Historia literatury japońskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP3L-HLJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury japońskiej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru 3 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | japoński |
Wymagania wstępne: | zaliczenie poprzednich semestrów kursu tego przedmiotu student będzie miał obowiązek przygotować prezentację na wybrany przez wykładowcę/lub studenta temat lub opracować artykuł naukowy lub przeczytać lekturę związaną z tematyką wykładów i w celu sprawnego koordynowania takimi małymi lub większymi projektami na zajęciach z grupą ponad 20-osobową wymagana będzie obecność. Ponadto na zajęciach studenci będą proszeni o czytanie fragmentów literatury omawianej na zajęciach i interpretowanie w grupach kilkuosobowych |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1,1 ECTS] • 25 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur) [0,8 ECTS] • 3 godziny = konsultacje z wykładowcą [0,1 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po skończeniu kursu student/ka: ma wiedzę o literaturze japońskiej, rozumie jej kontekst historyczno-kulturowyoraz zna postawy przekładoznawstwa w kontekście literackim. Łączy wiedzę z innymi dziedzinami nauk humanistycznych. - ma zaawansowaną wiedzę o języku japońskim (K_W01), - ma zaawansowaną wiedzę o literaturze japońskiego obszaru językowego obejmującą jej periodyzację, genologię oraz twórczość wybranych autorów (K_W04), - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa ogólnego i japonistycznego (K_W05), - ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06), - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój kultury Azji Wschodniej (K_W08), - ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze Japonii (np., media, teatr, film (K_W09), - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym (K_W10) -zna zasady przekładoznawstwa w stopniu zaawansowanym (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po skończeniu kursu student/ka: - umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze (K_U10), - umie umiejscowić poznawane utwory w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym (K_U11), - umie rozpoznać rodzaj literacki i gatunkową konwencję poznawanych utworów (K_U12), - umie dokonać analizy i interpretacji poznawanych utworów z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U13), - potrafi rozpoznać różne typy pozaliterackich wytworów kultury (K_U14), - posiada umiejętność tworzenia pracpisemnych w języku japońskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U15) - potrafi tłumaczyć z języka japońskiego na język polski (K_U21) - potrafi tłumaczyć z języka polskiego na język japoński (K_U22) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01), docenia związki między rodzimą tradycją i dziedzictwem kulturowym a dziedzictwem kulturowym Japonii i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K03), rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: -- wykład -- prezentacja multimedialna -- wprowadzenie elementu dyskusji na zajęciach |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Podczas cyklu wykładów student zapoznany zostaje z literaturą japońską po 1868 roku, czyli: zjawiskami w tej literaturze, wpływem Odnowy Meiji na literaturę Japonii, wpływem modernizacji Japonii na kulturę tego kraju; roli, jaką odegrały napływające do Japonii z Zachodu (rozumianego jako Europa i Stany Zjednoczone Ameryki) nowości - zjawiska materialne i niematerialne, które na długo zmieniły światopogląd Japończyków, wpływając tym samym na uprawianą przez nich sztukę (literaturę, teatr). Poznaje także dzieje literatury japońskiej końca XIX wieku, poprzez epokę Taishō, Shōwa aż do współczesnej zwanej Heisei. Wprowadzony zostaje także w klimat japońskch nagród literackich, by lepiej orientować się, jacy pisarze są współcześnie "czytani" w Japonii, jacy są tłumaczeni na język polski |
Pełny opis: |
Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
Metody i kryteria oceniania: |
preentacja na ocenę znajomość lektur przygotowanie do zajęć test sprawdzający wiadomości z poprzednich zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej przy użyciu platformy e-learningowej Microsoft Teams (będącej narzędziem Microsoft365) Dzięki zamieszczanym na niej materiałom (prezentacje w programie Power Point, zdjęcia pisarzy - miejsc- środowiska pisarza, skany literatury japońskiej w polskim tłumaczeniu oraz w oryginalnym języku japońskim), a także hyperlinki do źródeł związanych tematycznie z wykładem (artykuły naukowe w j. polskim, jak i j.angielskim) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
|
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
|
Uwagi: |
Egzamin kończący przedmiot odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 30 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych). Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi. UWAGA! W przypadku konieczności przejścia na tryb zdalny, Egzamin z przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (będącej narzędziem Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest: terminowe podejście do testu zaliczeniowego w czasie wirtualnym określonym odpowiednio wcześniej przez prowadzącego przy wykorzystaniu linku podanego przez prowadzącego przedmiot, wypełnienie testu zaliczeniowego i uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej przy użyciu platformy e-learningowej Microsoft Teams (będącej narzędziem Microsoft365) Dzięki zamieszczanym na niej materiałom (prezentacje w programie Power Point, zdjęcia pisarzy - miejsc- środowiska pisarza, skany literatury japońskiej w polskim tłumaczeniu oraz w oryginalnym języku japońskim), a także hyperlinki do źródeł związanych tematycznie z wykładem (artykuły naukowe w j. polskim, jak i j.angielskim) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
|
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
|
Uwagi: |
Egzamin kończący przedmiot odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 30 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych). Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi. UWAGA! W przypadku konieczności przejścia na tryb zdalny, Egzamin z przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (będącej narzędziem Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest: terminowe podejście do testu zaliczeniowego w czasie wirtualnym określonym odpowiednio wcześniej przez prowadzącego przy wykorzystaniu linku podanego przez prowadzącego przedmiot, wypełnienie testu zaliczeniowego i uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia odbywać się będą w formie zdalnej przy użyciu platformy e-learningowej Microsoft Teams (będącej narzędziem Microsoft365) Dzięki zamieszczanym na niej materiałom (prezentacje w programie Power Point, zdjęcia pisarzy - miejsc- środowiska pisarza, skany literatury japońskiej w polskim tłumaczeniu oraz w oryginalnym języku japońskim), a także hyperlinki do źródeł związanych tematycznie z wykładem (artykuły naukowe w j. polskim, jak i j.angielskim) |
|
Pełny opis: |
Zajęcia w semestrze letnim 2021/2022 odbywać się będą stacjonarnie. UWAGA! ***** Na wypadek zaistnienia konieczności przejścia na tryb zdalny, alternatywą będą zajęcia realizowane zgodnie z poniższym opisem: Zajęcia w tym cyklu prowadzone w formie zdalnej na platformie e-learningowej Microsoft teams (narzędzie aplikacji Microsoft365) zachowują w stosunku do zajęć stacjonarnych ten sam zakres tematyczny opisany w Podstawowych informacjach o przedmiocie Podczas wykładów z historii literatury japońskiej (po 1868 roku) student zostaje wprowadzony w takie tematy, jak: 1. Modernizacja oraz przemiany w społeczeństwie oraz kulturze. 2. Podział na okresy; przegląd głównych szkół i tendencji 3. Epigoni literatury Edo. Satyra na bałwochwalczych imitatorów Europy. 4. Twórczość oświeceniowa – poglądy Fukuzawy Yukichi. Dominacja utylitaryzmu i praktycyzmu. Rozwój prasy i jej znaczenie dla popularyzacji literatury. 5. Przekłady i trawestacje literatury europejskiej oraz znaczenie seiji-shōsetsu Ruch na rzecz wprowadzenia żywego języka mówionego do literatury (o zgodność mowy i tekstu pisanego). 6. Różnica między językiem literatury epok minionych a XX w. 7. Narodzin nowej powieści realistycznej. Tsubouchi Shōyō: forma i zadania powieści a tradycja anglosaska. Futabatei Shimei: tradycja rosyjska 8. Tendencje pseudoklasyczne i oznaki rozczarowania europeizacją. Ken’yūsha, Ozaki Kōyō, Koda Rōhan, Higuchi Ichiyō. Obraz kobiety w prozie Higuchi. 9. Tendencje romantyczne. Wczesna twórczość Mori Ōgai, Kitamury Tōkoku. 10. W kręgu bungaku-kai i myśl chrześcijańska. Między romantyzmem a realizmem: Izumi Kyōka, Tokutomi Roka, Tokuda Shūsei, Mayama Seika, Kunikida Doppo 11. Powstanie, rozwój i charakterystyka japońskiego naturalizmu. Powstanie i rozwój powieści – shōsetsu. Powieść o sobie – shi-shōsetsu. 12. Krytyka naturalizmu. Tendencje antynaturalistyczne: Shirakaba, Tanbi-ha (estetyzm, neoromantyzm) 13. Tendencje antynaturalistyczne i antyidealistyczne: shinrichi-ha (neointelektualizm), shingenjitsu-shugi (neorealizm) 14A Pisarze niezależni- twórczość Natsumego Soseki 14B Szkoła estetów - tambiha: Tanizaki, Nagai, Sato 15. Narodziny nowych form poezji. W kręgu romantyków i symbolistów. 16. Przemiany w teatrze. Ruch reformujący kabuki. Narodziny shinpa. Narodziny shingeki 17. Narodziny literatury dziecięcej - czasopisma dla dzieci - zwłaszcza działalność "Akai Tori" (1918-1936) - Suzuki Miekichi, Ogawa Mimei i inni 18. Ruchy chłopskie, robotnicze i powstanie literatury proletariackiej. Problem tzw. demokracji okresu Taishō. 19. Modernizm (neosensualizm, neopsychologizm i in.). 20. Sytuacja literatury przed wybuchem i podczas wojny. Walka o zachowanie praw literatury i okres ożywienia artystycznego w latach trzydziestych. 21. Literatura po II wojnie światowej – powrót wielkich mistrzów pióra. 22. Rozrachunek z odpowiedzialnością za wojnę: szkoła powojenna sengoha Działalność czasopisma Kindai-bungaku i innych pism literackich. 23. Literatura demokratyczna. Demokratyzacja i rozwój ruchu związkowego. 24. Dazai Osamu – konflikty moralne. 25. Nowe poszukiwania warsztatowe i ideowe. Sukces Abe Kōbō. Trzecie pokolenie młodych. 26. Ōe Kenzaburō i Kaikō Takeshi – konflikty moralne i polityczne. Poszukiwanie nowych tematów – pokolenie przełomu lat 60-tych (demonstracje przeciwko Anpo) i lat 70-tych 27. Powojenna literatura obyczajowa. Blaski i cienie literatury popularnej. 28. Rozwój krytyki literackiej i badań literaturoznawczych. Recepcja literatury japońskiej w świecie (w Polsce) 29. Japońskie nagrody literackie - zwłaszcza Akutagawa-sho (jej historia) i Naoki- sho (historia) 30. Pisarze tłumaczeni współcześnie na język polski - historia przekładu literatury japońskiej na j. polski; główne wydawnictwa i ośrodki badawcze literatury japońskiej (badacze i ich działalność) 31. Główne tendencje w literaturze japońskiej XXI wieku 32. Blogi literackie w Polsce poświęcone literaturze japońskiej i jej historii. |
|
Literatura: |
Lista lektur, których znajomość będzie wymagana podczas egzaminu zostanie przekazana studentom na początku roku akademickiego Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska , t. I, II, III, PIW, Warszawa l994-1996. Mikołaj Melanowicz, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003. Mikołaj Melanowicz, Japońskie narracje. Studia o pisarzach współczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004. Wilkoszewska Krystyna (red.), Estetyka japońska, t. I, II, III, Universitas, Kraków 2008. Żeromska Estera, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, Kyōgen, t. 2: Kabuki, Bunraku, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2010 Keene Donald, Dawn to the West: Japanese Literature in the Modern Era, t. 2: Poetry, Drama, Criticism; t. 3: Fiction; Holt, Rinehart and Winston, New York 1984 Literatura przygotowywana we fragmentach przez prowadzącego w zależności od tematyki wykładu, jako punkt odniesienia w stosunku do tematu wykładu etc. |
|
Uwagi: |
Egzamin kończący przedmiot odbywać się będzie stacjonarnie w formie pisemnej (test składający się z 30 pytań wymagających krótkich odpowiedzi, czasem także bardziej rozbudowanych). Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi. UWAGA! W przypadku konieczności przejścia na tryb zdalny, Egzamin z przedmiotu odbywać się będzie na podstawie zdania testu dostępnego na platformie MICROSOFT FORMS (będącej narzędziem Microsoft365) aktywnego w czasie wskazanym przez prowadzącego przedmiot. Warunkiem zaliczenia jest: terminowe podejście do testu zaliczeniowego w czasie wirtualnym określonym odpowiednio wcześniej przez prowadzącego przy wykorzystaniu linku podanego przez prowadzącego przedmiot, wypełnienie testu zaliczeniowego i uzyskanie progu 70% prawidłowych odpowiedzi |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.