Przedmiot językoznawczy: Język w kulturze, kultura w języku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS2L-PJ-JKKJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot językoznawczy: Język w kulturze, kultura w języku |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmiot językoznawczy (wymagania etapowe) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej terminologii z zakresu językoznawstwa ogólnego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 ECTS = 50 h Na całkowity nakład pracy studenta składają się: uczestnictwo w zajęciach (30 h), samodzielne przygotowanie do zajęć w oparciu o zaproponowane przez prowadzącego materiały (5 h), konsultacje z nauczycielem prowadzącym (5 h), przygotowanie do testu końcowego (10 h) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z powiązaniami języka i kultury oraz problematyką subdyscyplin językoznawstwa zajmujących się tymi zagadnieniami (etnolingwistyka, socjolingwistyka, pragmatyka językowa). |
Pełny opis: |
Zasadnicze treści poruszane w ramach kursu: 1. Wspólne paradygmaty i przedmiot badań językoznawstwa, nauk społecznych i nauk o kulturze. 2. Kulturowe znaczenie powstania języka. Antropocentryczność języka. 3. Różnorodność języków świata. Klasyfikacje: typologiczna, genetyczna, geograficzna. Zróżnicowanie językowe i kulturowe. 4. Języki świata zagrożone wymarciem: przyczyny wymierania języków i metody ich rewitalizacji. 5. Język, dialekt, etnolekt. Elementy dialektologii. 6. Proces akwizycji języka. Wybrane zagadnienia z zakresu dwujęzyczności i interferencji międzyjęzykowej. 7. Elementy etnolingwistyki: uniwersalizm i relatywizm językowy, językowy obraz świata, kulturemy. 8. Elementy socjolingwistyki: społeczne zróżnicowanie języka (pojęcia: socjolekt, profesjolekt, idiolekt, slang, żargon). 9. Elementy pragmatyki językowej (na tle teorii aktów mowy). 10. Frazeologia jako nośnik elementów kultury (materialnej i niematerialnej, stereotypów etnicznych i in.). |
Literatura: |
Grabias S. (1997), Język w zachowaniach społecznych, Lublin. Majewicz A. (1989), Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa. Pajdzińska A. (1990), Antropocentryzm frazeologii potocznej, Etnolingwistyka 3, s. 59–69. Yule G. (1985), The study of language, Cambridge. Inne materiały na bieżąco wskazywane i udostępniane przez prowadzącego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu odbędzie się na podstawie testu, który zostanie przeprowadzony na ostatnich zajęciach. Na ocenę końcową wpływ mają także: bieżące przygotowanie oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach, a także realizacja zadań dodatkowych (np. zaprezentowanie w czasie zajęć referatu na uzgodniony z prowadzącą temat). Skala oceniania: Bardzo dobry – 91-100% Dobry plus – 83-90% Dobry – 75-82% Dostateczny plus – 67-74% Dostateczny – 60-66% Niedostateczny – 59% i mniej |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Grupa-Dolińska, Marta Kaliska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Pełny opis: |
Jak w części ogólnej. |
|
Literatura: |
Jak w części ogólnej. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.