1 semestr, filologia rosyjska (s1) |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | czeski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie pierwszego semestru przedmiotu; znajomość języka czeskiego na poziomie A0+. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma zaawansowaną wiedzę o języku czeskim przewidzianą poziomem językowym A1 (K_W03). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06). Student potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07). Student potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_U08). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur (K_K06). |
Metody dydaktyczne: | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metody programowe: z użyciem podręcznika programowego, metody problemowe: gry dydaktyczne, metody podające: objaśnienie i wyjaśnienie. |
Skrócony opis: |
Przedmiot Język czeski prowadzony przez 2 semestry docelowo zakłada opanowanie przez studenta języka czeskiego na poziomie A1/A2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane w ramach przedmiotu Język czeski mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Nauczanie gramatyki podporządkowane jest funkcji komunikacyjnej. W ramach zajęć wprowadzane są także aspekty kulturowe w postaci wybranych informacji dotyczących Czech. Ważnym aspektem jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (kształcenie umiejętności samooceny, przejęcie odpowiedzialności za własną naukę). Kształtowanie kompetencji językowej realizowane jest według następującego rozkładu: I i II semestr: Fonetyka - czeskie głoski, wymowa, akcent. Podstawowe zasady pisowni czeskiej. Podstawy czeskiej gramatyki: czasowniki, czas teraźniejszy, przeszły, przyszły; rodzaj gramatyczny rzeczowników i przymiotników; przymiotniki twardo- i miękkotematowe, stopniowanie przymiotników; przysłówki; zaimki osobowe, dzierżawcze, nieokreślone, przeczące; liczebniki główne i porządkowe; deklinacja - wybrane przypadki gramatyczne; slovosled. Słownictwo z podstawowych kręgów tematycznych: przedstawianie, opis dnia, restauracja, opis osoby, rodzina, codzienna komunikacja, orientacja w mieście, mieszkanie, ogłoszenia, plany na przyszłość, pory dnia/dni tygodnia/miesiące/pory roku, określanie daty, określanie czasu. Rozumienie prostych tekstów mówionych i pisanych. Umiejętność posługiwania się językiem czeskim w różnych dziedzinach życia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Švarcová T., Wenzel J., Czech it UP!. Čeština pro cizince. Učebnice, úroveň A1, Olomouc 2020. Švarcová T., Wenzel J., Czech it UP!. Čeština pro cizince. Cvičebnice, úroveň A1, Olomouc 2020. Literatura uzupełniająca (fragmenty udostępniane studentom przez wykładowcę): Holá Lída, Česky krok za krokem, Praha 2016. Rešková I., Pintarová M., Communicative Czech (Elementary Czech), Praha 1995. Roubalová E., Učíme se česky, Praha 1997. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia. Zaliczenie wystawiane jest na podstawie: - obecności na zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności, każda kolejna nieobecność musi zostać zaliczona na konsultacjach w czasie dwóch tygodni, 30% nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje skreśleniem z listy studentów realizujących przedmiot), - bieżącego przygotowania do zajęć i aktywnego udziału w zajęciach, - zaliczenia kartkówek i pisemnych prac kontrolnych (niezaliczone prace należy poprawić na konsultacjach w ciągu dwóch tygodni), zadań domowych (przekroczenie terminu oddania zadania skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej, co nie zwalnia jednak od oddania pracy), odpowiedzi ustnych. Egzamin pisemny i ustny. Egzamin pisemny obejmuje test gramatyczny oraz umiejętność pisania krótkiego tekstu ciągłego, a także umiejętność czytania ze zrozumieniem i rozumienia ze słuchu (wymagana ocena pozytywna każdej z części osobno - od 60%). Egzamin ustny obejmuje odpowiedź na wylosowany temat (lista tematów znajduje się u wykładowcy i udostępniana jest studentom w trakcie II semestru) oraz rozmowę z egzaminatorem. Na ocenę egzaminu ustnego składają się umiejętności językowe studenta oraz umiejętność porozumiewania się na określone tematy, zgodne z programem nauczania. Egzamin weryfikuje stopień realizacji następujących efektów uczenia się: K_W03, K_U06, K_U07, K_U08, K_K01, K_K06. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LEK
WT ŚR CZ LEK
PT |
Typ zajęć: |
Lektorat, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Marek | |
Prowadzący grup: | Joanna Marek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Lektorat - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Identyczny jak w części A. |
|
Pełny opis: |
Identyczny jak w części A. |
|
Literatura: |
Identyczna jak w części A. |
|
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.