Przedmiot językoznawczy: Leksykologia języka hiszpańskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS2L-PJ-LJH |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot językoznawczy: Leksykologia języka hiszpańskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmiot językoznawczy (wymagania etapowe) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie A2-B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Uzyskanie zaliczenia z PNJH w semestrze zimowym. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 2 punkty ECTS (60 godzin) w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (5 godzin) (1,17 ECTS); 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego - przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań – 15 godzin (0,5 ECTS); - przygotowanie do zaliczenia – 10 godzin (0,33 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: ma zaawansowaną wiedzę z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego K_W03. W2: ma wiedzę o terminologii i metodologii badań z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego w stopniu zaawansowanym K_W07. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla leksykologii K_U06. U2: potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego K_U07. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju K_K01. K2: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w hiszpańskojęzycznym obszarze kulturowym K_K06. |
Metody dydaktyczne: | Tryb stacjonarny: metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji. Tryb zdalny: materiały dydaktyczne w formie pdf, konsultacje mailowe, wykłady teoretyczne online w formie video-konferencji. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych. |
Pełny opis: |
Główne tematy zajęć w języku hiszpańskim: Definición de la lexicología, lexicografía y semántica. Homonimia y polisemia. Sinonimia y su gradación semántica. Sinonimia versus antonimia. Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos. Los sustantivos: su género y número. Los adjetivos: su género y número. Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías”. La definición de las greguerías. Las unidades fraseológicas. Las figuras retóricas. Interjecciones y onomatopeyas. Abreviaciones. Nombres hipocorísticos. Préstamos. Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras. Formación de palabras. Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter. Literatura uzupełniająca Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91. Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos. García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym, ocena z zaliczenia zostanie wystawiona na podstawie jednej pracy pisemnej w formie testu wyboru zawierającego 30 pytań, przeprowadzonego na ostatnich zajęciach dydaktycznych w semestrze letnim. Skala procentowa: 60% - 69,9% - ocena dostateczna 70% - 74,9% - ocena dostateczna plus 75% - 84,9% - ocena dobra 85% - 89,9% - ocena dobra plus 90% - 100% - ocena bardzo dobra W przypadku nieobecności bądź chęci poprawy oceny kolejny termin zostanie wyznaczony w sesji poprawkowej we wrześniu. Dopuszczone są dwie nieobecności usprawiedliwione i nieusprawiedliwione. Kolejne będą wymagały zgłoszenia się na konsultacje w celu wykazania nadrobienia opuszczonych zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Pawlak, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Aneta Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych. |
|
Pełny opis: |
Główne tematy teoretyczne w języku hiszpańskim: Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías“. La definición de las greguerías. Definición de la lexicología, lexicografía y semántica. Homonimia y polisemia. Sinonimia y su gradación semántica. Sinonimia versus antonimia. Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos. Interjecciones y onomatopeyas. Abreviaciones. Nombres hipocorísticos. Préstamos. Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras. Variedades del español. Formación de palabras. Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter. Literatura uzupełniająca Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91. Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos. García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kaliska, Aneta Pawlak | |
Prowadzący grup: | Aneta Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych. |
|
Pełny opis: |
Główne tematy zajęć w języku hiszpańskim: Definición de la lexicología, lexicografía y semántica. Homonimia y polisemia. Sinonimia y su gradación semántica. Sinonimia versus antonimia. Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos. Los sustantivos: su género y número. Los adjetivos: su género y número. Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías”. La definición de las greguerías. Las unidades fraseológicas. Las figuras retóricas. Interjecciones y onomatopeyas. Abreviaciones. Nombres hipocorísticos. Préstamos. Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras. Formación de palabras. Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter. Literatura uzupełniająca Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91. Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos. García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Kaliska, Aneta Pawlak | |
Prowadzący grup: | Aneta Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu leksykologii języka hiszpańskiego. Omówione zastaną główne pojęcia teoretyczne z licznymi przykładami słownictwa w języku hiszpańskim. Przedstawiony zostanie podział słownictwa języka hiszpańskiego według relacji semantycznych istniejących między jednostkami leksykalnymi. Student zdobędzie umiejętność ich identyfikowania, opisywania i praktycznego użycia w celu rozwijania swoich kompetencji lingwistycznych. |
|
Pełny opis: |
Główne tematy zajęć w języku hiszpańskim: Definición de la lexicología, lexicografía y semántica. Homonimia y polisemia. Sinonimia y su gradación semántica. Sinonimia versus antonimia. Las definiciones de americanismos, lenguaje especializado, palabras literarias, palabras cultas, eufemismos, coloquialismos. Los sustantivos: su género y número. Los adjetivos: su género y número. Análisis léxico del artículo “La enseñanza de E/LE a través de refranes, citas y greguerías”. La definición de las greguerías. Las unidades fraseológicas. Las figuras retóricas. Interjecciones y onomatopeyas. Abreviaciones. Nombres hipocorísticos. Préstamos. Concepto de los campos semánticos y de la familia de palabras. Formación de palabras. Oprócz głównych tematów teoretycznych zostanie omówione liczne słownictwo hiszpańskie. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Wicherek, M. (2019): Lexicología del español: ejercicios con dibujos para colorear A2-B1, Kraków: Wydawnictwo Alter. Literatura uzupełniająca Pawlak, A. (2018): Słownik tematyczny polsko-hiszpańsko-włoski, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Pawlak, A. (2013): “La enseñanza del español como lengua extranjera a través de refranes y greguerías”, Lingua et vita, Ročník II, číslo 4/2013, Ekonomická Univerzita v Bratislave, str.: 82-91. Collado, J. A. (2002): Fundamentos de Lingüística General, Madrid: Gredos. García Madrazo, P., C. Moragón Gordón, J. Múniz García (1998): Lengua castellana COU. Zaragoza: Editorial Luis Vives. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.