Fonetyka języka arabskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS1Z-FJA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Fonetyka języka arabskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | arabski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (32 godz.): - udział w ćwiczeniach - 32 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 2 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (18 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 6 - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego - 12 Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma zaawansowaną wiedzę o wybranym języku arabskim K_W02 zna gramatykę, leksykę i ortografię wybranego języka arabskiego w stopniu pozwalającym na dalsze kształcenie K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U07 potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U19 ma umiejętności językowe zgodnie z wymogami poziomu B2 w ramach języka arabskiego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące: - pokaz Metody dydaktyczne podające: - opis - test programowany - wykład informacyjny Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa - laboratoryjna - obserwacji - punktowana |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują teoretyczny opis struktury fonologicznej literackiego języka arabskiego oraz jego fonetycznych osobliwości. Wprowadza się podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii. Część praktyczna obejmuje ćwiczenie wymowy fonemów arabskich. Szczególną uwagę poświęca się fonemom charakterystycznym nie występującym w języku polskim, a więc: międzyzębowym, języczkowym, gardłowym, krtaniowym i emfatycznym. Ćwiczenia obejmują naukę tekstów zawierających nagromadzenie typowych dla języka arabskiego fonemów. |
Pełny opis: |
Wstęp do fonetyki. Rozróżnienie wymowy i pisowni. Główne przypadki rozbieżności między pisownią a wymową. Założenia transkrypcji fonetycznej. Budowa aparatu głosowego i artykulacje spółgłosek i samogłosek. Arabski system fonologiczny. Fonologia arabska. Zasady analizy fonematycznej – fonem a głoska, pojęcie cechy dystynktywnej, zasady identyfikacji fonematycznej. Spółgłoski arabskie. Artykulacja i klasyfikacja spółgłosek arabskich w porównaniu z polskimi. Modyfikacje spółgłosek. Fonemy charakterystyczne dla języka arabskiego, które nie występują w języku polskim: międzyzębowe, języczkowe, gardłowe, krtaniowe i emfatyczne. Samogłoski arabskie. Specyfika wymowy arabskich samogłosek akcentowanych w porównaniu z polskimi. Akcent arabski i samogłoski nieakcentowane. Fonotaktyka. Głoski w ciągach fonicznych. Grupy spółgłoskowe w języku arabskim. Dźwięczność i bezdźwięczność oraz twardość i miękkość spółgłosek w grupie, asymilacja spółgłosek. Inne ograniczenia łączliwości spółgłosek. Spółgłoski długie. Łączliwość spółgłosek z samogłoskami. Grupy wokaliczne. Sylaba oraz zasady sylabifikacji w języku arabskim. Teoria pisowni arabskiej. Zakres tematów: 1. Wstęp do fonetyki System fonologiczny języka arabskiego 2. Budowa aparatu głosowego. Założenia transkrypcji fonetycznej 3. System samogłoskowy Długie samogłoski: ا, و, ي Krótkie samogłoski: َ, ُ, ِ Dyftongi: [aj], [aw] 4. system spółgłoskowy Podział spółgłosek według miejsca artykulacji Spółgłoski wargowe: ب/م/و 5. Spółgłoski międzyzębowe: ث, ذ, ظ 6. spółgłoski zębowe: ت, ط/ د, ض/ 7. fonemy dziąsłowe: ظ, ص,ز,س 8. fonemy prepalatalne: ش, ج 9. spółgłoski tylnopodniebienny: خ, غ, ك 10. fonemy języczkowe (uwularne): ق 11. spółgłoski gardłowe: ح, ع 12. spółgłoski krtaniowe: ء/ھـ 13. sposób artykulacji- spółgłoski emfatyczne: ص ض ط ظ 14. sylaba: otwarte i zamknięte 15. asymilacja |
Literatura: |
Danecki J., Gramatyka języka arabskiego, wyd. II, t.1 i 2, Warszawa 2001. Janet C.E. Watson, The Phonology and Morphology of Arabic, Oxford 2002. Wright W., A Grammar of the Arabic Language, Cambridge 1971. Alosh Mahdi , Ahlan Wa Sahlan Workbook, Yale University press 2010. International languages house, Listen and Speak Arabic, International languages house 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywny udział studenta w zajęciach świadczący o bieżącym przygotowywaniu się do realizowanych zagadnień. 2. Czynny udział studenta w ćwiczeniach w formie ustnej i pisemnej wskazanych przez prowadzącego. 3. Zaliczenie na ocenę w formie ustnej i pisemnej ze zrealizowanych zagadnień. • 0-59 % – ocena ndst • 60-68 % – ocena dst • 69-76 % – ocena + dst • 77-84 % – ocena db • 85-92 % – ocena + db • 93-100 % – ocena bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.