Historia i kultura hiszpańskiego obszaru językowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2517-s1LS2Z-HKHOJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia i kultura hiszpańskiego obszaru językowego |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty z języka hiszpańskiego - II rok 1 semestr - lingwistyka stosowana s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Wymagania wstępne: | Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Za zaliczenie przedmiotu student uzyskuje 4 punkty ECTS (120 godzin) w następującym układzie: 1) Godziny realizowane przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego (30 godzin) oraz indywidualne konsultacje (30 godzin) (2 ECTS); 2) Godziny realizowane bez udziału nauczyciela akademickiego - przygotowanie się do zajęć, lektura literatury, wykonywanie zadań – 30 godzin (1 ECTS); - przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: ma zaawansowaną wiedzę o szeroko pojętej kulturze hiszpańskiego obszaru językowego (np., media, teatr, film) K_W09. W2: ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach, historycznych, społecznych, religijnych, filozoficznych i politycznych w wymiarze międzykulturowym ze szczególnym uwzględnieniem relacji danego obszaru kulturowego z Polską K_W10. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów K_U01. U2: potrafi czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim K_U02. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do sprawnego poruszania się po hiszpańskojęzycznym obszarze kulturowym K_K06. K2: rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z hiszpańskojęzycznych środowisk i kultur K_K07. |
Metody dydaktyczne: | Tryb stacjonarny: metody dydaktyczne podające: głównie wykład informacyjny; metody problemowe: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny z elementami dyskusji; metody eksponujące: prezentacja Power point, prezentacja eksponatów. Tryb zdalny: materiały dydaktyczne w formie pdf, konsultacje mailowe i przez platformę Teams, wykłady teoretyczne online w formie video-konferencji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. Celem zajęć z Historii i kultury hiszpańskiego obszaru językowego trwającego ogółem dwa semestry jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii krajów hiszpańskojęzycznych od czasów starożytnych do czasów współczesnych, które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki i obyczajowości społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej. Scharakteryzowanych zostanie siedemnaście regionów autonomicznych Hiszpanii. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. Student zostanie również zapoznany z najpopularniejszymi środkami masowego przekazu dostępnymi przez Internet, aby mógł na bieżąco śledzić i omawiać wydarzenia w Hiszpanii i w krajach Ameryki Łacińskiej. |
Pełny opis: |
- Hiszpania XX wieku - system parlamentarny; od czasów II Republiki do faszyzmu i demokracji po 1978 roku. - Prezentacja filmów: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. - Analiza języka reklamy okresu przejściowego i początków demokracji w Hiszpanii w latach osiemdziesiątych XX w. - Historia Nowego Świata: ludy prekolumbijskie i pierwsze kolonie. - Od 'konkwisty' do niepodległości: dziewiętnastu krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej: Meksyk, Kuba, Republika Dominikany, Portoryko, Honduras, Salwador, Nikaragua, Gwatemala, Kostaryka, Panama, Kolumbia, Wenezuela, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna, Chile. - Wybrane zagadnienia związane ze świętami, sztuką, architekturą, muzyką, gastronomią krajów hiszpańskojęzycznych. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel. Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel. Literatura uzupełniająca Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal. Quesada S. M, (2010), Manual de civilización, Madrid, Edelsa. Cortés Moreno M. (2012). Guía de usos y costumbres de España. Madrid. Edelsa. |
Metody i kryteria oceniania: |
W trybie stacjonarnym: Metody weryfikowania osiągnięcia efektów: 1. Egzamin końcowy w formie pracy pisemnej (test) lub wypowiedzi ustnej. 2. Kontrola bieżącej aktywności studenta na zajęciach, przygotowania do zajęć oraz poczynionych postępów (pisemne prace kontrolne / kontrolne wypowiedzi ustne). Kryteria oceniania 1. Wynik z egzaminu końcowego. 2. Aktywność i przygotowanie studenta do zajęć (ocenianie bieżące na podstawie wykonanych ćwiczeń). 3. Obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione) Zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym, konwersatorium kończy się egzaminem, którego formę (ustną lub pisemną) ustala każdy z prowadzących. Skala procentowa, według której wystawiona zostanie ocena końcowa: 60% - 69,9% - ocena dostateczna 70% - 74,9% - ocena dostateczna plus 75% - 84,9% - ocena dobra 85% - 89,9% - ocena dobra plus 90% - 100% - ocena bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Bronowski, Aneta Pawlak, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Cezary Bronowski, Aneta Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. Każdy z prowadzących realizuje swój indywidualny program. Celem konwersatorium z Historii i kultury hiszpańskiego obszaru językowego trwającego dwa semestry jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii krajów hiszpańskojęzycznych głównie czasów współczesnych, które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki, obyczajowości i tożsamości hiszpańskiego społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej. Zostaną zaprezentowane dwa filmy: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. Zostanie także zanalizowany język reklamy czasów faszystowskich i okresu przejściowego. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
|
Pełny opis: |
- Hiszpania XX wieku - system parlamentarny; od czasów II Republiki do faszyzmu i demokracji po 1978 roku. - Prezentacja filmów: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. - Analiza języka reklamy okresu przejściowego i początków demokracji w Hiszpanii w latach osiemdziesiątych XX w. - Historia Nowego Świata: ludy prekolumbijskie i pierwsze kolonie. - Od 'konkwisty' do niepodległości: dziewiętnastu krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej: Meksyk, Kuba, Republika Dominikany, Portoryko, Honduras, Salwador, Nikaragua, Gwatemala, Kostaryka, Panama, Kolumbia, Wenezuela, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna, Chile. - Wybrane zagadnienia związane ze świętami, sztuką, architekturą, muzyką, gastronomią krajów hiszpańskojęzycznych. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
|
Literatura: |
Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel. Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel. Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal. Quesada S. M, (2010), Manual de civilización, Madrid, Edelsa. Cortés Moreno M. (2012). Guía de usos y costumbres de España. Madrid. Edelsa. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Bronowski, Aneta Pawlak, Sylwia Skuza | |
Prowadzący grup: | Cezary Bronowski, Aneta Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. Celem konwersatorium z Historii i kultury hiszpańskiego obszaru językowego trwającego dwa semestry jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii krajów hiszpańskojęzycznych głównie czasów współczesnych, które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki, obyczajowości i tożsamości hiszpańskiego społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej. Zostaną zaprezentowane dwa filmy: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. Zostanie także zanalizowany język reklamy czasów faszystowskich i okresu przejściowego. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
|
Pełny opis: |
- Hiszpania XX wieku - system parlamentarny; od czasów II Republiki do faszyzmu i demokracji po 1978 roku. - Prezentacja filmów: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. - Analiza języka reklamy okresu przejściowego i początków demokracji w Hiszpanii w latach osiemdziesiątych XX w. - Historia Nowego Świata: ludy prekolumbijskie i pierwsze kolonie. - Od 'konkwisty' do niepodległości: dziewiętnastu krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej: Meksyk, Kuba, Republika Dominikany, Portoryko, Honduras, Salwador, Nikaragua, Gwatemala, Kostaryka, Panama, Kolumbia, Wenezuela, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna, Chile. - Wybrane zagadnienia związane ze świętami, sztuką, architekturą, muzyką, gastronomią krajów hiszpańskojęzycznych. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel. Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel. Literatura uzupełniająca Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal. Quesada S. M, (2010), Manual de civilización, Madrid, Edelsa. Cortés Moreno M. (2012). Guía de usos y costumbres de España. Madrid. Edelsa. |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Bronowski, Marta Kaliska, Aneta Pawlak | |
Prowadzący grup: | Cezary Bronowski, Aneta Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia prowadzone są w dwóch grupach. Celem konwersatorium z Historii i kultury hiszpańskiego obszaru językowego trwającego dwa semestry jest przedstawienie najważniejszych wydarzeń z historii krajów hiszpańskojęzycznych głównie czasów współczesnych, które wpłynęły na formowanie się kultury, sztuki, obyczajowości i tożsamości hiszpańskiego społeczeństwa. Ponadto opisane zostają realia geopolityczne Królestwa Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej. Zostaną zaprezentowane dwa filmy: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. Zostanie także zanalizowany język reklamy czasów faszystowskich i okresu przejściowego. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
|
Pełny opis: |
- Hiszpania XX wieku - system parlamentarny; od czasów II Republiki do faszyzmu i demokracji po 1978 roku. - Prezentacja filmów: "Ay! Carmela!" C. Saury i "Las mujeres al borde de un ataque de nervios" P. Almodovara; prezentacji towarzyszyć będzie dyskusja na temat stereotypów II Republiki, okresu faszystowskiego i okresu przejściowego, oraz podkreślona zostanie rola kobiety na przestrzeni XX stulecia. - Analiza języka reklamy okresu przejściowego i początków demokracji w Hiszpanii w latach osiemdziesiątych XX w. - Historia Nowego Świata: ludy prekolumbijskie i pierwsze kolonie. - Od 'konkwisty' do niepodległości: dziewiętnastu krajów hiszpańskojęzycznych Ameryki Łacińskiej: Meksyk, Kuba, Republika Dominikany, Portoryko, Honduras, Salwador, Nikaragua, Gwatemala, Kostaryka, Panama, Kolumbia, Wenezuela, Ekwador, Peru, Boliwia, Paragwaj, Urugwaj, Argentyna, Chile. - Wybrane zagadnienia związane ze świętami, sztuką, architekturą, muzyką, gastronomią krajów hiszpańskojęzycznych. Omówione także zostaną najważniejsze rytuały i święta religijne, wybrane tematy z malarstwa, architektury, muzyki, kina i literatury hiszpańskojęzycznej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Uriz F. J., Harling B. (1995). En España. London. Chancerel. Uriz F. J., Harling B. (1995). En el mundo hispánico. London. Chancerel. Literatura uzupełniająca Mondino, R. (2007). Carrusel. El Mundo de habla hispana. La Spiga Languages. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część wschodnia. Kraków. Pascal. Ellingham M., Fisher J., Kenyon G., Brown J. (1996). Hiszpania, część zachodnia. Kraków. Pascal. Quesada S. M, (2010), Manual de civilización, Madrid, Edelsa. Cortés Moreno M. (2012). Guía de usos y costumbres de España. Madrid. Edelsa. |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.