Gramatyka funkcjonalna języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS2Z-GFJR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka funkcjonalna języka rosyjskiego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty z języka rosyjskiego - II rok 1 semestr - lingwistyka stosowana s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowej leksyki rosyjskiej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Konwersatorium (2 punkty ECTS): godziny z udziałem nauczyciela (udział w zajęciach) - 30, przygotowanie do zajęć - 9, przygotowanie do kolokwium - 7, konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 4. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: - ma zaawansowaną wiedzę o dwóch wybranych językach (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim, hiszpańskim lub arabskim – z koszyka II) (K_W01), - zna gramatykę, leksykę i ortografię dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) w stopniu pozwalającym na dalsze kształcenie (K_W02), - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa (K_W03), - ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w filologii w stopniu zaawansowanym (K_W07), - ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach językowych w aspekcie porównawczym, kontrastywnym i międzykulturowym ze szczególnym uwzględnieniem kontaktów danego obszaru kulturowego z Polską (K_W11), - ma zaawansowaną wiedzę z zakresu specjalistycznych wariantów dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: - potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (K_U01), - potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w dwóch wybranych językach (rosyjskim, francuskim lub włoskim – z koszyka I oraz czeskim, hiszpańskim lub arabskim – z koszyka II) (K_U02), - potrafi rozpoznać różne rejestry i odmiany dwóch wybranych języków (rosyjskiego, francuskiego lub włoskiego – z koszyka I oraz czeskiego, hiszpańskiego lub arabskiego – z koszyka II) (K_U04), - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii (K_U06), - rozumie dłuższe wypowiedzi i wykłady na temat związany z kierunkiem studiów oraz większość rozmówców porozumiewających się w dwóch wybranych językach (np. podczas krajowych i międzynarodowych spotkań, kongresów, konferencji itp. oraz zajęć w ramach wymiany międzynarodowej) (K_U20), |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01), - dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się w wybranym obszarze kulturowym (K_K06). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie z problematyką dotyczącą słowotwórstwa, morfologii oraz składni języka rosyjskiego w ujęciu funkcjonalnym. W ciągu całego okresu trwania przedmiotu student stopniowo zdobywa podstawowe informacje o funkcjonowaniu całego systemu gramatycznego języka rosyjskiego, co ma swoje późniejsze zastosowanie komunikacyjne: student poszerza swoją wiedzę o języku rosyjskim, zwiększając tym samym poziom jego praktycznej znajomości oraz umiejętności posługiwania się nim i poprawnego budowania wypowiedzi w tym języku. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe informacje o słowotwórstwie rosyjskim oraz kluczowych pojęciach tego działu gramatyki, takich jak: morfem, morf, analiza słowotwórcza i morfemowa, motywacja słowotwórcza, derywaty, łańcuch słowotwórczy, gniazdo słowotwórcze, paradygmat słowotwórczy, typ słowotwórczy. Omówienie zasad analizy morfemowej i słowotwórczej wyrazu rosyjskiego. 2. Charakterystykę kategorii morfologicznych rosyjskich części mowy - głównych i pomocniczych. 3. Omówienie przedmiotu i zadań składni języka rosyjskiego. Relacje między związkiem wyrazowym i zdaniem. Charakterystykę rosyjskich związków wyrazowych. Zdanie proste: główne i drugorzędne człony zdania. Analizę syntaktyczną zdania prostego. Omówienie poszczególnych typów zdań złożonych. |
Literatura: |
Gramatyka opisowa współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka., cz. 2 Zmarzer W., Leksyka, słowotwórstwo, Warszawa 1987. Л. Л. Касаткин, Е. В. Клобуков, П. А. Лекант, Краткий справочник по современному русскому языку, под ред. П. А. Леканта, Москва: "Высшая школа", 1995 Л. Л. Касаткин, Современный русский язык. Фонетика., Москва: Academia, 20014 Л. Л. Касаткин (ред.), Большой орфоэпический словарь русского языка, Москва: Аст-Пресс, 2012 Cовременный русский литературный язык, под ред. П. А. Леканта, Москва: "Высшая школа", 1982 Современный русский язык, пoд ред. В. А. Белошапковой, Москва 1997 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podsumowujące kolokwium zaliczeniowe. Wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%,dostateczny plus - 66 % , dobry - 72 %, dobry plus - 78 %, bardzo dobry – 85%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Grupa-Dolińska, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części A. W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju program zajęć może być realizowany w trybie online, za pomocą aplikacji Microsoft Teams. |
|
Pełny opis: |
Jak w części A. |
|
Literatura: |
Jak w części A. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Grupa-Dolińska, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części A. W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju program zajęć może być realizowany w trybie online, za pomocą aplikacji Microsoft Teams. |
|
Pełny opis: |
Jak w części A. |
|
Literatura: |
Jak w części A. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Grupa-Dolińska, Marta Kaliska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Grupa-Dolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części A. W zależności od rozwoju sytuacji epidemiologicznej w kraju program zajęć może być realizowany w trybie online, za pomocą aplikacji Microsoft Teams. |
|
Pełny opis: |
Jak w części A. |
|
Literatura: |
Jak w części A. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.