Historia i kultura Włoch
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2515-s1WLO2Z-HIKW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura Włoch |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty II roku 1 semestru filologii włoskiej (s1) Przedmioty z języka włoskiego - II rok 1 semestr - lingwistyka stosowana s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | włoski |
Wymagania wstępne: | Ma podstawową wiedzę o kulturze włoskiej, pogłębia ją z danego obszaru kulturowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów. Ma także podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych dotyczących Italii i warunkujących rozwój omawianego obszaru kulturowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta: 60 godzin (2 ETCS) Godziny kontaktowe: 30 godzin (1 ETCS) Konsultacje: 15 godzin (0,5 ETCS) Praca własna studenta: 15 godzin (0,5 ETCS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój danego obszaru kulturowego. K_W12: ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z języka/języków danego obszaru kulturowego. K_U20: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju. K_K05: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie. |
Metody dydaktyczne: | metody podające: wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji po obejrzeniu prezentacji regionów przez studentów. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci zapoznają się z najnowszą historią Republiki Włoskiej oraz kulturą Półwyspu Apenińskiego (nauka, sztuka, historia cywilizacji i obyczajowości), wraz ze współczesną sytuacją społeczną, polityczną i ekonomiczną dzisiejszej i wczorajszej Italii. Poprzez zastosowanie różnorodnych środków przekazu informacji, jak m.in: dzienniki, mapy, atlasy, DVD, filmy, wywiady,materiały autentyczne, uzyskanie odpowiedniej wiedzy o kulturze, historii, geografii i współczesnych problemach życia społeczno-politycznego w dzisiejszych Włoszech. Dzięki temu student podczas prezentacji wybranego regionu interpretuje i podkreśla różnice dzielące Włochy pod względem językowym i kulturowym. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w kilku blokach programowych, z których pierwszy dotyczy uwarunkowań geopolitycznych, historycznych, społecznych i kulturowych obszaru Półwyspu Apenińskiego. Natomiast kolejne podejmują problematykę aktualnej sytuacji społeczno-politycznej, codziennego życia, sztuki i kultury na terenach trzech zróżnicowanych częściach Włoch: Północnej, Środkowej i Południowej. 1-2. L'inno nazionale e la sua storia. Le istituzioni politiche dell'Italia repubblicana. 3. La geografia fisica e politica dell'Italia odierna (la descrizione geografica, la popolazione, l'Italia industriale). 4. La Repubblica di San Marino e lo Stato Vaticano. 5-6. La storia italiana: l'Italia prima dell'unificazione e l'Italia dopo l'unita'. 7- 12. Le regioni italiane (Piemonte, Lombardia, Liguria, Trentino ed Alto Adige, Veneto, Emilia e Romagna, Toscana e Umbria, Lazio e Campania, Puglia e Calabria, Sicilia, Sardegna). 13. Vivere in Italia (le citta italiane). 14. Che cosa si mangia e si beve in Italia. 15. Le feste in Italia - a livello nazionale e regionale. |
Literatura: |
P. E. Balboni, M. Voltolina, Geografia d'Italia per stranieri, Ed. Guerra, Perugia 2005. M. Mezzadri, L. Pederzanti, Civilta e cultura italiana per ragazzi, Ed. Guerra, Perugia 2007. L. Mora Massolo, Italiano per stranieri. Letture ed esercizi, Quattroventi, Urbino 1991. D. Pagnottini Sebastiani, O. Rossi Giacobbi, Civilta italiana, Ed. Guerra, Perugia 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa, dwie nieobecności usprawiedliwione, tryb stacjonarny albo zdalny przez platformę Teams (K_K01, K_K05), aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacje. Na zakończenie test końcowy w formie pisemnej lub ustnej- (K_W08, K_W09, K_W12), metody podające, wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji po obejrzeniu prezentacji regionów przez studentów - (K_U01, K_U02, K_U17, K_U20). |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Bronowski | |
Prowadzący grup: | Cezary Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Bronowski, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Cezary Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Bronowski, Marta Kaliska | |
Prowadzący grup: | Cezary Bronowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci zapoznają się z najnowszą historią Republiki Włoskiej oraz kulturą Półwyspu Apenińskiego (nauka, sztuka, historia cywilizacji i obyczajowości), wraz ze współczesną sytuacją społeczną, polityczną i ekonomiczną dzisiejszej i wczorajszej Italii. Poprzez zastosowanie różnorodnych środków przekazu informacji, jak m.in: dzienniki, mapy, atlasy, DVD, filmy, wywiady,materiały autentyczne, uzyskanie odpowiedniej wiedzy o kulturze, historii, geografii i współczesnych problemach życia społeczno-politycznego w dzisiejszych Włoszech. Dzięki temu student podczas prezentacji wybranego regionu interpretuje i podkreśla różnice dzielące Włochy pod względem językowym i kulturowym. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w kilku blokach programowych z których pierwszy dotyczy uwarunkowań geopolitycznych, historycznych, społecznych i kulturowych obszaru Półwyspu Apenińskiego. Natomiast kolejne podejmują problematykę aktualnej sytuacji społecznopolitycznej, codziennego życia, sztuki i kultury na terenach trzech zróżnicowanych częściach Włoch: Północnej, Środkowej i Południowej. 1-2. L'inno nazionale e la sua storia. Le istituzioni politiche dell'Italia repubblicana. 3. La geografia fisica e politica dell'Italia odierna (la descrizione geografica, la popolazione, l'Italia industriale). 4.-6. La storia italiana: l'Italia prima dell'unificazione e l'Italia dopo l'unificazione, con i documenti "vivi" - frammanti dei film e dei documenti storici. 7- 13. Le regioni italiane (Piemonte, Lombardia, Liguria, Trentino ed Alto Adige, Veneto, Emilia e Romagna, Toscana e Umbria, Lazio e Campania, Puglia e Calabria, Sicilia, Sardegna) con vari aspetti folcloristici - il fenomeno delle feste e del mangiare 14.-15 Vivere in Italia (le citta italiane). |
|
Literatura: |
P. E. Balboni, M. Voltolina, Geografia d'Italia per stranieri, Ed. Guerra, Perugia 2005. M. Mezzadri, L. Pederzanti, Civilta e cultura italiana per ragazzi, Ed. Guerra, Perugia 2007. L. Mora Massolo, Italiano per stranieri. Letture ed esercizi, Quattroventi, Urbino 1991. D. Pagnottini Sebastiani, O. Rossi Giacobbi, Civilta italiana, Ed. Guerra, Perugia 2002 |
|
Uwagi: |
Obecność obowiązkowa, dwie nieobecności usprawiedliwione, tryb stacjonarny albo zdalny przez platformę Teams (K_K01, K_K05), aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacje. Na zakończenie test końcowy w formie pisemnej lub ustnej- (K_W08, K_W09, K_W12), metody podające, wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji po obejrzeniu prezentacji regionów przez studentów - (K_U01, K_U02, K_U17, K_U20). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.