Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot językoznawczy: Leksykologia języka hiszpańskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2517-s1LS2L-PJ-LJH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot językoznawczy: Leksykologia języka hiszpańskiego
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmiot językoznawczy (wymagania etapowe)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hiszpański
Wymagania wstępne:

Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie A2-B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Uzyskanie zaliczenia z PNJH w semestrze zimowym.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS (60 godzin) w następującym układzie:

1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (5 godzin) (1,17 ECTS);

2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego

- przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań – 15 godzin (0,5 ECTS);

- przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin (0,33 ECTS).


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: ma zaawansowaną wiedzę z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego K_W03.

W2: ma wiedzę o terminologii i metodologii badań z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym K_W07.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla leksykologii K_U06.

U2: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U07.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K01.

K2: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w hiszpańskojęzycznym obszarze kulturowym K_K06.


Metody dydaktyczne:

Tryb stacjonarny: metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji.

Tryb zdalny: materiały dydaktyczne w formie pdf, konsultacje mailowe, wykłady teoretyczne online w formie video-konferencji.


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych.

Pełny opis:

Główne tematy zajęć w języku hiszpańskim:

Definición de la lexicología, lexicografía y semántica.

Homonimia y polisemia.

Sinonimia y su gradación semántica.

Sinonimia versus antonimia.

Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos.

Los sustantivos: su género y número.

Los adjetivos: su género y número.

Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías”.

La definición de las greguerías.

Las unidades fraseológicas.

Las figuras retóricas.

Interjecciones y onomatopeyas.

Abreviaciones.

Nombres hipocorísticos.

Préstamos.

Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras.

Formación de palabras.

Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter.

Literatura uzupełniająca

Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91.

Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos.

García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives.

Metody i kryteria oceniania:

Zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym, ocena z zaliczenia zostanie wystawiona na podstawie jednej pracy pisemnej w formie testu wyboru zawierającego 30 pytań, przeprowadzonego na ostatnich zajęciach dydaktycznych w semestrze letnim.

Skala procentowa: 60% - 69,9% - ocena dostateczna

70% - 74,9% - ocena dostateczna plus

75% - 84,9% - ocena dobra

85% - 89,9% - ocena dobra plus

90% - 100% - ocena bardzo dobra

W przypadku nieobecności bądź chęci poprawy oceny kolejny termin zostanie wyznaczony w sesji poprawkowej we wrześniu.

Dopuszczone są dwie nieobecności usprawiedliwione i nieusprawiedliwione. Kolejne będą wymagały zgłoszenia się na konsultacje w celu wykazania nadrobienia opuszczonych zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Pawlak, Sylwia Skuza
Prowadzący grup: Aneta Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych.

Pełny opis:

Główne tematy teoretyczne w języku hiszpańskim:

Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías“.

La definición de las greguerías.

Definición de la lexicología, lexicografía y semántica.

Homonimia y polisemia.

Sinonimia y su gradación semántica.

Sinonimia versus antonimia.

Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos.

Interjecciones y onomatopeyas.

Abreviaciones.

Nombres hipocorísticos.

Préstamos.

Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras.

Variedades del español.

Formación de palabras.

Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter.

Literatura uzupełniająca

Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91.

Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos.

García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kaliska, Aneta Pawlak
Prowadzący grup: Aneta Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych.

Pełny opis:

Główne tematy zajęć w języku hiszpańskim:

Definición de la lexicología, lexicografía y semántica.

Homonimia y polisemia.

Sinonimia y su gradación semántica.

Sinonimia versus antonimia.

Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos.

Los sustantivos: su género y número.

Los adjetivos: su género y número.

Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías”.

La definición de las greguerías.

Las unidades fraseológicas.

Las figuras retóricas.

Interjecciones y onomatopeyas.

Abreviaciones.

Nombres hipocorísticos.

Préstamos.

Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras.

Formación de palabras.

Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter.

Literatura uzupełniająca

Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91.

Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos.

García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kaliska, Aneta Pawlak
Prowadzący grup: Aneta Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych.

Pełny opis:

Główne tematy zajęć w języku hiszpańskim:

Definición de la lexicología, lexicografía y semántica.

Homonimia y polisemia.

Sinonimia y su gradación semántica.

Sinonimia versus antonimia.

Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos.

Los sustantivos: su género y número.

Los adjetivos: su género y número.

Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías”.

La definición de las greguerías.

Las unidades fraseológicas.

Las figuras retóricas.

Interjecciones y onomatopeyas.

Abreviaciones.

Nombres hipocorísticos.

Préstamos.

Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras.

Formación de palabras.

Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter.

Literatura uzupełniająca

Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91.

Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos.

García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)