Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Komunikacja społeczna i Internet w Rosji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2514-s2ROS1L-KSIR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna i Internet w Rosji
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, I rok 2 semestr, filologia rosyjska (s2)
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Wymagania wstępne:

znajomość języka rosyjskiego na poziomie zaawansowanym

Całkowity nakład pracy studenta:

3 punkty ECTS=75 godzin


Godziny realizowane z z nauczycielem (udział w konwersatorium) - 30;


Praca indywidualna studenta: konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 5; przygotowanie studenta do zaliczenia - 40.

Efekty uczenia się - wiedza:


K_W09 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o wybranych zagadnieniach kultury rosyjskiego obszaru

językowego (np. media, teatr, film) oraz kontaktów polsko-rosyjskich

K_W10 zna i rozumie najważniejsze dylematy współczesnej cywilizacji oraz ich powiązania z zawodem

filologa

Efekty uczenia się - umiejętności:


K_U12 potrafi krytycznie analizować i interpretować różnego rodzaju teksty z użyciem szczegółowej

terminologii i uzasadnieniem wybranej metodologii

K_U14 posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie

wiedzy naukowej doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w

różnych formach i w różnych mediach

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 ma umiejętność dokonywania krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz treści udostępnianych z

różnych źródeł

K_K05: identyfikuje i rozstrzyga dylematy prawne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat specyfiki komunikacji społecznej i funkcjonowania Internetu w Rosji oraz nabycie umiejętności niezbędnych do skutecznego uczestnictwa w tego typu komunikacji.

Pełny opis:

1. Интернет в России как пространство массовой коммуникации, особенности работы с Рунетом, угрозы и возможности;

2. Фейки и как от них защищаться;

3. Инструменты проверки информации;

4. Вербальные и невербальные коммуникации;

5. Межкультурная коммуникация – проблемы и попытки их решить;

6. Коммуникации в организациях и коммуникация в малых группах;

7. «Черный пиар» и «манипулирование» массовым сознанием;

8. Коммуникативная компетенция ритора, журналиста, автора рекламного контента и других участников СК;

9. Публичная коммуникация - как подготовиться к выступлению;

10. Правила публичной дискуссии

Literatura:

Основная литература предмета:

Адамьянц Т. З., Социальная коммуникация, Москва 2005.

Андрианов М. С., Невербальная коммуникация: психология и право, Москва 2007.

Артамонова, Ю. Д., Володенков, С. В., Трансформация Интернета как пространства общественно-политической коммуникации, «Социологические исследования», 1/ 2021, 87-97.

Всё под контролем? Интернет-цензура и слежка в России, https://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/Redaktion/Downloads/Berichte/2021/Doklad-update_01.pdf

Ерохин В. С., Ерохина Н. В., Коммуникация как социальный феномен, «Манускрипт», 14/ 2021, вып. 3, 500-504.

Закон о социальных сетях в России: ужесточение или необходимость?, https://legalacademy.ru/sphere/post/zakon-o-socialnyh-setyah-v-rossii-uzhestochenie-ili-neobhodimost

Золян С.Т., Пробст Н. А., Sładkiewicz Ż, Тульчинский Г. Л., Фейки: коммуникация, смыслы и ответственность, Санкт-Петербург 2021 (фрагменты).

Исследование Freedom on the Net 2021: Россия по-прежнему с несвободным интернетом — между Бахрейном и Узбекистаном, https://roskomsvoboda.org/post/freedom-house-21/

Крайняя У., "Думай, куда кликнуть". За что грозят миллионные штрафы, https://1prime.ru/society/20210307/833154335.html

Меньшиков А. А., Основы интегрированных коммуникаций, Комсомольск-на-Амуре 2012.

Морозова А. А., Достоверность информации в социальных сетях и критерии ее верификации (на примере «В контакте»), «Вестник Челябинского государственного университета», 6 (402)/ 2017, «Филологические науки», вып. 106, 75—83.

Оришев, А. Б., «Чёрные коммуникации»: как управляют массовым сознанием, Москва – Берлин 2018.

Родин К., Частная цензура в интернете: допустить нельзя заблокировать, ВЦИОМ 2021, https://wciom.ru/fileadmin/user_upload/presentations/2021/210319_CHastnaja_cenzura_v_internete-_dopustit_nelzja_zablokirovat_Rodin.pdf

Родина И. В., Промах Л. В., Культура русской деловой речи и деловая риторика, Екатеринбург 2018.

Россия: Год ужесточения цензуры интернета. Блокировки, новое законодательство, противостояние с IT-гигантами, https://www.hrw.org/ru/news/2021/12/27/380890

Собольников В. В., Невербальные средства коммуникации, Москва 2018.

Stellino M., 8 ресурсов для проверки информации, https://ijnet.org/ru/story/8-%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B8-%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8

Стернин И.А., Практическая риторика, Воронеж 2011.

Стернин И.А., Шестернина А.М, Маркеры фейка в медиатекстах, Воронеж 2020.

Якушина Е. В., Медиаобразование. Как проверить достоверность информации в Интернете?, «Медиа. Информация. Коммуникация», № 6/ 2013.

Дополнительная литература:

Аксенова О. Н., Швец Е. В., Мем как феномен современных Интернет-коммуникаций, «Вестник ВГУ. Филология. Журналистика», 2/ 2021, 5-7.

Babraj R., Czym jest fact-checking? – zarys inicjatyw na świecie i w Polsce, https://cyberpolicy.nask.pl/czym-jest-fact-checking-zarys-inicjatyw-na-swiecie-i-w-polsce/

Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia Medioznawcze”, 3(78)/ 2019, 280-289.

Бредемайер К., Чёрная риторика: Власть и магия слова, Москва 2019.

Козлюк А., «Еще не Китай и Саудовская Аравия, но всё ближе к ним». Руководитель «РосКомСвободы» — о блокировках сайтов, борьбе с VPN-сервисами и будущем интернета в России, https://paperpaper.ru/eshe-ne-kitaj-i-saudovskaya-araviya-no-vs/

Френкель Д., Бородихин А., Интернет в России будет все хуже, хуже и хуже». Чем война Роскомнадзора с VPN грозит россиянам, https://zona.media/article/2021/09/13/rknvsvpn

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną po II semestrze: obecność i aktywność na zajęciach; ocenie podlegać będą prezentacje i wystąpienia na wybrane tematy

Kryteria oceniania:

Podstawę oceny stanowi jakość wykonania i przedstawienia wystąpienia dotyczącego wybranego tematu:

- poprawność językowa - 10%;

- umiejętności interpretacji informacji i umieszczenia ich w kontekście - 15%;

- umiejętność posługiwania się wiedzą z zakresu komunikacji społecznej - 75%;

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

W razie konieczności prowadzenia zajęć zdalnych będą się one odbywać na platformie MS Teams, link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGSsp1ZAUsuDK679Rn25bD-djCskEQOIA_uaQQBDZ-UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c660360-049f-48b2-aa0f-19b01b7b374e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat specyfiki komunikacji społecznej i funkcjonowania Internetu w Rosji oraz nabycie umiejętności niezbędnych do skutecznego uczestnictwa w tego typu komunikacji.

Pełny opis:

1. Интернет в России как пространство массовой коммуникации, особенности работы с Рунетом, угрозы и возможности;

2. Фейки и как от них защищаться;

3. Инструменты проверки информации;

4. Вербальные и невербальные коммуникации;

5. Межкультурная коммуникация – проблемы и попытки их решить;

6. Коммуникации в организациях и коммуникация в малых группах;

7. «Черный пиар» и «манипулирование» массовым сознанием;

8. Коммуникативная компетенция ритора, журналиста, автора рекламного контента и других участников СК;

9. Публичная коммуникация - как подготовиться к выступлению;

10. Правила публичной дискуссии

Literatura:

Основная литература предмета:

Адамьянц Т. З., Социальная коммуникация, Москва 2005.

Андрианов М. С., Невербальная коммуникация: психология и право, Москва 2007.

Артамонова, Ю. Д., Володенков, С. В., Трансформация Интернета как пространства общественно-политической коммуникации, «Социологические исследования», 1/ 2021, 87-97.

Всё под контролем? Интернет-цензура и слежка в России, https://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/Redaktion/Downloads/Berichte/2021/Doklad-update_01.pdf

Ерохин В. С., Ерохина Н. В., Коммуникация как социальный феномен, «Манускрипт», 14/ 2021, вып. 3, 500-504.

Закон о социальных сетях в России: ужесточение или необходимость?, https://legalacademy.ru/sphere/post/zakon-o-socialnyh-setyah-v-rossii-uzhestochenie-ili-neobhodimost

Золян С.Т., Пробст Н. А., Sładkiewicz Ż, Тульчинский Г. Л., Фейки: коммуникация, смыслы и ответственность, Санкт-Петербург 2021 (фрагменты).

Исследование Freedom on the Net 2021: Россия по-прежнему с несвободным интернетом — между Бахрейном и Узбекистаном, https://roskomsvoboda.org/post/freedom-house-21/

Крайняя У., "Думай, куда кликнуть". За что грозят миллионные штрафы, https://1prime.ru/society/20210307/833154335.html

Меньшиков А. А., Основы интегрированных коммуникаций, Комсомольск-на-Амуре 2012.

Морозова А. А., Достоверность информации в социальных сетях и критерии ее верификации (на примере «В контакте»), «Вестник Челябинского государственного университета», 6 (402)/ 2017, «Филологические науки», вып. 106, 75—83.

Оришев, А. Б., «Чёрные коммуникации»: как управляют массовым сознанием, Москва – Берлин 2018.

Родин К., Частная цензура в интернете: допустить нельзя заблокировать, ВЦИОМ 2021, https://wciom.ru/fileadmin/user_upload/presentations/2021/210319_CHastnaja_cenzura_v_internete-_dopustit_nelzja_zablokirovat_Rodin.pdf

Родина И. В., Промах Л. В., Культура русской деловой речи и деловая риторика, Екатеринбург 2018.

Россия: Год ужесточения цензуры интернета. Блокировки, новое законодательство, противостояние с IT-гигантами, https://www.hrw.org/ru/news/2021/12/27/380890

Собольников В. В., Невербальные средства коммуникации, Москва 2018.

Stellino M., 8 ресурсов для проверки информации, https://ijnet.org/ru/story/8-%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83%D1%80%D1%81%D0%BE%D0%B2-%D0%B4%D0%BB%D1%8F-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D1%80%D0%BA%D0%B8-%D0%B8%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8

Стернин И.А., Практическая риторика, Воронеж 2011.

Стернин И.А., Шестернина А.М, Маркеры фейка в медиатекстах, Воронеж 2020.

Якушина Е. В., Медиаобразование. Как проверить достоверность информации в Интернете?, «Медиа. Информация. Коммуникация», № 6/ 2013.

Дополнительная литература:

Аксенова О. Н., Швец Е. В., Мем как феномен современных Интернет-коммуникаций, «Вестник ВГУ. Филология. Журналистика», 2/ 2021, 5-7.

Babraj R., Czym jest fact-checking? – zarys inicjatyw na świecie i w Polsce, https://cyberpolicy.nask.pl/czym-jest-fact-checking-zarys-inicjatyw-na-swiecie-i-w-polsce/

Bąkowicz K., Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, „Studia Medioznawcze”, 3(78)/ 2019, 280-289.

Бредемайер К., Чёрная риторика: Власть и магия слова, Москва 2019.

Козлюк А., «Еще не Китай и Саудовская Аравия, но всё ближе к ним». Руководитель «РосКомСвободы» — о блокировках сайтов, борьбе с VPN-сервисами и будущем интернета в России, https://paperpaper.ru/eshe-ne-kitaj-i-saudovskaya-araviya-no-vs/

Френкель Д., Бородихин А., Интернет в России будет все хуже, хуже и хуже». Чем война Роскомнадзора с VPN грозит россиянам, https://zona.media/article/2021/09/13/rknvsvpn

Uwagi:

W razie konieczności prowadzenia zajęć zdalnych będą się one odbywać na platformie MS Teams, link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGSsp1ZAUsuDK679Rn25bD-djCskEQOIA_uaQQBDZ-UA1%40thread.tacv2/conversations?groupId=9c660360-049f-48b2-aa0f-19b01b7b374e&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)