Seminarium licencjackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2516-s1JAP3Z-SEML |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0230) Language
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty dla 1 semestru 3 roku japonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - seminarium (godziny kontaktowe) [1 ECTS] • 40 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur, przygotowywanie pracy licencjackiej) [1,5 ECTS] • 20 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,5 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka po zakończeniu zajęć: - ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (K_W06) - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka po zakończeniu zajęć: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł, sposobów oraz narzędzi /technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01) - potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U07) - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_U09) - posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków (K_U17) - potrafi przeprowadzić kwerendę biblioteczną, wykorzystywać bazy danych i posługiwać się Internetem, sporządzić bibliografię i przypisy ze stosowną dbałością o prawa autorskie, formatować dokumenty, korzystając z edytora tekstów, przygotować prezentację (K_U18) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka po zakończeniu zajęć: - w sytuacjach zawodowych potrafi pozyskać informacje służące do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K_K08) - jest przygotowany do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (K_K09) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie służy pogłębianiu wiedzy w wybranej dziedzinie oraz zdobywaniu umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych. Ponadto, kurs obejmuje redakcję pracy dyplomowej uprawniającej do przystąpienia do egzaminu kończącego studia pierwszego stopnia i uzyskanie stopnia licencjata. |
Pełny opis: |
Celem zajęć prowadzonych przez dwa semestry jest doprowadzenie do powstania pracy licencjackiej z zakresu kultury Japonii, historii literatury japońskiej lub przekładoznawstwa (przekładu tekstów literackich lub specjalistycznych, zagadnień teoretycznych), językoznawstwa japońskiego, kultury Japonii, etc. Studenci zapoznają się z techniką pisania pracy naukowej (w szczególności - opanowują umiejętność kompletowania bibliografii i technikę redakcji pracy licencjackiej w języku polskim i/lub obcym). |
Literatura: |
Literatura przedmiotu jest dobierana indywidualnie dla każdego studenta w zależności od tematu pracy licencjackiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła. Praca licencjacka. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk, Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie służy pogłębianiu wiedzy w wybranej przez studentkę/studenta dziedzinie oraz zdobywaniu umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych. Ponadto, kurs obejmuje napisanie i redakcję pracy dyplomowej uprawniającej do przystąpienia do egzaminu kończącego studia pierwszego stopnia i uzyskanie stopnia licencjata. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć prowadzonych przez dwa semestry jest doprowadzenie do powstania pracy licencjackiej z zakresu historii literatury japońskiej współczesnej lStudenci zapoznają się z techniką pisania pracy naukowej (w szczególności - opanowują umiejętność kompletowania bibliografii i technikę redakcji pracy licencjackiej w języku polskim i/lub obcym). Cele i zadania: zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia polegającego na wyjaśnieniu, czym jest praca licencjacka, jakie są jej cechy charakterystyczne. Ponadto wykładowca przedstawi i wyjaśni szczegółowo, na czym polega praca licencjacka, jaka powinna być jej struktura, układ, kompozycja. Dodatkowo, studenci w oparciu o przykładowe prace licencjackie zapoznani zostaną z technikami redagowania prac licencjackich. Przedstawione zostaną przykładowe teksty źródłowe (które w pracy licencjackiej wykorzystywane są jako bibliografia). Na podstawie tekstów wykładowca wykaże, jak należy szukać informacji i skutecznie ich używać w pracy licencjackiej. Studenci zostaną zapoznani z harmonogramem pracy na seminarium w ujęciu całościowym - a więc w odniesieniu do dwóch semestrów trwania seminarium. Prace będą rozłożone w czasie w następujący sposób: październik wprowadzenie, lektura tekstów - fragmentów prac licencjackich, materiałów źródłowych, metody wyszukiwania materiałów źródłowych, wizyta w bibliotece Wydziału Humanistycznego listopad - prezentacje studentów dotyczące wybranych przez nich tematów, wstępne kompletowanie bibliografii grudzień kompletowanie bibliografii i określenie tematu, celów pracy, a także metodologii wykorzystanej w procesie przedstawienia i opisania tematu styczeń 2022 praca nad 1 rozdziałem pracy luty 2022 praca nad 2 rozdziałem pracy marzec praca nad 3 rozdziałem pracy kwiecień praca nad zakończeniem pracy maj nanoszenie poprawek, bibliografia, korekta pracy czerwiec 2022: końcówka czerwca/ początek lipca 2022 OBRONY Wykładowca zaznacza, że w miesiącach lipcu i sierpniu i częsciowo we wrześniu 2022 będzie przebywać na ustawowym urlopie wypoczynkowym, którego daty zostaną studentom podane do wiadomości z wyprzedzeniem. |
|
Literatura: |
Wskazana przez wykładowcę - literatura przedmiotu jest dobierana indywidualnie dla każdego studenta w zależności od tematu pracy licencjackiej |
|
Uwagi: |
Poniżej znajduje się lista zagadnień - propozycji tematów dla prac licencjackich dr Marceliny de Zoete-Leśniczak: Ponieważ jestem literaturoznawcą (literatura od Meiji - 1868 wzwyż do współczesności), moim głównym obszarem badawczym jest ogólnie pojęta japońska literatura dedykowana dzieciom i młodzieży (literatura dziecięca), ale także w centrum moich badań są zagadnienia z literatury tej najnowszej. Literatura japońska (jak każda inna literatura tego globu) naturalnie odzwierciedla problemy i ważne kwestie społeczne, o których trzeba mówić, a już w ogóle pisać: Problemy społeczne - jak np. przemoc w rodzinie dyskryminacja i sytuacja mniejszości w tym przecież osób LGBT+ problem społeczeństwa starzejącego się, to wszystko zasługuje na uwagę i opracowanie. Mile widziane będa także pomysły z zakresu literatury powojennej lub literatury dla dzieci, która w Japonii narodziła się wraz z nastaniem Meiji i zakrojonych na szeroką skalę reform społeczno-kulturalno-ekonomicznych. ============================================ dr Adam Bednarczyk Zajęcia w semestrze zimowym 2021/2022 prowadzone są w formie stacjonarnej. UWAGA: W razie pogorszenia się sytuacji pandemicznej i konieczności przejścia na zdalną formę nauczania, zajęcia będą realizowane synchronicznie lub asynchronicznie z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle UMK i/lub Office 365, głównie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie służy pogłębianiu wiedzy w wybranej przez studentkę/studenta dziedzinie oraz zdobywaniu umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych. Ponadto, kurs obejmuje napisanie i redakcję pracy dyplomowej uprawniającej do przystąpienia do egzaminu kończącego studia pierwszego stopnia i uzyskanie stopnia licencjata. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć prowadzonych przez dwa semestry jest doprowadzenie do powstania pracy licencjackiej z zakresu historii literatury japońskiej współczesnej lStudenci zapoznają się z techniką pisania pracy naukowej (w szczególności - opanowują umiejętność kompletowania bibliografii i technikę redakcji pracy licencjackiej w języku polskim i/lub obcym). Cele i zadania: zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia polegającego na wyjaśnieniu, czym jest praca licencjacka, jakie są jej cechy charakterystyczne. Ponadto wykładowca przedstawi i wyjaśni szczegółowo, na czym polega praca licencjacka, jaka powinna być jej struktura, układ, kompozycja. Dodatkowo, studenci w oparciu o przykładowe prace licencjackie zapoznani zostaną z technikami redagowania prac licencjackich. Przedstawione zostaną przykładowe teksty źródłowe (które w pracy licencjackiej wykorzystywane są jako bibliografia). Na podstawie tekstów wykładowca wykaże, jak należy szukać informacji i skutecznie ich używać w pracy licencjackiej. Studenci zostaną zapoznani z harmonogramem pracy na seminarium w ujęciu całościowym - a więc w odniesieniu do dwóch semestrów trwania seminarium. Prace będą rozłożone w czasie w następujący sposób: październik wprowadzenie, lektura tekstów - fragmentów prac licencjackich, materiałów źródłowych, metody wyszukiwania materiałów źródłowych, wizyta w bibliotece Wydziału Humanistycznego listopad - prezentacje studentów dotyczące wybranych przez nich tematów, wstępne kompletowanie bibliografii grudzień kompletowanie bibliografii i określenie tematu, celów pracy, a także metodologii wykorzystanej w procesie przedstawienia i opisania tematu styczeń 2022 praca nad 1 rozdziałem pracy luty 2022 praca nad 2 rozdziałem pracy marzec praca nad 3 rozdziałem pracy kwiecień praca nad zakończeniem pracy maj nanoszenie poprawek, bibliografia, korekta pracy czerwiec 2022: końcówka czerwca/ początek lipca 2022 OBRONY Wykładowca zaznacza, że w miesiącach lipcu i sierpniu i częsciowo we wrześniu 2022 będzie przebywać na ustawowym urlopie wypoczynkowym, którego daty zostaną studentom podane do wiadomości z wyprzedzeniem. |
|
Literatura: |
Wskazana przez wykładowcę - literatura przedmiotu jest dobierana indywidualnie dla każdego studenta w zależności od tematu pracy licencjackiej |
|
Uwagi: |
Poniżej znajduje się lista zagadnień - propozycji tematów dla prac licencjackich dr Marceliny de Zoete-Leśniczak: Ponieważ jestem literaturoznawcą (literatura od Meiji - 1868 wzwyż do współczesności), moim głównym obszarem badawczym jest ogólnie pojęta japońska literatura dedykowana dzieciom i młodzieży (literatura dziecięca), ale także w centrum moich badań są zagadnienia z literatury tej najnowszej. Literatura japońska (jak każda inna literatura tego globu) naturalnie odzwierciedla problemy i ważne kwestie społeczne, o których trzeba mówić, a już w ogóle pisać: Problemy społeczne - jak np. przemoc w rodzinie dyskryminacja i sytuacja mniejszości w tym przecież osób LGBT+ problem społeczeństwa starzejącego się, to wszystko zasługuje na uwagę i opracowanie. Mile widziane będa także pomysły z zakresu literatury powojennej lub literatury dla dzieci, która w Japonii narodziła się wraz z nastaniem Meiji i zakrojonych na szeroką skalę reform społeczno-kulturalno-ekonomicznych. ============================================ dr Aleksandra Jarosz Lista dziedzin, których dotyczy seminarium, oraz propozycji puli tematycznych w obrębie tych dziedzin 1. Językoznawstwo językoznawstwo historyczne i porównawcze zmiany w języku kontakt między językami i odmianami językowymi; zapożyczenia i wpływy pomiędzy językami/odmianami językowymi języki mniejszości języki zagrożone, utrzymanie i rewitalizacja języków zróżnicowanie regionalne (dialektologia) zróżnicowanie społeczne (socjolingwistyka) cechy strukturalne języków japonicznych na tle innych języków (typologia) pismo a język 2. Riukiuanistyka prehistoria i archeologia wysp Riukiu literatura riukiuańska etnografia/folklor wysp Riukiu religia Riukiu estetyka, sztuka, sztuki sceniczne Riukiu 3. Socjologia japońskie mniejszości etniczne (Ajnu, Riukiuańczycy, Koreańczycy, Chińczycy, burakumin) oraz społeczne japońskie społeczeństwo w ujęciach płci kulturowej i ról płciowych (queer i gender studies) prawa człowieka w Japonii dyskryminacja i wykluczenie społeczne procesy demograficzne (przyrost populacji, migracja, urbanizacja, starzenie się społeczeństwa) japońska obyczajowość (życie rodzinne, style życia, światopoglądy) opieka zdrowotna, zdrowie fizyczne i psychiczne 4. Archeologia i antropologia prehistoria Wysp Japońskich pochodzenie mieszkańców Japonii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Aleksandra Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie służy pogłębianiu wiedzy w wybranej przez studentkę/studenta dziedzinie oraz zdobywaniu umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych. Ponadto, kurs obejmuje napisanie i redakcję pracy dyplomowej uprawniającej do przystąpienia do egzaminu kończącego studia pierwszego stopnia i uzyskanie stopnia licencjata. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć prowadzonych przez dwa semestry jest doprowadzenie do powstania pracy licencjackiej z zakresu historii literatury japońskiej współczesnej lStudenci zapoznają się z techniką pisania pracy naukowej (w szczególności - opanowują umiejętność kompletowania bibliografii i technikę redakcji pracy licencjackiej w języku polskim i/lub obcym). Cele i zadania: zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia polegającego na wyjaśnieniu, czym jest praca licencjacka, jakie są jej cechy charakterystyczne. Ponadto wykładowca przedstawi i wyjaśni szczegółowo, na czym polega praca licencjacka, jaka powinna być jej struktura, układ, kompozycja. Dodatkowo, studenci w oparciu o przykładowe prace licencjackie zapoznani zostaną z technikami redagowania prac licencjackich. Przedstawione zostaną przykładowe teksty źródłowe (które w pracy licencjackiej wykorzystywane są jako bibliografia). Na podstawie tekstów wykładowca wykaże, jak należy szukać informacji i skutecznie ich używać w pracy licencjackiej. Studenci zostaną zapoznani z harmonogramem pracy na seminarium w ujęciu całościowym - a więc w odniesieniu do dwóch semestrów trwania seminarium. Prace będą rozłożone w czasie w następujący sposób: październik wprowadzenie, lektura tekstów - fragmentów prac licencjackich, materiałów źródłowych, metody wyszukiwania materiałów źródłowych, wizyta w bibliotece Wydziału Humanistycznego listopad - prezentacje studentów dotyczące wybranych przez nich tematów, wstępne kompletowanie bibliografii grudzień kompletowanie bibliografii i określenie tematu, celów pracy, a także metodologii wykorzystanej w procesie przedstawienia i opisania tematu styczeń 2022 praca nad 1 rozdziałem pracy luty 2022 praca nad 2 rozdziałem pracy marzec praca nad 3 rozdziałem pracy kwiecień praca nad zakończeniem pracy maj nanoszenie poprawek, bibliografia, korekta pracy czerwiec 2022: końcówka czerwca/ początek lipca 2022 OBRONY Wykładowca zaznacza, że w miesiącach lipcu i sierpniu i częsciowo we wrześniu 2022 będzie przebywać na ustawowym urlopie wypoczynkowym, którego daty zostaną studentom podane do wiadomości z wyprzedzeniem. |
|
Literatura: |
Wskazana przez wykładowcę - literatura przedmiotu jest dobierana indywidualnie dla każdego studenta w zależności od tematu pracy licencjackiej |
|
Uwagi: |
Poniżej znajduje się lista zagadnień - propozycji tematów dla prac licencjackich dr Marceliny de Zoete-Leśniczak: Ponieważ jestem literaturoznawcą (literatura od Meiji - 1868 wzwyż do współczesności), moim głównym obszarem badawczym jest ogólnie pojęta japońska literatura dedykowana dzieciom i młodzieży (literatura dziecięca), ale także w centrum moich badań są zagadnienia z literatury tej najnowszej. Literatura japońska (jak każda inna literatura tego globu) naturalnie odzwierciedla problemy i ważne kwestie społeczne, o których trzeba mówić, a już w ogóle pisać: Problemy społeczne - jak np. przemoc w rodzinie dyskryminacja i sytuacja mniejszości w tym przecież osób LGBT+ problem społeczeństwa starzejącego się, to wszystko zasługuje na uwagę i opracowanie. Mile widziane będa także pomysły z zakresu literatury powojennej lub literatury dla dzieci, która w Japonii narodziła się wraz z nastaniem Meiji i zakrojonych na szeroką skalę reform społeczno-kulturalno-ekonomicznych. ============================================ dr Aleksandra Jarosz Lista dziedzin, których dotyczy seminarium, oraz propozycji puli tematycznych w obrębie tych dziedzin 1. Językoznawstwo językoznawstwo historyczne i porównawcze zmiany w języku kontakt między językami i odmianami językowymi; zapożyczenia i wpływy pomiędzy językami/odmianami językowymi języki mniejszości języki zagrożone, utrzymanie i rewitalizacja języków zróżnicowanie regionalne (dialektologia) zróżnicowanie społeczne (socjolingwistyka) cechy strukturalne języków japonicznych na tle innych języków (typologia) pismo a język 2. Riukiuanistyka prehistoria i archeologia wysp Riukiu literatura riukiuańska etnografia/folklor wysp Riukiu religia Riukiu estetyka, sztuka, sztuki sceniczne Riukiu 3. Zagadnienia społeczno-kulturowe japońskie mniejszości etniczne (Ajnu, Riukiuańczycy, Koreańczycy, Chińczycy, burakumin) oraz społeczne japońskie społeczeństwo w ujęciach płci kulturowej i ról płciowych (queer i gender studies) prawa człowieka w Japonii dyskryminacja i wykluczenie społeczne procesy demograficzne (przyrost populacji, migracja, urbanizacja, starzenie się społeczeństwa) japońska obyczajowość (życie rodzinne, style życia, światopoglądy) opieka zdrowotna, zdrowie fizyczne i psychiczne 4. Zagadnienia archeologiczne i antropologiczne prehistoria Wysp Japońskich pochodzenie mieszkańców Japonii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Arkadiusz Jabłoński, Przemysław Sztafiej | |
Prowadzący grup: | Marcelina De Zoete-Leśniczak, Arkadiusz Jabłoński, Przemysław Sztafiej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Seminarium licencjackie służy pogłębianiu wiedzy w wybranej przez studentkę/studenta dziedzinie oraz zdobywaniu umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do przygotowywania prac pisemnych i wystąpień ustnych. Ponadto, kurs obejmuje napisanie i redakcję pracy dyplomowej uprawniającej do przystąpienia do egzaminu kończącego studia pierwszego stopnia i uzyskanie stopnia licencjata. |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć prowadzonych przez dwa semestry jest doprowadzenie do powstania pracy licencjackiej z zakresu historii literatury japońskiej współczesnej lStudenci zapoznają się z techniką pisania pracy naukowej (w szczególności - opanowują umiejętność kompletowania bibliografii i technikę redakcji pracy licencjackiej w języku polskim i/lub obcym). Cele i zadania: zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia polegającego na wyjaśnieniu, czym jest praca licencjacka, jakie są jej cechy charakterystyczne. Ponadto wykładowca przedstawi i wyjaśni szczegółowo, na czym polega praca licencjacka, jaka powinna być jej struktura, układ, kompozycja. Dodatkowo, studenci w oparciu o przykładowe prace licencjackie zapoznani zostaną z technikami redagowania prac licencjackich. Przedstawione zostaną przykładowe teksty źródłowe (które w pracy licencjackiej wykorzystywane są jako bibliografia). Na podstawie tekstów wykładowca wykaże, jak należy szukać informacji i skutecznie ich używać w pracy licencjackiej. Studenci zostaną zapoznani z harmonogramem pracy na seminarium w ujęciu całościowym - a więc w odniesieniu do dwóch semestrów trwania seminarium. Prace będą rozłożone w czasie w następujący sposób: październik wprowadzenie, lektura tekstów - fragmentów prac licencjackich, materiałów źródłowych, metody wyszukiwania materiałów źródłowych, wizyta w bibliotece Wydziału Humanistycznego listopad - prezentacje studentów dotyczące wybranych przez nich tematów, wstępne kompletowanie bibliografii grudzień kompletowanie bibliografii i określenie tematu, celów pracy, a także metodologii wykorzystanej w procesie przedstawienia i opisania tematu styczeń 2022 praca nad 1 rozdziałem pracy luty 2022 praca nad 2 rozdziałem pracy marzec praca nad 3 rozdziałem pracy kwiecień praca nad zakończeniem pracy maj nanoszenie poprawek, bibliografia, korekta pracy czerwiec 2022: końcówka czerwca/ początek lipca 2022 OBRONY Wykładowca zaznacza, że w miesiącach lipcu i sierpniu i częsciowo we wrześniu 2022 będzie przebywać na ustawowym urlopie wypoczynkowym, którego daty zostaną studentom podane do wiadomości z wyprzedzeniem. |
|
Literatura: |
Wskazana przez wykładowcę - literatura przedmiotu jest dobierana indywidualnie dla każdego studenta w zależności od tematu pracy licencjackiej |
|
Uwagi: |
Poniżej znajduje się lista zagadnień - propozycji tematów dla prac licencjackich dr Marceliny de Zoete-Leśniczak: Ponieważ jestem literaturoznawcą (literatura od Meiji - 1868 wzwyż do współczesności), moim głównym obszarem badawczym jest ogólnie pojęta japońska literatura dedykowana dzieciom i młodzieży (literatura dziecięca), ale także w centrum moich badań są zagadnienia z literatury tej najnowszej. Literatura japońska (jak każda inna literatura tego globu) naturalnie odzwierciedla problemy i ważne kwestie społeczne, o których trzeba mówić, a już w ogóle pisać: Problemy społeczne - jak np. przemoc w rodzinie dyskryminacja i sytuacja mniejszości w tym przecież osób LGBT+ problem społeczeństwa starzejącego się, to wszystko zasługuje na uwagę i opracowanie. Mile widziane będa także pomysły z zakresu literatury powojennej lub literatury dla dzieci, która w Japonii narodziła się wraz z nastaniem Meiji i zakrojonych na szeroką skalę reform społeczno-kulturalno-ekonomicznych. ============================================ dr Aleksandra Jarosz Lista dziedzin, których dotyczy seminarium, oraz propozycji puli tematycznych w obrębie tych dziedzin 1. Językoznawstwo językoznawstwo historyczne i porównawcze zmiany w języku kontakt między językami i odmianami językowymi; zapożyczenia i wpływy pomiędzy językami/odmianami językowymi języki mniejszości języki zagrożone, utrzymanie i rewitalizacja języków zróżnicowanie regionalne (dialektologia) zróżnicowanie społeczne (socjolingwistyka) cechy strukturalne języków japonicznych na tle innych języków (typologia) pismo a język 2. Riukiuanistyka prehistoria i archeologia wysp Riukiu literatura riukiuańska etnografia/folklor wysp Riukiu religia Riukiu estetyka, sztuka, sztuki sceniczne Riukiu 3. Zagadnienia społeczno-kulturowe japońskie mniejszości etniczne (Ajnu, Riukiuańczycy, Koreańczycy, Chińczycy, burakumin) oraz społeczne japońskie społeczeństwo w ujęciach płci kulturowej i ról płciowych (queer i gender studies) prawa człowieka w Japonii dyskryminacja i wykluczenie społeczne procesy demograficzne (przyrost populacji, migracja, urbanizacja, starzenie się społeczeństwa) japońska obyczajowość (życie rodzinne, style życia, światopoglądy) opieka zdrowotna, zdrowie fizyczne i psychiczne 4. Zagadnienia archeologiczne i antropologiczne prehistoria Wysp Japońskich pochodzenie mieszkańców Japonii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.