Konwersatorium z zakresu kulturoznawstwa japońskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP3L-KONK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z zakresu kulturoznawstwa japońskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru 3 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | japoński |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1,2 ECTS] • 38 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) [1,4 ECTS] • 10 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,4 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | -- student ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) -- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06) -- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) -- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05) -- w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie poszerzać wiedzę studenta na temat różnych zagadnień i zjawisk dotyczących Japonii, które nie były szerzej omawiane w ramach innego przedmiotu lub nie były poruszane w ogóle. W przypadku przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywały się w formie wideokonferencji na platformie MSTeams w czasie rzeczywistym, w stałym przedziale czasowym (zgodnie z planem semestralnym). Ze względu na tematykę i formę zajęć każdy z uczestników musi posiadać dostęp do mikrofonu. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć w danym cyklu jest zmienna; szczegóły dotyczące poszczególnych zajęć w opisach poszczególnych cykli. |
Literatura: |
podawana przez wykładowcę w trakcie trwania kursu; zmienna w zależności od cyklu |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywny udział w trakcie zajęć - prezentacje (30% oceny, uzyskiwane poprzez obecność i aktywny udział w trakcie części dyskusyjnych zajęć) - test pisemny na koniec semestru (70% oceny) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jarosz, Małgorzata Sobczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu wczesnych kontaktów japońsko-europejskich (od XVI do XVIII w.). Poprzez lekturę i krytyczną analizę wybranych źródeł, zajęcia będą miały na celu poszukiwanie odpowiedzi na pytania, w jaki sposób ówcześni Europejczycy postrzegali Japończyków oraz w jaki sposób Japończycy postrzegali Europejczyków. Nacisk zostanie położony na zagadnienia kulturowe, religijne i literackie. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: 1. Wprowadzenie do historii kontaktów japońsko-europejskich. 2. Pierwsi Europejczycy na japońskiej ziemi w świetle dokumentów japońskich (Teppō-ki) oraz europejskich (Fernão Mendes Pinto „odkrywca Japonii”, Joao Rodriguez Tcuzu); 3. Wiedza Europejczyków o Japonii przed zainicjowaniem misji jezuickich przez Franciszka Ksawerego (przed 15.08.1549 r.). 4. Pierwsze w języku polskim informacje o Japonii (Piotr Skarga), sylwetka Wojciecha Męcińskiego – misjonarza i pierwszego Polaka w Japonii; 5. Najstarsze studium z zakresu kultury porównawczej: Luis Frois, „Tratado sobre las contradicciones y diferencias de costumbres entre los europeos y japoneses” (Traktat o przeciwieństwach i różnicach w zwyczajach Europejczyków i Japończyków…), Kazusa,1585; 6. Kontakty literackie (literatura piękna: „Bajki Ezopa”, „Heike monogatari”, literatura religijna: „Żywoty świętych” (Sanctos no Gosagveo)); 7. Polemika międzywyznaniowa, debaty religijne (buddyjsko-chrześcijańskie); 8. Literatura antychrześcijańska (traktaty, beletrystyka) 9. Japońska kultura i obyczaje w opisach misjonarzy (Joao Rodriguez Tcuzu); 10. Japonia w opisach kupców europejskich (Avila Giron, Francesco Carletti) 11. Japonia w opisach kupców brytyjskich (William Adams, Richard Cocks); działalność faktorii handlowej Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej; 12. Deptanie obrazów (e-fumi): obraz literacki oraz spór o deptanie świętych wizerunków w relacjach angielskich i holenderskich; 13. Losy Japończyków mieszanej krwi (O-Haru z Dżakarty) 14. Kompendia wiedzy o Japonii (Arnoldus Montanus, Athanasius Kircher, Engelbert Kaempfer); 15. Siedemnastowieczne opisy Ajnów w oparciu o relacje misjonarzy, którzy dotarli na Hokkaidō (Jeronimo de Angelis, Diogo Carvalho); 16. Wymiana intelektualna z Holendrami, rangaku, wiedza Japończyków o Holendrach (np. Kōmō zatsuwa); |
|
Literatura: |
Materiały wskazane przez prowadzającego. Literatura uzupełniająca: Greń Jędrzej, Anglicy w Japonii (1600-1623): handel, realia działalności, relacje, Warszawa 2014. Tazbir Janusz, Rzeczpospolita szlachecka wobec wielkich odkryć, Warszawa 1973. Sobczyk Małgorzata, Jezuici wobec religii japońskich: prezentacja szesnastowiecznego dokumentu z zakresu polemiki międzywyznaniowej, w: Litteraria Copernicana (32), 2019. Sobczyk Małgorzata, Raj odnaleziony: najstarsze jezuickie źródło o Japonii oraz jego recepcja na gruncie europejskim, w: Orient w Literaturze - Literatura w Oriencie, t. 4, 2016. |
|
Uwagi: |
Warunki dopuszczenia do zaliczenia: - obecność na zajęciach (dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności) - aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć Zaliczenie i ocena na podstawie pisemnej pracy na koniec semestru (weryfikacja znajomości omówionego materiału). Praca na dowolny temat poruszony na zajęciach, objętość 4-5 stron znormalizowanego tekstu, interlinia 1.5. Praca musi zawierać cytaty z analizowanych dzieł, tytuł oraz bibliografię. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jaworowicz-Zimny, Wojciech Nowak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Jaworowicz-Zimny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone tematyce japońskich produktów kultury popularnej w kontekście strategii Cool Japan, czyli rządowego programu promującego japońskie produkty i treści, które mogą być uznane za interesujące na arenie międzynarodowej, w celu podniesienia ogólnej atrakcyjności Japonii w oczach obcokrajowców i budowy jej pozytywnego wizerunku. Zajęcia będą miały na celu pogłębienie wiedzy na temat historii i charakteru japońskiej popkultury oraz sposobów jej promocji w kraju i za granicą. Każde z zagadnień zostanie najpierw przekrojowo scharakteryzowane przez prowadzącą, a potem poddane analizie i przedyskutowane wspólnie ze studentami, w oparciu o materiały pomocnicze. Nacisk położony zostanie na krytyczną ocenę omawianych produkcji w kontekście ich osadzenia w kulturze Japonii, a także wynikające z różnic kulturowych potencjalne problemy w ich odbiorze przez konsumentów zagranicznych. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: 1. Przedstawienie strategii Cool Japan 2. Manga –skąd się wzięła, w jaki sposób trafia na rynki zagraniczne, i jak zakorzeniała się w Polsce 3. Anime – sukcesy lat 90., wyzwania XXI wieku i rola fanów w promocji japońskich treści 4. Telewizja –specyfika seriali i programów rozrywkowych 5. Kino popularne –czego świat oczekuje od kina japońskiego? 6. Muzyka – przełożenie charakterystyki japońskiego rynku muzycznego na sukcesy (lub ich brak) japońskich twórców za granicą 7. Gry – światowe sukcesy JRPG a gatunki, które nie wyszły poza Japonię 8. Kultura fanowska – rozkwit rynku dojinshi, cosplay podbijający świat i fenomen Vocaloidów |
|
Literatura: |
Materiały wskazane przez prowadzającego. Literatura uzupełniająca: Freedman, Alisa, Introducing Japanese Popular Culture, Londyn 2023 (II edycja) McLelland Mark, End of Cool Japan: Ethical, Legal, and Cultural Challenges to Japanese Popular Culture, Londyn 2018. Sugimoto, Yoshio 2014. Cambridge Companion to Modern Japanese Culture, Cambridge 2009. |
|
Uwagi: |
Warunki dopuszczenia do zaliczenia: - obecność na zajęciach (dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności) - aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć Zaliczenie i ocena na podstawie ustnej prezentacji (od 5 do 10 min) na temat związany z zajęciami, w której oceniane będą: - merytoryczna poprawność - nawiązania do treści omawianych na zajęciach - dobór argumentów - spójna kompozycja - wykorzystanie literatury (prezentacja musi zawierać bibliografię) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-23 - 2026-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jaworowicz-Zimny, Wojciech Nowak | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Jaworowicz-Zimny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone tematyce japońskich produktów kultury popularnej w kontekście strategii Cool Japan, czyli rządowego programu promującego japońskie produkty i treści, które mogą być uznane za interesujące na arenie międzynarodowej, w celu podniesienia ogólnej atrakcyjności Japonii w oczach obcokrajowców i budowy jej pozytywnego wizerunku. Zajęcia będą miały na celu pogłębienie wiedzy na temat historii i charakteru japońskiej popkultury oraz sposobów jej promocji w kraju i za granicą. Każde z zagadnień zostanie najpierw przekrojowo scharakteryzowane przez prowadzącą, a potem poddane analizie i przedyskutowane wspólnie ze studentami, w oparciu o materiały pomocnicze. Nacisk położony zostanie na krytyczną ocenę omawianych produkcji w kontekście ich osadzenia w kulturze Japonii, a także wynikające z różnic kulturowych potencjalne problemy w ich odbiorze przez konsumentów zagranicznych. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: 1. Przedstawienie strategii Cool Japan 2. Manga –skąd się wzięła, w jaki sposób trafia na rynki zagraniczne, i jak zakorzeniała się w Polsce 3. Anime – sukcesy lat 90., wyzwania XXI wieku i rola fanów w promocji japońskich treści 4. Telewizja –specyfika seriali i programów rozrywkowych 5. Kino popularne –czego świat oczekuje od kina japońskiego? 6. Muzyka – przełożenie charakterystyki japońskiego rynku muzycznego na sukcesy (lub ich brak) japońskich twórców za granicą 7. Gry – światowe sukcesy JRPG a gatunki, które nie wyszły poza Japonię 8. Kultura fanowska – rozkwit rynku dojinshi, cosplay podbijający świat i fenomen Vocaloidów |
|
Literatura: |
Materiały wskazane przez prowadzającego. Literatura uzupełniająca: Freedman, Alisa, Introducing Japanese Popular Culture, Londyn 2023 (II edycja) McLelland Mark, End of Cool Japan: Ethical, Legal, and Cultural Challenges to Japanese Popular Culture, Londyn 2018. Sugimoto, Yoshio 2014. Cambridge Companion to Modern Japanese Culture, Cambridge 2009. |
|
Uwagi: |
Warunki dopuszczenia do zaliczenia: - obecność na zajęciach (dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności) - aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć Zaliczenie i ocena na podstawie ustnej prezentacji (od 5 do 10 min) na temat związany z zajęciami, w której oceniane będą: - merytoryczna poprawność - nawiązania do treści omawianych na zajęciach - dobór argumentów - spójna kompozycja - wykorzystanie literatury (prezentacja musi zawierać bibliografię) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.