Wstęp do japonologii – kultura i społeczeństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP1L-WDJKS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do japonologii – kultura i społeczeństwo |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru 1 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończenie z oceną pozytywną przedmiotu Wstęp do japonologii w semestrze zimowym (2516-s1JAP1Z-WDJ) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1 ECTS] • 40 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) [1,8 ECTS] • 5 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,2 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | ・ma zaawansowaną wiedzę o języku japońskim (K_W01) ・ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06) ・ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój kultury Azji Wschodniej (K_W08) ・ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze Japonii (np., media, teatr, film) (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | ・potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) ・potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U03) ・potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06) ・umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10) ・umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno- kulturowym (K_U11) ・potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury (K_U14) ・posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku japońskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ・ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) ・docenia związki między rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym a dziedzictwem kulturowym Japonii i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K03) ・uczestniczy w działaniach na rzecz popularyzacji dziedzictwa kulturowego Japonii (K_K04) ・rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur (K_K07) ・w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z użyciem prezentacji multimedialnej i materiałów audiowizualnych. Dyskusja dydaktyczna z analizą wybranych przypadków. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom przekrojowych informacji na temat współczesnej sytuacji społecznej i kulturowej Japonii. Zapoznanie się z szeregiem kluczowych pojęć i zjawisk umożliwi studentom rozwinięcie wiedzy i zrozumienia z zakresu społecznych i kulturowych podstaw współczesnej Japonii. |
Pełny opis: |
WPROWADZENIE Pojęcie i definicja społeczeństwa, kultury i popkultury. SYSTEM EDUKACJI W JAPONII Charakterystyka japońskiego systemu edukacji. WARUNKI PRACY System pracy i warunki zatrudnienia (m.in. system szukania pracy, typy umów, sytuacja kobiet na rynku pracy). NAJWAŻNIEJSZE BIEŻĄCE PROBLEMY SPOŁECZNE Charakterystyka i analiza problematyki takiej, jak hikikomori, samobójstwa, przemoc seksualna. JAPOŃSKA TOŻSAMOŚĆ NARODOWA Pojęcie i definicja tożsamości narodowej. Źródła tożsamości narodowej narodu japońskiego. FILM I TELEWIZJA Japońskie produkcje filmowe i telewizyjne w ujęciu społeczno-kulturowym. PRASA Japoński rynek prasy – gazety, magazyny kolorowe, prasa tematyczna, wskaźnik czytelnictwa. KOMIKS I ANIMACJA Zarys historii japońskiego komiksu. Manga i anime – japoński soft power. MUZYKA Zarys rozwoju japońskiej muzyki popularnej. SUBKULTURY Przegląd najważniejszych japońskich subkultur. Moda i estetyka kawaii. ROZRYWKA (1) – TEATRY WSPÓŁCZESNE Działalność i charakter najważniejszych japońskich współczesnych teatrów rozrywkowych (Takarazuka Kagekidan, Gekidan Shinkansen, Shiki Gekidan, TOHO, Taishū engeki, 2.5 Jigen). ROZRYWKA (2) – WYSTAWY I WYDARZENIA Charakterystyka wybranych współczesnych wydarzeń rozrywkowych i artystycznych. M.in.: konwenty, wystawy, muzea interaktywne, instalacje, parki tematyczne. ROZRYWKA (3) – PRACA AFEKTYWNA Rodzaje pracy afektywnej w Japonii i jej miejsce we współczesnym społeczeństwie japońskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny. Próg zaliczenia: 60% Oceny: 60-65% - 3 66-75% - 3+ 76-85% - 4 86-90% - 4+ 91-100% - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jarosz, Monika Lecińska-Ruchniewicz | |
Prowadzący grup: | Monika Lecińska-Ruchniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Lecińska-Ruchniewicz, Wojciech Nowak | |
Prowadzący grup: | Monika Lecińska-Ruchniewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.