Gramatyka klasycznego języka japońskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP3Z-GKJJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka klasycznego języka japońskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru 3 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | nie ma |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego (godziny kontaktowe) [1,2 ECTS] • 30 godzin = praca własna (zapoznanie się z materiałami, przygotowanie do egzaminu) [1,2 ECTS] • 15 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,6 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | - student ma zaawansowaną wiedzę o języku japońskim(K_W01) -- zna gramatykę, leksykę i sposób zapisu właściwy dla języka japońskiego w stopniu pozwalającym na kontynuowanie kształcenia (K_W02) -- ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i japonistycznego (K_W03) -- ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07) -- ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym (K_W11) -- ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) -- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku japońskim (K_U02) -- potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany języka japońskiego (K_U04) -- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06) -- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) -- potrafi pracować w zespole przyjmując różne role (K_U08) -- posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku japońskim i/lub w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł (K_U16) -- potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18) -- ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 lub wyższego w ramach języka japońskiego (K_U19) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -- student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01) -- identyfikuje i rozstrzyga dylematy prawne i etyczne związane z wykonywaniem zawodu (K_K02) -- dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się po japońskim obszarze językowym (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia z gramatyki klasycznego języka japońskiego mają na celu przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat ortografii i fonologii dawnej japońszczyzny, a także morfologii rzeczowników, czasowników i przymiotników. Mają umożliwić zrozumienie prostych zdań oraz fragmentów tekstów klasycznych z okresu wczesnego średniojapońskiego. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: 1. periodyzacja historii języka japońskiego; 2. fonetyka i fonologia okresu starojapońskiego i wczesnego średniojapońskiego, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów które przyczyniły się do różnic między historycznym a współczesnym zapisem sylabicznym; procesy morfofonlogiczne, np. ombin; 3. morfologia klasycznego języka japońskiego w oparciu zarówno o japońską, jak i zachodnią tradycję opisu: a) odmiana koniugowalnych kategorii leksykalnych (czasowników i czasowników przymiotnych) - grupy i kategorie odmiany, wykładniki kategorialne; b) deklinacja - wykładniki oraz paradygmat odmiany przez przypadki; c) różnorodne wykładniki fleksyjne oraz składniowe (tzw. joshi ); 4. różnice między składnią wczesnego średniojapońskiego a współczesnym japońskim (np. oznaczanie podmiotu i dopełnienia, funkcje orzeczenia w formie atrybutywnej, konstrukcja kakari-musubi i in.); 5. honoryfikatywność w klasycznym języku japońskim. |
Literatura: |
Materiały, na których bazuje niniejszy kurs, obejmują poniższe pozycje. Frellesvig, Bjarke 2010. A history of the Japanese language. New York: Cambridge University Press. Vovin, Alexander 2020. A descriptive and comparative grammar of Western Old Japanese. Revised, updated and enlarged edition. Leiden: Brill. 岡崎友子、森田勇太2016.『ワークブック 日本語の歴史』。東京都:くろしお出版。 宮腰賢、桜井満、石井正己、小田 勝編 2003『全訳古語辞典 第三版』東京都:旺文社。 W użyciu może być także dodatkowa literatura wskazana przez prowadzącego. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny z tłumaczenia i komentarza gramatycznego do wybranych fragmentów tekstów (W01, W02, W13, U06, K01) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Arkadiusz Jabłoński | |
Prowadzący grup: | Arkadiusz Jabłoński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Kurs w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 odbywa się w trybie zdalnym, z użyciem narzędzia MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się w formie wykładu przy użyciu prezentacji Power Point oraz analizy tekstów reprezentatywnych dla omawianych okresów rozwoju literatury klasycznej. Ocenę końcową student uzyska na podstawie wyników testu pisemnego w zimowej sesji egzaminacyjnej. Test będzie sprawdzał znajomość faktografii oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem krótkich fragmentów tekstów klasycznych wybranych spośród tych, jakie zostały omówione w trakcie zajęć. |
|
Uwagi: |
Kurs w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 odbywa się w trybie zdalnym, z użyciem narzędzia MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się w formie wykładu przy użyciu prezentacji Power Point oraz analizy tekstów reprezentatywnych dla omawianych okresów rozwoju literatury klasycznej. Ocenę końcową student uzyska na podstawie wyników testu pisemnego w zimowej sesji egzaminacyjnej. Test będzie sprawdzał znajomość faktografii oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem krótkich fragmentów tekstów klasycznych wybranych spośród tych, jakie zostały omówione w trakcie zajęć. |
|
Uwagi: |
Kurs w semestrze zimowym roku akademickiego 2021/2022 odbywa się w trybie zdalnym, z użyciem narzędzia MS Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.