Historia literatury japońskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP2Z-HLJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury japońskiej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru 2 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1,1 ECTS] • 25 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur) [0,8 ECTS] • 3 godziny = konsultacje z wykładowcą [0,1 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | -- student ma podstawową wiedzę o klasycznej literaturze japońskiej, obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04) -- ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa japońskiego (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -- student umie umiejscowić poznawane utwory literatury japońskiej w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym (K_U09) -- umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów z literatury japońskiej (K_U10) -- umie dokonać prostej analizy i interpretacji poznawanych utworów z literatury japońskiej z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -- student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Japonii i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest klasycznej literaturze japońskiej od czasów najdawniejszych do połowy XIX wieku. W trakcie zajęć studenci poznają gatunki prozy, liryki i dramatu charakterystyczne dla tradycyjnej literatury japońskiej, głównych ich twórców i reprezentatywne dzieła. |
Pełny opis: |
• periodyzacja historii literatury japońskiej; przedpiśmienna tradycja literacka oraz etapy asymilacji pisma chińskiego w Japonii; najstarsze formy literackie • wielkie kroniki narodowe: Kojiki, Nihongi; zapiski obyczajów ludowych (fudoki) • poezja rodzima w okresie Nara • chińska krytyka literacka i poezja chińska – sinizacja kultury japońskiej – wpływy buddyzmu; narodziny setsuwa • odrodzenie tradycji narodowej (kokufūka) • poetyka Kokin-wakashū • rozwój nowych gatunków prozy w X wieku: pierwsze opowieści (monogatari); Tosa-nikki jako utwór prekursorski • literatura diarystyczna dam dworu (ōchō-joryū-nikki-bungaku) • Murasaki Shikibu, Genji-monogatari • Makura no sōshi i eseistyka dworska (zuihitsu); główne kategorie estetyczne okresu Heian (miyabi, okashi, aware) • opowieści historyczne (rekishi-monogatari): Eiga-monogatari i literatura epigońska (giko-monogatari) • liryka z przełomu XII/XIII w.; poetyka pieśni wiązanej (renga) • opowieści wojenne (gunki-monogatari ): Heike monogatari • literatura anegdotyczna (setsuwa bungaku) i podróżnicza (kikō-bungaku) • literatura eseistyczna (sylwy Hōjōki i Tsurezuregusa) i twórczość pisarzy-outsiderów-eremitów (inja-bungaku); kategorie estetyczne średniowiecza: yūgen, wabi, sabi • literatura okresu Muromachi (1): gozan-bungaku; diarystyka i zapiski z podróży; opowieści religijne i świeckie • literatura okresu Muromachi (2): bajki otogizōshi • teatr średniowiecza; gatunki dramatyczne przed nō (kagura, gigaku, sarugaku, bugaku, dengaku); powstanie i rozwój teatru nō; charakterystyka teatru nō ; farsy kyōgen • narodziny i rozkwit kultury mieszczańskiej; poezja popularna (haikai, haiku, kyōka); szkoły haikai; Matsuo Bashō; twórczość Kobayashi Issa • literatura mieszczańska; nowe formy prozy (literatura popularna i pouczająca oraz jej znaczenie oraz ukiyozōshi – ich rodzaje i tematyka; Ihara Saikaku) • teatr nowożytny jōruri (bunraku) i kabuki • spuścizna Chikamatsu Monzaemona; charakterystyka najpopularniejszych dramatów jōruri i kabuki (treść, główne idee, sterotypy postaci) • poezja od połowy XVIII w. (epigoni poezji dworskiej; odrodzenie stylu Bashō (shōfū-kaifuku) i twórczość Yosa Busona; „jedność tekstu i obrazu”) • literatura dla rozrywki (gesaku-bungaku) – proza późnego Edo i jej walory literackie: rodzaje literatury dla rozrywki; słynni twórcy gesaku-bungaku i ich utwory • popularność studiów humanistycznych i nowożytna myśl religijno-filozoficzna; wpływ estetyki (ukiyo, kanzen-chōaku) i etyki konfucjańskiej (shingaku) na literaturę okresu Edo |
Literatura: |
Wybór: Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska-Nawrocka, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009 Estetyka japońska. Antologia (t. 1-3), red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 ―, A History of Japanese Literature. Vol. 2: World Within Walls - Japanese Literature of the Pre-Modern Era 1600-1876, Columbia Univ. Press 1999 ―, Travelers of a Hundred Ages, Columbia University Press, New York 1999 Kordzińska-Nawrocka Iwona, Ulotny świat ukiyo. Obraz kltury mieszczańskiej w twórczości Ihary Saikaku, Wydawnictwa UW, Warszawa 2010 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Olszewski Krzysztof, Ki no Tsurayuki a poszukiwanie tożsamości kulturowej w literaturze japońskiej X wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny (t. 1-2) , Wydawnictwo Trio, Warszawa 2010 przekłady literatury klasycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
pisemna praca zaliczeniowa po pierwszym semestrze oraz egzamin ustny po drugim semestrze, które weryfikują również znajomość omawianych na zajęciach lektur (W04, W05, U09, U10, K05) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
UWAGA: W sytuacji pandemicznej i konieczności przejścia na zdalną formę nauczania, zajęcia będą realizowane synchronicznie lub asynchronicznie z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle UMK i/lub Office 365, głównie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia (cz. I) • periodyzacja historii literatury japońskiej; przedpiśmienna tradycja literacka oraz etapy asymilacji pisma chińskiego w Japonii; najstarsze formy literackie • wielkie kroniki narodowe: Kojiki, Nihongi; zapiski obyczajów ludowych (fudoki) • poezja rodzima w okresie Nara • chińska krytyka literacka i poezja chińska – sinizacja kultury japońskiej – wpływy buddyzmu; narodziny setsuwa • odrodzenie tradycji narodowej (kokufūka) • poetyka Kokin-wakashū • rozwój nowych gatunków prozy w X wieku: pierwsze opowieści (monogatari); Tosa-nikki jako utwór prekursorski • literatura diarystyczna dam dworu (ōchō-joryū-nikki-bungaku) • Murasaki Shikibu, Genji-monogatari • Makura no sōshi i eseistyka dworska (zuihitsu); główne kategorie estetyczne okresu Heian (miyabi, okashi, aware) • opowieści historyczne (rekishi-monogatari): Eiga-monogatari i literatura epigońska (giko-monogatari) • liryka z przełomu XII/XIII w.; poetyka pieśni wiązanej (renga) • opowieści wojenne (gunki-monogatari ): Heike monogatari |
|
Literatura: |
Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska-Nawrocka, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009 Estetyka japońska. Antologia , red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Olszewski Krzysztof, Ki no Tsurayuki a poszukiwanie tożsamości kulturowej w literaturze japońskiej X wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 przekłady klasycznej literatury japońskiej |
|
Uwagi: |
Po omówieniu materiału stanowiącego część pierwszą kursu "Historia literatury japońskiej", obejmującego zakresem twórczość literacką od starożytności po początek okresu Kamakura, studenci zdają śródsemestralne kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej. Jego zaliczenie jest warunkiem koniecznym podejścia do egzaminu końcowego, który odbywa się formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Wojciech Nowak | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest twórczości literackiej w Japonii w okresie od XIII do połowy XIX w. Omawia wszystkie najważniejsze zjawiska, jakie zachodziły na przestrzeni stuleci, prezentuje powstanie i rozwój gatunków, a także pisarstwo poszczególnych autorów. |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia (cz. II) • literatura anegdotyczna (setsuwa bungaku) i podróżnicza (kikō-bungaku) • literatura eseistyczna (sylwy Hōjōki i Tsurezuregusa) i twórczość pisarzy-outsiderów-eremitów (inja-bungaku); kategorie estetyczne średniowiecza: yūgen, wabi, sabi • literatura okresu Muromachi (1): gozan-bungaku; diarystyka i zapiski z podróży; opowieści religijne i świeckie • literatura okresu Muromachi (2): bajki otogizōshi • teatr średniowiecza; gatunki dramatyczne przed nō (kagura, gigaku, sarugaku, bugaku, dengaku); powstanie i rozwój teatru nō; charakterystyka teatru nō ; farsy kyōgen • narodziny i rozkwit kultury mieszczańskiej; poezja popularna (haikai, haiku, kyōka); szkoły haikai; Matsuo Bashō; twórczość Kobayashi Issa • literatura mieszczańska; nowe formy prozy (literatura popularna i pouczająca oraz jej znaczenie oraz ukiyozōshi – ich rodzaje i tematyka; Ihara Saikaku) • teatr nowożytny jōruri (bunraku) i kabuki • spuścizna Chikamatsu Monzaemona; charakterystyka najpopularniejszych dramatów jōruri i kabuki (treść, główne idee, sterotypy postaci) • poezja od połowy XVIII w. (epigoni poezji dworskiej; odrodzenie stylu Bashō (shōfū-kaifuku) i twórczość Yosa Busona; „jedność tekstu i obrazu”) • literatura dla rozrywki (gesaku-bungaku) – proza późnego Edo i jej walory literackie: rodzaje literatury dla rozrywki; słynni twórcy gesaku-bungaku i ich utwory • popularność studiów humanistycznych i nowożytna myśl religijno-filozoficzna; wpływ estetyki (ukiyo, kanzen-chōaku) i etyki konfucjańskiej (shingaku) na literaturę okresu Edo |
|
Literatura: |
Estetyka japońska. Antologia (t. 1-3), red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 ―, A History of Japanese Literature. Vol. 2: World Within Walls - Japanese Literature of the Pre-Modern Era 1600-1876, Columbia Univ. Press 1999 ―, Travelers of a Hundred Ages, Columbia University Press, New York 1999 Kordzińska-Nawrocka Iwona, Ulotny świat ukiyo. Obraz kltury mieszczańskiej w twórczości Ihary Saikaku, Wydawnictwa UW, Warszawa 2010 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny (t. 1-2) , Wydawnictwo Trio, Warszawa 2010 przekłady literatury klasycznej |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje całość materiału z przedmiotu "Historia literatury japońskiej", począwszy od starożytności po koniec okresu nowożytnego. Egazmin końcowy odbywa się w fomie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Wojciech Nowak | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest twórczości literackiej w Japonii w okresie od XIII do połowy XIX w. Omawia wszystkie najważniejsze zjawiska, jakie zachodziły na przestrzeni stuleci, prezentuje powstanie i rozwój gatunków, a także pisarstwo poszczególnych autorów. |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia (cz. II) • literatura anegdotyczna (setsuwa bungaku) i podróżnicza (kikō-bungaku) • literatura eseistyczna (sylwy Hōjōki i Tsurezuregusa) i twórczość pisarzy-outsiderów-eremitów (inja-bungaku); kategorie estetyczne średniowiecza: yūgen, wabi, sabi • literatura okresu Muromachi (1): gozan-bungaku; diarystyka i zapiski z podróży; opowieści religijne i świeckie • literatura okresu Muromachi (2): bajki otogizōshi • teatr średniowiecza; gatunki dramatyczne przed nō (kagura, gigaku, sarugaku, bugaku, dengaku); powstanie i rozwój teatru nō; charakterystyka teatru nō ; farsy kyōgen • narodziny i rozkwit kultury mieszczańskiej; poezja popularna (haikai, haiku, kyōka); szkoły haikai; Matsuo Bashō; twórczość Kobayashi Issa • literatura mieszczańska; nowe formy prozy (literatura popularna i pouczająca oraz jej znaczenie oraz ukiyozōshi – ich rodzaje i tematyka; Ihara Saikaku) • teatr nowożytny jōruri (bunraku) i kabuki • spuścizna Chikamatsu Monzaemona; charakterystyka najpopularniejszych dramatów jōruri i kabuki (treść, główne idee, sterotypy postaci) • poezja od połowy XVIII w. (epigoni poezji dworskiej; odrodzenie stylu Bashō (shōfū-kaifuku) i twórczość Yosa Busona; „jedność tekstu i obrazu”) • literatura dla rozrywki (gesaku-bungaku) – proza późnego Edo i jej walory literackie: rodzaje literatury dla rozrywki; słynni twórcy gesaku-bungaku i ich utwory • popularność studiów humanistycznych i nowożytna myśl religijno-filozoficzna; wpływ estetyki (ukiyo, kanzen-chōaku) i etyki konfucjańskiej (shingaku) na literaturę okresu Edo |
|
Literatura: |
Estetyka japońska. Antologia (t. 1-3), red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 ―, A History of Japanese Literature. Vol. 2: World Within Walls - Japanese Literature of the Pre-Modern Era 1600-1876, Columbia Univ. Press 1999 ―, Travelers of a Hundred Ages, Columbia University Press, New York 1999 Kordzińska-Nawrocka Iwona, Ulotny świat ukiyo. Obraz kltury mieszczańskiej w twórczości Ihary Saikaku, Wydawnictwa UW, Warszawa 2010 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny (t. 1-2) , Wydawnictwo Trio, Warszawa 2010 przekłady literatury klasycznej |
|
Uwagi: |
Egzamin obejmuje całość materiału z przedmiotu "Historia literatury japońskiej", począwszy od starożytności po koniec okresu nowożytnego. Egazmin końcowy odbywa się w fomie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.