Historia i kultura Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2515-s1WLHI2Z-HiKH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie A1-B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 50 godzin Godziny kontaktowe: 30 godzin Konsultacje: 5 godzin Praca własna studenta: 15 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: student ma podstawową wiedzę o języku hiszpańskim (K_W01) W9: ma podstawową wiedzę o szeroko pojętej kulturze Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych (K_W09) W12: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych (K-W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01) U19: rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat historii i kultury Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych (K_U19) U20: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez Hiszpanów i mieszkańców krajów hiszpańskojęzycznych (K_U20) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K2: potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_K02) K5: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych, i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05) K6: uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego Hiszpanii i krajów hiszpańskojęzycznych( K-K06) |
Metody dydaktyczne: | Tryb stacjonarny: metody dydaktyczne podające: głównie wykład informacyjny; metody problemowe: wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji; metody eksponujące: prezentacja Power point, prezentacja eksponatów. Tryb zdalny: materiały dydaktyczne w formie pdf, konsultacje na platformę Teams, wykłady teoretyczne online w formie video-konferencji, wykłady o charakterze integracyjnym wraz z metodami wymiany i dyskusji (język filmu i reklam) oraz refleksyjne myśleniu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. Każdy z prowadzących realizuje indywidualny program. Celem konwersatorium z Historii i kultury hiszpańskiego obszaru językowego trwającego dwa semestry jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii krajów hiszpańskojęzycznych głównie czasów współczesnych, które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki, obyczajowości i tożsamości hiszpańskiego społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej. Zostaną zaprezentowane dwa filmy: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara, której będzie towarzyszyła dyskusja i praca zespołowa w grupach nad wizerunkiem/typologią kobiet. Prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. Zostanie także zasygnalizowany i analizowany język reklamy telewizyjnej. |
Pełny opis: |
- Hiszpania XX wieku - system parlamentarny; od czasów II Republiki do faszyzmu, od okresu przejściowego do demokracji po uchwaleniu nowej konstytucji w 1978 roku. - Historia Nowego Świata: ludy prekolumbijskie i pierwsze kolonie. - Od 'konkwisty' do niepodległości: dziewiętnastu krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej: Meksyk, Kuba, Republika Dominikany, Portoryko, Honduras, Salwador, Nikaragua, Gwatemala, Kostaryka, Panama, Kolumbia, Wenezuela, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna, Chile. - Wybrane zagadnienia związane ze świętami, sztuką, architekturą, muzyką, gastronomią krajów hiszpańskojęzycznych. |
Literatura: |
Bronowski C, El viaje intercultural entre Italia e Espana, Wyd. UMK, Toruń 2020. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal. Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages. Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel. Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca: obecność i aktywność na zajęciach (K_K01, K_K02, K_K08) Ocena semestralna wystawiona zostanie na podstawie pracy pisemnej lub odpowiedzi ustnej: (K_W01, K_W09, K_W12, K_U01, K_U19, K_U20, K_K02, K_K05, K_K06), obejmującej następujące zagadnienia: - Główne wydarzenia od X wieku do XVI wieku. - Dynastie Królestwa Hiszpanii. - Droga do niepodległości. - Współczesne oblicze Hiszpanii. - Podstawowa wiedza na temat 19 krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej. Skala procentowa: 60% - 69,9% - ocena dostateczna 70% - 74,9% - ocena dostateczna plus 75% - 84,9% - ocena dobra 85% - 89,9% - ocena dobra plus 90% - 100% - ocena bardzo dobra |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.