Konwersatorium z zakresu kulturoznawstwa japońskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP3L-KONK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium z zakresu kulturoznawstwa japońskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 2 semestru 3 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1,2 ECTS] • 38 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu) [1,4 ECTS] • 10 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,4 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | -- student ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) -- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06) -- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) -- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe wybranego obszaru kulturowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05) -- w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie poszerzać wiedzę studenta na temat różnych zagadnień i zjawisk dotyczących Japonii, które nie były szerzej omawiane w ramach innego przedmiotu lub nie były poruszane w ogóle. W przypadku przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywały się w formie wideokonferencji na platformie MSTeams w czasie rzeczywistym, w stałym przedziale czasowym (zgodnie z planem semestralnym). Ze względu na tematykę i formę zajęć każdy z uczestników musi posiadać dostęp do mikrofonu. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć w danym cyklu jest zmienna; szczegóły dotyczące poszczególnych zajęć w opisach poszczególnych cykli. |
Literatura: |
podawana przez wykładowcę w trakcie trwania kursu; zmienna w zależności od cyklu |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywny udział w trakcie zajęć - prezentacje (30% oceny, uzyskiwane poprzez obecność i aktywny udział w trakcie części dyskusyjnych zajęć) - test pisemny na koniec semestru (70% oceny) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Przemysław Sztafiej | |
Prowadzący grup: | Przemysław Sztafiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone lekturze oraz dyskusji na temat wybranych utworów bądź też tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa japońskiego - z naciskiem na literaturę popularną, gatunkową. Celem zajęć jest ćwiczenie zdolności do interpretowania treści utworów literackich w określonych kontekstach historycznych czy społecznych ich powstania. W przypadku przejścia na tryb zdalny zajęcia będą odbywały się w formie wideokonferencji na platformie MSTeams w czasie rzeczywistym, w stałym przedziale czasowym (zgodnie z planem semestralnym). Ze względu na tematykę i formę zajęć każdy z uczestników musi posiadać dostęp do mikrofonu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia wymagają lektury wybranych materiałów w języku japońskim, polskim lub angielskim przed zajęciami, a następnie zdanie wypełnionego formularza z pytaniami na temat treści, najistotniejszych motywów lub też kontekstów ważnych w interpretacji lub zrozumieniu w przypadku tekstów literackich lub też wyszczególnienia głównych tez badawczych w przypadku prac naukowych. Zajęcia podzielone są na część dyskusyjną na temat wybranego materiału oraz część poświęconą lekturze materiałów uzupełniających w języku japońskim, pozwalających na dokładniejsze zrozumienie cech charakterystycznych twórczości danego autora. Wśród autorów literackich wyselekcjonowanych do lektury znajdują się: 1. Hisao Jūran - utwór humorystyczny, ironia społeczna 2. Hoshi Shin'ichi - literatura SF 3. Komatsu Sakyō - literatura SF 4. Tsutsui Yasutaka - literatura SF 5. Edogawa Ranpo - ero-guro nansensu 6. Enchi Fumiko - seksualność, starzenie się, kobiecość i tradycyjna pozycja kobiet w Japonii 7. Shimada Keizō - wczesny komiks japoński, gatunek przygodowy, imperializm oraz "orientalizm" |
|
Literatura: |
Materiały wskazane przez prowadzającego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jarosz, Małgorzata Sobczyk | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Sobczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone omówieniu wczesnych kontaktów japońsko-europejskich (od XVI do XVIII w.). Poprzez lekturę i krytyczną analizę wybranych źródeł, zajęcia będą miały na celu poszukiwanie odpowiedzi na pytania, w jaki sposób ówcześni Europejczycy postrzegali Japończyków oraz w jaki sposób Japończycy postrzegali Europejczyków. Nacisk zostanie położony na zagadnienia kulturowe, religijne i literackie. |
|
Pełny opis: |
Lista zagadnień: 1. Wprowadzenie do historii kontaktów japońsko-europejskich. 2. Pierwsi Europejczycy na japońskiej ziemi w świetle dokumentów japońskich (Teppō-ki) oraz europejskich (Fernão Mendes Pinto „odkrywca Japonii”, Joao Rodriguez Tcuzu); 3. Wiedza Europejczyków o Japonii przed zainicjowaniem misji jezuickich przez Franciszka Ksawerego (przed 15.08.1549 r.). 4. Pierwsze w języku polskim informacje o Japonii (Piotr Skarga), sylwetka Wojciecha Męcińskiego – misjonarza i pierwszego Polaka w Japonii; 5. Najstarsze studium z zakresu kultury porównawczej: Luis Frois, „Tratado sobre las contradicciones y diferencias de costumbres entre los europeos y japoneses” (Traktat o przeciwieństwach i różnicach w zwyczajach Europejczyków i Japończyków…), Kazusa,1585; 6. Kontakty literackie (literatura piękna: „Bajki Ezopa”, „Heike monogatari”, literatura religijna: „Żywoty świętych” (Sanctos no Gosagveo)); 7. Polemika międzywyznaniowa, debaty religijne (buddyjsko-chrześcijańskie); 8. Literatura antychrześcijańska (traktaty, beletrystyka) 9. Japońska kultura i obyczaje w opisach misjonarzy (Joao Rodriguez Tcuzu); 10. Japonia w opisach kupców europejskich (Avila Giron, Francesco Carletti) 11. Japonia w opisach kupców brytyjskich (William Adams, Richard Cocks); działalność faktorii handlowej Brytyjskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej; 12. Deptanie obrazów (e-fumi): obraz literacki oraz spór o deptanie świętych wizerunków w relacjach angielskich i holenderskich; 13. Losy Japończyków mieszanej krwi (O-Haru z Dżakarty) 14. Kompendia wiedzy o Japonii (Arnoldus Montanus, Athanasius Kircher, Engelbert Kaempfer); 15. Siedemnastowieczne opisy Ajnów w oparciu o relacje misjonarzy, którzy dotarli na Hokkaidō (Jeronimo de Angelis, Diogo Carvalho); 16. Wymiana intelektualna z Holendrami, rangaku, wiedza Japończyków o Holendrach (np. Kōmō zatsuwa); |
|
Literatura: |
Materiały wskazane przez prowadzającego. Literatura uzupełniająca: Greń Jędrzej, Anglicy w Japonii (1600-1623): handel, realia działalności, relacje, Warszawa 2014. Tazbir Janusz, Rzeczpospolita szlachecka wobec wielkich odkryć, Warszawa 1973. Sobczyk Małgorzata, Jezuici wobec religii japońskich: prezentacja szesnastowiecznego dokumentu z zakresu polemiki międzywyznaniowej, w: Litteraria Copernicana (32), 2019. Sobczyk Małgorzata, Raj odnaleziony: najstarsze jezuickie źródło o Japonii oraz jego recepcja na gruncie europejskim, w: Orient w Literaturze - Literatura w Oriencie, t. 4, 2016. |
|
Uwagi: |
Warunki dopuszczenia do zaliczenia: - obecność na zajęciach (dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności) - aktywny udział w zajęciach, przygotowanie do zajęć Zaliczenie i ocena na podstawie pisemnej pracy na koniec semestru (weryfikacja znajomości omówionego materiału). Praca na dowolny temat poruszony na zajęciach, objętość 4-5 stron znormalizowanego tekstu, interlinia 1.5. Praca musi zawierać cytaty z analizowanych dzieł, tytuł oraz bibliografię. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.