Antropologia historii i pamięci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN1L-AHP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia historii i pamięci |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 1 roku |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w konwersatorium - 30 godz. - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (55 godz.): - przygotowanie do konwersatorium – 10 godz. - czytanie literatury – 10 godz. - pisanie pracy – 30 godz. - przygotowanie do rozmowy końcowej - 5 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna i rozumie zakres przedmiotowy etnologii i antropologii kulturowej oraz innych nauk o kulturze i powiązania antropologii kulturowej z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi badającymi zjawiska kulturowe, dotyczące historii i pamięci (na podst. K_W02). W2: Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu złożoność i zmienność kulturowych obrazów przeszłości i pamięci oraz metody interpretacji z zakresu studiów antropologii historii i pamięci. Rozumie wzajemne relacje struktur i instytucji społecznych oraz ich wpływ na miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie (na podst. K_W06). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi samodzielnie wyszukiwać i pozyskiwać dane badawcze z zastosowaniem rozmaitych technik i metod wykorzystując źródła zastane i wywołane (na podst. K_U01). U2: Potrafi przygotować krótkie wypowiedzi ustne oraz opracowania pisemne na zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (pisemny referat, esej) (na podst. K_U05). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do ustalania priorytetów dla prowadzonych działań badawczych dobierając tematy pod względem ich wartości naukowej, potrzeb społecznych oraz własnych możliwości mając na względzie tradycje i dorobek dyscypliny naukowej (na podst. K_K01). K2: Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania problemów etycznych związanych z odpowiedzialnością za prowadzone badania i publikację ich wyników oraz odczuwania potrzeby ochrony światowego dziedzictwa kulturowego (na podst. K_K03). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu Antropologia historii i pamięci zostanie przybliżona oraz omówiona problematyka rozwoju i obszaru badawczego antropologii historii i pamięci. Studenci zostaną zapoznani z antropologicznymi studiami nad przeszłością oraz jej funkcjonowaniem we współczesności. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu Antropologia historii i pamięci zostanie przybliżona oraz omówiona problematyka rozwoju i obszaru badawczego antropologii historii i pamięci. Studentki/Studenci zostaną zapoznani z antropologicznymi studiami nad przeszłością oraz funkcjonowaniem jej obrazów i odniesień we współczesności i pamięci. Antropologia historii i pamięci zostaje tutaj potraktowana jako szczególne pole konwergencji zainteresowań antropologii i historii oraz jako subdyscyplina i obszar przedmiotowy antropologii kulturowej. Pierwsza część zajęć skupia się na ukazaniu rozwoju szeroko rozumianej antropologii historii i pamięci (od historii klasycznej do antropologii historycznej po historię posthumanistyczną, studia nad pamięcią). Druga część zajęć dotyczy w głównej mierze współczesnych przykładów i konkretnych studiów empirycznych (przeszłość i popkultura, kultura wernakularna). |
Literatura: |
Literatura pomocnicza, nieobligatoryjna Ariès Philippe, Czas historii, Gdańsk, Warszawa 1996. Assmann Jan, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Warszawa 2008. Braudel Fernand, Historia i trwanie, Warszawa 1999. Domańska Ewa, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. Halbwachs Maurice, Społeczne ramy pamięci, Warszawa 2008. Le Goff Jacques, Historia i pamięć, Warszawa 2007. Ricoeur Paul, Pamięć, historia, zapomnienie, Kraków 2007. Szacka Barbara, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa 2006. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formą zaliczenia konwersatorium jest praca pisemna i dyskusja nad nią z prowadzącym. Tematyka pracy dotyczy jakiegoś zagadnienia historycznego, przeszłości, pamięci, dziedzictwa etc. opisanego z antropologiczną wrażliwością. Ma to być wybrane studium przypadku. Może to być też opis zjawisk współczesnych, problemów współczesnych, które nawiązują do historii, pamięci, dziedzictwa. Mogą to być przykłady badające "realny" świat (grupy społeczne, pomniki, dyskursy historyczne, spory, muzea itp.), ale analizy mogą też dotyczyć światów "fikcyjnych" (powieści, gry, filmy, komiksy itp.). Objętość min. 7-10 stron znormalizowanego maszynopisu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Rafał Kleśta-Nawrocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.