Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Przedmiot językoznawczy: Sowiecki i rosyjski dyskurs totalitarny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2517-s1LS3Z-PJ-SRDT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Przedmiot językoznawczy: Sowiecki i rosyjski dyskurs totalitarny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmiot językoznawczy (wymagania etapowe)
Przedmioty z polskim językiem wykładowym
Punkty ECTS i inne: 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):


- udział w ćwiczeniach 30;


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):


- przygotowanie do ćwiczeń - 25




Łącznie: 55 godz. (2 ECTS)




Efekty uczenia się - wiedza:

K_W03 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa;

K_W06 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi;

K_W07 ma wiedzę o terminologii i metodologii badań w filologii w stopniu zaawansowanym;

K_W08 ma zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach historycznych, społecznych, religijnych,

filozoficznych i politycznych warunkujących rozwój wybranego obszaru kulturowego;


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację

z zastosowaniem odpowiednich metod;

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla filologii;

K_U17 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania

wniosków;


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i

rozwoju;

K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z mechanizmami działania dyskursu totalitarnego w dwóch jego odmianach - sowieckim i współczesnym rosyjskim oraz z uwarunkowaniami koniecznymi dla skutecznego jego funkcjonowania.

Pełny opis:

1. Pojęcie dyskursu i jego wieloznaczność

2. Pozajęzykowe uwarunkowania dyskursu totalitarnego

3. Tzw. nowomowa jako zagadnienie z pogranicza różnych dyscyplin naukowych. Podstawowe pojęcia lingwistyki przydatne w analizie tekstów dyskursu totalitarnego

4. Cechy dyskursu totalitarnego

5. Teoria dyskursu ideologicznego - ideologemy, ich rola i specyfika.

Aksjologizacja dyskursu jako podstawowy chwyt oddziaływania na odbiorcę

6. Metafora w dyskursie ideologicznym - teoria metafory pojęciowej i metafory archetypowej w analizie dyskursu perswazyjnego

7. Wybrane językowe realizacje kultu Stalina jako przykład funkcjonowania dyskursu totalitarnego - analiza wybranych użyć

8. Ludzie kultury i ich sytuacja w sowieckim systemie totalitarnym

9. Kultura na służbie ideologii. Dyskurs a kultura w okresie poststalinowskim

10. Militaryzacja w świadomości w dyskursie i kulturze totalitarnej

11. Rosyjski dyskurs totalitarny w wariancie ultraprawicowym – uwarunkowania zewnętrzne i najważniejsze cechy

12. Europa w ultraprawicowym dyskursie prawosławnym - pojęcie stereotypu.

13. Ukraina w rosyjskim dyskursie totalitarnym

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cegieła A., O niewiarygodności języka w dyskursie ideologicznym, "Poradnik językowy" 10/ 2022, s. 133-146.

Filipczak-Białkowska A., Konstruowanie profilu ideologicznego jako metoda badania dyskursu politycznego, [w:] A. Barańska-Szmitko (red.), Metody badania komunikacji i mediów. Perspektywa teoretyczna i analityczna, Łódź 2021, s. 203-233.

Głowiński M., Nowomowa i ciągi dalsze, Kraków 2009 (fragmenty).

Heller M., Maszyna i śrubki, Warszawa 1989 (fragmenty).

Kuchta A., Język w służbie iluzji, czyli o czym „mówi” nowomowa?, „Maska”, nr 14/ 2012 s. 17-32.

Noińska M., O źródłach wieloznaczności pojęcia dyskurs w językoznawstwie (na materiale języków polskiego, rosyjskiego i angielskiego), „Progress. Journal of Young Researchers”, nr 2/ 2017, s. 72-82.

Witosz B., Styl dyskursu ideologicznego z perspektywy lingwistycznej, U. Okulska, U. Topczewska, A. Jopek-Bosiacka (red.), Wybrane zagadnienia lingwistyki tekstu, analizy dyskursu i komunikacji międzykulturowej – In memoriam Profesor Anny Duszak, Warszawa 2018, s. 93-110.

Zemszał P., Ojciec, wódz, nauczyciel. Nominacje językowe dotyczące Stalina w sowieckim dyskursie ideologicznym w okresie powojennym, Toruń 2016 (wybrane fragmenty).

Zemszał P., Pojęcie wolności w optyce dychotomii SWOI - OBCY w tekstach sowieckiego ideologicznego dyskursu o kulturze w latach 1953-1957, "Socjolingwistyka" XXXIII/ 2019, s. 113-125.

Zemszał P., Kultura - ideologia - metafora. Metaforyczne dychotomie związane z kategoriami SWOICH i OBCYCH w ideologicznym subdyskursie o kulturze w ZSRR w latach 1953-1957, Toruń 2018 (wybrane fragmenty).

Zemszał P., Stereotyp Europy w dyskursie radykalnego ruchu prawosławnego w Rosji : część 1, „Przegląd Wschodnioeuropejski”, vol. 13, nr 1/ 2022, s.127-149; część 2, „Przegląd Wschodnioeuropejski”, vol. 13, nr 2/ 2022, s.139-150.

Zemszał P., Językowe sposoby deprecjacji Ukrainy jako niezależnego państwa i jej delegitymizacji w dyskursie rosyjskiego radykalnego prawosławia, "Przegląd Rusycystyczny" 2/ 2023, s. 208-232.

Literatura uzupełniająca:

Dudek-Waligóra G., Taktyka zniewagi w dyskursie politycznym a łamanie tabu językowego (na przykładzie wystąpień W. Putina i W. Żyrinowskiego), [w:] Tabu w języku, literaturze i kulturze. red. A. Car, I. Piechnik, Kraków 2021.

Jedliński M., Współczesny dyskurs neoeurazjatyzmu rosyjskiego wobec Europy Środkowo-Wschodniej, „Porównania”, nr 16/ 2015, s. 31-46.

Kiklewicz A., Tabu: aspekty pragmatyczne, „Zeszyty Prasoznawcze”, t.59, nr 3/ 2016, s. 489-511.

Narloch S., Totalitaryzm medialny a tożsamość narodowa Rosjan, „Studia bezpieczeństwa narodowego” r. 5, nr 8/ 2015, s. 219-243.

Ożóg K., Strategie propagandowe w dyskursie stalinowskim skierowanym do młodzieży, „Oblicza komunikacji”, nr 7/ 2014, s. 75-87.

Włodkowska-Bagan, A., Rosyjska ofensywa propagandowa. Casus Ukrainy, „Studia Politologiczne”, vol. 49/ 2018, s. 109-124.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną po semestrze: obecność i aktywność na zajęciach; bieżące przygotowanie; pisemny sprawdzian w końcu semestru (zakres tematyczny zaliczenia pokrywa się z tematami wymienionymi w opisie szczegółowym przedmiotu).

Metody oceniania:

sprawdzian pisemny w formie testu

Kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, a także wyników zapowiedzianych prac kontrolnych; wymagany próg na ocenę dostateczną - 60%, dostateczny plus - 71 % , dobry - 77 %, dobry plus - 83 %, bardzo dobry – 89%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Skuza, Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kaliska, Piotr Zemszał
Prowadzący grup: Piotr Zemszał
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)