Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot językoznawczy: Pragmatyka językoznawcza z elementami lingwistyki kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2517-s1LS3Z-PJ-PJELK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot językoznawczy: Pragmatyka językoznawcza z elementami lingwistyki kulturowej
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmiot językoznawczy (wymagania etapowe)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):


- udział w ćwiczeniach 30;


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):


- przygotowanie do ćwiczeń - 25




Łącznie: 55 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa;

K_W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi;

K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w filologii w stopniu zaawansowanym;


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii;

K_U17 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania

wniosków;


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (K_K01)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami pragmatyki językoznawczej w jej powiązaniu z lingwistyką kulturową i analizą dyskursu.

Pełny opis:

1. Przedmiot badań pragmatyki językoznawczej

2. Pragmatyka a semantyka

3. Funkcje mowy w komunikacji

4. Teoria konwersacji

5. Teoria aktów mowy

6. Pojęcie i rola kontekstu

7. Perswazja i argumentacja

8. Strategie konwersacyjne

9. Analiza dyskursu

10. Pragmatyka a lingwistyka kulturowa

Literatura:

Awdiejew A., Strategie konwersacyjne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 7/2, s. 127-150.

Bartmiński J., Etnolingwistyka, lingwistyka kulturowa, lingwistyka antropologiczna?, „Język a kultura” 20/ 2008, s. 15-33.

Czachur W., Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław 2020.

Grzegorzewska A., Elementy pragmatyki komunikatywistycznej w wykładach i ćwiczeniach, Łódź 2024.

Grębowiec J., Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013.

Kaproń-Charzyńska I., Pragmatyczne aspekty słowotwórstwa. Funkcja ekspresywna i poetycka, Toruń 2014.

Kiklewicz A., Pragmatyka bez semantyki, [w:] „Język poza granicami języka 2. Semantyka a pragmatyka: spór o pierwszeństwo. Cz. 1. Aspekty lingwistyczno-semiotyczne”, red. A. Kiklewicz, s. 25-70.

Sharifian F., Lingwistyka kulturowa, „Etnolingwistyka” 28/ 2016, s. 31-57.

Szczepankowska I., Semantyka i pragmatyka językowa. Słownik podstawowych pojęć z zadaniami i literaturą przedmiotu, Białystok 2011.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- kolokwium

- aktywność

Kryteria oceniania:

Kryteria oceniania kolokwium

60% -dostateczny, 70% - dostateczny plus, 80% - dobry, 90% - dobry plus, 95% - bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kaliska, Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)